Geldnerd is een groot fan van het potjessysteem. Ik heb ze dan ook meegenomen naar mijn GnuCash-administratie. Door maandelijks geld te reserveren voor te verwachten grote uitgaven heb ik altijd voldoende geld achter de hand om deze uitgaven ook te kunnen doen als ze nodig zijn. En in mijn potjes zit ook een inkomensbuffer voor twee maanden. Dat vind ik in mijn situatie voldoende.
De afgelopen jaren was het aantal potjes in mijn administratie constant. Maar nu is er toch een elfde potje mijn administratie ingeslopen. En dat is geen fijn potje. Ik ga maandelijks geld reserveren voor de belastingen.
En dat is helaas bittere noodzaak. Ik zag het al een beetje aankomen met de voorgenomen hervorming van Box 3. Die komt er voorlopig niet, maar het forfaitaire rendement en het tarief in Box 3 zijn voor mij als belegger wel omhoog gegaan. En Box 3 is de grote bijdrage aan onze belastingaanslag. In Box 1 gebeurt bij ons niet zoveel, Geldnerd en Vriendin hebben elk één werkgever die keurig loonheffing inhoudt. Onze hypotheek lossen we in moordend tempo af, en de hypotheekrente-aftrek is ook niet meer wat het ooit geweest is, dus daar blijft een steeds kleiner wordende aftrekpost van over.
En ja, ons vermogen groeit. En dus ook de belastingaanslagen. Die hebben inmiddels serieuze vormen met bedragen met drie nullen. Bij onze voorlopige aanslag 2023 realiseerde ik me al dat ik in mijn financiën geen rekening houd met dergelijke omvangrijke kasuitgaven. En bij de aangifte over 2022 werd het me helemaal duidelijk dat ik iets moet gaan doen.
Twee keer betalen
Over het jaar 2022 kregen Geldnerd en Vriendin geen Voorlopige Aanslag van de Belastingdienst. Voor het jaar 2023 kregen we die wel. Dat betekent dat we in 2023 in één jaar twee keer belasting betalen. De voorlopige aanslag (voor het huidige jaar) en een definitieve aanslag (voor het voorgaande jaar). In het eerste jaar van een voorlopige aanslag tenminste, want in komende jaren wordt de al betaalde voorlopige aanslag natuurlijk van de definitieve aanslag afgetrokken. Maar betalen we zeer waarschijnlijk ook weer een nieuwe voorlopige aanslag. Snap je het nog?
Persoonlijk vind ik dat de Belastingdienst dit wel wat beter uit mag leggen, want in zo’n eerste jaar kan het een behoorlijke impact hebben op de liquiditeit van de belastingplichtige. En de komende en lopende wijzigingen van Box 3 gaan nog veel meer mensen in deze situatie brengen. Mensen die een heel groot deel van hun vermogen in hun huis/huizen en/of beleggingen hebben zitten, zullen bij hun liquiditeitsplanning echt rekening moeten gaan houden met de te betalen belastingen. Zo ook Geldnerd.
Potje vullen
Nu heb ik, met een beetje vooruitziende blik, uit de financiële meevaller van vorig jaar een bedrag gereserveerd voor belastingen. Dat is inmiddels administratief overgeboekt naar de nieuwe Voorziening Belastingen in mijn administratie. Dat gaat me dit jaar nog wel redden, maar voor daarna moet er actie komen.
Per 1 april krijgt Geldnerd weer 3,0% bovenop zijn salaris. Ik vrees dat ik het volledige netto effect daarvan maandelijks in het potje voor de belastingen moet gaan storten. En dat doet psychologisch toch wel een beetje pijn. Alhoewel ik terdege besef dat dit ook gewoon een enorm luxeprobleem is.
Maar nee, een fijn potje is het niet. Het is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid het meest gehate potje in mijn administratie.
Zet jij geld apart om de belastingaanslag te betalen?