Kijken naar de Vaste Lasten

Het regent weer tariefsverhoginkjes. Ziggo verhoogde onlangs eerst de internetsnelheid van het abonnement en daarna ook de prijzen, je kunt er jaarlijks de klok op gelijk zetten (KPN is geen haar beter, overigens). Net als de verhogingen van de maandelijkse kosten voor de bankrekeningen en de nieuwe maandbedragen voor de gemeentebelastingen. En ook onze verzekeringen werden weer verlengd (maar bleven gelijk in maandbedragen), en de servicekosten van onze VVE werden (zoals afgesproken op de algemene ledenvergadering) geïndexeerd met de inflatie.

Tijd dus om weer eens te kijken hoe het gaat met onze maandelijkse vaste lasten. Dat heb ik al vaker gedaan en daar zag ik de afgelopen maanden ook meerdere bloggers in een of andere vorm mee bezig. Ik vind het een goed idee om dat zeker één keer per jaar te doen, en ook te kijken naar de meerjarige ontwikkeling. En om te kijken of overstappen ergens kan en zinvol is.

Hoe zit het bij Geldnerd?

Geldnerd en Vriendin delen een huis (50/50) en een huishouding (naar rato van onze netto inkomens). In de huishouding zitten alle lasten van het huis inclusief de hypotheekrente. In 2020 hebben we besloten om ook de verzekeringen in de gezamenlijke huishouding onder te brengen. We proberen de huishouding lean-and-mean te houden, geen overbodige frutsels.

Maandelijks maken we allebei een (aan het begin van het jaar berekend) bedrag over naar de gezamenlijke rekening voor de huishouding en de aflossing van onze hypotheek. Dit bedrag wordt aangepast als onze inkomens veranderen. Voor grotere uitgaven die niet gebudgetteerd zijn maken we apart geld over naar de rekening. Dit zijn bijvoorbeeld uitgaven voor de inrichting van het huis en voor vakanties, die betalen we ook 50/50. Dit is zo afgesproken in onze samenlevingsovereenkomst.

Alle kosten die niet onder de gezamenlijke huishouding vallen, betalen we zelf. Denk aan de zorgverzekering, mobiele telefonie, en dat soort dingen. Ook hebben we allebei één entertainment-abonnement dat we zelf betalen. Geldnerd betaalt voor Spotify, dat gebruiken we allebei.

Maandelijkse lasten

De maandelijkse vaste lasten heb ik op een rijtje staan vanaf begin 2017. We zijn immers in december 2016 verhuisd naar Geldnerd HQ. De waterschapslasten worden in 10 termijnen geïncasseerd, die heb ik omgerekend naar maandelijkse termijnen. Het verbruik van water en energie heb ik op basis van de eindafrekeningen omgerekend naar werkelijke maandelijkse lasten.

Naast de lasten in deze grafiek is er uiteraard ook nog de rente en aflossing op de hypotheek. Die heb ik eruit gelaten, want die staat een stuk hoger dan de rest. We houden dat maandbedrag constant door de aflossing met de sneeuwbal, maar feitelijk daalt dat bedrag elke maand een paar Euro doordat we elke maand minder rente betalen. Daar kom ik zo op terug. En ook de uitgaven voor Hondje staan er niet in, dat is namelijk geen last maar een genoegen.

De grafiek laat ook zien dat er misschien niet zo heel veel meer te bezuinigen valt. Gemeentebelastingen en Waterschapsbelasting zijn niet te beïnvloeden. Goed opletten als we het energiecontract weer vernieuwen, al schijnen de prijzen nogal te stijgen. Maar met het volledige thuiswerken van het afgelopen jaar in Huize Geldnerd schat ik in dat de komende afrekening voor gas en elektriciteit een dure wordt. Internet en TV hebben we al redelijk geoptimaliseerd, al houd ik de aanbiedingen voor glasvezel wel in de gaten. Verzekeringen zijn al geoptimaliseerd en een reguliere bankrekening kan ook niet heel veel goedkoper.

De grootste individuele vaste maandlast is de uitlaatservice voor Hondje. Maar die houden we. Het houdt ons Hondje fit en sociaal. Wij willen het hem niet aandoen om alleen met ons een rondje te moeten lopen op een dag, al helemaal niet als wij ooit weer naar kantoor gaan. Rondjes lopen met ons kan altijd nog als hij zo oud en versleten is dat de uitlaatservice echt niet meer lukt. De hondenbelasting (ja, die betaal je in Geldnerd City) en het Zorgplan voor Hondje vallen in de lagere regionen.

En onderstaand zie je de vaste lasten in de verschillende categorieën. Het huishouden, Hondje, de hypotheekrente, en de reguliere aflossing van de hypotheek. En hier zie je ook de baten van onze strategie om versneld af te lossen. De hoogste maandelijkse lasten, hypotheekrente en reguliere aflossing, worden gestaag lager. Het betekent dat we elke maand minder geld nodig hebben om aan onze verplichtingen te voldoen. Daar zitten de grote besparingen

In de vaste lasten valt dus op het oog niet veel meer te snijden, al zie je de blauwe lijn van vaste huishoudelijke lasten traag maar gestaag omhoog kruipen. Misschien moet ik ook weer eens gaan kijken naar de variabele lasten?

Kijk jij regelmatig naar jouw vaste lasten?

Dit bericht heeft 7 reacties

  1. Luxe of Zuinig

    Variabele kosten bij ons de hoofdmoot aan kosten en waar ook het meeste te besparen valt. De meeste vaste lasten voor bijv je woning en gemeentelijke zaken zijn simpelweg niet te optimaliseren. Ze zijn er gewoon. Bovendien is als het goed is het percentage kosten van vaste lasten hiervoor dusdanig laag op je inkomen dat het ook geen zoden aan de dijk zet. Vorig jaar was dit bij ons 3,36% van ons inkomen….. Terwijl variabele kosten op 22% uitkwamen. Als je echt wat wilt doen aan uitgaven, en de vaste lasten natuurlijk allang onder controle hebt ;-). Dan zijn de variabele kosten een mooi iets om uit te zoeken. Je zal verbaasd zijn hoeveel naar sommige dingen gaan. Al zal je dat ongetwijfeld al hebben gevonden in je excelsheets 😉

    1. Geldnerd

      Blogpost over variabele lasten volgt inderdaad nog…

  2. wt

    Leuke blog! Ik heb ook vervoer, mobiel abonnement en boodschappen (eten) als vaste lasten. Elk jaar doe ik een maand “no spend month” en geef ik zo min mogelijk uit. Dan zeg ik ook abonnementen op. Als ik ze mis kan ik ze later weer nemen. Dat bevalt goed, ik mis veel doorlopende abonnement helemaal niet. Ook is het leuk om eens een andere te proberen… SoundCloud in plaats van Spotify. Of nu zelfs Huawei Music 🙂

    Hoe kan het dat jouw VVE kosten zo laag zijn?

    P.S. Eerst kreeg ik altijd een mailtje voor een nieuwe blogpost, maar na de post over dat je minder ging bloggen hield dat op, dus ik dacht dat je gestopt was. Blij dat dat niet zo is!

    1. Geldnerd

      Wij hebben een heel beperkte VVE, alleen het casco zit erin. Zelfs ramen en kozijnen zijn eigen verantwoordelijkheid. En we hebben bewust de keuze gemaakt in de ALV om maar een deel van het meerjaren onderhoudsplan als reserve op te bouwen, de rest storten we bij indien nodig. Ik weet dat dit impact kan (zal) hebben op de verkoopwaarde, maar dat weegt voor ons niet op tegen de mogelijkheid om het geld zelf beschikbaar te houden.

      Inzake de mailtjes: Er bleken twee e-mail services te draaien op mijn website, daar wilde ik vanaf. Die kon ik niet integreren. Ik heb een deel van de mensen die een abonnement hadden een mail kunnen sturen, maar niet iedereen. Als je weer meldingen per e-mail wilt krijgen (in principe publiceer ik elke maandag en donderdag, ’s ochtends om 05:05 uur Centraal Europese Tijd) kun je je abonneren via het formuliertje in de zijbalk rechts, vrijwel bovenaan.

      1. wt

        Interessante keus om bewust te weinig in de VVE te storten. Het lijkt mij geen leuke taak om mensen te vragen om 10k te storten omdat vorige bewoners jarenlang te weinig hebben bijgedragen. Dat moet haast wel tot achterstallig onderhoud leiden.

        Bedankt voor de tip, ik probeer het formulier!

        1. Geldnerd

          We hebben een meerjaren onderhoudsplan en dat voeren we ook uit. Deze bijdrage is genoeg voor alles behalve het vervangen van het dak, maar dat is 6 jaar geleden nog gebeurd. En we zijn er transparant over als we ooit gaan verkopen. Liever 10K in mijn vermogen tegen gemiddeld 6% rendement dan 10K op een VVE rekening tegen 0,0%….

  3. Mr. Robot

    De lasten, vast en variabel worden hier om de zoveel tijd onder de loep genomen.

    Toevallig vorige week mijn jaarlijks “opzeg” gesprek gehad bij Ziggo. Dus nu weer een half jaar 20,- p/m korting bedongen. 🙂

Reacties zijn gesloten.