Testen met Linux

Een tijdje geleden schreef ik over mijn experiment met Linux Mint, nadat ik constateerde dat vrijwel al mijn software inmiddels open-source was én beschikbaar voor Linux. De afgelopen periode heb ik daar verder mee geëxperimenteerd om te kijken of en hoe een volledige overstap echt zou werken.

Effe wennen…

Een nieuw besturingssysteem is even wennen. De verschillen tussen Windows 10 en Linux Mint zijn iets groter dan tussen verschillende versies van Windows, zullen we maar zeggen. Maar ook weer niet zó groot. Met een beetje gezond verstand en een beetje zoeken op internet kom je er goed uit. En het went snel. Na een paar uurtjes experimenteren vond ik al goed mijn weg. En je kunt werkelijk alles aanpassen aan je eigen wensen.

Waar ik echt fan van ben? De Linux Mint Software Manager. Briljant. Vrijwel alle software die ik gebruik kon ik hier vinden en met één druk op de knop installeren. En met de Update Manager krijg je keurig een melding als er een nieuwe versie is. Het is dus allemaal makkelijk bij te houden.

There’s no place like /home/…

Mijn testomgeving heb ik ingericht als ware het mijn primaire werkomgeving. Alle software geïnstalleerd. Al mijn data gekopieerd. Alles werkend ingesteld. In dat hele proces kwam ik maar één probleempje tegen. Ik had mijn e-book library uit Calibre geëxporteerd, en in de Linux omgeving geïmporteerd. Maar toen kwamen de bookcovers niet mee. Toen ik de library gewoon verplaatste werkte alles probleemloos.

Op één punt ben ik wel van gedachten veranderd. Oorspronkelijk wilde ik een tijdje parallel gaan draaien met Windows en Linux Mint. En daarbij mijn data gedeeld gebruiken. Ik dacht hiervoor met SyncThing een ‘synchronisatie-driehoekje’ in te richten tussen de Windows 10 laptop, de Linux Mint laptop, en mijn server. Eventueel ook nog met een externe cloud erbij.

Maar tijdens het inrichten kwam ik er achter dat dit toch wel erg ingewikkeld zou worden. Windows en Linux gaan heel verschillend met de bestandssystemen om. En die verschillen zijn gewoonweg te groot, bijvoorbeeld rond de locaties waar GnuCash z’n instellingen en maatwerkrapportages opslaat. Dat heeft geen zin. Maar overstappen betekent dan dus écht overstappen.

Maar daar zie ik verder ook geen enkele belemmering meer voor. Alles werkt, de omgeving in Linux Mint is gebruiksvriendelijk. Zelfs mijn spreadsheetmacro’s werken gewoon. En dat allemaal met open-source software.

Er zijn nog wel twee relevante beslissingen te nemen. Ik ben geen fan van de cloud, maar constateerde eerder wel dat ik iets moet voor mijn notities en mijn wachtwoordenbestand. Er moet dus een cloud gekozen worden.

En ik moet op zoek naar een geschikte nieuwe laptop om mijn Linux werkplek op te bouwen. Mijn huidige laptop is inmiddels vier jaar oud, en zou ik sowieso ergens het komende jaar gaan vervangen. Een eerste oriënterend rondje laat mij zien dat laptops duurder geworden zijn sinds ik in 2019 mijn huidige laptop kocht. Maar ik heb dan ook een dure smaak. Een Dell XPS bijvoorbeeld, of een Lenovo Thinkpad, of misschien wel een Apple MacBook? Ik ga mij er eens goed in verdiepen welke opties het meest geschikt zijn voor Linux.

Stap jij ook over naar Linux?

Dit bericht heeft 16 reacties

  1. Jan

    Hm, zou het geen idee zijn om ipv die cloud een Qnap of zo bij een familielid neer te zetten? Dat kan eventueel meteen offsite-backup ding dienen voor belangrijke bestanden. Sommige mensen hebben een NAS met automatische mirroring naar een NAS bij hun ouders of zo, voor als hun huis afbrandt of inbrekers hun computers meenemen.

    Ik hou van Thinkpads. Nieuw zijn ze heel duur, maar refurbished zien ze er vaak nieuw uit, valt de prijs erg mee en ze gaan meestal heel lang mee

    1. Geldnerd

      Dat heb ik jarenlang zo gedaan inderdaad, met een QNAP.

      1. Jan

        Oei haha, misschien heb ik dat idee dan bij jou gelezen. Sorry kerel, mijn geheugen is een zeef 🙂 Blijft een prima idee trouwens.

        1. Jeroen

          Mbt wachtwoorden kan ik je de open source tool Bitwarden wachtwoord manager adviseren

        2. Geldnerd

          Daarvoor gebruik ik al jaren KeePassXC. Maar Bitwarden zou mijn eerste voorkeur zijn als KeePass weg zou vallen.

  2. Toon

    Hoe doe je dat met iCloud en linux? Er is geen officiële software voor, en is de alternatieve software( voor iCloud )wel te vertrouwen ?

    1. Geldnerd

      Op iCloud gebruik ik alleen Contacts en Calendar, en die praten rechtstreeks met Thunderbird via de TBsync add-on. iCloud bestanden delen wil ik inderdaad niet gaan gebruiken.

  3. Joost

    Ik hou wel van dit soort experimenten, al ben ik ook wel te lui om het ook zelf uit te voeren.
    Bovendien, ik denk dat ik het wel onder de knie zou krijgen, maar mocht er opeens iets gebeuren zou mijn nabestaande compleet vastlopen. Hou jij daar rekening mee?

    1. Geldnerd

      Vriendin en ik houden onze financiën en onze persoonlijke ICT gescheiden. En voor de financiële afwikkeling van mijn nalatenschap is toegang tot mijn bank en mijn broker nodig, dat kan vanaf iedere browser of via mijn telefoon.

      1. Joost

        Ojee… ‘vriendinnen’ 😂
        Dan snap ik dat je het gescheiden houdt…..
        N.b. Ik denk ook aan foto’s en belangrijke docs.

        1. Geldnerd

          Die typo heb ik maar snel even aangepast….

          Foto’s en belangrijke documenten staan (dubbel) op de server. Die is als ‘share’ toegankelijk vanaf zowel Windows als Linux.

  4. wt

    Dropbox werkt redelijk voor alle platforms. Ik gebruik al jaren Debian linux, Windows en MacOS door elkaar. Ook op mobiel en tablet heeft Dropbox een redelijke client.

  5. Jos

    Voor mijn werk had ik een XPS, prima ding. Nu een Lenovo T16 qua presatie ook prima, maar komt een beetje plastic over. Ik verdiep me niet meer in windows systemen, dus wellicht is een T16 niet helemaal vergelijkbaar met een XPS.
    Thuis ben ik een Appleman. Die dingen werken altijd, gaan enorm lang mee. Vorig jaar mijn mac mini uit 2012 vervangen door een Mac Studio. Daarnaast hebben een iMac 27″ van eind 2015 die het nog prima doet en nog niet op de nominatie staat om vervangen te worden. Verder hebben we nog een Mac Pro uit 2010 (!), die zelden gebruikt wordt. Maar het nog best ok doet na een SSD upgrade.

    Apple is duur, maar wel duurzaam. Minder duurzaam is het dat het upgraden niet of erg lastig gaat. Zeker bij de nieuwe machines.

    Mijn tip, de Lenovo zou ik niet blind kopen. Die moet je eerst fysiek hebben gezien en gevoeld.

  6. Dave

    Ik ben ongeveer 8 jaar geleden overgestapt naar Linux. Eerst Linux Mint met Windows. Daarna alleen Linux Mint en daarna allerlei verschillende verschillende (soorten) distro’ s geprobeerd. Uiteindelijk bij Fedora uitgekomen met wel de Cinnamon desktop. Ook mijn vrouw is helemaal over. In ieder geval veel plezier met Linux!

    1. Geldnerd

      Interessant! Wat was je reden om Mint uiteindelijk weer achter je te laten?

  7. Dave

    Dat had te maken met het updatebeleid van Ubuntu, waar Linux Mint op is gebaseerd. Zo werd de software in de main Repository van Ubuntu wel geupdate , maar van de Main repository niet. Het een en ander staat uitgelegd op de volgende website https://help.ubuntu.com/community/Repositories/Ubuntu. Ik weet niet of dit updatebeleid nog geldt, maar dat was voor mij een reden om naar Fedora te gaan.

Reacties zijn gesloten.