Zware aanslag

  • Berichtcategorie:Belastingen

Sommige mensen hebben ‘m al heel lang binnen. Maar in Huize Geldnerd liet ‘ie nog even op zich wachten. De aanslag inkomstenbelasting 2022. En dat terwijl we keurig begin maart aangifte hebben gedaan.

Maar afgelopen dinsdagavond liet achtereenvolgens mijn smartphone en de smartphone van Vriendin een piepje horen. Bericht van de Belastingdienst in onze MijnOverheid berichtenbox.

En daar was ‘ie dan. Onze aanslag. De bedragen zijn conform onze aangifte. Het is een voorlopige aanslag, en dat heeft ongetwijfeld te maken met de Box-3 problematiek. Ik overweeg nog steeds om bezwaar aan te tekenen vanwege de gebruikte forfaitaire rendementen. Maar bezwaar aantekenen kan alleen tegen een definitieve aanslag. Dat moet dus nog even wachten. Betalen mogen moeten we wel. Voor eind juli.

Heb jij al bericht van de Belastingdienst?

Geldnerd is niet écht rijk

  • Berichtcategorie:Belastingen

Geldnerd hoort niet bij de armste Nederlanders. Ook niet bij de allerrijksten. En ik ben zeker niet écht rijk. Hoe ik dat zo zeker weet? Ik ontwijk geen vermogenstaks in Box 3.

Dat is blijkbaar een criterium. De echt rijke Nederlander vermijdt de vermogenstaks in box 3, las ik onlangs in het FD. Maar dat doe ik dus niet. Wij hebben onze eigen woning met een steeds kleiner wordende hypotheekschuld. Ik heb mijn bufferspaarrekening en mijn beleggingsportefeuille. Maar ik heb nou werkelijk nog niet één moment besteed aan het ‘fiscaal optimaliseren’ van mijn vermogen. Al moet ik tegenwoordig natuurlijk wel extra geld opzij zetten om mijn belasting te kunnen betalen.

Het FD-artikel is gebaseerd op een intern memo van het ministerie van Financiën, dat openbaar gemaakt is met een beroep op de Wet Open Overheid (de opvolger van de bekende ‘WOB’). Het betreffende memo vind je hier. In dit memo vind je een bloemlezing van praktijkervaringen van de Belastingdienst. Een handleiding ‘Box 3 ontwijken voor gevorderden’. Het meest schokkend vind ik nog wel dat dit soort gedrag normaal gevonden wordt, ook door de medewerkers van de Belastingdienst. Maar Geldnerd is natuurlijk niet voor niets een brave naïeve burger die veel belasting moet betalen.

‘Erkende’ uitzonderingen als fiscaal vriendelijk beleggen voor je pensioen, en beleggen in ‘groene’ beleggingsfondsen, zijn natuurlijk gewoon voor arme paupers zoals ik. De echte Box 3 ontwijker stopt z’n geld in Box 2, en doet z’n uiterste best om het daar te houden.

Dus misschien moet Geldnerd ook maar eens aan de slag. Geldnerd Investment Management BV oprichten, 100% dochteronderneming van Geldnerd Beheer BV. Mijn beleggingsactiviteiten daarin onderbrengen. Mijzelf elk jaar goed laten adviseren over hoe ik fiscaal op nul uit kan komen. Want belasting betalen, dat is voor paupers toch?

In het coalitie-akkoord van het huidige kabinet wordt op verschillende plekken gesproken over het tegengaan van belastingontwijking. De huidige staatssecretaris verantwoordelijk voor de fiscaliteit, Marnix van Rij (zelf afgestudeerd in belastingrecht) is daar ook hard mee aan de slag. Persoonlijk vindt Geldnerd het jammer dat de systemen van de Belastingdienst (en het onvermogen van de Tweede Kamer) snelle hervormingen in de weg staan. Van mij mag het allemaal wel iets eenvoudiger, met minder uitzonderingen. Maar dat gaat dus nog wel even duren.

Ben jij ook een arme pauper?

Het meest gehate potje

  • Berichtcategorie:Belastingen

Geldnerd is een groot fan van het potjessysteem. Ik heb ze dan ook meegenomen naar mijn GnuCash-administratie. Door maandelijks geld te reserveren voor te verwachten grote uitgaven heb ik altijd voldoende geld achter de hand om deze uitgaven ook te kunnen doen als ze nodig zijn. En in mijn potjes zit ook een inkomensbuffer voor twee maanden. Dat vind ik in mijn situatie voldoende.

De afgelopen jaren was het aantal potjes in mijn administratie constant. Maar nu is er toch een elfde potje mijn administratie ingeslopen. En dat is geen fijn potje. Ik ga maandelijks geld reserveren voor de belastingen.

En dat is helaas bittere noodzaak. Ik zag het al een beetje aankomen met de voorgenomen hervorming van Box 3. Die komt er voorlopig niet, maar het forfaitaire rendement en het tarief in Box 3 zijn voor mij als belegger wel omhoog gegaan. En Box 3 is de grote bijdrage aan onze belastingaanslag. In Box 1 gebeurt bij ons niet zoveel, Geldnerd en Vriendin hebben elk één werkgever die keurig loonheffing inhoudt. Onze hypotheek lossen we in moordend tempo af, en de hypotheekrente-aftrek is ook niet meer wat het ooit geweest is, dus daar blijft een steeds kleiner wordende aftrekpost van over.

En ja, ons vermogen groeit. En dus ook de belastingaanslagen. Die hebben inmiddels serieuze vormen met bedragen met drie nullen. Bij onze voorlopige aanslag 2023 realiseerde ik me al dat ik in mijn financiën geen rekening houd met dergelijke omvangrijke kasuitgaven. En bij de aangifte over 2022 werd het me helemaal duidelijk dat ik iets moet gaan doen.

Twee keer betalen

Over het jaar 2022 kregen Geldnerd en Vriendin geen Voorlopige Aanslag van de Belastingdienst. Voor het jaar 2023 kregen we die wel. Dat betekent dat we in 2023 in één jaar twee keer belasting betalen. De voorlopige aanslag (voor het huidige jaar) en een definitieve aanslag (voor het voorgaande jaar). In het eerste jaar van een voorlopige aanslag tenminste, want in komende jaren wordt de al betaalde voorlopige aanslag natuurlijk van de definitieve aanslag afgetrokken. Maar betalen we zeer waarschijnlijk ook weer een nieuwe voorlopige aanslag. Snap je het nog?

Persoonlijk vind ik dat de Belastingdienst dit wel wat beter uit mag leggen, want in zo’n eerste jaar kan het een behoorlijke impact hebben op de liquiditeit van de belastingplichtige. En de komende en lopende wijzigingen van Box 3 gaan nog veel meer mensen in deze situatie brengen. Mensen die een heel groot deel van hun vermogen in hun huis/huizen en/of beleggingen hebben zitten, zullen bij hun liquiditeitsplanning echt rekening moeten gaan houden met de te betalen belastingen. Zo ook Geldnerd.

Potje vullen

Nu heb ik, met een beetje vooruitziende blik, uit de financiële meevaller van vorig jaar een bedrag gereserveerd voor belastingen. Dat is inmiddels administratief overgeboekt naar de nieuwe Voorziening Belastingen in mijn administratie. Dat gaat me dit jaar nog wel redden, maar voor daarna moet er actie komen.

Per 1 april krijgt Geldnerd weer 3,0% bovenop zijn salaris. Ik vrees dat ik het volledige netto effect daarvan maandelijks in het potje voor de belastingen moet gaan storten. En dat doet psychologisch toch wel een beetje pijn. Alhoewel ik terdege besef dat dit ook gewoon een enorm luxeprobleem is.

Maar nee, een fijn potje is het niet. Het is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid het meest gehate potje in mijn administratie.

Zet jij geld apart om de belastingaanslag te betalen?

Belastingaangifte doen voor 2022

  • Berichtcategorie:Belastingen

Vanaf 1 maart mogen we weer aangifte doen. Of eigenlijk moeten, in mijn geval. Geldnerd en Vriendin krijgen jaarlijks een mooie brief van de Belastingdienst met een als verzoek vermomde opdracht hiertoe. Een luxeprobleem…

Net als Tips van Tom zorg ik altijd dat ik goed voorbereid ben. Ik heb voor elk belastingjaar een directory in mijn digitaal archief. Daar sla ik alle jaaroverzichten op zodra ze binnenkomen, zodat ik ze bij de hand heb om de vooringevulde gegevens van de Belastingdienst te controleren. Ook sla ik hier alle correspondentie met de belastingdienst op voor het betreffende belastingjaar. De kopie van de ingestuurde aangifte. De voorlopige aanslag. De definitieve aanslag.

Checklist

Het belangrijkste document in de jaardirectory is mijn Checklist. Dat is gewoon een document dat ik kopieer uit de directory van het vorige jaar, en gedurende het jaar aanvul met gegevens die ik nodig ga hebben voor de aangifte van het betreffende belastingjaar. Die checklist heeft een aantal onderdelen:

  • Allereerst een overzicht van alle jaaroverzichten die ik moet ontvangen.
  • Daarnaast een lijstje met de gegevens die ik elk jaar handmatig in moet vullen, zoals startdatum van onze hypotheek en ons aandeel in het vermogen van de Vereniging van Eigenaren.
  • Als derde een lijst met bijzonderheden waar ik voor het specifieke jaar aan moet denken. Voor de aangifte 2022 moet ik vooral niet vergeten om mijn neveninkomsten op te geven, ik heb op een stembureau gewerkt tijdens de Gemeenteraadsverkiezingen. En ik moet een aantal dingen opgeven van mijn financiële meevaller in een aparte aangifte schenkbelasting, die ik al vóór 1 maart 2023 moest indienen.
  • Tenslotte bevat de checklist ook een overzicht van de verdeling van aftrekposten die we de afgelopen jaren gebruikt hebben om zo min mogelijk belasting te betalen. Die mogelijkheid is de belangrijkste reden voor ons om gezamenlijk aangifte te doen. Dat scheelt ons toch een paar honderd euro per jaar. Op basis van de verdeling van eerdere jaren kan ik sneller bepalen wat voor dit jaar de beste verdeling is.

Ik ben dol op lijstjes! Deze checklist scheelt mij elk jaar weer veel tijd bij het doen van de aangifte en verkleint de kans op fouten. Onze aangifte doe ik niet meteen op 1 maart, de systemen van de Belastingdienst zijn dan vaak overbelast (zo ook dit jaar). Meestal doe ik de aangifte wel in het eerste weekend van maart, dus afgelopen weekend ben ik er even voor gaan zitten. Zo ben ik ruim op tijd om bij de eerste lichting te zitten die antwoord krijgt van de Belastingdienst.

Het wordt niet leuker…

Voor 2022 kregen Geldnerd en Vriendin geen voorlopige aanslag. Dat betekent dat we nu in één keer af moeten rekenen voor het hele jaar.

Onze werksituatie is simpel. We hebben allebei maar één werkgever, de Rijksoverheid, en die houdt keurig loonheffing in. Daar komen dus geen grote problemen uit voort. Dan hebben we nog onze eigen woning met onze hypotheek die in hoog tempo afgelost wordt. Daar blijft dus ook al niet zo gek veel aftrekpost aan over, ongeveer 40% van de betaalde hypotheekrente.

Maar ja, die Box 3. Door spaarzaam te leven groeit ons vermogen gestaag. En dan wordt het dus betalen in Box 3. Onze voorlopige aanslag voor 2023 was al een stevig bedrag, maar onze aanslag voor 2022 gaat dat ook worden. Ik moet in mijn administratie echt een potje in gaan richten om geld te reserveren voor de inkomstenbelasting, want dit gaat de komende jaren alleen maar meer worden.

En ‘makkelijker maken’ lukt de Belastingdienst ook maar moeizaam… Het meeste werk zat er dus ook dit jaar weer in om de verdeling te vinden waarbij we gezamenlijk het minste belasting betalen. Dat was een kwartiertje klooien met de verdelingen, maar het is weer gelukt. Scheelde toch een paar honderd euro.

Belastinghervorming ver weg

Onlangs schreef ik een blog naar aanleiding van de brief van de staatssecretaris van Financiën aan de Tweede Kamer over de voortgang van de hervorming van Box 3 (of liever: het gebrek aan voortgang). Tussen de regels las ik al dat we een Box 3 op basis van werkelijk rendement voorlopig kunnen vergeten. En vervolgens bleek maar weer eens dat toeval niet bestaat in Den Haag. Op 20 februari stuurde de staatssecretaris van Financiën een nieuwe brief, specifiek over de ICT van de Belastingdienst. En de boodschap van die brief was helder. Schrijf elke hervorming de komende jaren maar op je buik. Als er geen grote nieuwe dingen gebeuren kan de Belastingdienst onder voorbehoud wellicht waarschijnlijk misschien hopelijk vanaf 2026 weer voorzichtig een beetje marginaal in kleine stapjes aan de slag met hervormingen. Maar pin ze er niet op vast. Dat we het even weten…

Hoe staat het met jouw belastingaangifte over 2022?

Box 3 en Plan B

  • Berichtcategorie:Belastingen

Als plan A faalt, dan is er altijd nog de rest van het alfabet. Dat is een wijsheid die (rijks)ambtenaren maar al te goed kennen. Ik moest hieraan denken toen ik de brief las die staatssecretaris Van Rij onlangs aan de Kamer stuurde over de voortgang in de hervorming van Box 3. Of eigenlijk: het gebrek aan voortgang…

De timing van de brief verraste mij een beetje. Ik had die eigenlijk pas verwacht op vrijdag 24 februari. Dat is namelijk de eerste dag van het Voorjaarsreces. En de eerste dag van een reces is ideaal om vervelende brieven te sturen. Iedereen, ook de parlementaire journalisten, zijn dan even aan het bijkomen en jouw vervelende brief ligt onderaan de stapel als ze weer terugkomen. Maar die route koos staatssecretaris van Rij dus niet. Vreemde politicus is dat. Maar hij is dan ook fiscalist…

Maar goed, die brief. Erg technisch verhaal is dat geworden. Met allerlei varianten die zijn doorgerekend. De belangrijkste boodschap tussen de regels is wat mij betreft dat die Box 3 op basis van werkelijke rendementen er voorlopig echt niet gaat komen. De Belastingdienst kan het niet aan, in elk geval niet binnen de termijn van de komende 3 à 4 jaar. En onze politici kijken tegenwoordig echt niet meer verder dan de volgende Tweede Kamer verkiezingen,,,

Dus wordt er gekeken naar een variant op een variant van een variant op een variatie van het forfaitair rendement. Die klinkt als forfaitair, ruikt als forfaitair, wandelt als forfaitair, en is dus misschien wel forfaitair…. Met mogelijk meer categorieën, meer forfaitaire rendementen die meer moeten lijken op het werkelijke rendement, sommige meerjarig, sommige eenjarig, meerdere peildata, het is één grote supermarkt van fiscale opties geworden. De staatssecretaris spreekt nadrukkelijk geen voorkeur uit, maar kijkt uit naar het vervolggesprek met de Tweede Kamer. Voorlopig zitten we dus nog wel even vast aan de huidige overbruggingsmethodiek van Box 3.

Het viel mij overigens ook op dat deze brief weinig media-aandacht heeft getrokken. Alleen het FD (paywall) besteedde er ruime aandacht aan.

Wat vindt Geldnerd?

Tsja. Geldnerd vindt het eigenlijk wel tijd voor een grote belastinghervorming. Invoering van een Basisinkomen. Toeslagen afschaffen. Sterke verhoging van het minimumloon op basis van een herijking van het begrip ‘sociaal minimum’. Vermogens(aanwas)belasting op werkelijk rendement, want dat vinden we allemaal toch het eerlijkst. Maar dat kost 10 jaar, en je moet feitelijk een nieuwe Belastingdienst neerzetten. Dat geduld heeft de politiek niet meer. En de samenleving ook niet. Dus ik denk dat we een beetje vast zitten.

Wat vind jij van die voortdurende discussie over Box 3?

Voorlopige Aanslag 2023

  • Berichtcategorie:Belastingen

Ook in Huize Geldnerd viel ‘ie onlangs op de digitale deurmat. En een paar dagen later ook op de fysieke, want om een of andere onbegrijpelijke reden is de Belastingdienst nog steeds verplicht om sommige dingen ook op papier te sturen. De voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2023.

Vorig jaar kregen we er geen, in 2021 wel eentje. De korting bij in één keer betalen was dit jaar hoger dan de magere € 1 van destijds, maar nog steeds minder dan 1% van de voorlopige aanslag.

Met een lage hypotheek (en dus weinig hypotheekrente-aftrek) en behoorlijk wat geld in beleggingen zijn we netto betaler. Het was best een stevig bedrag. Dat komt door de nieuwe fictieve rendementen waar de Belastingdienst mee rekent voor Box 3.

Ik heb de aanslag gecontroleerd, en geen vreemde dingen gevonden. Inmiddels is de voorlopige aanslag dus betaald. Om in elk geval de korting mee te pakken…

En tegen mijn voorlopige aanslag kan ik geen bezwaar maken. Die kan ik alleen wijzigen of stoppen. Ik kan dus niet voorzichtigheidshalve alvast bezwaar aantekenen tegen die fictieve rendementen. Daarmee moet ik wachten tot ik (in 2024) definitief aangifte heb gedaan en een aanslag heb gekregen. Ik overweeg het serieus. Als brave burger heb ik eerder geen bezwaar gemaakt tegen mijn Box 3 heffing. En ben ik dus ook genaaid door de overheid die vooralsnog alleen de bezwaarmakers compenseert. En dat had ik natuurlijk kunnen weten

Deze aanslag, en de nieuwe percentages voor Box 3, roepen voor mij wel een andere vraag op. Moet ik een extra potje instellen om jaarlijks geld te reserveren voor de Inkomstenbelasting? Onze voorlopige aanslag 2023 is een substantieel bedrag, mijn reserveringen (en dus ook mijn reserves in contanten) voorzien hier niet in, ik ben gewend om maximaal te beleggen. Ik heb nog wel wat tijd om hierover te beslissen, voor komend jaar heb ik immers al geld gereserveerd.

Heb jij een voorlopige aanslag gekregen?

Einde van de inhoud

Geen pagina's meer om te laden