Wisselen van Bank? (1)

Een tijdje geleden ergerde ik me aan de meest recente Rabobank-reclame. Veel reacties kwamen van mensen die al wel van bank veranderd waren, die al wel een bank gezocht en gevonden hadden die beter bij hun principes past. En toen ik ook nog onlangs een artikel las op Follow the Money (FTM) over de vraag of er voldoende marktwerking is in het Nederlandse bankenlandschap, werd ik helemaal aan het denken gezet. Ik heb nog nooit serieus overwogen om weg te gaan bij ‘mijn bank’, de bank waar ik al letterlijk klant ben sinds de dag na mijn geboorte (toen mijn vader, die er werkte, een spaarrekening voor mij opende met nog echt een spaarbank-boekje!).

Het artikel op FTM verwijst ook naar een rapport, waarin de verschillen tussen betaalrekeningen op een rijtje worden gezet. Ik ben eerst maar eens gaan inventariseren welke diensten ik eigenlijk gebruik, en hoe belangrijk die voor mij zijn. Ik heb maar één betaalrekening en twee spaarrekeningen, want de administratie van mijn verschillende ‘potjes’ zit in mijn spreadsheets.

Betaalrekening

Essentieel is deze. Ik heb een rekening nodig om mijn salaris (en andere binnenkomende boekingen) op te ontvangen. Maar ook om rekeningen en automatische incasso’s van te laten afboeken. Om deel te nemen aan ‘het betalingsverkeer’.

Pinpas

Ook essentieel. Om betalingen mee te kunnen doen terwijl ik buitenshuis ben. Om (heel af en toe) contant geld uit de muur te halen bij een geldautomaat (dit jaar al één (1) keer….). En met die pinpas moet ik ook contactloos kunnen betalen, dat doe ik zo vaak mogelijk. Dat pinnen moet wel gratis zijn! Ook moet de bank iDeal aanbieden, want ik koop vaak online.

Kantoorloos werken

Ik wil zoveel mogelijk dingen kunnen regelen zonder naar een bankkantoor te hoeven gaan. Zeker met de openingstijden die de gemiddelde bank hanteert. Ik doe dat gewoon tijdens mijn wekelijkse finance-momentje. Als ik iets nodig heb, wil ik het kunnen regelen via een app op mijn smartphone of via de internatbankierenomgaving, waar ik via mijn laptop op inlog.

Downloaden boekingen

Wat zal ik zeggen? Mijn spreadsheets draaien op de boekingen die ik (vrijwel wekelijks) download en verwerk. Ik maak zelf gebruik van de Rabobank, en Vriendin en ik hebben onze gezamenlijke rekening bij ABN AMRO. Bij beide download ik dus de standaard bestanden. Ik moet zeggen dat die van de Rabobank overzichtelijker zijn dan die van ABN AMRO… Maar dat ik eenvoudig bestanden met al mijn boekingen moet kunnen downloaden is essentieel voor mij.

Creditcard

Deze vind ik ook essentieel. Vooral voor internet-aankopen en als ik op reis ben. Zonder kan nog wel, maar zou mij veel ongemak opleveren. Het voelt ook een beetje als een extra veiligheidje in noodsituaties. Dus ik koop er ook gemoedsrust mee. In het verleden had ik er twee, een Mastercard en een VISA card. Maar daar ben ik al een aantal jaren geleden mee opgehouden. Ik heb nu alleen de creditcard die mijn eigen bank in het betaalpakket aanbiedt. Dat is genoeg.

Bufferrekening

Niet essentieel, wel handig. Ik heb zo weinig mogelijk geld op mijn betaalrekening staan, dat dwingt al tot extra handelingen als ik iets groots wil kopen (en verkleint dus het risico op impulsaankopen). Mijn liquiditeit houd ik scherp in de gaten. Maar ik vind het een fijne gedachte dat ik geld heb dat nog dezelfde dag op mijn betaalrekening kan staan. Dat is mijn kleine buffer. Het gaat niet meer om veel geld, maar wel om een principe. In de praktijk is dit een standaard spaarrekening, gekoppeld aan mijn betaalrekening. En dat brengt me bij…

Rente

Rente op een betaalrekening hoeft van mij niet. Behoudens rond de dagen waarop mijn salaris betaald wordt, staat er zelden meer dan € 500 op mijn lopende rekening. Een beetje rente op de bufferrekening mag uiteraard wel. Maar de markt in Nederland is inmiddels zo verdeeld dat je alleen een hogere rente krijgt bij gespecialiseerde spaarbanken. De ‘gewone’ banken concurreren op dit moment overduidelijk niet op spaarrente.

Roodstand

Niet onomstreden. Ik heb de optie nog, al heb ik ‘m al 5 jaar niet meer nodig gehad (ik moest het even nazoeken in mijn administraties). Maar het is voor mij ook een beveiliging. Als ik mijn liquiditeit niet goed beheer, dan gaat er niet direct een incasso mis. De rente die ik dan zou moeten betalen zie ik als ‘terechte boete’ omdat ik het niet goed in de gaten heb gehouden.

Kosten Buitenland

Vaak gebruik ik het niet, pinnen in het buitenland. Dat is dus eigenlijk een kosten-baten afweging. Als het prijsverschil tussen twee betaalpakketten verklaard kan worden door kosten die ik gemiddeld de afgelopen jaren gemaakt zou hebben door pinnen in het buitenland, dan is dat OK.

Overige Criteria

Wat gebruik ik verder nog, of zou ik willen gebruiken? Ik heb nog een klein verzekeringspakketje lopen via mijn bank. En ik zou wel willen betalen met mijn mobiele telefoon, maar daar werkt Apple nog niet aan mee. En omdat ik mijzelf onlangs weer veroordeeld heb tot een aantal jaren bij dat merk, gaat dat dus voorlopig niet gebeuren.

Welke diensten gebruik jij bij jouw bank(en), en hoe belangrijk vind je die?

(wordt vervolgd)

Dit bericht heeft 11 reacties

  1. M - TwoPennies

    Ik vind het belangrijkste om een goed werkende app te hebben. Daarnaast vind ik het heel fijn om aparte spaarrekeningen te hebben voor de verschillende spaardoelen, werkt voor ons het fijnste.

    Momenteel hebben wij rekeningen bij 2 banken. Onze betaalrekening zullen we zolang we onze hypotheek hebben niet opzeggen, omdat we korting krijgen op de hypotheekrente met deze rekening.

    1. BespaarBalans

      Wij zijn destijds ook overgestapt van bank in verband met de hypotheekkorting die wij krijgen. Nu wij sinds 2012 ons steeds bewuster zijn geworden van onze financiën en de financiële wereld, zouden wij het liefst overstappen naar een duurzamere bank. Zo lang wij aan de hypotheek vastzitten, lukt dat niet.

  2. Marjolein

    Banking app die vind ik belangrijk, ik doe er alles mee.

  3. hypotheekweg

    Veelal dezelfde diensten als jij. Alleen hebben wij ook de hypotheek bij de huisbank.
    Ik erger me trouwens sinds kort ook aan de meest recente reclame van mijn huisbank. Van die man die belegt en “daar een mooie sportwagen van rijdt”.

    Als ik mijn betaalpakket weghaal bij de bank, dan zou ik 0,2% opslag op mijn hypotheekrente krijgen. Is gunstig voor de spaarhypotheek, maar niet voor de overige delen. Ik zou eens moeten uitrekenen vanaf wanneer dat geld bespaart… 🙂

  4. geld is tijd

    tja, met die reclame heeft Rabobank zich niet populair gemaakt. Toch gaan we niet overstappen, omdat de Rabobank veel lokale verenigingen sponsort en overstappen is een hoop gedoe. Bovendien verdienen ze weinig aan ons, want we hebben geen verzekeringen/hypotheken bij ze, en onze buffer houden we laag. De spaarrekening voor ons zoontje zit wel ergens anders.

  5. Marjan Heemskerk

    Hoi,

    Ik bankier momenteel bij de Rabobank voor privé en zakelijk bij de ABN Amro. Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over de klantenservice van de ABN Amro zakelijk, dat speelt bij mij ook en grote rol.

    Daarnaast vind ik een overzichtelijke bankieren app fijn, want daar kijk ik dadelijks op. Maar die vind ik van beide banken vergelijkbaar.

    Overstappen van bank doe je ook niet zomaar, het is toch weer een heel geregel. Maar met de opkomst van nieuwe banken die een andere aanpak hebben, denk ik wel dat dit in de toekomst vaker en misschien ook wel makkelijker zal gebeuren.

    Groetjes, Marjan

  6. Gezond

    Hi Geldnerd!
    mooi artikel! ik ben erg benieuwd naar je conclusie. Zelf zit ik ook bij Rabobank en heb ik ongeveer dezelfde voorwaarden als jij dus ben benieuwd waar jij mee komt! Ik vroeg me alleen af waarom je als creditcard niet een American Express of Bijenkorf Card gebruikt? Bijenkorf card gebruik ik standaard als vaste creditcard omdat ik daar punten mee spaar (het bijenkorf te goed dat ik jaarlijks spaar komt ieder jaar rond de €100, tegen kosten voor de card van €34).

  7. Ontsladebaas

    Ik gebruik een betaalrekening, spaarrekening en pinpas. Mijn creditcard loopt via een andere maatschappij (ga ik misschien wel naar de bank brengen ivm kosten bij andere maatschappij).

    Daarnaast hypotheek bij een andere aanbieder (goedkoop en online) en idem voor de beleggingsrekening. Niet de ideale klant hier 🙂

  8. Meneer en Mevrouw

    Betaalrekeningen(2x), creditcard, hypotheek en nog ’n verzekering. Verder inderdaad een fatsoenlijk werkende app(check) en makkelijk transacties downloaden(check). Creditcard heeft uitstekende voorwaarden en is gratis, hypotheek heeft een zeer lage rente dus ik ben best tevreden.

    Beleggen doe ik ergens anders en sparen ook.

    1. Geldnerd

      Gerechtigheid! Hier moet ik wel om grinniken….

Reacties zijn gesloten.