Vorige week presenteerde dinosaurusbank ABN AMRO z’n jaarcijfers. Die vond ik verder niet zo interessant. Maar wel interessant, en ook opgepikt door diverse media, was de aankondiging dat het traditionele bankpasje overbodig wordt. Alle diensten komen digitaal beschikbaar (voor zover ze dat nog niet zijn). Een operatie die nog eens een stapel kantoren de nek om zal draaien en dus vast ook banen gaat kosten. Al las ik ook dat ABN AMRO nog maar zestig kantoren heeft.
Toch herken ik het wel. Zelfs een ouwe zak als Geldnerd doet alles digitaal. De bankpas is alleen nog maar een backup, vrijwel alle betalingen buiten de deur gebeuren via de telefoon. Als ik terugkijk naar mijn betaalgedrag in 2021 dan gebruik ik mijn creditcard vaker dan mijn bankpas. En over contant geld wil ik het helemaal niet meer hebben. Die ene contante transactie in onderstaande grafiek was het overhevelen van een deel van mijn resterende contanten naar de gezamenlijke huishoudpot. Contant geld wordt hier soms nog gebruikt voor boodschappen op de markt en voor cadeautjes. Zelf heb ik nog een briefje van twintig in mijn telefoonhoes zitten, als backup van de backup (bankpas) van de betaling via de telefoon.

Geldnerd en Vriendin hebben hun gezamenlijke huishoudrekening en hun hypotheek bij ABN AMRO. Daar heb ik ook de cardreader vrijwel nooit meer nodig in de online omgeving. Alles verloopt met de hulp van de telefoon. Inloggen en autoriseren van betalingen via een QR-code. Bij de Rabobank, waar ik mijn persoonlijke rekening en creditcard heb lopen, heb ik soms nog de cardreader nodig na een update van mijn browser, en bij sommige online aankopen. Maar ook daar steeds minder vaak. Autorisatie via de bankapp op de mobiele telefoon neemt alles over.
Bij de Rabobank ben ik volgens mij sinds 2013 niet meer op een kantoor geweest, we hebben een handvol keren telefonisch contact gehad. En bij ABN AMRO ben ik voor het laatst op een kantoor geweest in 2016. Die bank had na onze terugkeer uit het Verre Warme Land een puinhoop gemaakt van onze adresregistratie, dus moesten wij ons komen identificeren. Dat voelt nog steeds onrechtvaardig overigens, want de puinhoop was hun schuld. We kregen geen excuses en alleen een kopje slechte koffie…
Geld uit de muur
Ik las dat je vanaf deze zomer de bankpas ook niet meer nodig zult hebben om geld uit de muur te halen. Ook dat kan dan met behulp van je telefoon. Ik denk niet dat ik dat vaak zal gebruiken. Van de gezamenlijke huishoudrekening pinnen we niet vaker dan eens per jaar. Op 30 juni 2019 heb ik voor het laatst contant geld gepind van mijn persoonlijke rekening, zie ik in mijn persoonlijke administratie in GnuCash.
Het wordt op deze manier dus wel steeds moeilijker om zonder telefoon door het leven te gaan… Dat wordt ooit nog eens een probleem als de beschaving instort.
Gebruik jij jouw bankpas nog wel eens?
Ook Uitklokken schreef onlangs over contant geld. En in de Consumentenbond Geldgids van februari een (gratis toegankelijk) artikel over de risico’s van contactloos pinnen.
Goh, ik vind dat een slechte zaak.
Wat nu als je je telefoon kwijtraakt? Dan kun je dus echt niets meer. Wij hadden laatst zo n akkefietje. Geen telefoon = geen coronapas. Uitprinten zou kunnen, maar dan moet je je digid hebben… waar je je moet identificeren met een …. . Het ging omde laatste keer diplomazwemmen van dochter, waar eerder geen publiek bij mocht zijn. Best zuur dat als je daar niet heen kan.
Om van alle digibeten maar niet te spreken….
Ik betaal alles met mijn bankpas.
Bij beide banken is de cardreader een achtervang als de telefoon even niet beschikbaar is. En gelukkig zijn de winkels tegenwoordig zeven dagen per week open en wordt er dagelijks bezorgd én heb ik het geld om meteen een nieuwe telefoon te kopen. Maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen.
ok, dat had ik niet begrepen. Ik dacht dat de telefoon de enige betaaloptie was. Maar dat met die Coronapas was wel een dingetje hoor. Een nieuwe telefoon is nog geen geverifieerde digid. En hier in de provincie is nog niet alles 24/7 🙂 Lekker rustig 😉
Je digiD app verifieer je tegenwoordig door je ID of Paspoort te scannen.
Tja, daar sta je dan als zelfstandig wonende oudere zonder mobiele telefoon omdat je dat niet kunt aanleren, weer een stuk van je zelfstandigheid weg. Want de acceptgiro verdwijnt ook al lid volgend jaar, dus nu moeten je kinderen al je administratie doen. Bedrijven weigeren soms een papieren factuur te sturen, maar een computer is er om dezelfde reden ook niet.
Voor de kinderen is het best lastig om dit te doen vanuit het buitenland. Verdere familie en vrienden zijn er niet en vrijwilligersorganisaties willen je hierbij niet helpen bij fraude gevoeligheid.
Er wordt bij dit soort beslissingen zo weinig rekening gehouden met mensen met een beperking, inclusief zijn gaat alleen om sexualiteit lijkt het wel.
Ik gebruik eigenlijk alleen nog een pasje bij een creditcard betaling in een winkel. Verder is de telefoon heel handig. Alleen de gezichtsherkenning met mondkapjes was vervelend. Ik heb ook een horloge waar je mee zou moeten kunnen betalen, maar dan moet je een atletische pols hebben. Dat gebruik ik dus niet. Wij hebben overigens ook nog een paar honderd euro contant in onze kluis liggen. Nadat we een orkaan en daardoor ernstige stroomstoring (10 dagen) meemaakten in de USA vind ik dat een prettig gevoel. Ook in Nederland kan de stroom zomaar meerdere dagen uitvallen. Met een paar honderd euro kun je dan in ieder geval zo nodig tanken en een brood betalen.
Ik weiger om met mijn telefoon te betalen, omdat deze (in mijn ogen) absoluut niet veilig is.
Verder vind ik ook dat er totaal geen rekening wordt gehouden met mensen die niets met digitaal hebben. Daarbij moet de mens ook de gelegenheid hebben om altijd met geld te kunnen betalen en gewoon met een bankpas geld op kunnen nemen. Maar ja, daar heeft de bankwereld uiteindelijk gewoon schijt aan. De klant wordt gewoon gedwongen om alles digitaal/mobiel te doen. Overigens heb ik wel een horlogebandje en een laksring waar ik mee kan betalen.
Mijn partner heeft hier helemaal niets mee en stuitert nu al dat alles digitaal gedaan moet worden. Pinnen en contactloosbetalen met het bankpasje doet hij dan (gelukkig) wel.
Eerlijk is eerlijk: ik vind contactloos betalen ideaal. Maar zodra je telefoon het begeeft, sta je voor lul bij de kassa. Ik heb m’n ouderwetse(?) pinpas nog altijd bij me.
Ik betaal ook alleen nog maar met de telefoon. Als ik dan eens contant geld nodig dan kan ik niet opnemen omdat ik geen bankpas bij me draag. Ik hoop dus dat de andere banken de ABN volgen. Eerlijk gezegd moet ik diep nadenken om te weten wat mijn pincode ook alweer was. En tja als je telefoon verliest… wat als je je bankpas verliest? Gelukkig is men niet verplicht om met de telefoon te betalen of geld op te nemen het is een extra optie de bankpas verdwijnt niet. Persoonlijk vind ik het fijn om alles met de telefoon te regelen. Nu mijn OV kaart nog 🙂
Inge
Ook in het OV zijn veranderingen op komst. Check: http://www.OVPay.nl
ik heb de ING als huisbank en dat werkt wat mij betreft over het algemeen naar behoren. en toen ging mijn telefoon stuk… ik kon nergens meer bij, want de app op de telefoon is de verificatie om in de online omgeving te komen. ik kon met mijn bankpas nog bij het geld op mijn lopende rekening, maar ook bij mijn spaargeld kon ik dus niet meer. gelukkig stond er op de lopende rekening nog genoeg geld om een nieuwe telefoon te betalen, maar het voelde echt wel heel idioot. Ik moest daarna naar een ING kantoor om weer toegang te krijgen tot de ING app. dat laatste was wel mijn eigen fout, want ik had mijn telefoonnummer niet goed geregistreerd. maar ik was erg blij dat ik gewoon nog een bankpas had. verder doe ik alle betalingen nog gewoon met mijn bankpas, daar heb je dat ding toch ook gewoon voor en ik vind het prettig werken.
Een bankpas neem ik altijd nog wel mee. Ik heb nog wel meegemaakt dat het contactloos betalen het niet goed doet en ik mijn pas er nog fysiek in moet steken. Maar goed, dat is maar een handvol keren gebeurd. En ik moet toch al pasjes meenemen zoals mijn OV-chipkaart. Die willen ze trouwens ook via een bankpas/app gaan laten werken, lijkt me prima. https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5219404/ov-chipkaart-einde-inchecken-betaalmethode-smartphone-bankpas
Op naar een pasloos bestaan!
Ik ben zo’n digibeet. Niet omdat het me niet interesseert, maar omdat ik een soort dyslexie met apparaten heb. Ik kan serieus mijn hippe radio niet bedienen en mijn tv alleen met de knop omhoog en omlaag voor de zenders. Een fototoestel, nee, ook niet. Een mobiele telefoon heb ik niet. Op mijn laptop zitten acht plaatjes waar ik door kan klikken…maar iets echt opzoeken lukt me dan weer niet.
Dus ja, ik gebruik mijn bankpas, en zal dat blijven doen. Omdat ik niet anders kan.
Betalen via je telefoon kan nu nog uitsluitend via een betaalsysteem van een Amerikaans bedrijf. Ik weiger Apple rijker te maken dan het al is door via hun te betalen terwijl wij een van de beste bankensystemen ter wereld hebben. Dus zolang de EU nog toestaat dat Apple zijn telefoons alleen gebruikt mogen worden voor betalingen via ApplePay gebruik ik geen telefoon. Daarnaast ben ik er, net als eerste commentator, op tegen om volledig afhankelijk te zijn van de mobiele computer die wij een telefoon noemen.
Een creditcard is ook gewoon een pas. En creditcard heb ik vooral voor daar waar iDEAL onbekend is.
Van mij mag betalen naar iets als een polsband (of ‘horloge’). Dat is veel makkelijker mee te nemen dan een telefoon. Maar dan wel met een Nederlands betaalsysteem. En dan zo anoniem mogelijk, dus zonder dat het betaalsysteem zaken weet die ook op die polsband of dat horloge staan.
Helemaal mee eens..
Heerlijk, dat pasloze betalen! Er is alleen wel een probleem. Het is zo makkelijk, dat ik sneller geld uitgeef ;-). Vroeger liet ik gewoon mijn bankpas thuis. Nu heb ik mijn horloge en telefoon met Apple Pay. Maar ach, geld moet rollen.