Het einde van het OV-tijdperk

De verhuizing naar Elders brengt veel veranderingen met zich mee. Daar neem ik jullie de afgelopen maanden tot vervelens toe uitgebreid in mee. Eén van de veranderingen is het einde van ons autoloze leven. Geldnerd heeft inmiddels al duizenden kilometers gereden in zijn dinosaurussap slurpende verbrandingsmotorverplaatsende vehikel.

Maar afgelopen week ben ik nog een stapje verder gegaan. Ik heb mijn OV-abonnement stopgezet. Want ik ga het niet meer gebruiken.

In Geldnerd City was de keuze eenvoudig. Binnen een straal van 250 meter rond Geldnerd HQ lagen vier tramhaltes (op twee lijnen) en drie bushaltes (ook op twee verschillende lijnen). We woonden en werkten in de stad en hadden alles binnen handbereik. Een auto was dus overbodig. Als we er een nodig hadden voor familiebezoek of vakantie, dan waren de diverse verhuuropties ook binnen handbereik. Het leven was eenvoudig en mobiliteit was goedkoop. Een OV-kaart van de werkgever voor woon-werkverkeer en dienstreizen. En een privé OV-kaart met NS Flex abonnement voor de overige verplaatsingen met reizen op rekening en korting buiten de spits. En een fiets natuurlijk, want wat is een Nederlander zonder fiets?

Dan Elders… Onze huidige tijdelijke woonplek valt nog wel mee. Op tien minuten lopen zit een bushalte. Daar gaat in de ochtend- en middagspits twee keer per uur een bus van A naar B, en ook twee keer van B naar A. Buiten de spits en in het weekend is dat één keer per uur. Maar de plek waar wij straks naar toe verhuizen is een klasse apart. Daar ligt de dichtstbijzijnde bushalte twee kilometer verderop, dat is 25 minuten lopen (langs wegen die daar geen voorzieningen voor hebben) of een kleine 10 minuten fietsen. En dan heb je maar één bus, naar A. En dat twee keer per uur in de spits.

Daar ga ik vast en zeker nog regelmatig de fiets pakken. Al was het maar omdat het heerlijk is om door de natuur te fietsen en die te ruiken, zien en horen. Maar het OV? Heel sporadisch, denk ik. En zeker niet genoeg om een abonnement van € 5,60 per maand te rechtvaardigen.

Ik heb ‘m dus uitgezet, dat abonnement. Wel in het volle besef dat ook dit weer het einde van een tijdperk is.

Bij dat uitzetten voelde ik me overigens nog wel belazerd door de Nederlandse Spoorwegen. Want voor dat NS Flex abonnement zijn er natuurlijk flitsende commercials. Waarin je mensen in een app met een schuifje hun abonnement uit en weer aan ziet zetten. Maar zo werkte het voor mij niet. Ik moest door een ingewikkeld scherm heen om een nieuw abonnement te kopen. Dat gratis is, maar dat zie je pas aan het eind. Stelletje jokkebrokken van de NS….

Zit jij nog wel eens in een bus, tram, of trein?

Dit bericht heeft 16 reacties

  1. Ingeping

    Haha ja, de NS. Toen ik mijn abonnement wilde stopzetten vanwege emigratie, werd me van alle kanten – via de wizard, de site, de chat – voorgeschoteld hem alleen tijdelijk stop te zetten. À 10 euro administratiekosten. Daadwerkelijk stoppen niet te vinden. Uiteindelijk de verscholen manier gevonden om het helemaal te beëindigen, maar dan moest ik vervolgens wel fysiek naar zo’n NS-automaat gaan, op ‘Product Ophalen’ klikken, waar mijn product ‘Abonnement Opzeggen’ klaarstond. 🙃 Wel innovatief, je moet het ze nageven….

  2. Rutha Ghebremedhin

    Ik pak zelden het OV. Ook geen fan vooral voor woon werk verkeerd. De drukte in de ochtendspits vind ik niet fijn. Ik doe zoveel mogelijk op de fiets. Binnenkort een nieuwe baan en helaas niet op fiets afstand. Ik moet nog uitzoeken wat handig is auto of OV.

  3. Rianne

    Het aan- en uitzetten van de flex is inderdaad steeds een ander abonnement aanzetten.
    Soms heb je geluk en komt er een aanbieding voor 40% voor 2,50 p/m voor de eerste drie maanden voorbij. Die heb ik momenteel aanstaan. Nog drie weken. Dan moet ik even kijken of het nog loont om dit abonnement aan te laten staan voor 5,60. Zet ik hem uit, kan ik de dag erop dat ding alweer aanzetten.

    Maar het zijn ingewikkelde schermen. Ik heb er de eerste paar keer behoorlijk over gevloekt.

  4. Jeroen

    Ja maar vooral in het buitenland op vakantie waar het openbaar vervoer nog betaalbaar is.

    We zijn in onze Elders in de Brainport regio gelukkig voorzien van een NS station waar 2x per uur een sprinter stopt en vertrekt maar in de stad aangekomen zou je dan nog met de bus moeten naar je werk, dan is een auto toch een stuk makkelijker dat je kunt gaan en staan wat je zelf wil.

    Naar Zuid Europa vliegen vanaf Schiphol is goedkoper dan vanuit Elders op Schiphol zien te komen, ongelofelijk!

    Met dank aan alle privatiseringen van de NL-se hoofinfrastructuur de laatste decennia.

  5. Pasja

    Het is ongeveer 100 jaar (zo voelt het:) geleden dat we met OV reisden. Ik zou niet weten hoe ik zonder de toenmalige strippenkaart moet reizen met OV…

  6. Janny

    Ik werk meer thuis dan op kantoor. Het OV gebruik ik voor kantoorbezoek alleen als er geen auto beschikbaar is, Dan neem ik zeer bewust de eerste bus die in de morgen vertrekt vanuit mijn woonplaats. Heb ik geluk dan kan ik zitten en is de aansluiting met de trein goed. Maar te vaak loopt dat allemaal fout. De terugreis is niet anders.

  7. Nans

    Wij wonen op het platteland. Het dichtstbijzijnde stadje is op 20 km afstand. Het ov bestaat uit 1 bus. Die bus is duur, rijdt weinig (eens per uur, soms 2x per uur en ’s avonds en op zondag niet). Het dichtstbijzijnde treinstation is ook 20 km hier vandaan en daar rijdt maar 1 trein, ook te weinig en veel te duur om handig te zijn. Dus nee… geen ov.

  8. MRij

    Geldnerd nog rijksambtenaar?

    1. Geldnerd

      Nee. En prompt krijgen ze een nieuwe CAO.

  9. Anna H.

    Ik neem de trein naar mijn werk. Dat is fijn. We zijn bewust dicht bij het treinstation gaan wonen. Het is wel jammer dat de trein maar twee keer per uur rijdt, of in het weekend minder. In t Noorden is het met bussen net zo erbarmelijk gesteld. Niemand neemt de bus, want onbetrouwbaar. En omdat niemand de bus neemt, rijden er minder…. Dinosaurussap is noodzaak.

  10. Marij

    Sorry 😉
    Ik ben wel blij, het is een mooie uitkomst, zat in de kernteam dat duurzaamheid verder in de CAO heeft gebracht.

    1. Geldnerd

      Die discussie heb ik met verbazing gevolgd. Ik vind het volstrekt oneigenlijk dat de werkgever zich op dit niveau bemoeit met eigen keuzes van de werknemer. Betuttelend vind ik het. In de praktijk komen die middelen ook vooral bij de hogere schalen terecht, de lagere schalen hebben minder mogelijkheden om ze in te zetten.

      Maar ik ben misschien een beetje atypisch. Ik ben alleen geïnteresseerd in cold hard cash en vrije dagen, de rest is ballast.

  11. Marij

    Nou je zegt het goed, het zijn keuzes 🙂
    Er is hard gewerkt om juist de lagere schaalniveau’s ook mee te nemen.
    Dus hopelijk wordt dat minder scheef!

  12. wt

    Reizen met het OV vind ik heerlijk! Ik moet er niet aan denken om een uur een auto te besturen. In de trein lees ik lekker een boek, of slaap ik lekker bij.

  13. Monique

    Ik heb bijna 5 jaar lang met de trein naar werk gereisd omdat het bedrijf verhuisd was. Ik had en heb geen auto of rijbewijs en het was me te ver om te fietsen. Daarna volgde een reorganisatie waarbij ik mijn baan verloor. Intussen ben ik al weer bijna 5 jaar baanloos en mede met dank aan de zeer leuke ontslagvergoeding leef ik nu van mijn crowdfundinvesteringen. Ik was niet echt fanatiek bezig met FIRE worden, gewoon een jaartje of 5 – 6 eerder met pensioen was ook al prima, maar op deze manier ben ik het wel. Hypotheek is ook op een heel klein deel na afgelost, dus lekker lage vaste lasten.
    Nu ik niet meer met de trein naar wek hoef reis ik nog maar zelden met het OV. Mijn oude Traject Vrij abonnement had ik 5 jaar geleden naar Flex Dal Voordeel gewijzigd en intussen al heel lang Flex Basis. Wel tussendoor een keer een maandje Flex Weekend Vrij gehad. Ik woon in de Randstad en zo’n beetje alles wat ik nodig heb plus familie is op fietsafstand. De enkele keer dat ik verder weg wil met de trein kan ik een maandje een abonnement nemen.

  14. Rutger

    Meeste met de auto maar sommige tripjes naar de Randstad op 2 uur reizen gaan per trein. En we hebben hier een goede busverbinding naar een grotere stad dichtbij dus daar maken we ook regelmatig gebruik van.

Reacties zijn gesloten.