Vorige week presenteerde dinosaurusbank ABN AMRO z’n jaarcijfers. Die vond ik verder niet zo interessant. Maar wel interessant, en ook opgepikt door diverse media, was de aankondiging dat het traditionele bankpasje overbodig wordt. Alle diensten komen digitaal beschikbaar (voor zover ze dat nog niet zijn). Een operatie die nog eens een stapel kantoren de nek om zal draaien en dus vast ook banen gaat kosten. Al las ik ook dat ABN AMRO nog maar zestig kantoren heeft.
Toch herken ik het wel. Zelfs een ouwe zak als Geldnerd doet alles digitaal. De bankpas is alleen nog maar een backup, vrijwel alle betalingen buiten de deur gebeuren via de telefoon. Als ik terugkijk naar mijn betaalgedrag in 2021 dan gebruik ik mijn creditcard vaker dan mijn bankpas. En over contant geld wil ik het helemaal niet meer hebben. Die ene contante transactie in onderstaande grafiek was het overhevelen van een deel van mijn resterende contanten naar de gezamenlijke huishoudpot. Contant geld wordt hier soms nog gebruikt voor boodschappen op de markt en voor cadeautjes. Zelf heb ik nog een briefje van twintig in mijn telefoonhoes zitten, als backup van de backup (bankpas) van de betaling via de telefoon.
Geldnerd en Vriendin hebben hun gezamenlijke huishoudrekening en hun hypotheek bij ABN AMRO. Daar heb ik ook de cardreader vrijwel nooit meer nodig in de online omgeving. Alles verloopt met de hulp van de telefoon. Inloggen en autoriseren van betalingen via een QR-code. Bij de Rabobank, waar ik mijn persoonlijke rekening en creditcard heb lopen, heb ik soms nog de cardreader nodig na een update van mijn browser, en bij sommige online aankopen. Maar ook daar steeds minder vaak. Autorisatie via de bankapp op de mobiele telefoon neemt alles over.
Bij de Rabobank ben ik volgens mij sinds 2013 niet meer op een kantoor geweest, we hebben een handvol keren telefonisch contact gehad. En bij ABN AMRO ben ik voor het laatst op een kantoor geweest in 2016. Die bank had na onze terugkeer uit het Verre Warme Land een puinhoop gemaakt van onze adresregistratie, dus moesten wij ons komen identificeren. Dat voelt nog steeds onrechtvaardig overigens, want de puinhoop was hun schuld. We kregen geen excuses en alleen een kopje slechte koffie…
Geld uit de muur
Ik las dat je vanaf deze zomer de bankpas ook niet meer nodig zult hebben om geld uit de muur te halen. Ook dat kan dan met behulp van je telefoon. Ik denk niet dat ik dat vaak zal gebruiken. Van de gezamenlijke huishoudrekening pinnen we niet vaker dan eens per jaar. Op 30 juni 2019 heb ik voor het laatst contant geld gepind van mijn persoonlijke rekening, zie ik in mijn persoonlijke administratie in GnuCash.
Het wordt op deze manier dus wel steeds moeilijker om zonder telefoon door het leven te gaan… Dat wordt ooit nog eens een probleem als de beschaving instort.
Jaarlijks kijk ik in januari extra uitgebreid naar mijn salarisbrief. Dat is altijd weer een beetje een verrassing (en niet altijd aangenaam). Meestal vindt er namelijk per januari een stapeling van wijzigingen plaats. Niet zelden wijzigen de belastingpercentages. Regelmatig wordt de pensioenpremie verhoogd. Soms verandert ons ambtenarensalaris door CAO wijzigingen. Een optelsom is dan vooraf moeilijk te maken, maar de salarisbrief van januari controleer ik dan altijd wel extra goed om te zien of ik de veranderingen kan herleiden (en of ik er uiteindelijk netto iets aan overhoud).
CAO-ontwikkelingen
Ons salaris is eind vorig jaar met 2,0% verhoogd, met terugwerkende kracht per 1 juli 2021. Dat kregen we nabetaald in december. Januari 2022 is dus de eerste reguliere salarisbetaling die gebaseerd is op het nieuwe bruto-salaris.
Pensioenpremie
In december liet het ABP al weten dat de pensioenpremie in 2022 eindelijk eens een keer niet verhoogd zou worden. Dat is goed nieuws voor mijn netto salaris, al zou ik graag zien dat de pensioenen weer eens een keer geïndexeerd worden. Dat is al heel lang niet gebeurd, en is een sluipend toekomstig koopkrachtverlies dat veel toekomstige pensionado’s niet door hebben.
Netto salaris 2022
Het salaris van januari 2022 laat zich moeilijk vergelijken met 2021. Want het salaris is bij CAO halverwege het jaar gewijzigd, maar dat is pas in december 2021 nabetaald. Mijn ‘kale’ netto-salaris salaris, dus netto na pensioenpremies en loonheffing, maar zonder vakantiegeld / dertiende maand / IKB, is in januari 2022 € 20,18 hoger dan eind 2021 op basis van de meest recente CAO. Ik betaal € 13,65 méér aan pensioenpremie. De percentages zijn ten opzichte van 2021 niet veranderd, maar mijn bruto-salaris wel en dus betaal ik meer. De rest van het verschil wordt veroorzaakt door de nieuwe loonheffingstabel.
Mijn Bijzonder Tarief Loonheffing was de afgelopen twee jaar 55,5%. In 2022 kom ik uit op 55,36%, 0,14 procentpunt lager. Belastingdruk is een ding. En ik val in de categorie waar de marginale belastingdruk zo ongeveer het hoogst is. Ben er niet blij mee, maar ik kan er niks aan doen.
Salaris versus inflatie
De inflatie zoals het CBS die meet is niet altijd de inflatie zoals ik die voel in mijn portemonnee. Maar het is wel een indicatie. Inflatie knabbelt aan de koopkracht van mijn salaris. En omdat ik geen zin meer heb om verticale loopbaanstappen te maken om een hoger salaris te krijgen, ben ik afhankelijk van de CAO-verhogingen om de koopkracht van mijn salaris op peil te houden. Begin 2020 heb ik al eens gekeken of de ontwikkeling van mijn netto-salaris de inflatie bijhoudt.
Ik heb (net als begin 2020) januari 2018 als basis genomen. Voor iedere maand heb ik mijn ‘kale’ netto-salaris genomen. Verder heb ik de maandelijkse consumentenprijsindex (CPI) van het CBS gebruikt. Die twee eenvoudigweg in een grafiek uitgezet levert onderstaand beeld.
En daar zien we een niet zo prettig dingetje. In november 2021 kruipt de inflatielijn door de salarislijn heen. Dat betekent dat ik, uitgaande van de CBS-cijfers, vanaf dat moment koopkracht verlies. In december heeft die stijging van de inflatie ook stevig doorgezet. Zelfs de verandering van het netto salaris per januari 2022 compenseert die inflatie in december niet meer (de inflatie over januari 2022 publiceert het CBS medio februari). Is dat erg? Lees dit uitstekende paper van Coen Teulings, voormalig directeur van het Centraal Planbureau.
En er zit geen salarisverhoging meer in de pijplijn, want ook de CAO van afgelopen jaar was kortlopend. Ik ga maar weer eens kijken naar de rituele dans tussen de werkgever en de vakbonden… Want daar zal ik het toch van moeten hebben.
Nee, niet in het hoofd of het leven van Geldnerd. Dat is saai als altijd, en dat hoort ook zo. Maar er is wel iets anders dat bubbelt en bruist…
Vriendin is namelijk een liefhebster van bubbeltjeswater. Geldnerd niet, die heeft liever plat water. Al dat gebubbel vind ik niet prettig in mijn mond. Maar een jaartje geleden verscheen er ineens beïnvloed door de reclames die vakkundig ingaan op vermeende besparingen en impact op de planeet een Sodastream apparaat in onze keuken. Want Vriendin dronk gedurende de werkdag te weinig water, en ze hoopte dat ze hiermee meer water zou gaan drinken.
Opa Geldnerd mopperde een beetje binnensmonds over mode-dingetjes en weer iets minder vrije ruimte op het aanrecht. Maar recht van spreken heb ik niet, want Vriendin had het apparaat van haar eigen geld gekocht. En… Het werkt. Ze drinkt gedurende de werkdag beduidend meer water dan voorheen. En dat is gezond.
Het einde van Coca Cola Zero
Maar het werd nog beter. Want Geldnerd en Vriendin hadden al jaren een gedeelde verslaving. Naast koffie was er ook een verslaving aan Coca Cola Zero. We zitten allebei al ons hele leven in ‘Team Coca Cola (Pepsi is smerig)’. Tot afgelopen jaar. Want ergens in 2021 kwam Coca Cola met een ‘nieuwe en verbeterde formule’ voor Zero. Iets wat wij pas zagen toen we een nieuwe fles uit onze voorraadkast pakten. En dat was wat ons betreft geen succes. Erger dan dat, we vonden (en vinden) het ronduit smerig. Erger dan dat, we krijgen er maagklachten van. Vrij snel na de eerste slok al. Buikpijn en een opgeblazen gevoel. Niet fijn.
Eerst dachten we dat het aan die ene fles lag. Dus probeerden we er nog eentje. En nog eentje. Allemaal met hetzelfde resultaat. Coca Cola Zero is het niet meer voor ons. De resterende voorraad verdween in het riool. Het einde van een tijdperk. En zoals altijd is het einde van een tijdperk ook weer het begin van een nieuw tijdperk.
Want bij de aankoop van dat Sodastream apparaat had Vriendin ook een klein voorraadje siropen en smaakjes ingeslagen. Om te proberen. Waaronder een flesje siroop voor Pepsi Max, de Pepsi-equivalent van Coca Cola Zero (echte Coca Cola fans wenden zich nu vol walging af van hun scherm, denk ik…). En omdat af en toe een glaasje cola toch wel heel lekker is, probeerden we het uit.
Sodastream Pepsi Max
Het was wat experimenteren met de dosering. De aanbevolen dosering van de siroop ten opzichte van een fles ‘zelfgemaakt’ bubbelwater vonden we veel te zoet. We kwamen uiteindelijk uit op ongeveer tweederde van de aanbevolen dosering. En moesten tot onze schaamte bekennen dat we dat best lekker vonden. En we kregen er geen maagpijn van.
Dus is dat het nieuwe normaal in Huize Geldnerd. Geen gesleep meer met grote flessen van en naar de supermarkt (want ze moeten natuurlijk terug voor het statiegeld). Toegegeven, dat gesleep gebeurde vaak door de bezorger, maar toch. Het scheelt gesleep. Gewoon kraanwater in de schoongemaakte herbruikbare Sodastream fles, paar keer op de knop van het apparaat drukken voor de noodzakelijke bubbels, siroop afmeten in de maatdop en in de fles gieten, klaar. Verse cola.
Bijkomend voordeel van deze verandering is dat we beduidend minder frisdrank zijn gaan drinken dan voorheen. Op basis van mijn eigen eetdagboek schat ik in dat mijn persoonlijke frisdrankconsumptie gehalveerd is. Voor gezondheid en gewicht geen verkeerde zaak natuurlijk
Wat kost dat?
Geldnerd is natuurlijk wel nieuwsgierig of dat nog wat oplevert. Scheelt het centjes, naast het verminderde gesleep met die flessen? Gierige Gerda heeft daar ruim twee jaar geleden al eens over geschreven, in 2020 ook nog eens, en NU.nl vorig jaar nog, maar ik bekijk dat opnieuw met de prijzen van vandaag. Ik vergelijk hierbij met onze voormalige Coca Cola Zero consumptie.
De getalletjes:
In een standaard Sodastream fles gaat 0,840 liter water. Voor de vergelijkbaarheid reken ik alles om per liter.
Op basis van onze jaarafrekening voor drinkwater over het afgelopen jaar kost een liter drinkwater ons 0,213 eurocent inclusief alle belastingen en vastrecht.
Een flesje Pepsi Max siroop kost standaard € 5,99 en bevat 440 ml siroop. Wij gebruiken (heb ik nagemeten) 35 ml siroop per fles van 0,840 liter, oftewel 42 ml per liter. Dat kost dus € 0,567 per liter cola.
Uit een koolzuurcilinder haal je ongeveer 60 liter ‘bubbelwater’. Die koolzuurcilinder kost € 13,00. De bubbels kosten dus € 0,217 per liter cola.
De eerste keer betaal je ook nog eens € 13,00 statiegeld voor de cilinder. Daarna is dat neutraal, je betaalt bij volgende cilinderaankopen geen statiegeld als je een lege cilinder inlevert. Ik heb dat initiële statiegeld dus meegeteld bij de ‘investering’ in het apparaat, de aanschaf van het Sodastream-apparaat en de bijbehorende flessen. Vriendin kreeg hier best een aardige deal, het apparaat en de flessen hebben in totaal € 50,- gekost. Totale investering vooraf inclusief het statiegeld was dus € 63,-.
Ik ga er voor de berekeningen van uit dat het apparaat een levensduur heeft van 3.000 liter. De afschrijvingskosten per liter frisdrank zijn dan ( 63,00 / 3.000 = ) € 0,021 per liter.
Een fles Coca Cola Zero van 1,5 liter kost bij de blauwe grootgrutter standaard € 2,35 exclusief statiegeld. Dat is € 1,567 per liter. De 1,5 liter fles is daarmee veel voordeliger dan de 1,0 liter fles, die kost € 1,89.
Dat leidt bij elkaar tot onderstaande berekeningen.
Sodastream Pepsi Max versus Coca Cola Zero per liter
EUR
Afschrijving apparaat
0,021
Drinkwater
0,00213
Bubbels
0,217
Siroop
0,567
Sodastream Pepsi Max per liter totaal
0,803
Coca Cola Zero 1,5 liter
2,350
Coca Cola Zero per liter
1,567
Verschil Sodastream Pepsi Max -/- Coca Cola Zero
-/-0,764
Dat scheelt dus maar liefst € 0,76 per liter. Als je er van uit gaat dat er hier toch wel 3 liter per week doorheen ging dan scheelt dat ( 3 x 52 x 0,764 = ) € 119,18 per jaar. Daar kunnen we een keer goed van uit eten!
Korting!
Tsja, wie betaalt er nou nog het volle bedrag voor z’n boodschappen? Niet de mensen die goed op hun financiën letten, toch? De afgelopen jaren hebben wij Coca Cola vooral ingeslagen als het in de aanbieding was, ‘4 halen 3 betalen’ was hierbij de meest voorkomende deal. Bij een prijs van € 2,35 per 1,5 liter betaal je dan € 7,05 voor 6 liter cola.
Maar ook de Pepsi Max siroop heb ik al eens goedkoop ingeslagen. € 3,99 per flesje in plaats van de gebruikelijke € 5,99. Dan kost de siroop nog maar € 0,378 per liter cola, en kost een liter Sodastream Pepsi Max ons € 0,613. Voor 6 liter cola betalen we dan € 3,68, € 3,37 minder dan voor dezelfde hoeveelheid Coca Cola Zero. Scheelt op jaarbasis nog steeds € 87,62. Nog steeds een etentje.
Het levert dus ook financieel wat op, naast dat het gesleep met flessen scheelt. De lege siroopflesjes gaan in de recyclingbak. Alleen staat onze verzamelbak voor statiegeldflessen nu eenzaam en leeg te zijn. Af en toe gaat er nog een leeg bierflesje in. Maar geen grote hoeveelheden lege frisdrankflessen meer.
Hoe gaat het met jullie frisdrankconsumptie?
NB: En dit allemaal weer zonder affiliate links. Het kan dus wel, bloggen zonder commerciële doeleinden…
Welkom in 2022! We hebben 2021 inmiddels achter ons gelaten. Een jaar geleden zag ik een sprankje hoop na een ingewikkeld coronajaar, er waren inmiddels vaccins en een campagne. Uiteindelijk is ook Geldnerd in de zomer van 2021 volledig gevaccineerd en heb ik zelfs eind december nog een ‘boosterprik’ gekregen. Maar het bleef een ingewikkeld jaar, dat 2021. Met als klap op de ook in 2021 niet toegestane maar in Geldnerd City wel in grote aantallen afgestoken vuurpijl een lockdown vanaf medio december.
Wat betekende dat allemaal voor het vierde kwartaal van Geldnerd? En hoe is het jaar 2021 financieel geëindigd? Lees het in kwartaalrapport nummer 22!
Aandelenmarkten
In het vierde kwartaal gingen de aandelenmarkten gewoon verder omhoog, zoals vrijwel elk kwartaal sinds 2009 en in elk geval sinds de initiële schok van de coronapandemie. maar begin november kwam de klad er een beetje in. Er waren coronazorgen, met name ook door de nieuwe, onbekende en dus onzekere omikron-variant. Er waren geopolitieke zorgen, met name over de spanningen tussen Rusland en ‘het Westen’ over de Oekraïne. En er waren energieprijzen die maar bleven stijgen tot nieuwe recordhoogten. Er waren zorgen over de sterk oplopende inflatie. Allemaal onzekerheden. En dat is iets waar ‘de markten’ niet van houden. Dus in november en december zagen we vooral ‘zijwaartse bewegingen’. Er ging wat van af. Er kwam weer wat van terug. En dat nog een paar keer. Netto effect: het stond allemaal een beetje stil. Maar door een kleine ‘eindejaarsrally sloten we toch weer af op een piek.
In Europa patronen op de beurs die vergelijkbaar zijn met de Verenigde Staten. Maar het lukte de EuroStoxx 600 index niet om het jaar op een piek af te sluiten.
In het afgelopen kwartaal hebben de Bank of England (BoE) en de Amerikaanse Federal Reserve (FED) aangekondigd hun rente het komende jaar te gaan verhogen. De BoE heeft zelfs al een voorzichtig eerste stapje gezet. De Europese Centrale Bank (ECB) hobbelt er naar verwachting wat achteraan, omdat ze ook proberen de rente in de eurolanden een beetje bij elkaar in de buurt te houden. We zullen zien hoe dat uit gaat pakken in 2022. Maar het lijkt er wel op dat we de tijden van ‘gratis geld’ een beetje achter ons gaan laten. En dat wordt nog spannend. Want al dat ‘gratis geld’, eerst om de naweeën van de financiële crisis te dempen en de afgelopen jaren vanwege de coronapandemie, zorgde voor enorm veel geld op de beurzen. Als dat wegvalt zal dat ongetwijfeld effect hebben op de aandelenmarkten. Maar als kleine belegger kun je weinig anders doen dan meedeinen op de golven die politici en centrale banken veroorzaken…
De rente op de US 10 Years Treasuries bewoog het afgelopen kwartaal een beetje als er nieuws was van de centrale banken, maar kwam per saldo nauwelijks van z’n plek.
Inmiddels krijg je voor € 1,00 iets minder dan US$ 1,14, dat was US$ 1,16 aan het einde van het derde kwartaal. Ik ontvang nog steeds een behoorlijk deel van mijn dividend in Amerikaanse dollars, en heb nog maar één ETF in mijn portefeuille die in dollars genoteerd staat. Het rechtstreekse belang van de dollar in mijn portefeuille neemt dus af. Maar indirect heb ik, door de wereldwijde spreiding van mijn ETFs, nog wel een grote blootstelling aan de dollar. Volgens de Morningstar X-Ray hebben de Verenigde Staten een aandeel van 57,3% in mijn portefeuille, tegenover 21,4% voor Europa en 17,2% voor Azië en Australië.
Mijn portefeuille
Mijn portefeuille is nog steeds goed gespreid over de wereldwijde aandelenmarkt en de markt voor staatsobligaties, met dank aan VWRL en DBZB aangevuld met enkele dividend-ETFs. En mijn portefeuille beweegt dus zoals altijd keurig mee met de wereldwijde aandelenmarkten. Ik heb ook dit kwartaal elke maand normaal bijgekocht met mijn maandelijkse storting, steeds het fonds dat mijn spreadsheet adviseerde om dichter bij de gewenste portefeuilleverdeling uit te komen.
In onderstaande tabel voor elke maand van dit kwartaal de transactie die ik uitgevoerd heb, met per maand de ETF, het aantal aandelen dat ik gekocht heb, en de aankoopkoers (in EUR tenzij anders vermeld).
Maand
Fonds
Aantal
Koers
Oktober
Vanguard FTSE All-World High Dividend Yield (VHYL)
25
54,6200
November
Vanguard FTSE All-World High Dividend Yield (VHYL)
25
56,4648
December
iShares MSCI World Small Cap (IUSN)
275
6,553
Ook dit kwartaal steeg mijn portefeuille weer redelijk door. Ik heb weer een aantal keren een Virtual All Time High (VATH) aangetikt, en het jaar ook op een VATH afgesloten. Het VATH bereken ik door het vorige reële All Time High te nemen plus alle inleg sinds die datum. De totale waarde van mijn beleggingsportefeuille staat nu 74,2% boven mijn totale inleg. Aan het einde van Q3 was dat 68,0% .
Hoe lees je deze grafiek? De (op dit moment) bovenste zwarte lijn geeft de actuele waarde van mijn beleggingsportefeuille op de betreffende datum. De (op dit moment) onderste zwarte stippellijn geeft de totale inleg tot die datum weer. Je ziet dat ik de afgelopen jaren elke maand een inleg doe. Het groene vlak tussen de twee lijnen is mijn huidige papieren beleggingswinst. Als ik op verlies zou staan (de portefeuille is minder waard dan de inleg) dan wordt er een rood vlak zichtbaar. Zie ook mijn nadere uitleg over hoe ik deze grafiek opgebouwd heb.
De ROI YTD is per einde van het vierde kwartaal 26,5%. De 12-maands XIRR staat op 25,5%.
Indicator
2020Q4
2021Q1
2021Q2
2021Q3
2021Q4
% boven inleg
46,3%
60,3%
63,3%
68,0%
74,2%
ROI YTD
4,1%
11,1%
14,9%
17,1%
26,5%
XIRR 1Y
3,2%
46,6%
29,3%
29,0%
25,5%
Kosten van Beleggen
In mijn Jaarafsluiting 2019 gaf ik voor het eerst inzicht in de kosten van mijn beleggingen. Ik keek naar twee indicatoren. De eerste is de Total Expense Ratio (TER) van de fondsen in mijn portefeuille met behulp van de Morningstar X-ray. Daarnaast maak ik kosten bij mijn broker, transactiekosten en een maandelijkse fee. Procentueel zijn mijn beleggingen in 2021 iets goedkoper geworden. In absolute bedragen was ik duurder uit, dat komt vooral door de sterke stijging van de portefeuille en dus van de servicefee (die een percentage van de portefeuillewaarde is).
Indicator
2019
2020
2021
Total Expense Ratio (TER)
0,26%
0,21%
0,21%
Kosten Broker (percentage portefeuillewaarde op 31-12)
0,24%
0,17%
0,16%
– waarvan Servicefee Broker
44%
61%
74%
– waarvan Transactiekosten
56%
39%
26%
In 2021 heb ik 12 aankooptransacties verricht, elke maand eentje. Ook heb ik 1 verkooptransactie verricht bij de herijking van mijn portefeuille, destijds is SPDR S&P Euro Dividend Aristocrats ETF (SPYW) uit mijn portefeuille verwijderd.
Dividend en Spaarrente
In het vierde kwartaal van 2021 ontving ik netto € 746,46 aan dividend op mijn rekening. In het vierde kwartaal van 2020 was dat nog € 713,06 en in het derde kwartaal van 2021 was het € 1.113,52 (maar was het beeld vertekend door een nabetaling uit het tweede kwartaal).
Ik registreer mijn dividend op netto contante basis in Euro’s, de basisvaluta van mijn administratie. Dat betekent dat ik het netto dividendbedrag opneem in mijn administratie op het moment dat het op mijn beleggingsrekening bijgeschreven wordt. Als het een dividend in buitenlandse valuta (US dollar) is, dan reken ik het om naar Euro’s tegen de wisselkoers van het moment van ontvangen op mijn rekening.
De afgelopen dagen ontving ik maar liefst € 21,15 aan rente op mijn kleine en grote bufferrekening. Nu heb ik, behalve mijn potjes, ook nauwelijks spaargeld meer, alles zit in de beleggingsportefeuille en het huis. Maar ik kan mij ook nog wel de dagen herinneren dat deze hoeveelheid spaargeld honderden euro’s aan rente opbracht.
Mijn verwachting is nog steeds dat de spaarrente nog een behoorlijke tijd laag blijft. Lloyds Bank heeft mij medio december laten weten de rente per gisteren (5 januari 2022) te verlagen van 0,15% naar 0,05%. Die rente was 0,30% toen ik medio 2021 de spaarrekening opende. Op de kleine bufferspaarrekening bij mijn huisbank is de rente al tijden 0,01%.
Spaarpercentage
Het spaarpercentage voor het hele jaar 2021 staat op een gezonde 53,9%. Mijn doelstelling voor 2021 was 40,0%. Het is uiteraard grotendeels te danken aan de coronapandemie. Of liever gezegd, alle lockdowns en reisbeperkingen en andere dingen die maakten dat ik meer thuis zat en minder uitgaf dan voor corona. Weet iemand nog hoe dat voelde?
Ook meerjarig is dit geen slechte score. 2021 was het negentiende jaar waarin ik mijn spaarpercentage berekende, 2022 wordt dus een jubileumjaar!
Mijn administratie houdt ook voor mij bij hoeveel No Spend Days (NSDs) ik heb. Dat zijn dagen waarop ik niks betaal met mijn creditcard, pinpas, Apple Pay, of contant geld. Corona zorgt er nog steeds voor dat het aantal NSDs hoger is dan ‘vroeger’. Gemiddeld had ik er toen een stuk of 10 per maand. Dit jaar zijn het er nog steeds minimaal 20 per maand.
Eigen Vermogen
Dit kwartaal was er regulier salaris, inleg in mijn beleggingen, reguliere en extra aflossingen van de hypotheek, en natuurlijk de bewegingen van de beleggingsportefeuille op de golven van de aandelenmarkten. Niets bijzonders dus.
En dat leidt tot onderstaande ontwikkeling van mijn vermogen per kwartaal. In het vierde kwartaal van 2021 is mijn eigen vermogen gegroeid met 5,2%.
Over het hele jaar 2021 is mijn eigen vermogen gegroeid met 25,5%. Dat is voor 21,6% veroorzaakt door de stijging van de WOZ-waarde van onze woning. De maandelijkse inleg in de beleggingen en de aflossing van onze hypotheek dragen elk iets minder dan 16% bij, en de stijging van de aandelenmarkten zorgt voor 47% van deze groei. De ontvangen rente is minder dan 0,1%.
Beste Uitgave(n)
De coronamaatregelen maakten het moeilijker om geld uit te geven. Dit kwartaal heb ik een donatie gedaan aan Loesje, het meisje van de posters. Ik ben verder blij met mijn abonnement op de sportschool, ondanks de huidige sluiting van de sportscholen vanwege de coronamaatregelen. En ik heb mijzelf in het vierde kwartaal ook weer getrakteerd op het jaarlijkse doosje Whisky voor de lange koude donkere winteravonden.
Onderdeel van mijn voorbereiding op het nieuwe financiële jaar is ook het bijwerken van mijn budget. Ik werk al bijna 20 jaar met een jaarlijks budget. En dat is eenvoudiger dan veel mensen denken.
Voor heel veel posten is een budget namelijk niet zo ingewikkeld. Ik weet wat ik maandelijks uitgeef aan verzekeringen, wat de internetverbinding kost, en wat de termijnbedragen zijn van gas, water en elektra. Een aantal leveranciers indexeert ergens in het jaar de tarieven. Met wat aannames en terugkijken kan ik dat meestal aardig vooraf inschatten. Het budget hoeft niet tot op de cent nauwkeurig te zijn, als ik er maar geen tientallen Euro’s per post per maand naast zit.
Ook onze maandelijkse hypotheekaflossing kan ik keurig begroten. Daarvoor gebruik ik mijn hypotheekspreadsheet, die ook een prognose bevat voor de aflossingen in de komende jaren. Die prognose wordt maandelijks opnieuw berekend als we onze rente en aflossing betaald hebben en de extra aflossing gedaan hebben. Toch leuk om te zien dat we nu € 50 per maand minder aan rente betalen dan een jaar geleden. En zelfs bijna € 350 per maand minder rente dan bij de start van onze hypotheek. Dat is allemaal geld dat maandelijks extra naar de aflossing gaat. We houden onze totale maandlasten voor de hypotheek constant, wat we besparen aan rente wordt meteen extra afgelost.
De meest grillige post om te begroten zijn onze huishoudelijke uitgaven. Maar zelfs daar lukt het na een aantal jaren om een redelijk goede inschatting te maken. Als ik maar wel rekening houd met de stijgende trend door de inflatie.
Op deze manier heb ik in een uurtje mijn begroting voor 2022 in mijn administratie zitten. Wij verwachten geen ‘life events’ (zoals kinderen die naar een volgende levensfase gaan) die er een goedkoper jaar van gaan maken.
Maandelijkse Bijdrage verhoogd
Begin november berekende ik mijn eigen persoonlijke inflatie, en kwam uit op een stijging van 5,4% ten opzichte van vorig jaar. Fors hoger dan het gemiddelde, dacht ik. Maar onlangs publiceerde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) cijfers volgens de Europese meetmethode. En daar kwam de inflatie in Nederland in november uit op 5,6% ten opzichte van een jaar eerder. De hoogste inflatie in decennia! En vorige week kwam het CBS zelf ook uit op een inflatie van 5,2%.
Dus ja, Geldnerd is ongeveer een gemiddelde burger. Of mijn berekeningen zijn beter dan die van het CBS. Of het is gewoonweg stom toeval… Maar het is dus niet zo vreemd dat ik zelf uitkwam op 5,4%, terwijl het CBS met haar eigen modellen uitkomt op 3,4%. Zoals ik al aangaf is de consequentie dat het budget van onze gezamenlijke huishouding ook verhoogd wordt, en dus ook de maandelijkse bijdrage die ik overmaak naar onze gezamenlijke rekening. Het is niet anders. We zullen zien of de politiek nog onbetaalbare cadeautjes sigaren uit eigen doos gaat uitdelen om ons, de zielige burgers, hiervoor te compenseren. Ik reken er maar niet op.
Medio juni schreef ik over mijn salaris en de inflatie. Collega-blogger Geldsnor reageerde met de terechte constatering dat de inflatie alleen iets zegt over een populatie, een grote groep mensen. Maar dat het minder zegt over het individueel niveau. Het CBS gebruikt er een ‘standaard mandje‘ voor. Maar dat mandje vertoont maar beperkte overeenkomsten met het uitgavenpatroon in Huize Geldnerd. Inflatie is dus ook al een persoonlijk iets.
Tegelijkertijd lees je overal berichten dat het leven ineens een stuk duurder wordt. Niet alleen de energieprijzen, maar ook de dagelijkse boodschappen, schieten de lucht in. En vorige week meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) een inflatie van 3,4% jaar op jaar, de hoogste inflatie in bijna 20 jaar. Dat merken we ook in Huize Geldnerd. We hebben al een tijdje het idee dat de aanbiedingen van onze grootgrutter minder aantrekkelijk zijn. En dat we meer uitgeven aan de boodschappen. Terwijl ons koopgedrag niet veranderd is. Het blijkt ook uit onze meerjarige ontwikkeling van de Huishoudelijke Uitgaven. Dat is de optelsom van onze dagelijkse boodschappen in de supermarkt en bij speciaalzaken, en andere kleine huishoudelijke uitgaven zoals schoonmaakmiddelen.
Als ik die cijfers per maand op een rijtje zet sinds begin 2017 (lang leve de administratiespreadsheet!) en er een trendlijn doorheen laat lopen, dan zie je duidelijk een stijgende trend. Kwamen we begin 2017 nog uit met gemiddeld € 475 per maand, inmiddels zitten we rond € 600 per maand. Er komt dus gewoon € 25 per kalenderjaar bovenop dit maandbedrag.
En daar blijft het niet bij. Onlangs hebben we ons energiecontract moeten vernieuwen, er kwam ongeveer € 15 bovenop het maandelijkse voorschot. De uitlaatservice heeft aangekondigd de tarieven te verhogen. En ook de gemeente en het waterschap sturen mij elk jaar een hogere belastingaanslag. Binnen de Vereniging van Eigenaren van het gebouw waarin Huize Geldnerd zich bevindt hebben we afgesproken de servicekosten jaarlijks met de inflatie te verhogen. En ook ZIGGO, mijn mobiele telefoonprovider, de verzekeraar en de huisbanken vragen elk jaar net een beetje meer.
Ik heb het eens op een rijtje gezet, al die verhogingen die ik verwacht tussen 2021 en 2022. En schrok er best wel een beetje van. Alle bedragen in Eurootjes uiteraard.
Categorie
Verhoging / Jaar
Verhoging / Maand
Huishoudelijke uitgaven
+300
+25
Energie
+180
+15
Uitlaatservice
+300
+25
Gemeente / Waterschap
+120
+10
ZIGGO / bank / verzekeraar / VVE
+50
+4
Totaal
+950
+79
En dan hebben we het Spotify abonnement à € 13 per maand ook overgeheveld naar de gezamenlijke rekening. Strikt genomen geen kostenstijging, maar wel een uitgavenstijging in de gezamenlijke huishouding. In totaal dus € 92 per maand aan hogere uitgaven. Vriendin en ik hebben alvast afgesproken om het budget voor onze gezamenlijke huishouding per 1 januari 2022 met € 100 per maand te verhogen. Dat budget is momenteel € 1.850 per maand, exclusief reguliere rente en aflossing op onze hypotheek. Als daar maandelijks € 100 bij komt is dat een stijging van 5,4%. Dat is een behoorlijke ‘inflatie’.
Ons inkomen stijgt gelukkig ook, door de nieuwe CAO. Die mazzel heeft niet iedereen, weet ik. Maar het betekent in ons geval wel dat ongeveer driekwart van de verwachte loonstijging naar de gezamenlijke huishoudpot gaat. En dan moeten we nog maar afwachten wat er in januari overblijft als de jaarlijkse optelsom van maatregelen z’n werk doet op de salarisbrief.
Wat merk jij van de inflatie?
NB: Veel vragen gisteren omdat ik niet, zoals al jarenlang gebruikelijk, op maandagochtend een blog publiceerde. De komende weken zullen er wat minder blogjes verschijnen, Geldnerd wordt even meegezogen in de drukte in Den Haag. Maar daar mag ik helaas niks over schrijven…
Geldnerd.nl gebruikt cookies. Voor nadere informatie zie de disclaimer pagina. AccepterenWeigeren
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.