De thuiswerkplek. Daar gebeurt het tegenwoordig. In het verleden was het vooral de plek waar ik één keer per week mijn administratie doe. Waar ik blogjes schreef en voorbereidde. Waar ik lekker zat te knoeien met mijn spreadsheets. Urenlang puzzelen om nieuwe functionaliteiten uit te werken of problemen op te lossen. En gemiddeld één dag per week zat ik er de hele dag, mijn thuiswerkdag. Om mijn mail bij te werken, stukken te lezen / redigeren / schrijven, en af en toe een telefonische bespreking te doen.
De Thuiswerkdag
Dat veranderde op maandag 16 maart. De eerste dag van inmiddels een lange thuiswerkperiode. Vanaf dat moment zit ik er elke werkdag, meestal vanaf een uur of 8 tot een uur of 6. Ik begin met opstarten, inloggen op de kantoorwerkplek en even de mail checken. Om 08.30 uur heb ik een dagstart met mijn MT-leden. Even een half uurtje met de managers die aan mij rapporteren. We nemen door hoe de diverse processen er voor staan, en hebben in deze periode ook even bijzondere aandacht voor de medewerkers. Zijn er zieken, gaat het met iedereen nog een beetje OK in deze bizarre tijden, dat soort dingen. Normaal ook belangrijk, maar extra op dit moment. Vanaf 09.00 uur beginnen de ‘gewone vergaderingen’. In die zin zijn mijn dagen niet anders dan ‘vroeger’. Het gaat vooral via de video. Ik heb momenteel drie tools in gebruik, afhankelijk van de partijen die er deelnemen. Meestal gaat het via Cisco Webex, soms via Microsoft Teams, Skype for Business of FaceTime. Tussen 12.00 en 13.00 proberen Vriendin en ik samen te pauzeren om te lunchen, daarna gaat het vergaderen eigenlijk door tot een uur of vijf. Tussendoor ook nog losse telefoontjes en e-mails. Ik heb een aantal reguliere overleggen geschrapt. Je komt er in deze situatie achter dat sommige vergaderingen echt overbodig zijn. Dat gaan we wat mij betreft zo houden als deze situatie weer normaliseert. Nooit meer terug naar de oude situatie dus. En ik sluit de dag af met het opschonen en ordenen van mijn actielijstje, en het maken van een lijstje met gespreksonderwerpen voor de dagstart met mijn MT voor de volgende dag. Het gaat allemaal op een of andere manier wat gestructureerder dan ‘vroeger’ op kantoor.
De Thuiswerkplek
De inrichting van mijn thuiswerkplek is niet ingewikkeld, in lijn met mijn minimalistische principes. Ik heb een goede, verstelbare bureaustoel. En ook een in hoogte verstelbaar bureau. Beide zijn goed ingesteld. De werkgever mag dan verantwoordelijk zijn voor de arbo-omstandigheden op mijn thuiswerkplek, in de praktijk heb ik daar nog nooit iets van gemerkt. Ik zorg voor mijzelf. Mijn werklaptop ligt op kantoor in een kluisje, maar die sleepte ik sowieso al niet mee naar huis. Thuis werk ik op mijn privé-laptop. Vaak staat de tablet ernaast, video op de een en vergaderstukken op de ander. Meestal met mijn draadloze oordopjes in. Al houden die het, met de uren die ik vergader, geen hele dag uit. Ik heb een hekel aan draden en kabels. En ook aan papier.
Het Wensenlijstje
Na al deze weken heb ik toch wel wat wensen als het om de inrichting van mijn werkplek gaat. Dat meldde ik al in mijn eerdere verslag over deze quarantaine. Daar heb ik dus over nagedacht. En dat zelfs zonder affiliate links en ander gedoe…
Ik begin vooral te merken dat ik voortdurend naar beneden zit te turen op een niet al te groot scherm. Een groter scherm moet er dus komen, in hoogte verstelbaar. Misschien wel zoiets. Dan kan ik tenminste in het weekend ook 160 kolommen tegelijk bekijken in mijn spreadsheets. Of toch iets bescheideners?
En dan wil ik eigenlijk ook een beter toetsenbord. Draadloos uiteraard, want ik heb een hekel aan kabels. oplaadbaar, pratend met Bluetooth. Zoiets dus, al zal ik dan wel de batterijen apart op moeten laden.
Met een aparte monitor heb ik ook een separate webcam nodig, mijn huidige webcam zit in de rand van het laptopscherm. Misschien deze wel, met een geïntegreerd klepje voor mijn privacy.
Tsja, en dat past natuurlijk allemaal niet op de poorten van mijn laptop. Die is nog geen jaar oud, en wil ik graag nog een aantal jaren blijven gebruiken. Dus heb ik een berichtje gestuurd aan mijn laptopleverancier. Ze hebben namelijk allerlei soorten docking stations, maar op hun website word ik niet heel goed wijs welke er nu bij mijn laptop past. Volgens de ondersteuners van mijn leverancier wordt het dan deze.
En dan wil ik ook graag een goede draadloze koptelefoon. Met active noise cancelling en een ingebouwde microfoon voor de online vergaderingen. Oplaadbaar. Daar moet ik nog even goed naar kijken. En eigenlijk is onze WIFI na ruim drieëneenhalf jaar ook wel aan een upgrade toe. We gebruiken van die netwerkapparaten die via het stopcontact werken, dat gaat prima in ons huis. Dat vertrekt vanuit de meterkast, waar het internet binnenkomt en ons modem en de router staan. Met aansluitpunten in mijn werkkamer en de woonkamer. Die zou ik willen upgraden naar een nieuwere generatie. En dan ook een extra aansluitpunt realiseren in de nieuwe werkkamer van Vriendin. Dan ontstaat er geen file meer als we allebei tegelijk in een videovergadering zitten.
Da’s wel genoeg hè? Misschien nog een setje externe luidsprekers om het af te maken? Vroeger zou ik al deze dingen meteen besteld hebben. Nu heb ik eerst maar eens een lijstje gemaakt en de bedragen bij elkaar opgeteld. Ruim € 2.000 is het. Dus ik ga eerst maar eens even wachten en hier rustig over nadenken.
Wie zal dat betalen?
De hulp van de werkgever is op dit moment beperkt. Als onderdeel van het Individueel Keuzebudget (IKB) kan ik per vijf jaar € 1.851 belastingvrij besteden aan de inrichting van mijn thuiswerkplek. Maar dat mag alleen besteed worden aan stoffering en meubilair, en niet voor een computer en randapparatuur. Wat denkt mijn werkgever, de vakbonden, en de belastingdienst? Dat we allemaal nog met perkament en ganzeveer achter hoge schrijftafels zitten?
Er wordt wel gesproken over een aanvullende regeling. De overheid zal wel moeten. Het is wel duidelijk dat de rijksoverheid als een van de laatste sectoren weer ‘terug naar normaal’ zal gaan. Dat komt omdat wij ambtenaren sowieso nutteloos zijn door voorbeeldgedrag en de druk die wij op het openbaar vervoer leggen, en ook omdat het in onze kantoorkolossen met strikte werkpleknormen best lastig wordt om de ‘anderhalve meter samenleving’ door te voeren. Dus wellicht dat er ergens de komende maanden een bedragje vanuit de werkgever komt. Die is immers wel verantwoordelijk voor de arbo-omstandigheden, ook bij thuiswerken.
Maar uiteindelijk moet ikzelf natuurlijk het leeuwendeel betalen. Vandaar dat ik er goed over na wil denken. Gelukkig heb ik een potje voor gadgets en technologie, dat inmiddels ook redelijk gevuld is.
Hoe ziet jouw thuiswerkplek eruit?
Netjes hoor! Mijn bureau is wat minder leeg, want ik heb al een grote monitor, toetsenbord en ergonomische muis. Mijn laptop functioneert daardoor als extra monitor met camera, voor videoconferencing. Ik heb een lichte standaard gekocht waardoor de monitor van de laptop hoger komt. Zo is de camera niet op mijn neusgaten of mijn onderkin gericht ;-). Je kunt je laptop ook verhogen door hem op een stapel boeken neer te zetten, maar dat vond ik rommelig. Vandaar de standaard, een koopje via het blauwe logo. De ergonomische muis komt van mijn werk, de monitor en het toetsenbord zijn afdankertjes van mijn man. Voor de inspiratie heb ik er ook een dienblad met plantjes bijgezet, en er ligt een papieren agenda. Verder is mijn bureau altijd leeg. Onder het bureau staat een kastje zodat ik de oplader van de telefoon en reservepennen bij de hand, maar niet in het zicht heb.
Fijn werkt het, om je dagstart de avond van te voren voor te bereiden. Ik werk graag met OneNote- gebruik jij iets vergelijkbaars?
Nog vergeten te melden: ik heb ook een verstelbare stoel en bureau (via werkgever) en een speakertje, want een hele dag met koptelefoon, daar krijg je zere oren van!
Een eigen werkkamer is een zegen onder deze omstandigheden. En ik heb zo meer ruimte dan ik op kantoor had. Leuk zo te lezen hoe een ander werkt.
Het zou me niet verbazen als mijn werkgever straks het thuiswerken gaat aanhouden.Dat scheelt dure kantoorruimte met faciliteiten. Meerdere werkgevers ontdekken ineens dat structureel thuiswerken wel lukt, met wat aanpassingen (en goed netwerk!). Als er minder kantoorruimte nodig is, hoop ik dat er meer betaalbare woningen komen op termijn.
Macbook van werk op een standaard, aangesloten op 24″ beeldscherm, die ik dmv een scriptje en sneltoets makkelijk kan switchen naar mn Windows desktop (als die aan staat) voor muziek, prive dingen etc. Prive had ik al 2 schermen dus nu een opzet met 3 schermen eigenlijk naast elkaar, waarvan ik dus per computer met 2 tegelijkertijd werk (3 is me teveel kwam ik ooit op het werk al achter). Ooit 2e hands elektrisch verstelbaar bureau aangeschaft via een van de vele office supply online winkels, een zegen voor ook rond de 200-300 euris. So what dat de poten wat krassen hebben, kon nieuw blad uitzoeken en het ding is gewoon indestructable, erg solid. Via werk ooit ook 2e hands een professionele stoel kunnen declareren, 1100 nieuw, zo’n 300 2e hands. Inmiddels niet meer werkzaam, maar stoel nog steeds mooi thuis.
Toen we ons huidige huis kochten (of zochten eigenlijk) was mijn grootste eis, ik wil mijn eigen kamer weer hebben. Profiteer ik al jaren prive van, nu met structureel thuiswerken wil ik haast niets anders meer. Incidenteel wil ik straks nog wel naar een kantoor komen, maar structureel hoef ik niet meer bij te dragen aan het vastlopen van de wegen of het spoor. Kom maar op met het het remote werken!
De Sony WH-CH700n is een prima koptelefoon al merk ik weinig verschil bij aan/uit van de NC functie
Dat verstelbare bureau van je ziet er erg praktisch uit. Is het een zit sta versie of gaat ie niet zo hoog? Welk model heb je? Ik zie bij de blauwe keten met gele letters alleen een afgeronde versie die ik veel minder mooi vind..
Qua oordoppen,koptelefoons, microfoons en noisecanceling, kijk eens op https://medium.com/@scarbir
Hij test allerhande goedkopere gadgets, en komt tot verrassende conclusies. Veel goede tips daar.(nee ik heb geen aandelen)
Wat een leuk plaatje bij het perkament en ganzeveer ? Ook hier een overheidswerker thuis. Van de baas heb ik een laptop, iPad en iPhone en dat werkt prima. Wel heb ik nu een driepoot besteld voor de iPad, dat is fijner voor Webex, dan staat de iPad wat hoger. (Gezien op het bureau van Koning Willem-Alexander) Ik ben blij met het thuiswerken. Gelukkig hoef ik nu niet anderhalf uur met de trein enkele reis naar mijn werk, als ik op kantoor werk. Of uren reizen met de auto als de vergaderingen in verre steden op onmogelijke vroege of late uren zijn. Die drie uur per dag levert mij meer tijd op, heerlijk. Maar ook het gestructureerder werken door de video afspraken en belafspraken. Ik merk dat ik thuis veel productiever ben voor de baas. Dat vind ik heel fijn. Ik hoef niet meer te zoeken naar vergaderruimtes waardoor ik dwaal in grote overheidsgebouwen weer ergens in Nederland. Niet meer aanmelden, parkeerruimte reserveren, en bij vergaderingen wachten op mensen die later komen omdat de trein vertraging heeft, mensen die eerder willen vertrekken in verband met het halen van een bepaalde trein. Het thuiswerken en vooral het thuisvergaderen levert zoveel meer op. Ik kan thuis ook lekker doorwerken en hoef niet verplicht te stoppen omdat het kantoor sluit om 18.00 uur. Ik hoop echt dat we de voordelen vasthouden.
Je hebt het goed voorelkaar, Geldnerd. Ik zie een keurig opgeruimde werkplek. Hoewel je een hekel hebt aan papieren zie ik gelukkig wel boeken ? Interessante wensenlijst. Je brengt me op ideëen. Dank voor je inspirerende blog!
Mensen die bij ons een vaste thuiswerkdag hebben kunnen een monitor (en soms ook een docking) van de zaak krijgen. Momenteel is dat ook een USB-c monitor (Dell P2419HC, maar ook beschikbaar in 27”). Het voordeel daarvan is dat je de USB poorten van de monitor kunt gebruiken voor (draadloze) muis &toetsenbord, iPhone/iPad lader en zelfs headset (afhankelijk van aantal USB poorten op monitor). De laptop krijgt zijn voeding via de monitor, dus geen aparte lader voor laptop nodig. Verder zit er een DP-out poort op om een tweede monitor aan te kunnen sluiten via Display Port. Mijn laptop scherm kan ik ook nog eens als 3e scherm gebruiken. De laptop gebruik ik dan voor de webcam (geen extra aanschaf kosten ) Optie???;-)
Als ik eerlijk ben, dan twijfel ik over het model docking waar je het over hebt, maar ik weet natuurlijk niet welke laptop jij hebt.(je mag me mailen)
Ik heb een zelfgemaakt bureau, wat iets te hoog voor mij is, maar mijn draadloze muis en toetsenbord staan op een plankje (met rails) onder dat bureau, op precies mijn juiste hoogte (en dus weggewerkt als ik het niet gebruik). Verder gebruik ik een draadloze headset en soms een speaker phone.
Mijn bureau is bij lange na niet zo opgeruimd als de jouwe, maar er zijn nog veel ergere bureaus.
Overigens is het bij ons niet toegestaan om een laptop / desktop welke niet van de zaak is op het zakelijke netwerk aan te sluiten, maar wij werken ook niet in de cloud.
Trouwens, schrijven ze bij de belastingdienst echt niet meer met perkament en ganzenveer?
Gelukkig werk ik niet bij de Belastingdienst…
Dat jij je eigen laptop mag gebruiken voor je werk. Dat mogen wij niet (ook overheid).
Mijn werkgever heeft nu voor de tweede keer monitors, muizen en toetsenborden én bureaustoelen uitgedeeld. Zo hoort het ook.
Ik dacht dat jij die megascherm al lang had gekocht. Netjes van je dat je dat nog niet gedaan hebt.
Ik log met 2 factor-authenticatie in op de beveiligde werkplek van mijn werkgever. Het is echt niet zo dat ik dingen lokaal op mijn prive-laptop mag doen. En daar houd ik mij ook keurig aan.
Wij gebruiken ook een 2-factor-authenticatie als je b.v. je ikb wilt aanpassen of bekijken of de salarisstrook wilt downloaden, maar dat mag alleen op de werklaptop of werkmobieltje. Meer niet en zeker niet op je eigen privé pc / laptop.
Netjes en leeg, die werkplek.
Bij mij staan er: Twee laptops en een desktop, een grote monitor, een printer, twee draadloze koptelefoons (eentje voor muziek, ander voor videoconferencing), een draadloos apple keyboard (iets voor jou?) en een setje computerspeakers (toch af en toe handig).
Daarnaast een klokje (What’s in a name!), een plant, en een stapel geeltjes met een pen die ik aan mijn monitor plak als reminder.
Mooi dat je, als je je verveelt, een lekker vegetarisch gerecht uit kan kiezen om te koken.
Misschien ook goed om naar een bureau met lades te kijken? Die mok met pennen…
Nu ik dit typ vind ik mijn bureau eigenlijk rommelig. Bah, bedankt Geldnerd.
Netjes hoor! Hier is alleen een los toetsenbord gekocht. Verder is het afzien ? nee hoor,
Op de logeerkamer staat een oude tafel die nu dienst doet als bureau. Zo een eigen werkplek is wel heel fijn.
Ik werk in de woonkamer omdat ik ook mijn kinderen moet aan sturen bij het thuiswerken. Als ik gesprekken heb of me echt moet concentreren werk ik aan de keukentafel. Ik ben in dienst bij in een ziekenhuis en daar krijgen we helemaal niets ( anders wordt de zorgverzekering te duur ?) van de werkgever alleen de mogelijkheid om computers ed. via een fiscaal gunstige regeling te kopen. Mijn MacBook heb ik gelukkig al een paar jaar geleden gekocht. En vorige maand een nieuwe iPad Air, zodat mijn dochter de oude kan gebruiken voor haar schoolwerk.
De laptop plaats ik dus inderdaad op een pak printpapier en een puzzeldoos. Ik merk wel dat het ergonomisch een aanslag is op mijn lichaam. De gekochte zadelkruk verhelpt dat niet helemaal ?
Mijn werkplek ziet er ongeveer uit zoals jij die bij elkaar gezocht hebt. Maar dan geen ultra wide Dell gebogen monitor maar twee Thinkvisions met een dunne rand naast elkaar op een beugel. Eén voor het videobellen, de ander voor de stukken. En die Dell docking station, een soortgelijke heb ik ook. Kost wel wat, maar werkt super. Eén (wel wat kort) kabeltje van docking station naar laptop. Zeer tevreden over! Verder zweer ik voor m’n vaste werkplek bij plain old UTP-kabel in plaats van wifi of via wandcontactdozen. Tenslotte heb ik nog een setje Teufel speakers, Concept B 200 USB voor het betere geluid. Succes met je afweging!
Werklaptop op verhoging. Losse tobo en muis eraan en ipad ernaast voor het videobellen met draadloze nc koptelefoon.
Dat allemaal lekker aan de tafel in de woonkamer. Werkt prima. Gemiddeld 5 uur per dag in vergaderingen en zo kan je toch ff wat te drinken halen snel uit de keuken
Dag Geldnerd,
voor mij is het belangrijkste een goede burostoel, welke juist en op de goede hoogte is ingesteld.
Na een weekje thuiswerken had ik last van de onderrug, dus gelijk mijn burostoel op het werk opgehaald.
Een buro met lades had ik al op de hobbykamer staan die nu is aangepast en ingericht voor kantoor.
Een in hoogte verstelbaar buro zou een mooie aanvulling zijn zodat je ook eens kunt staan.
Voor mijn ontwerp-, en engineeringswerkzaamheden (o.a. 3D) in de installatietechniek maak ik op het werk gebruik van een HP Z-Book G5 17″ (BIM 3D) laptop.
Daarnaast de bijbehorende dockingstation met draadloze muis, de Logitech MX Master 2S, een luxe muis gericht op ergonomie en functionaliteit waar je hele hand op kan rusten.
Op de vaste werkplek 2 stuks 27″ IIyama UHD beeldschermen (ProLite E2783QSU) welke gemonteerd zijn aan een IIyama beeldschermsteun, de ds1002c-b1. Hiermee dus de beschikking over 3 beeldschermen, waarbij de laptop in de praktijk dicht blijf en werk op de twee UHD schermen.
Tijdens het thuiswerken werk ik via de laptop en 1 UHD ProLite E2783QSU scherm.
Beeldbellen via de HP laptop met ingebouwde camera en luidsprekers.
Je wilt een nieuw beeldscherm lees ik, maar wat heeft de toegevoegde waarde van de breedte afmetingen, de resolutie van het scherm is volgend mij bepalend voor hetgeen je op het beeldscherm kunt weergeven, UHD = UHD wat de fysieke afmetingen ook zijn!?
Beter alternatief is dan 2 beeldschermen naast elkaar, beter betaalbaar ook nog, en deze binnen het OS koppelen als een verlengd scherm, hiermee krijg je 2x de UHD breedte ter beschikking voor je 160 Excel kolommen…
Gr. Hemertje