Testen met Linux

Een tijdje geleden schreef ik over mijn experiment met Linux Mint, nadat ik constateerde dat vrijwel al mijn software inmiddels open-source was én beschikbaar voor Linux. De afgelopen periode heb ik daar verder mee geëxperimenteerd om te kijken of en hoe een volledige overstap echt zou werken.

Effe wennen…

Een nieuw besturingssysteem is even wennen. De verschillen tussen Windows 10 en Linux Mint zijn iets groter dan tussen verschillende versies van Windows, zullen we maar zeggen. Maar ook weer niet zó groot. Met een beetje gezond verstand en een beetje zoeken op internet kom je er goed uit. En het went snel. Na een paar uurtjes experimenteren vond ik al goed mijn weg. En je kunt werkelijk alles aanpassen aan je eigen wensen.

Waar ik echt fan van ben? De Linux Mint Software Manager. Briljant. Vrijwel alle software die ik gebruik kon ik hier vinden en met één druk op de knop installeren. En met de Update Manager krijg je keurig een melding als er een nieuwe versie is. Het is dus allemaal makkelijk bij te houden.

There’s no place like /home/…

Mijn testomgeving heb ik ingericht als ware het mijn primaire werkomgeving. Alle software geïnstalleerd. Al mijn data gekopieerd. Alles werkend ingesteld. In dat hele proces kwam ik maar één probleempje tegen. Ik had mijn e-book library uit Calibre geëxporteerd, en in de Linux omgeving geïmporteerd. Maar toen kwamen de bookcovers niet mee. Toen ik de library gewoon verplaatste werkte alles probleemloos.

Op één punt ben ik wel van gedachten veranderd. Oorspronkelijk wilde ik een tijdje parallel gaan draaien met Windows en Linux Mint. En daarbij mijn data gedeeld gebruiken. Ik dacht hiervoor met SyncThing een ‘synchronisatie-driehoekje’ in te richten tussen de Windows 10 laptop, de Linux Mint laptop, en mijn server. Eventueel ook nog met een externe cloud erbij.

Maar tijdens het inrichten kwam ik er achter dat dit toch wel erg ingewikkeld zou worden. Windows en Linux gaan heel verschillend met de bestandssystemen om. En die verschillen zijn gewoonweg te groot, bijvoorbeeld rond de locaties waar GnuCash z’n instellingen en maatwerkrapportages opslaat. Dat heeft geen zin. Maar overstappen betekent dan dus écht overstappen.

Maar daar zie ik verder ook geen enkele belemmering meer voor. Alles werkt, de omgeving in Linux Mint is gebruiksvriendelijk. Zelfs mijn spreadsheetmacro’s werken gewoon. En dat allemaal met open-source software.

Er zijn nog wel twee relevante beslissingen te nemen. Ik ben geen fan van de cloud, maar constateerde eerder wel dat ik iets moet voor mijn notities en mijn wachtwoordenbestand. Er moet dus een cloud gekozen worden.

En ik moet op zoek naar een geschikte nieuwe laptop om mijn Linux werkplek op te bouwen. Mijn huidige laptop is inmiddels vier jaar oud, en zou ik sowieso ergens het komende jaar gaan vervangen. Een eerste oriënterend rondje laat mij zien dat laptops duurder geworden zijn sinds ik in 2019 mijn huidige laptop kocht. Maar ik heb dan ook een dure smaak. Een Dell XPS bijvoorbeeld, of een Lenovo Thinkpad, of misschien wel een Apple MacBook? Ik ga mij er eens goed in verdiepen welke opties het meest geschikt zijn voor Linux.

Stap jij ook over naar Linux?

Geldnerd in de wolken

Geldnerd is dagelijks in de wolken. En jij waarschijnlijk ook. Nee, helaas niet omdat er geweldige dingen zijn gebeurd op deze wereld. Maar ik maak dagelijks gebruik van data en diensten die ‘in de cloud staan’. En de cloud bestaat niet, schreef ik in 2016, het is gewoon een computer van iemand anders. Ik was (en ben) er geen fan van, van die clouds. Te weinig transparant wat ze met mijn gegevens doen. En hoe veilig ze zijn moet je ook maar afwachten. Nu weet ik ook wel dat ik met mijn eigen ICT ook kansloos ben tegen een gerichte aanval. Maar gelukkig kiezen hackers eerder voor grote aantallen. En dan is een aanval op een cloudvoorziening een aantrekkelijker doelwit dan mijn N=1 database.

Toen ik bezig was met de vervanging van Evernote door Joplin realiseerde ik me wel dat ik in de toekomst toch iets van een cloudvoorziening nodig ga hebben. Sowieso kan ik mijn smartphone niet volledig gebruiken zonder de iCloud van Apple. Gelukkig wel de partij die de beste minst slechte reputatie heeft op het gebied van privacy. Maar dat komt wel met een prijs. Dat komt vooral ook doordat Apple z’n cloud hermetisch gesloten houdt.

Wat doe ik in de cloud?

Als ik door mijn laptop, mijn telefoon en mijn tablet heen ga dan merk ik dat ik eigenlijk nog best veel in de cloud doe. Ondanks al mijn voornemens en ambities.

Door mijn gebruik van Microsoft 365 (beter bekend als ‘Office’) ben ik bijna gedwongen om ook OneDrive te gebruiken, de cloud van Microsoft. Ze maken het steeds moeilijker om je bestanden standaard lokaal op te slaan. Ik gebruik ook de voordeeltjes van deze cloud, bijvoorbeeld de Aandelen-functies in mijn beleggingsspreadsheet. En op dit moment sla ik ook mijn Joplin-notities op via OneDrive, zodat ik ze ook via mijn telefoon en tablet kan benaderen. Maar ik gebruik geen andere cloudfuncties van Microsoft. Geen e-mail. Geen adressenboek.

De andere cloud die ik redelijk veel gebruik is de Apple iCloud. Mijn adresboek, mijn kleine notities, mijn privé-agenda. De foto’s die ik maak met mijn smartphone. Veel gezondheidsdata die mijn sporthorloge verzamelt. Het staat allemaal in de wolk van Apple.

Daarnaast zijn er de afgelopen jaren de nodige losse toepassingen ons huis binnengeslopen. Toepassingen waarvan ik zeker weet dat er gebruik wordt gemaakt van cloudvoorzieningen. Mijn Gezond Leven systeem is één van de schuldigen, ik maak gebruik van de Runkeeper-app. Maar ook een aantal min of meer slimme voorzieningen in ons huis werken niet zonder cloud. Onze (niet zo) slimme thermostaat bijvoorbeeld. Onze slimme tijdschakelaars. En mijn SONOS geluidssysteem. Te bedienen via apps, en ze maken gebruik van voorzieningen in de cloud.

De clouds van Amazon en Google gebruik ik helemaal niet. Voor Google heb ik nog een niet-actieve account. Maar alle data heb ik zoveel mogelijk verwijderd via het dashboard. Met het uitzetten van de advertenties op mijn blog is ook het laatste stukje dienstverlening van Google uit mijn leven verdwenen. Ik heb overigens mailadressen van Google (gmail), Apple (icloud) en Microsoft (outlook) die ik niet gebruik. Ik gebruik alleen mailadressen via mijn eigen domeinen, via de hostingprovider waar ook mijn websites draaien.

Personal cloud

Nu staat er in Huize Geldnerd ook een persoonlijke cloud. Een server, officieel een network attached storage (NAS) helemaal van mijzelf. De huidige server dateert alweer uit 2016 maar voldoet nog prima. Vorig jaar heb ik nog een overleden disk vervangen. Mijn NAS is momenteel vooral in gebruik als back-up. Ik heb een beetje lopen experimenteren met Home Assistant, een platform voor het integreren van slimme apparaten in je huis, maar daar ben ik voorlopig mee opgehouden. Het ziet er allemaal aardig uit, maar als ik daar serieus mee aan de slag wil dan gaat me dat veel tijd kosten. En die wil ik er op dit moment niet insteken.

Joplin

Zoals ik al schreef staan mijn Joplin-notities momenteel op de Microsoft OneDrive. In de Joplin-app voor iOS kan ik enorm veel platformen gebruiken als bron, behalve… iOS. Er is sinds een aantal jaren een Apple File System app in de iOS-omgeving, maar die kan ik dus niet benutten. Wel Onedrive, Nextcloud, Webdav, Dropbox, S3 (Amazon), Joplin Server, en Joplin Cloud.

Momenteel gebruik ik Joplin op mijn (Windows 10) laptop en op mijn smartphone en tablet (iOS / iPadOS). Voorlopig laat ik mijn Joplin notities dus gewoon bij OneDrive staan. Op het moment dat ik definitief afscheid neem van Microsoft moet ik daar iets anders op verzinnen. Misschien wordt tegen die tijd het iOS File System wel ondersteund?

Toekomstverwachtingen

In een ideale situatie heb ik al mijn data in eigen beheer. Maar die situatie is vrijwel onbereikbaar. Dan moet ik aan de slag met exotische smartphones en nog meer dingen. Het moet wel een beetje leuk en haalbaar blijven. ‘Next-best’ is één cloud, en de rest in eigen beheer. Die ene cloud is dan de iCloud, ik zie mijzelf niet overstappen naar Android (zakelijk heb ik één Android telefoon gehad, ik was er na anderhaf jaar nog niet aan gewend…) en ik zie ook niet meer zo snel een serieus derde mobiel operating systeem ontstaan.

En dan moet er toch nog iets gebeuren met een personal cloud. Als dit plan doorgaat, dan komt er ook een nieuw huis. Met vast en zeker nog meer apparaten die via apps aangestuurd willen worden. Dat is het moment om mijn experimenten met Home Assistant serieus nieuw leven in te blazen.

In zo’n situatie moet ik echt stevig aan de slag met die personal cloud. Ik overweeg dan een zelfgebouwde server met NextCloud. Dat zou ook meteen mijn Joplin-probleempje oplossen. Ondersteuning van Home Assistant is dan overigens wel een randvoorwaarde bij de aankoop van eventuele slimme apparaten.

Zomaar wat eerste gedachten. Genoeg stof om verder over na te denken….

Denk jij na over waar jouw data allemaal rondzwerft?

Dag Evernote, hallo Joplin!

Geldnerd is al jaren op een queeste om los te komen van closed source software. Op dit moment gebruik ik nog steeds Microsoft Office (tegenwoordig Microsoft 365, waarbij ik er van uit ga dat 365 het bedrag in Euro’s is dat Microsoft eigenlijk per jaar wil gaan rekenen voor het gebruik). Maar daarnaast is (was) vooral Evernote een hindernis in deze queeste. Ik heb al eerder alternatieven geprobeerd, maar dat was geen doorslaand succes. Dus bleef ik Evernote gebruiken. Een betaald abonnement, die ik zelfs vergat te vermelden in mijn abonnementen-overzicht (schaam!). Ik gebruik nog een oud soort abonnement dat al jaren niet meer verkocht wordt (omdat het een goede deal was).

Mijn gebruik van Evernote

De afgelopen jaren ben ik Evernote stapsgewijs wel veel minder gaan gebruiken. Omwille van veiligheid heb ik veel notities uit Evernote de afgelopen jaren omgezet in persoonlijke handboeken. Dat heb ik bijvoorbeeld gedaan met alle informatie rond het onderhoud van onze woning, en de inrichting van het ICT-netwerk in Huize Geldnerd. Die handboeken zijn gewone documenten in LibreOffice Write. En staan lokaal, en op mijn NAS, maar niet in een cloud.

Daarmee werd Evernote nog meer een tool ter ondersteuning van mijn blog. En ook voor mijn verschillende systemen. Ik houd er mijn Eetdagboek in bij, bijvoorbeeld. En de wijzigingen die ik programmeer in mijn spreadsheets. Mijn financiële dagboek voor het lopende jaar. En allerlei actielijstjes en checklisten. Op het hoogtepunt een aantal jaren geleden stonden er zo’n 1.200 notities in Evernote. Bij de eerdere opruimacties had ik dat al teruggebracht naar ongeveer 350 notities. De afgelopen 6 maanden stonden er nog tussen de 150 – 200 notities in Evernote. Dat aantal is met name afhankelijk van het aantal blogideetjes dat ik in verschillende stadia van bewerking heb staan.

Een online notitieboek vind ik nog steeds erg handig. Maar Evernote bleef knagen. Er kwam een nieuwe versie die erg ‘onaf’ voelde, en die maar heel langzaam beter werd. De communicatie daarover was erg slecht. En dus kwamen er geruchten dat het slecht ging met het bedrijf. Uiteindelijk werden ze eind 2022 overgenomen door een ‘toonaangevend Europees tech-bedrijf’ waar ik nog nooit van gehoord had, Bending Spoons. En ja, dan kun je als eenvoudige gebruiker alleen maar afwachten totdat het mis gaat, zoals destijds bij Binck en Saxo Bank.

De zoektocht ging verder

Ondertussen probeerde ik van alles. Microsoft OneNote bijvoorbeeld. Best een aardig product, al maakt Microsoft er wel een puinhoop van. Maar het is geen open-source, en ik wilde nou juist afscheid nemen van Microsoft. Ik keek ook naar de Notitie-app van Apple. Daar kun je tegenwoordig ook mappen in maken, en het ecosysteem van Apple gebruik ik toch al vanwege mijn voorliefde voor hun telefoons en andere gadgets. Maar het blijft voor mij toch vooral de elektronische equivalent van een Post-It blokje, waar ik even snel een paar krabbels op zet of een boodschappenlijstje maak. Niet het notitieboek waar ik uitgebreide blogposts en andere verhalen in schrijf. En de notitie-app van Apple heeft geen Windows- of Linux-client.

Regelmatig zocht ik op internet verder naar alternatieven voor Evernote, en ik volgde de discussies over dit onderwerp op Reddit. En toen viel mijn oog ineens op Joplin….

Hallo Joplin

Ik had er een paar jaar geleden al eens naar gekeken, maar toen was het nog geen ‘rijp’ product. Inmiddels wel. Ik kon heel veel wensen afvinken:

  • Er is een client van Joplin voor Windows, Linux en MacOS. En er zijn allerlei plugins om de client verder naar eigen wens in te richten.
  • Joplin heeft apps voor mijn smartphone en tablet.
  • Je kunt jouw notitieboeken naar keuze in een cloud van Joplin opslaan, of op een willekeurige andere cloud, zodat je er overal bij kunt. En een backup kunt maken.
  • Joplin importeert probleemloos mijn Evernote notities, en ik kan ze ook weer exporteren in diverse bestandsformaten.
  • Je kunt bijlagen in de notities opnemen. Dat gebruikte ik erg veel in Evernote, en was een van de blokkades bij de eerdere poging om over te stappen op StandardNotes.
  • Ik kan mijn notities versleutelen.

Dus heb ik Joplin maar eens gedownload en op mijn laptop geïnstalleerd. En heb ik mijn notities uit Evernote maar eens geëxporteerd, en een poging gedaan om ze in Joplin te importeren. Dat ging in één keer goed. Dus installeerde ik ook de app op mijn mobiele telefoon. En ging eerst maar eens een tijdje proefdraaien. Ik moest wel even wennen aan de manier van tekstbewerking in Joplin. Die werkt met MarkDown language voor de opmaak. Maar dat went snel, inmiddels vind ik het zelfs erg handig.

Vanaf 1 januari 2023 werk ik met Joplin als primair systeem. Mijn Eetdagboek en Financiële Dagboek voor het nieuwe jaar ben ik erin begonnen. Het is nu de plek waar ik alle concepten van mijn blogposts schrijf. En ik heb niet meer teruggekeken.

Het einde van een tijdperk

Tijdens het schrijven van dit stukje kwam ik er ook achter dat de prijs van mijn oude Evernote-abonnement bij de eerstvolgende verlenging in juni met 50% verhoogd wordt, van € 29 per jaar naar € 43,50 per jaar. Evernote probeert mij waarschijnlijk te ‘motiveren’ om de (nog net iets duurdere) Personal subscription te nemen. Het moge duidelijk zijn dat ik daar geen behoefte meer aan heb. Ik heb een laatste backup gemaakt van mijn resterende Evernote-notities voor in mijn digitale archief, en mijn Evernote vervolgens leeggemaakt. Mijn abonnement heb ik stopgezet, en de apps zijn verwijderd van mijn telefoon, tablet, en laptop, en mijn account heb ik verwijderd. Het einde van een tijdperk, ik heb meer dan 10 jaar gebruik gemaakt van Evernote. Hopelijk houd ik het bij Joplin net zo lang uit.

Er is een wolkje nodig

Ik realiseer me inmiddels wel dat ik in de toekomst toch iets van een wolkje nodig ga hebben. Daarmee bedoel ik geen linkse wolk, maar een cloudvoorziening. Met een smartphone is het bijna onvermijdelijk om ‘de cloud’ te gebruiken, en van mijn smartphone wil/kan ik geen afscheid nemen. De iCloud van Apple is voor mij onvermijdelijk. Maar Joplin is juist met die cloud niet compatible. Dat komt vooral ook doordat Apple z’n cloud hermetisch gesloten houdt. Een beetje jammer vind ik dat wel. Iets om over na te denken… Maar verder koester ik Joplin!

Gebruik jij een elektronisch notitie-boekje?

Spreadsheetvisioenen…

201511BeleggenDashboard-BlurToen ik een tijdje geleden weer schreef over mijn spreadsheethobby kreeg ik een berichtje van collega-blogger Amber Tree Leaves. Hij is minstens zo’n grote spreadsheetfreak als ik ben. Zelf overweegt hij te migreren naar Google Drive, zodat hij altijd bij zijn sheets kan. En hij experimenteert met Google Finance. En recent schreef hij over zijn verdere spreadsheet-avonturen, en zijn gedachten om z’n spreadsheets ‘in de cloud’ onder te brengen.

Zoals ik al eerder schreef ben ik geen liefhebber van de Public Cloud. Ik run een Private Cloud vanaf mijn NAS, mijn persoonlijke server thuis. En daar kan ik ook overal vandaan bijkomen. Helaas kan ik dan nog niet zoveel, omdat mijn Excel sheets vol zitten met in Visual Basic geprogrammeerde macro’s. Dat heeft dus een Windows/Excel omgeving nodig om te draaien.

Daarom heb ik mijn migratie naar LibreOffice nieuw leven ingeblazen. En ik ben ook aan het kijken om een virtuele desktop te draaien op mijn NAS, zodat ik inderdaad mijn Personal Finance applicaties overal kan draaien. Het lijkt erop dat dit tegenwoordig standaard kan op mijn NAS. Ik draai dan een Linux-client met Libre-Office, dat zou probleemloos moeten werken met mijn spreadsheets nadat ik ze omgebouwd heb.
Voorlopig heb ik wel een gebrek aan tijd voor het ombouwen van de speadsheets, en nog een ander praktisch probleem: de server zit in de container met onze inboedel, en die staat voorlopig nog opgeslagen bij de verhuizer.

Hoe zien jullie de toekomst van je spreadsheets?

Einde van de inhoud

Geen pagina's meer om te laden