Vroeger

201609 EuroChequeVroeger ging het anders. Ik heb nog wel papieren overschrijvingsformuliertjes in de brievenbus van de bank gegooid. Eurocheques uitgeschreven. En het enige inzicht in mijn banksaldo kwam van de papieren bankafschriften die wekelijks in de bus vielen. Voor het opgeven van beleggingsorders moest ik ook naar het bankkantoor, of bellen met de afdeling beleggingen om het telefonisch door te geven. En zo oud ben ik nog niet. Ik praat nu over medio jaren ’90, dus zo’n 20 jaar geleden.

Eerst kwam er Telebankieren. Dat moest je vanaf een diskette op je computer installeren, maar dan kon je wel boekingen invoeren en elektronisch versturen. Met een modem, via de telefoonlijn. Wie kent die karakteristieke geluiden nog? En je kon je bankafschriften elektronisch binnenhalen.

Tegenwoordig is het zo dat ik vrijwel niet meer op het kantoor van mijn bank kom. Zoveel mogelijk dingen gaan elektronisch. Een nieuwe pas of het apparaatje voor internetbankieren komen per post. Vragen gaan via de mail of de telefoon, en zelfs via de chat. Ik kan al mijn gegevens via Internetbankieren inzien en downloaden. En het geeft me veel flexibiliteit, ik vind het prettig om betalingen voor te programmeren zodra ik de rekening ontvang. Ik zorg dan dat ze betaald worden een paar dagen voor de vervaldatum. Goed voor mijn gemoedsrust.

Soms maakt ICT het leven wel makkelijker. Verder ben ik dol op pinnen en contactloos betalen, daar heb ik al vaker over geschreven. Het maakt het voor mij makkelijker om overzicht te houden en me aan mijn budget te houden. Ook merk ik dat ik steeds meer gebruik ga maken van de apps van mijn bank. Niet om te betalen, want ik ben zuinig en geef niet veel uit. Maar wel om overzicht en inzicht te hebben.

Wat doe jij allemaal via internet en mobiel met jouw bank?

Dit bericht heeft 7 reacties

  1. niettot71

    De digitale wereld is een mooi iets. Een bankkantoor heb je tegenwoordig eigenlijk niet meer nodig. Zo goed als alles kan online geregeld worden, hoewel ik het in sommige gevallen nog wel fijner vind om persoonlijk contact te hebben met bijvoorbeeld een bankmedewerker. Hoewel de laatste keer ook zeker 3 jaar geleden is toen we een en/of rekening geopend hebben.
    Verder kan ik de app Tikkie aanraden. Hiermee kan makkelijk een betaalverzoek aangemaakt worden.

  2. Meneer & Mevrouw

    Praktisch alles, er is pas ook weer een bankkantoor in de buurt verdwenen. Ik vind het prima, heb er toch niet zoveel te zoeken!

    Heb m’n hypotheek zelf online overgesloten zonder tussenkomst van iemand en de transactie-overzichten die je kan downloaden & importeren zijn ook top!

  3. Nona

    Oh wow. Ik schat dat ik misschien zo n 5 jaar jonger ben, maar veel van de dingen die jij beschrijft heb ik nooit meegemaakt: telebankieren, diskettes, eurocheques… wel had ik ‘internetbankieren’ ofzo via de telefoon’ dan kon ik mn rekening beheren door naar een bepaald nummer te bellen! :-)Mn eerste loon was ook al in euro’s. Bedankt, das allemaal ff nostalgie 🙂 nu check ik mn rekeningen meerdere keren per dag via internet.

  4. Team CF

    Ah, a trip down memory lane!
    Eigenlijk gaat alles online, kom zelden tot nooit meer in een bank. Enige uitzondering was na de laatste meetup, had wat cash om te storten op de bankrekening (via de pinautomaat). Daarover gesproken, kom jij nog in November? Of ben je weer op vakantie 😉

    1. Geldnerd

      Natuurlijk kom ik in november!

  5. Amber tree

    Een cheque heb ik nooit geschreven… Best jammer. Verder die ik zo goed als alles op mijn smartphone, ook opties traden!

  6. Hypotheekweg

    eigenlijk alles gaat online bij ons. laatste keer dat ik in een bankkantoor kwam was inderdaad om geld te storten na wat grote marktplaatsverkopen. daarvoor was het om de hypotheek af te sluiten

Reageren is niet mogelijk.