Geldnerd.nl

Bloggen over persoonlijke financiën

Alles heeft een thuis

Ken je dat? Dat je voortdurend op zoek bent naar dingen? Naar je huissleutels, net als je haast hebt om op tijd op een afspraak buiten de deur te zijn? Naar dat belangrijke document, dat vorige week per post is binnengekomen? Naar dat ene specifieke stukje gereedschap, waarvan je zeker weet dat je het hebt? Ken je dat gefrustreerde, agressie-opwekkende gevoel, dat ontstaat als je iets niet kunt vinden?

Ik niet.

En dat heeft een simpele reden. In Huize Geldnerd heeft alles een thuis. Alles heeft een plekje waar het opgeborgen kan worden. Dat scheelt enorm veel zoektijd en ergernis. Ik ben nogal vergeetachtig, vandaar… en de meeste van die vaste plekken zitten achter dichte deuren. Dat ziet er erg opgeruimd uit.

Dat is er niet zomaar gekomen. Het heeft me Jaren gekost om dit ‘in mijn systeem’ te krijgen. Eigenlijk is het pas echt gelukt na de verhuizing naar Geldnerd HQ, eind 2016. Bij de inrichting hebben we er zelfs al rekening mee gehouden, door te zorgen voor voldoende kastruimte met dichte deuren. En verder was het vooral een kwestie van opruimen. Rigoureus opruimen. In mijn kledingkast. Mijn boeken. Zelfs memorabilia moesten er aan geloven.

En het systeem vraagt ook wel onderhoud. Het belangrijkste is: voorkomen dat er weer veel nieuwe spulletjes je huis binnenkomen. Dat valt vaak nog niet mee. En ik maak vrijwel elke ochtend na het ontbijt ‘een rondje’. Afwas in de machine, doekje over het aanrecht, ‘troepjes’ uit de woonkamer en werkkamer, droge was opvouwen en opruimen. Kost me maximaal een minuut of 10, en we komen altijd thuis in een opgeruimd huis. Dat geeft heel veel rust. In die zin kan ik me helemaal aansluiten bij de woorden van Minimalist Dutchie.

Verdere optimalisatie is nog steeds nodig. Zo hebben we een diepe vaste kast. Daarin ligt ons gereedschap en de schoonmaakspullen. Die kast oogt nog rommelig, daar heb ik nog geen echte oplossing voor gevonden.

Minimalist Dutchie schreef een tijdje geleden ook over de voordelen van het elke dag volledig leegmaken van je handtas en/of werktas. Een handtas heeft Geldnerd niet, maar een werktas wel. En die gaat niet elke dag leeg. Dat hoeft ook niet. Ik heb ook dit geminimaliseerd, en alles heeft een vaste plek.

Ik werk volledig papierloos, zowel zakelijk als privé. Eigenlijk neem ik mijn totale kantoor mee in een tablet en een smartphone. Met toegang tot vergaderstukken en digitale dossiers, en ook de systemen voor HR en financiën. Het zit redelijk goed in mijn systeem om die ‘s avonds aan de opladers te hangen. Dat betekent dat ik ‘s ochtends altijd (bijna altijd) met volle batterijen vertrek, en de dag wel doorkom.

Wat zit er dan nog meer in mijn tas? Een paar accessoires, zoals een verloopkabeltje om de tablet en telefoon aan een extern scherm te koppelen, en een koptelefoonsetje. En mijn toegangspas voor onze panden. Zonder kom je niet binnen, en ook niet in je locker. Mijn portemonnee uiteraard. Een kleine opvouwbare paraplu, die ik ook echt altijd bij me heb (met dat betrouwbare Nederlandse weer). Dat is alles. Meer heb ik niet in mijn tas zitten.

Nou ben ik wel een beetje obsessief in het opruimen, dat heb ik al vaker toegegeven. Maar denk je eens in hoeveel gemak je ervan hebt, zelfs als je klein begint. Al heb je maar een vaste plek voor alle post die binnenkomt, voor alle rekeningen die je nog moet betalen, voor je sleutels? Denk eens even na over de grootste ergernissen en de dingen die je het meeste kwijtraakt? Zou het niet fijn zijn om dat een klein beetje minder te hebben? Dat zou veel stress schelen, toch?

Hebben de dingen bij jou thuis een vaste plek?

error

9 Comments

    • Geldnerd

      30-04-2019 at 12:48

      En dat noemen ze humor? Voor mij is dat bloedserieus… 😊

  1. O, wat ben ik blij met je blog en onderwerp van vandaag. Ik vermoed dat er dus hoop is voor mij. De grootste chaoot, chronisch alles kwijt. Elk weekend orde scheppen in de puinhoop om zondagavond gedesillusioneerd alleen mijn werkkoffer ingepakt te hebben. En dan agenda te vergeten of mijn oplader. Ik ga je blog grondig bestuderen, dankjewel, met diepe buiging.

  2. Leefde ik maar samen met zo iemand. Ik ben zelf ook van vaste plekken voor spulletjes. Mijn vriendin daarentegen… In de keuken bijvoorbeeld heeft alles bij voorkeur elke keer een andere plek nadat het uit de vaatwasser komt.

  3. Hoi Geldnerd, je bent een man naar mijn hart! Gelukkig heb ik zo’n man thuis (die nu met de afstandsbediening op de bank ligt). Een opruimfanaat pur sang! Aangezien ik ook van een opgeruimd huis ( en werkplek op de school waar ik werk) houd zorgen we samen voor een hele opgeruimde omgeving. Daarmee is het zeer zeker niet steriel en minimalistisch….we hebben kunst en gezellige meubels (designer én kringloop) en vinden zelf dingen maken ( mijn man is erg handig) ook leuk. Maar troep en frutsels en rommeltjes doen we niet aan! Groet, Nicolet

  4. Ah zo fijn om dat te hebben! Ik verlang ook weer terug naar zo’n situatie, maar na onze verhuizing een dikke maand geleden is het soms nog wel even zoeken. Gelukkig is het meeste nu wel uit dozen, dat scheelt al enorm! We hebben veel meubels weggedaan toen we gingen verhuizen, dus toch blijft het soms nog wel even zoeken. Maargoed, met de tijd komt het wel weer… 🙂 We waren al lang blij dat de verhuiswagen maar half vol zat ipv tot bovenaan gevuld, dat gaf ook wel een fijn gevoel. Want hebben we nu echt alles nodig? I don’t think so….

Comments are closed.

© 2019 Geldnerd.nl

Theme by Anders NorenUp ↑