Afgelopen vrijdag viel er zomaar ineens een blauwe envelop in onze brievenbus. Geadresseerd aan mij. En daar houd ik niet zo van. Zeker niet als ik geen post verwacht van de vrienden van de Belastingdienst, en ook niet de brief al een week eerder digitaal heb ontvangen via MijnOverheid.
Met een mengsel van nieuwsgierigheid en doodsangst maakte ik de envelop dus open. Moest ik betalen? Krijg ik een audit aan mijn broek? Hebben ze een onrechtmatigheid gevonden in een aangifte van zes jaar geleden en word ik aan een schandpaal genageld?
Het was niks van dat alles. Het was een brief over mijn (onterechte) registratie in de Fraude Signalering Voorziening (FSV). Met een ambitieuze titel. ‘Afsluitende brief Fraude Signalering Voorziening’ stond er boven. Ik was benieuwd…
Een aantal waarnemingen. Ten eerste schrijft de Belastingdienst dat het hen spijt dat ze mijn persoonsgegevens in de FSV hebben opgenomen. Dat is nieuw. In de ruim twee jaar dat ik nu met hen correspondeer over dit heikele onderwerp hebben ze zich nog niet eerder ertoe kunnen zetten om spijt te betuigen.
Ten tweede schrijft de Belastingdienst dat uit hun onderzoek is gebleken dat mijn registratie geen gevolgen heeft gehad voor mijn relatie met de Belastingdienst, dat mijn gegevens niet gedeeld zijn met andere organisaties, en dat er geen bijzondere persoonsgegevens van mij in de FSV stonden. Dat moet ik dan maar geloven, ik kan het niet controleren.
Ten derde, ik zie een opgaande lijn in de leesbaarheid van de brieven van de Belastingdienst. Dat was overigens ook wel nodig. Hun eerste brief, en hun eerste antwoord op mijn vragen, blonken namelijk uit in ambtelijk-wollig-juridisch-ontwijkend taalgebruik van de buitenste categorie. Dusdanig ernstig dat zelfs Geldnerd, als ambtenaar toch al meer dan 20 jaar getraind in het lezen van onleesbare ambtelijke epistels, er moeite mee had. Als dergelijke brieven door mijn medewerkers geschreven zouden worden, dan zou ik ze voor straf naar een cursus leesbaar schrijven voor beginners sturen, en ze ook nog eens registreren in de Onleesbare Ambtenaren Signalering Voorziening bij de Belastingdienst…
Maar goed, dit beantwoordt wel de laatste vragen die ik nog open had staan bij de Belastingdienst. Daar hebben ze ook behoorlijk wat tijd voor nodig gehad. De eerste brief over mijn registratie in de FSV kreeg ik in april 2021. Diezelfde dag heb ik mijn eerste brief met vragen retour gestuurd. Daar kreeg ik in juli 2021 een eerste antwoord op, met een toezegging voor meer ‘in het najaar’. Na een reminder in december 2021 en in maart 2022 kreeg ik een tweede gedeeltelijk antwoord eind maart 2022. En nu, eind juli 2023, uiteindelijk de resterende antwoorden en iets van een spijtbetuiging. Dat heeft ze dus meer dan twee jaar gekost.
En dat ze spijt hebben, dat geloof ik dan maar. Ze zeggen ook dat mijn registratie in de FSV geen gevolgen voor mij heeft gehad. Maar daarin vergissen ze zich toch een beetje. De registratie in de FSV, en de manier waarop de Belastingdienst met dit proces is omgegaan, heeft mijn vertrouwen echt wel geschaad. In de overheid, mijn eigen werkgever notabene. En dat komt niet zomaar weer terug. Dat komt misschien wel nooit meer terug. En dan is wat er met mij is gebeurd nog kinderspel vergeleken met wat bijvoorbeeld ouders in de toeslagenaffaire meemaken. Vertrouwen is iets om heel zuinig op te zijn.
Hoe is het met jouw vertrouwen in de overheid?
Mijn vertrouwen in de overheid? Dat is al een tijdje helemaal verdwenen.
Oeh, een gewetensvraag.
De overheid is natuurlijk een heel overkoepelend begrip.
Ik heb om te beginnen, 0 vertrouwen in de landelijke politiek. En dan bedoel ik de Tweede Kamer, de eerste Kamer en de hele bestuurskliek + de ambtenaren (sorry).
Men zit er alleen voor zichzelf het eigen ego en de eigen portemonnee. Gebrek aan langetermijnvisie etc.
Ik zeg: Twitter verbieden voor die kleuters en dan zijn we al een heel eind.
Lagere overheden en uitvoeringsdiensten? Te veel incompetente managers en slechte bestuurders. Rapportcijfer: 5
Dan hebben we nog de rechtspraak die piept en kraakt vanwege geldgebrek en personeelstekorten…. Het is maar de vraag hoe lang dat goed gaat.
Nee, heel eerlijk gezegd heb ik er geen vertrouwen in.
Had je trouwens niet opgevraagd welke gegevens in t FSV stonden? Of vertrouw je niet welke info verstrekt is (of heb ik dat niet gelezen?)
Ik heb eerder al een opgave gekregen van de gegevens die ze naar eigen zeggen van mij geregistreerd hebben.
Mijn vertrouwen in de overheid was altijd hoog. In maart 2020 kelderde het naar nul. Inmiddels is het een klein beetje hersteld. Veel ambtenaren doen gewoon hun best. Met de belastingdienst heb ik geen slechte ervaring.
Mijn vertrouwen in de belastingdienst is laag. Ik stond ook geregistreerd in het Fraude Signalering Voorziening en kreeg ook zo’n mooie brief. Altijd netjes belasting betaald. Volgens de belastingdienst waren mijn gegevens ook niet gedeeld met anderen. Met zo’n excuus brief komen ze er wel heel gemakkelijk vanaf.
De ambtenaren die aan deze registratie hebben meegedaan meteen ontslag geven. Een logge organisatie met medewerkers die geen stap harder lopen en die in het bedrijfsleven totaal niet zouden functioneren en graag gebruik maken van hun mooie wachtgeld regeling die wij als burgers betalen.
Je zou zeggen dat de overheid (belastingdienst) voor haar burgers een ondersteunde dienst zou moeten zijn maar hun missie is blijkbaar hoe kan ik mijn burgers het beste tegenwerken en moeilijk maken.
De geloofwaardigheid en het vertrouwen in de overheid is voor mij heel laag. Schandalig hoe de FSV en toeslagaffaire worden afgehaald.
Ik doe mijn best om vertrouwen te houden in de overheid maar ze maken het wel heel moeilijk 😏
Toevallig net dit artikel gelezen (achter paywall): https://fd.nl/politiek/1483706/rechtbank-noemt-handelen-belastingdienst-zeer-afkeurenswaardig
Ja, die las ik ook.