Blog over (financieel) bewust leven

Geldnerd deelt auto’s

Huh? Auto’s? Maar Geldnerd en Vriendin hebben toch helemaal geen auto? Dat klopt, en dat wil ik ook eigenlijk graag zo houden. Onze kantoren liggen op ongeveer 15 minuten fietsen van Geldnerd HQ, al komen we sinds medio maart maar heel zelden op kantoor. Onze mobiliteit bestaat uit een huurauto voor vakanties en ver familiebezoek. Verder gaan wij te voet, per fiets of met het openbaar vervoer. Al hebben we die laatste categorie wat beperkt sinds de corona-uitbraak. Een enkele treinreis, maar bus en tram vermijden we liever.

Toch knaagt er iets. Omdat we minder met het openbaar vervoer willen reizen, gaan we er minder op uit. En na een aantal jaren in alle seizoenen hebben we de wandelroutes ‘in de buurt’ ook wel gezien. Ons wereldje werd kleiner, en we merkten dat we er vaker op uit zouden willen. Daarnaast realiseerden we ons dat we erg klem zouden zitten bij noodgevallen. De autoverhuurders in de buurt hebben beperkte openingstijden, reguliere kantoortijden en in het weekend een deel van de zaterdag. Als er buiten die tijden iets zou gebeuren waarbij we snel een auto nodig hebben, dan kan dat pas de volgende werkdag. Dat voelt niet helemaal goed.

Een auto kopen dan maar? Nou nee! Want die zou toch echt zes of zeven dagen per week stilstaan bij ons voor de deur. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dus zijn we maar eens opnieuw gaan kijken naar deelauto’s. Dat hebben we een jaar of 8 geleden ook al eens gedaan. Destijds hebben we daar van afgezien omdat de optie huren veel voordeliger was, en we toen nog geen beperkingen kenden ten aanzien van het openbaar vervoer. Maar de omstandigheden zijn veranderd, het is dus tijd om er opnieuw naar te kijken.

Criteria

In dit soort situaties denk ik altijd eerst na over de criteria waar de oplossing aan moet voldoen. Welk probleem willen we oplossen, en tegen welke randvoorwaarden? Dat voorkomt dat ik automatisch voor de grootste, meest uitgebreide en duurste oplossing ga, terwijl ik ook met een eenvoudiger en goedkoper oplossing toe zou kunnen. Ik houd me er zelf niet altijd aan, maar dan zijn het in elk geval bewuste afwijkingen…

In deze situatie ben ik uitgegaan van de onderstaande criteria:

  • Wat zijn de Kosten van de verschillende opties? Abonnementskosten, kosten per kilometer, kosten voor de tijd dat je het voertuig bezet houdt?
  • Hoe is de Beschikbaarheid en Toegankelijkheid van de verschillende opties? Hoeveel voertuigen zijn er op welke afstand van ons huis beschikbaar, en op welke tijdstippen kan ik er gebruik van maken?
  • En verder: Hoe zijn risico’s afgedekt (Verzekering)? Wat zijn de Gebruikerservaringen? En hoe zit het met de Duurzaamheid?

Opties

Volgens de website van mijn gemeente worden er hier auto’s aangeboden door Greenwheels, SnappCar, MyWheels en Buurauto. Verder kom ik in Rotterdam nog Juuve tegen en Car2Go die momenteel alleen in Amsterdam actief is. Grofweg zijn er deelauto’s die door particulieren worden aangeboden, en deelauto’s die door een organisatie worden aangeboden (en beheerd). Ik heb een voorkeur voor het laatste, al kan ik niet precies aangeven waarom. Misschien heb ik, als er een probleem is, liever een discussie met een organisatie dan met een buurtbewoner? Om deze reden valt Snappcar voor mij af.

In Geldnerd City wordt ook stevig geadverteerd voor Sixt Share, onderdeel van het gelijknamige autoverhuurbedrijf. Daar heb ik ook nog even naar gekeken. Maar alleen de tarievenlijst is al zo complex dat ik afhaak. Ik houd van eenvoud. Buurauto ondersteunt vooral bewonersinitiatieven en heeft volgens de website het wagenpark inmiddels ondergebracht bij MyWheels. Dat biedt een combinatie van auto’s die door particulieren en door MyWheels zelf worden aangeboden. Dat maakt dat er voor mij momenteel twee opties zijn: Greenwheels en MyWheels.

Op de website RitjeWeg kun je eenvoudig zien welke deelauto’s er bij jou in de buurt allemaal beschikbaar zijn. Wij hebben geluk in onze grote stad in het westen van het land. Op minder dan vijf minuten lopen van onze voordeur vind ik meer dan 10 auto’s van Greenwheels, een handvol auto’s van MyWheels, en ook de nodige Snappcars. Maar zoals gezegd vind ik die laatste vooralsnog geen optie, en laat ik ‘m buiten beschouwing. Ik heb dus gekeken naar Greenwheels en MyWheels,

Bij Greenwheels is de auto verzekerd inclusief een Ongevallen-inzittendenverzekering. Voor schade aan de Greenwheels auto heb je een vast eigen risico die je per rit kan verlagen, voor €4,00 per reservering verlaag je het eigen risico van €350,00 naar €75,00. Bij MyWheels zijn de auto’s allrisk verzekerd. Je hebt een eigen risico van € 500 per gebeurtenis. Het eigen risico kun je verlagen naar € 250 voor € 3,50 per dag.

Beide organisaties bieden elektrische auto’s aan, maar ook benzine-auto’s. Brandstofkosten zijn inbegrepen in de kilometerprijs. Bij beide zijn de uurtarieven van elektrische auto’s iets hoger maar de kilometerprijs is lager. Het verschil tussen elektrisch en fossiel rijden is bij Greenwheels overigens groter dan bij MyWheels.

Uiteraard heb ik ook naar de kosten van de twee opties gekeken. Bij Greenwheels betaal je een borg van € 225 als je een abonnement neemt. Dat kun je overigens gewoon aan je OV-kaart koppelen, dat vind ik wel handig. De prijs per uur / per dag is afhankelijk van het type auto en het type abonnement. Er is een gratis abonnement als je Soms een auto mee wilt nemen, maar vanaf gemiddeld 1 rit per maand is een betaald abonnement al voordeliger. Ook de kilometerprijs is afhankelijk van het type auto en het type abonnement. MyWheels houdt het eenvoudiger. Je betaalt geen borg. Er is een vast uurtarief naar type auto dat je meeneemt, en een vaste kilometerprijs die hoort bij dat type auto. Greenwheels is voor de meeste situaties de duurdere van de twee.

Voor weekendjes familie-bezoek blijft het huren van een auto bij een verhuurbedrijf toch de goedkopere optie. Vooral de relatief hoge kilometerprijs bij de deelauto’s is hier debet aan. In combinatie met het feit dat onze families aan de andere kant van Nederland wonen. ‘Even heen en weer’ is dan al gauw meer dan 500 kilometer.

Hondje bepaalt onze keuze…

Maar… Huisdieren mogen bij MyWheels niet vervoerd worden. En dat is een dingetje voor ons. Want één van de doelen is uitstapjes maken, en dan mag moet Hondje mee. Bij Greenwheels mag het wel mits je de auto schoon achterlaat. Dat maakt de keuze uiteindelijk eenvoudig…

We zijn dus van plan om een abonnement te nemen. Binnenkort maar eens een keertje proefdraaien.

Denk jij ook af en toe na over jouw mobiliteit?

8 Comments

  1. Ruud

    Kijk nog een keer goed naar sixt-share. Het is namelijk in mijn stad (buitenland) veruit het voordeligst voor de korte ritjes. Je betaald x cent per minuut waarin alles is inbegrepen (benzine, verzekering, parkeren). De hoogte van deze per minuut prijs is afhankelijk van de auto die je neemt.

    Verder zijn er pakketten voor langere huur, ook daar is het afhankelijk van welk type auto. De prijzen daarvoor zijn marktconform met normale verhuur, maar zonder gedoe (niet ophalen, terugbrengen, aftanken etc)

  2. annej2019

    Jammer dat Connectcar niet actief is in jouw stad, geen eigen risico en tarieven die vergelijkbaar zijn met Greenwheels en ook de hond mag mee. Snappcar is een drama vond ik, als puntje bij paaltje komt willen veel mensen de auto niet uitlenen ( ik wilde er altijd met 4 kinderen in). Voor langere afstanden over een langere tijd (weekendje weg of zo) is een autoverhuurbedrijf vaak goedkoper.

    Ik gebruik de Connectcar overigens als 2e auto, als mijn man met de gezisauto weg was (en dat was elke werkdag..nu niet meer ivm Corona) dus of deelauto’s nu bijdragen aan het verminderen van het autobezit vraag ik mij af.

  3. S

    Wij (gezin met tieners) hebben sinds 1.5 jaar geen auto meer. Toentertijd op basis van kosten, milieu en gedoe met het hebben van een auto deze keuze gemaakt. Omdat we in een grote stad wonen, veel mobiliteitsopties: trein, bus, fiets, greenwheels, mywheels, snappcar en verhuurbedrijven. Werkt voor ons goed. Inderdaad niet meer de luxe van een auto voor de deur en het kost soms wat tijd om iets te regelen, maar al met al bevalt het ons tot nu toe prima. OV kost vaak meer tijd, maar kan dan in alle rust de Geldnerd blogs lezen. Voorlopig dus niet meer terug naar het hebben van een eigen auto.

  4. uitklokken

    Ik sta ook op het punt het autobezit te heroverwegen. Maar goed, op dat punt zit ik al een jaar 🙂 Voorlopig houden we ons bakkie nog voor de deur.
    Ik kan je vertellen dat het de coronatest bij de drive-through een stuk gemakkelijker heeft gemaakt…

    • annej2019

      maar daar kan je weer een auto’tje voor huren……

  5. Barry

    Leuk artikel! Ik mis alleen de argumentatie om SnappCar niet verder uit te zoeken. Wij verhuren al jaren onze auto via die platform en de auto is tijdens verhuur allrisk verzekerd bij Allianz. Bij schade wordt dit a.d.h.v. foto’s die je maakt bij ophalen en brengen automatisch vanuit de app gerapporteerd en afgehandeld aan Allianz. Wij hebben dit 1x meegemaakt met een kleine schade en zijn perfect geholpen.
    Bij SnappCar geen abonnementen. Een dagprijs, kilometervergoeding boven vrijgesteld maximun (vaak 100-200km) en benzine/electriciteitsverbruik. Ik zou je willen adviseren er toch nog eens in te duiken Groet, Barry aka BespaarBalans

  6. Yolanda

    In het geval dat je onverwacht snel ergens heen moet zou je ook een taxi kunnen nemen. Heb je het incidenteel nemen van een taxi (en de rest laten voor wat het is) ook overwogen bij je analyse?

    • Geldnerd

      Jazeker. Maar noodgevallen zullen bij ons al gauw een aantal honderden kilometers enkele reis betekenen. Bij een taxi wordt dat al gauw € 300….

© 2020 Geldnerd.nl

Theme by Anders NorenUp ↑