Geldnerd.nl

Bloggen over persoonlijke financiën

Liquiditeit

Het is een onderwerp dat regelmatig terugkomt in mijn blogjes. En toch heb ik er nog nooit specifiek een bericht aan gewijd, zag ik tot mijn eigen verbazing. Liquiditeit. In financieel jargon: kun je aan je kortlopende verplichtingen voldoen? In gewone mensentaal: kun je al je rekeningen betalen?

Naast het hebben van een budget of een bestedingsplan is het hebben van inzicht in je liquiditeit volgens mij essentieel. Een extreem voorbeeld: als je 100% van je inkomsten in december hebt, hoe betaal je dan in juni je rekeningen? Door je liquiditeit te managen. Doe je dat niet, dan kun je ineens in de supermarkt niet meer pinnen wegens ontoereikend saldo…

Een liquiditeitsoverzicht kun je zo gek maken als je zelf wilt. Of zoals je voor je eigen financiële gedrag noodzakelijk vindt. Geldnerd geeft weinig uit, en doet zelden impulsaankopen. Bovendien heb ik vrijwel al mijn vaste lasten geconcentreerd in de week nadat mijn salaris binnenkomt, dan wordt alles automatisch afgeschreven. Mijn salaris komt de 24e (of eerder, als die dag in het weekend valt). Dat betekent dat ik vanaf de 1e van de maand eigenlijk alleen nog maar persoonlijke bestedingen heb. Mijn eigen liquiditeitsoverzicht is dus op maandniveau. Maar als dat niet past bij jouw situatie, dan kun je uiteraard ook op week- of dag-niveau aan de slag. Soms, als ik bijzondere omstandigheden heb, doe ik dat ook even.

Met een liquiditeitsoverzicht stuur ik. Besluit ik soms om een grotere aankoop een weekje eerder of later te doen, omdat dat beter uitkomt. Of doe ik bewust een aankoop met mijn creditcard, die ook afgeboekt wordt nadat mijn (volgende) salaris is binnengekomen. Zodat ik nooit bij een pinautomaat sta en ‘onvoldoende saldo’ zie staan. Ik mag overigens wel rood staan op mijn betaalrekening, en vroeger gebeurde me dat regelmatig. Maar dat is alweer een tijdje geleden. Een liquiditeitsoverzicht is vrij eenvoudig te maken. Ik start met mijn inkomsten, en haal daar vervolgens al mijn uitgaven vanaf in drie categorieën:

  1. Betaal Jezelf Eerst: het geld dat ik naar mijn spaarrekening en beleggingsrekening boek, en de aflossing van de hypotheek.
  2. Vaste Lasten, die maandelijks of met een andere frequentie steeds terugkomen.
  3. Overige uitgaven, waarbij ik voor de voorspelling mijn gemiddelde bedrag aan boodschappen, kleding en overige uitgaven per maand (bijvoorbeeld eten buiten de deur) opneem in het overzicht..

Hier kun je een voorbeeld downloaden van het Liquiditeitsoverzicht dat ik gebruik (met fictieve cijfers), het staat ook op de Downloads-pagina. In dit voorbeeld houd ik aan het einde van de meeste maanden geld over, op een paar maanden na die in het rood eindigen. Dat vul je dan aan vanuit de buffer van de maanden daarvoor, en/of je zorgt ervoor dat je in die maand geen (andere) gekke dingen doet.

Hoe stuur jij op liquiditeit?

6 Comments

  1. We hebben een budget dat ik opvolg voor de dagelijkse en middelgrote aankopen. Doorheen de jaren is dit een automatisme.

    Daarnaast hebben we ons life happens fonds. Hiermee betalen we de grotere uitgaven. Als deze komen, dan betalen we hieruit. Dit geld staat op een spaarrekening, onmiddellijk beschikbaar.

  2. Ik heb een budget, waar ik mezelf aan probeer te houden (heeft nog wat fine-tuning nodig). Daarnaast heb ik een kleine buffer bij dezelfde bank als mijn betaalrekening en een grote buffer bij een andere bank. Op dit moment probeer ik ze vol te gooien met wat extra geld.

  3. Ha ik heb daar ook een systeem voor:
    -we leven van het inkomen van vorige maand: zo staat er altijd toch ten minste 1 maand aan inkomsten op de rekening en kom je niet in de problemen als die inkomsten later vallen.
    -we hebben een buffer voor kleine tegenvallers zoals kapotte desktop/wasmachine enz van ongeveer 1 maandloon
    -we hebben f€ck you money: een buffer van ongeveer een jaarloon
    maar die buffer vind ik eigenlijk te hoog en die ga ik langzaamaan afbouwen.

  4. Ik betaal eerst mezelf, weet precies wat er aan vaste lasten afgeboekt wordt en heb een budget voor variabele lasten. Dat zet ik in een boekje en haal daar na iedere aankoop het bestede bedrag vanaf. Aan mijn salarisrekening zit nog een spaarrekening gekoppeld met een bescheiden bedrag voor onvoorzien. Daar stort ik van het vakantiegeld en de eindejaarsuitkering geld in, zodat er altijd een bedragje in staat. Simpel maar effectief en ik sta nooit rood.

  5. Ik doe zo’n beetje hetzelfde als jij. Op de 25e komt het salaris binnen, op de 26e gaan er automatische overboekingen naar de buffer, spaarrekening en beleggingsrekening. Rond de 1e wordt dan de hypotheek afgeschreven en dan weet ik wat ik nog mag opmaken voordat het volgende salaris komt.

  6. Slim om ook op liquiditeit te sturen! Ik heb een budget op basis van het envelopesysteem. Daarmee zorg ik dat er altijd voldoende geld in de potjes zit om een uitgave te kunnen doen. Fysiek staat dit geld op een betaalrekening, spaarrekening, en heel af en toe wat cash. Door de potjes vooruit te vullen (salaris op 23 mei vult de potjes van juni plus het aanhouden van een reservefonds kom ik nooit zonder liquide middelen te zitten.

    Het is heel verleidelijk om een groot deel van deze bankrekeningen af te romen en op de beleggingsrekening te storten, maar je moet inderdaad zorgen dat je geld ter beschikking hebt wanneer dat nodig is.

Comments are closed.

© 2017 Geldnerd.nl

Theme by Anders NorenUp ↑