Overstap mobiele telefonie

Zoals vrijwel elke Nederlander heeft ook Geldnerd een mobiele telefoon. Al sinds 1997. Lang geleden heb ik de aanschaf van een nieuwe telefoon losgekoppeld van mijn mobiele contract. Ik gebruik dus een zogenaamd ‘SIM-Only’ abonnement. En dat heb ik de afgelopen 10 jaar redelijk geminimaliseerd. Ik keek regelmatig naar mijn belminuten en dataverbruik, en stemde mijn contract daar op af. En ik zit al sinds 1997 bij dezelfde provider. Ooit Libertel geheten, maar nu al jaren bekend als Vodafone. Door de koppeling met ons ZIGGO abonnement heb ik de afgelopen jaren ook kunnen profiteren van gratis dubbele data.

De laatste keer dat ik mijn contract ‘vastklikte’ was in 2021. Onlangs liep dat tweejarig contract dus af. En dat betekent voor mij het einde van een tijdperk. Er veranderen dingen. En ik ben overgestapt naar een andere provider.

Twee redenen

De grote providers in Nederland ontlopen elkaar niet veel. Qua abonnementen en prijzen houden ze elkaar goed in de gaten. Dat zag ik ook weer toen ik me oriënteerde op een nieuw abonnement.

Geldnerd wil graag bij een provider met een eigen netwerk. Dat is een psychologisch dingetje, al weet ik ook dat het niet de goedkoopste opties zijn. En zakelijk zit mijn werkgever ook bij Vodafone. Dat betekent dat ik de afgelopen jaren enkele keren bij een storing totaal niet bereikbaar was. Dat vind ik toch wel vervelend.

Bovendien is er vorig jaar iets nieuws in mijn leven gekomen. Mijn Apple Watch. Daarmee hoefde ik mijn telefoon niet meer mee te nemen als ik ga hardlopen. Maar ben ik tijdens het hardlopen ook onbereikbaar en kan ik ook zelf geen contact opnemen. Ook dat begon ik wel een beetje vervelend te vinden. Zeker na mijn gezondheidsperikelen van het afgelopen halfjaar.

Nu kan ik op mijn Apple Watch een e-sim installeren. Dan wordt het horloge gekoppeld aan mijn mobiele abonnement en kan ik er zelfstandig mee bellen, gebeld worden, en ook bijvoorbeeld muziek streamen. Alleen ondersteunt die sukkels van Vodafone dat niet. Op het klantenforum zag ik dat er al jaren om gevraagd wordt, dat Vodafone steeds zegt dat ze de ontwikkelingen en de wensen van hun klanten in de gaten houden, maar daar blijft het dan bij.

Een klein onderzoekje liet mij zien dat twee providers in Nederland deze e-sim wel ondersteunen. T-Mobile en KPN. En toen werd één en één plotseling twee. Want (glasvezel van) KPN is een serieuze kandidaat voor onze internetverbinding als mijn jaarcontract bij ZIGGO afloopt. En ook daar kan ik dan weer combinatiekorting krijgen.

Overstap

Ik ben dus overgestapt naar KPN. Weer met een SIM-Only abonnement, uiteraard. Mijn telefoon kan moet immers nog jaren mee, die heb ik vorig jaar vervangen tegelijk met de aanschaf van het sporthorloge. Komende week wordt mijn nummer overgezet. En daarna ga ik meteen een e-sim activeren om de extra opties van mijn horloge te kunnen gebruiken. Dat zal ongetwijfeld betekenen dat ik meer data ga verstoken door het streamen, maar indien nodig kan ik mijn abonnement daarvoor opwaarderen. We zien wel hoe ver we komen…

Tsja, en dit is dus eigenlijk levensstijl-inflatie. Ook al is het een bewuste keuze. Want mijn nieuwe abonnement is maandelijks iets duurder dan mijn vorige abonnement, en ook de extra e-sim kost een extra bedragje per maand. Maar daar krijg ik dan ook meer voor terug. Daarmee praat ik het voor mijzelf maar goed. Zoals meestal bij levensstijl-inflatie.

Mijn contract is tweejarig. Hier heb ik uiteraard ook mijn begroting voor aangepast. En alvast een reminder in mijn agenda gezet om tegen die tijd opnieuw te bekijken wat dan de handigste keuze is.

Denk jij regelmatig na over jouw abonnementen en contracten?

Dit bericht heeft 12 reacties

  1. Anna H

    Jazeker. Ik ben al jarenlang klant bij Hollands nieuwe. Steeds de beste prijs kwaliteit verhouding voor mijn verbruik. En geen onderscheid tussen data en bellen. Dat vind ik praktisch.
    De laatste keer verlengde ik mijn contract twee jaar. En nu kocht ik voor mijzelf een Nokia 8410. De hoeveelheid verbruik zal waarschijnlijk drastisch dalen, maar zit voorlopig aan mijn contract vast… Helaas. Hoewel ik niet denk dat t veel goedkoper kan. Stapte onlangs over naar glasvezel van T-mobile, op het glasvezelnet van KPN. Werkt prima. Waarom wil je perse bij een provider met zijn eigen netwerk?

  2. marijke

    elk jaar kijk ik alle abonnementen / verzekeringen even na om te beslissen of ik over wil stappen of niet. Alleen voor mobiele telefonie is dat voor mij niet nodig, die wordt zakelijk betaald dus dan vind ik het zonde van mijn geld om ook privé nog een telefoon en abonnement aan te schaffen.

  3. Ik ga vandaag over van Vodafone naar KPN. Vooral een kostendingetje omdat wij door een verhuizing ook van Ziggo naar KPN gaan. Daarnaast waren ze toch echt wel een stuk goedkoper per maand voor meer ‘privileges’. Dat van die Applewatch wist ik niet. Ik overweeg zo’n ding, dus dan is het ook fijn om te weten dat dat met KPN zou kunnen.

    Wij hebben in de buurt enkele keren een stroomstoring gehad, waarmee ook de zendmast van Vodafone eruit lag en ik dus niets meer kon. Terwijl mijn man met T-mobile wel gewoon kon bellen. Ondanks diverse klachten en verzoeken om op z’n minst een generator, doet Vodafone daar ook niets mee.

    Kortom: ik ben benieuwd hoe het straks werkt met KPN.

    1. Yuri

      Onlangs overgestapt van de combi Ziggo & Hollands Nieuwe naar glasvezel van T-Mobile met actieprijs voor de 1e 8 maanden en dan 3x een SIM-only van Ben.nl. Extra data door het klantvoordeel, glasvezel nog eens 5 euro goedkoper – dus de eerste 8 maanden al bijna €400 voordeel. Daarnaast de 3 Ben abo’s afgesloten via CashbackXL.nl met 3x €41 cashback. Na de actieperiode is T-Mobile glasvezel €25 per maand goedkoper dan Ziggo na de laatste prijsverhoging.
      Al met al de moeite waard van een paar uurtjes uitzoekwerk 🙂

  4. Marianne

    Ik heb een contract voor 10 euro per maand met zoveel belminuten dat ik ze nooit opmaak en hetzelfde geldt voor het internet. Het bevalt mij prima. Ik heb een realme mobiel van inmiddels drie jaar oud en ook die doet het uitstekend!

  5. Erik

    Wij zaten eerst ook heel lang bij Ziggo en zijn onlangs ook overgestapt naar KPN voor mobiele telefonie en internet, omdat er sinds kort glasvezel van KPN bij ons is aangelegd. De combinatie van mobiele telefonie en glasvezel internet bij KPN levert ook nog eens entertainment voordeel op, wat voor ons € 5,00 per maand korting betekent op Spotify. Bovendien heb je visual voicemail gratis bij KPN, super fijn! Tuurlijk, alles zit in de prijs verrekend, maar toch fijn. Ook de klantenservice van KPN vind ik super goed en professioneel. Dat is voor mijn ook altijd wel een belangrijke afweging om in een vergelijking mee te nemen. De komende jaren blijf ik bij KPN.

  6. Meer door minder.

    Ik geloof heilig in Meer door minder waardoor het waarschijnlijk niet zo verwonderlijk is dat ik qua abonnementen/contracten met regelmaat overstap als het voor mij gunstiger is qua prijs en/of kwaliteit. Het kost ook maar weinig tijd daar het aantal minimaal is.

  7. wt

    Simyo ondersteunt ook e-sim, vanaf 7 euro per maand zo.

    Zonder e-sim kan je bij Lebara terecht voor 3,50 per maand, maandelijks opzegbaar.

    1. Frank

      Dat is iets anders dan de multisim waar geldnerd het over heeft. Enkel t Mobile en KPN bieden dit nog aan voor smartwatches in Nederland.

      1. wt

        Nuttige info, bedankt! Simyo biedt dus wel esim maar geen sim-in-apple-watch.

  8. Esther

    Hier zeer tevreden over Simpel. 14 gb data, onbeperkt bellen en 500 sms voor 10 euro per maand.(eSim kan alleen blijkbaar niet daar)

  9. X

    Ik heb een dualsim telefoon waarin mijn zakelijk en privé simkaart zitten. Zakelijk heb ik een onbeperkte databundel, dus privé hoef ik eigenlijk geen data. Zakelijk en privé bellen wil ik wel gescheiden houden. Het goedkoopste dat ik kon vinden is Simpel met onbeperkt bellen voor 5 euro per maand. Een sim-only zonder databundel is bijna niet te vinden of meteen duurder dan die 5 euro.

Reageren is niet mogelijk.