Ironie wordt volgens Van Dale (die dikke) gedefinieerd als ‘bedekte spot’, doordat je het tegenovergestelde zegt van wat je bedoelt. Dat, mijn beste lezers, is van toepassing op de titel van deze blogpost. Want onze belastingaangifte over het fiscaal jaar 2020 was alles behalve spannend.
Nou maakte de Belastingdienst zelf het natuurlijk nog wel even spannend. Want vanaf 1 maart zou het zoals gebruikelijk weer mogelijk zijn om aangifte te doen. Maar dat bleek een mogelijkheid met hindernissen. Er was een stevige storing, waardoor het pas aan het eind van die eerste week echt mogelijk werd om succesvol aangifte te doen. We kregen dan ook een week extra om aangifte te doen. De deadline is nu 8 mei in plaats van 1 mei, en als je voor 8 april instuurt dan krijg je voor 1 juli bericht.
Geldnerd houdt ervan om dit soort dingen uit de weg te hebben. Dat betekent niet dat ik op 1 maart om 08.00 uur ’s ochtends klaar zit om de website van de Belastingdienst te openen. Maar meestal is het een klusje dat in het eerste weekend van maart in mijn agenda staat. Gegeven de storing besloot ik een weekje te wachten, en verschoof ik het klusje in mijn agenda naar het tweede weekend van maart.
Voor het geld hoefde ik het sowieso niet te doen, dacht ik . We zijn al een paar jaar netto belastingbetaler. En betalen dit jaar ook 2021 vooruit. Maar echt vervelend vind ik het klusje ook niet, het is gewoon een administratief dingetje dat uit de weg moet.
Gelukkig viel het uiteindelijk mee. Geldnerd en Vriendin hebben in 2020 allebei een studie gevolgd (en zelf betaald) die bedoeld is voor de instandhouding en verbetering van onze positie op de arbeidsmarkt. En die mag ik aftrekken van de belasting, had ik gelezen. En dat was toch een leuk bedrag.
De vrienden van de Belastingdienst hadden weer keurig al onze bankrekeningen en beleggingsrekeningen vooringevuld. Net als vorig jaar moest ik nog wel ons aandeel in het vermogen van de VVE handmatig invullen bij ons Box 3 vermogen. En ik moet om een of andere reden ook elk jaar handmatig de datum opgeven waarop onze hypotheek ooit is afgesloten. Maar dat was het verder wel zo’n beetje.
Net als vorig jaar heb ik wat zitten spelen met aan de verdeling van aftrekposten tussen Geldnerd en Vriendin, om de verdeling te vinden waardoor we gezamenlijk zo min mogelijk belasting betalen. In mijn jaarlijkse checklist had ik de verdeling van vorig jaar bewaard, en ook nu kwamen we aardig in die buurt uit. De kunst is om ervoor te zorgen dat een van de partners precies het bedrag betaalt waarbij de Belastingdienst de aanslag op 0 zet. Voor 2020 is die grens € 48. Dat levert, in elk geval in onze situatie, het beste resultaat op.
Zo’n jaarlijkse checklist vind ik erg handig, ik houd er onder andere in bij welke fiscale overzichten ik moet ontvangen, en ook andere nuttige dingen zoals het VVE-vermogen bewaar ik in dat bestandje. Elk jaar maak ik meteen na de aangifte alvast een directory en bestandje aan voor het daaropvolgende jaar. Dan heb ik een vaste plek om alles te dumpen wat relevant is voor de volgende aangifte.
Maar inmiddels is alles dus keurig gecontroleerd en ingestuurd. Nu maar weer afwachten of de Belastingdienst het eens is met ons voorstel.
Heb jij jouw aangifte al ingestuurd?
De titel beloofde een spannend verhaal… Groot is dan ook de teleurstelling dat het ironie was.
Aangifte nog niet gedaan.
Afgelopen weekend ingevuld en toch een aardig bedrag teruggekregen als ZZP’er (in 2020 minder gewerkt vanwege de uitbraak van een globale pandemie)
aangezien ik vooruit heb betaald in Januari 2020 en toen nog niet wist dat ik 20% minder zou gaan werken dat jaar) is dat een leuke meevaller.
het is wel je eigen geld dus echt iets ‘gratis geld’ is het natuurlijk niet
Zeker. En de uitkomst was nul. Geen teruggave bovenop de voorlopige teruggave, maar ook niet bijbetalen. Eerste keer ooit!
Onze aangifte pakte gelukkig positief voor ons uit. Iets meer dan 2000 euro terug. Toch fijn. Precies ook wat ik voorspelt had, dus in die zin geen meevaller.
Ik ben er ook in het tweede weekend van maart voor gaan zitten. Ik laat de HRA jaarlijks verrekenen, dus daardoor krijg ik altijd wat terug.
Fijn dat het weer geregeld is.
Met dat schuiven van de aftrekposten vraag ik me, gezien jullie gescheiden persoonlijke financiën en strikte berekening voor wat betreft de bijdrage aan de huishoudpot, wel af hoe je het doet met de teruggave of betaling nav deze aangifte? Is dat iets voor de gezamenlijke rekening of verdelen jullie dat nav de verdeling in de aangifte voor het schuiven?
Veel platter. We verdelen het gewoon 50/50. Ons verschil in vermogen en inkomen is niet heel groot, en onze relatie is fiscaal voordelig voor ons allebei. Precies uitrekenen hoe de teruggave verdeeld moet worden is me iets teveel werk.
Helder, dank! Wel zo praktisch.
Om je vraag in je blog nog even te beantwoorden: ik heb nog geen aangifte gedaan, dat gaat mijn accountant later dit jaar doen.
Wij hebben de aangifte ook gedaan, zodra de storing bij de BD was opgelost. Ook wij hebben hier beide een studie gevolgd en krijgen mede hierdoor relatief veel terug. Vwb die studiekosten aftrek vind ik dit wel een grijs gebied. Weliswaar is hiervoor een definitie op de website vd de BD beschikbaar maar bij mijn zus is een paar jaar geleden een coaching ontwikkelingstraject welke zij had gevolgd afgekeurd. In die zin zou ik het toch een opluchting vinden als we de definitieve aanslag ontvangen, zonder gedoe.
Ik heb dit jaar de aangifte wel wat spannender gemaakt. Ik heb de voorlopige aanslagen van 2020 zo berekend dat ik 2 maal de aanslaggrens kon “claimen”, althans dat was de bedoeling. Dit was niet geheel gelukt, ik had me een paar tientjes verteld, maar kwam uit op een te betalen bedrag van €68 wat na verdeling €0 werd. Dit vereist wel 2 voorlopige aangiften van beide fiscaal partners. Volgend jaar wil ik dit nog iets efficiënter doen.
Ik heb de aangifte ook al verstuurd en krijg een leuk bedrag terug. Dat is altijd goed nieuws. Verder heb ik mijn archief ook volledig digitaal, dus daar ben ik al mee bekend. Zo’n checklist nog niet. Is het mogelijk om die als voorbeeld te posten? Of heb je dat al een keer gedaan? Lijkt me erg handig om er op die manier mee om te gaan.
“En ik moet om een of andere reden ook elk jaar handmatig de datum opgeven waarop onze hypotheek ooit is afgesloten.”
Dat heb ik dus ook elk jaar! Is ook niet een gegeven wat je direct paraat hebt, dus moet je altijd je aangifte van het jaar ervoor pakken om die datum terug te vinden.
Hier zouden we eens achteraan moeten!
Daarom heb ik mijn checklist, daar staat die datum dus in….