Medio juni schreef ik over mijn salaris en de inflatie. Collega-blogger Geldsnor reageerde met de terechte constatering dat de inflatie alleen iets zegt over een populatie, een grote groep mensen. Maar dat het minder zegt over het individueel niveau. Het CBS gebruikt er een ‘standaard mandje‘ voor. Maar dat mandje vertoont maar beperkte overeenkomsten met het uitgavenpatroon in Huize Geldnerd. Inflatie is dus ook al een persoonlijk iets.
Tegelijkertijd lees je overal berichten dat het leven ineens een stuk duurder wordt. Niet alleen de energieprijzen, maar ook de dagelijkse boodschappen, schieten de lucht in. En vorige week meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) een inflatie van 3,4% jaar op jaar, de hoogste inflatie in bijna 20 jaar. Dat merken we ook in Huize Geldnerd. We hebben al een tijdje het idee dat de aanbiedingen van onze grootgrutter minder aantrekkelijk zijn. En dat we meer uitgeven aan de boodschappen. Terwijl ons koopgedrag niet veranderd is. Het blijkt ook uit onze meerjarige ontwikkeling van de Huishoudelijke Uitgaven. Dat is de optelsom van onze dagelijkse boodschappen in de supermarkt en bij speciaalzaken, en andere kleine huishoudelijke uitgaven zoals schoonmaakmiddelen.
Als ik die cijfers per maand op een rijtje zet sinds begin 2017 (lang leve de administratiespreadsheet!) en er een trendlijn doorheen laat lopen, dan zie je duidelijk een stijgende trend. Kwamen we begin 2017 nog uit met gemiddeld € 475 per maand, inmiddels zitten we rond € 600 per maand. Er komt dus gewoon € 25 per kalenderjaar bovenop dit maandbedrag.
En daar blijft het niet bij. Onlangs hebben we ons energiecontract moeten vernieuwen, er kwam ongeveer € 15 bovenop het maandelijkse voorschot. De uitlaatservice heeft aangekondigd de tarieven te verhogen. En ook de gemeente en het waterschap sturen mij elk jaar een hogere belastingaanslag. Binnen de Vereniging van Eigenaren van het gebouw waarin Huize Geldnerd zich bevindt hebben we afgesproken de servicekosten jaarlijks met de inflatie te verhogen. En ook ZIGGO, mijn mobiele telefoonprovider, de verzekeraar en de huisbanken vragen elk jaar net een beetje meer.
Ik heb het eens op een rijtje gezet, al die verhogingen die ik verwacht tussen 2021 en 2022. En schrok er best wel een beetje van. Alle bedragen in Eurootjes uiteraard.
Categorie | Verhoging / Jaar | Verhoging / Maand |
Huishoudelijke uitgaven | +300 | +25 |
Energie | +180 | +15 |
Uitlaatservice | +300 | +25 |
Gemeente / Waterschap | +120 | +10 |
ZIGGO / bank / verzekeraar / VVE | +50 | +4 |
Totaal | +950 | +79 |
En dan hebben we het Spotify abonnement à € 13 per maand ook overgeheveld naar de gezamenlijke rekening. Strikt genomen geen kostenstijging, maar wel een uitgavenstijging in de gezamenlijke huishouding. In totaal dus € 92 per maand aan hogere uitgaven. Vriendin en ik hebben alvast afgesproken om het budget voor onze gezamenlijke huishouding per 1 januari 2022 met € 100 per maand te verhogen. Dat budget is momenteel € 1.850 per maand, exclusief reguliere rente en aflossing op onze hypotheek. Als daar maandelijks € 100 bij komt is dat een stijging van 5,4%. Dat is een behoorlijke ‘inflatie’.
Ons inkomen stijgt gelukkig ook, door de nieuwe CAO. Die mazzel heeft niet iedereen, weet ik. Maar het betekent in ons geval wel dat ongeveer driekwart van de verwachte loonstijging naar de gezamenlijke huishoudpot gaat. En dan moeten we nog maar afwachten wat er in januari overblijft als de jaarlijkse optelsom van maatregelen z’n werk doet op de salarisbrief.
Wat merk jij van de inflatie?
NB: Veel vragen gisteren omdat ik niet, zoals al jarenlang gebruikelijk, op maandagochtend een blog publiceerde. De komende weken zullen er wat minder blogjes verschijnen, Geldnerd wordt even meegezogen in de drukte in Den Haag. Maar daar mag ik helaas niks over schrijven…
Boodschappen merk ik inderdaad ook wel behoorlijk de laatste tijd. Energie komt rondom april pas weer een nieuw contract, maar dat zal zeker ook duurder zijn.
Ik vrees de inflatie, omdat die pensioenen niet omhoog gaan.
Ik twitterde over de inflatie tussen 2020-2021
Ik heb het niet exact uitgerekend wat onze persoonlijke inflatie is, maar wel een tijdje terug geschreven dat de boodschappen inderdaad duurder worden. Aanbiedingen minder en verpakking “vernieuwd” worden met minder inhoud en een hogere prijs.
Daarnaast sparen we ook bij onze grootgrutter koopzegels, wat ook alweer 10% extra is en een gedeelte verklaard. Nu met de “premium” deel is dat opeens 20% geworden om daar voordeel uit te halen. Daar moet ik dan voor gaan compenseren, maar heel eerlijk… daar heb ik geen zin in 😉
Feit is, zoals jij ook opsomt dat alles duurder wordt, en dat doet het al jaren, al moet ik wel zeggen dat het “voelt” alsof het de laatste tijd harder gaat dan voorheen.
Onder controle houden kan alleen door kritisch naar je uitgaven te kijken en daarop te sturen en voor je boodschappen te kijken naar alternatieven producten (huismerk bijv) of dit goedkoper en prima is voor je smaak. Zo nee, kijken naar andere supermarkten of simpelweg minder luxe producten kopen.
Luxe of Zuinig houdt in ieder geval alles in de gaten om de individuele inflatie te “beperken” op waar hij invloed kan uitoefenen. De rest, is iets waar we weinig aan kunnen doen.
Gevoelsmatig merken we het ook. Hoe mooi mijn spreadsheet-systeem ook is, op praktisch alle thema’s zijn er factoren die een dusdanige trendbreuk veroorzaakt hebben dat het lastig is om iets over inflatie te zeggen. (Inflatie op productniveau bekijken doe ik niet aan…)
Zoveel factoren die de trends beïnvloed hebben:
Uitstapjes / Horeca: minder door corona. (Bestellen doen we hooguit 5 keer per jaar.)
Boodschappen: meer door corona, meer door kinderen die praktisch als volwassene zijn gaan eten.
Energie: zonnepanelen gekocht
Content: op Prime en Spotify na, alles opgezegd
Wonen: nieuw huis, lagere rente, hogere aflossing
Mobiliteit: van 2 naar 1 auto, auto van de zaak eruit, als gevolg duidelijk meer kilometers met eigen auto
Vakantie: laatste jaren heel beperkt
Kleding: kinderen groter (duurder), papa en mama thuiswerken (goedkoper)
Op andere thema’s (zorg, sport, educatie) is het gebruik stabiel gebleven, maar zijn de kosten idd wel gestegen. Bij communicatie middelen de verschillen zich binnen het thema uit (vast duurder, mobiel goedkoper). Op het totaal is het effect van deze thema’s echter marginaal. Per saldo geven we minder uit, maar we krijgen er ook (onevenredig?) minder voor terug.
Het laatste en grootste vertekenende effect: een bijzonder groot deel van de besparing is in de aflossing van onze hypotheek gegaan, waardoor de maandelijkse hypotheeklasten met 1/3 afnamen. Zeer prettig voor de cashflow, maar zegt weinig over kosten…
Bijna niet te peilen hier. Energie is 0 en zal voorlopig 0 blijven. Sterker nog, dat wordt nog eens -400.
Sporten (zwemles van oudste) is niet te peilen: dan gaat het weer wel door, dan weer niet, dan weer wel, dan weer exta.
De auto blijft even duur, de kinderopvang verandert qua gebruik veel sterker dan de kosten op zichzelf.
Boodschappen: grote standaarddeviatie maar je begint te merken dat die kinderen echt significant mee-eten.
Enne, bedankt voor de shoutout!
Als we nog verder inzoomen op onderdelen:
Filterkoffie +11%
Bonen koffie +15%
Thee +5%