Je financiën zijn op orde. Uiteraard! Maar dat wil je ook graag zo houden. Wat moet je daarvoor doen? Ik heb het nog eens een keer op een rijtje gezet. Het valt allemaal heel erg mee, het kost mij maximaal 10 – 15 minuten per week.
Post en mail bijhouden
Als er papieren post of e-mail komt, bekijk ik die binnen 24 uur na ontvangst en bepaal wat er mee moet gebeuren. Soms klopt er namelijk iets niet, en dan moet er achteraan gebeld of gemaild worden. Meestal gaat het dan op een stapeltje (of blijft in de mailbox staan) tot het eerstvolgende ‘zaterdagse finance-momentje‘. Een steeds groter deel van de correspondentie komt elektronisch, er gaan tegenwoordig weken voorbij waarin de brievenbus hier niet kleppert.
Het ‘zaterdagse finance-momentje’ blijft voor mij een ijkpunt in de week. Toch is het niet erg als ik er eens een keer eentje oversla. En het op een willekeurig ander moment in de week of het weekend doen is ook niet erg. Maar voor mij werkt het erg goed om er een vast moment voor te nemen. Routine. Rust. Regelmaat. Door het wekelijks te doen kan ik snel reageren op onverwachte dingen, en ik heb ook geen achterstallige dingen. Het voelt gewoon goed om de dingen ‘op orde’ te zien, en het wordt geen stapel waar je tegenop kijkt.
Rekeningen betalen
Het wekelijkse finance-moment begint met inloggen bij de bank, en het betalen van de binnengekomen facturen. Of in elk geval: het invoeren en bepalen van het betaalmoment. Soms betaal ik ze meteen. Vaak programmeer ik ze voor, zodat het bedrag automatisch, een paar dagen voor de uiterste betaaldatum, afgeschreven wordt. Dat hangt er een beetje vanaf. Hoeveel geld staat er op de rekening? Hoe goed was de service van het bedrijf? Ik betaal in elk geval nooit te laat.
Administratie bijwerken
Vervolgens download ik alle transacties van de bank. Dat kan bij alle banken gewoon via internet-bankieren. Die importeer ik met één druk op de knop in mijn administratie-spreadsheet. Eigenlijk doe ik dit twee keer. Ik heb een persoonlijke administratie en dan is er nog de gezamenlijke huishouding met Vriendin. Voor beide rekeningen worden alle inkomsten en uitgaven bijgewerkt.
Dat gaat automatisch, maar ik loop het toch elke week even na. Zitten er vreemde of onverwachte dingen bij? Of is er iets niet afgeschreven wat ik wel verwacht had. Ook kijk ik even naar de afschrijvingen die ik voor komende week kan verwachten. De meeste banken laten je een keurig overzichtje zien van de incasso’s die komende week verwacht worden. Dan kan ik even checken of er genoeg geld op de lopende rekening staat. En zo nodig aanvullen.
Overige administratie
Het leven bestaat (gelukkig) niet alleen maar uit rekeningen. Werkgevers, banken, verzekeraars, pensioenfondsen en anderen sturen ook andere post, al dan niet elektronisch. Er gaan weken voorbij dat er niets komt, en soms ligt er ineens een stapeltje. Ook die bekijk ik wekelijks. Moet er actie ondernomen worden? Moet ik reageren en/of iets invullen? Dan handel ik dat direct af. Daarna wordt het door mij gescand en opgeslagen op mijn server. Het origineel gaat daarna door de shredder. Dat doen we hier met elk stuk papier waar persoonsgegevens op staan. Dat verlaat dit huis in hele kleine snippers. Slechts zeer zelden bewaar ik nog iets op papier.
Beleggingen
Ook download ik wekelijks het rapportje van mijn beleggingen. Dat importeer en verwerk ik in mijn beleggingsspreadsheet. Verder doe ik daar meestal niets mee, zo af en toe besteed ik wat uitgebreider aandacht aan mijn beleggingsportefeuille. Bijvoorbeeld om te kijken of de verhouding tussen aandelen en obligaties nog in lijn is met mijn plannen. Maar dat is eigenlijk maar eens per kwartaal.
Wat ik niet hoef te doen
Heel veel boekingen verlopen automatisch. Ik hoef dus niet elke keer geld over te maken voor de gezamenlijke huishouding of zo, daar heb ik geen omkijken naar. Ook wordt aan het eind van de maand het restsaldo op mijn lopende rekening automatisch grotendeels overgeboekt naar mijn bufferrekening. Ik houd het saldo op de lopende rekening graag zo laag mogelijk. Daarmee verklein ik de kans dat ik dit uitgeef aan onnodige dingen. Door dit allemaal te automatiseren heb ik ook veel minder werk aan het op orde houden van mijn administratie én het bereiken van mijn spaardoelen.
Hoe doe jij je persoonlijke administratie?
Iets minder vaak maar wel vergelijkbaar. Transacties 1x per 2 weken of soms 1x per maand, post altijd gelijk openmaken inderdaad! Aandelen kijk ik meestal eens per week online en 1x per maand zet ik de nieuwe aankopen even in excel. Verder regelmatig even in de app op de betaalrekeningen kijken of er nog iets onverwachts is.
Maandag is mijn target finance day. Dan probeer ik alles op te ruimen. Tussendoor hou ik wel af en toe de uitgaven bij in de spreadsheet.
De meester facturen laat ik automatisch betalen. Lekker makkelijk.
Indien het niet kan, dan betaal ik op zo een maandag. Ik gebruik zelden de functie om in de toekomst te betalen, tenzij het een groot bedrag is dat uit het Life Happens Fund komt. Dan gebruik ik zo een datum wel eens
Ook hier wordt minimaal 1x per 2 weken de situatie bijgewerkt. Bij- en afschrijvingen worden gedownload en in de Excel verwerkt. Eens per maand worden er aandelen gekocht en wordt de aandelen Excel bijgewerkt. Ook eens per maand, meestal op de 1ste of iets daarna, wordt de nettowaarde Excel sheet bijgewerkt. Hierin noteer ik dan ook de waarde van de tot dan toe opgebouwde pensioentegoeden.
De lopende rekening(en) worden regelmatig door mij gechecked om te controleren of de saldi nog toereikend zijn. Rekening worden grotendeels automatisch afgeschreven.
Eens per maand wordt er ook een deel naar de hypotheek gestuurd voor extra aflossing. Vanavond is het daar weer een mooi moment voor.
Al met al weinig werk en eigenlijk ook gewoon leuk werk natuurlijk 🙂
Ja, ik snap ook niet dat er mensen zijn die cijfers niet leuk vinden! Leuk ook jouw beginnende blog te lezen, ik zet je in mijn leeslijst.
Wat ik doe is alle bonnetjes elke maandag invoeren, plus loonstrookjes downloaden etc. Ik voer het in, in een digitaal kasboekje en kijk of het nog goed gaat met mijn budget.
Daarnaast kijk ik absoluut niet naar die ene belegging die ik nu heb. Ik zal waarschijnlijk wel kijken of mijn beleggingen nog stoken met wat ik naar toe wil – maar in principe hou ik een ‘buy and hold’ systeem aan en laat ik het verder de boel. Ik heb het toch pas nodig als ik daadwerkelijk met pensioen gaat.