Geldnerd.nl

Bloggen over persoonlijke financiën

De net-niet Bank

201608 CreditcardsOnlangs waren Geldnerd en Vriendin een weekendje weg. Lekker in een hotelletje, lange wandelingen in het bos met Hondje (die ook mee mocht) en lekker eten. Midden in het weekend deden de bankpassen van onze gezamenlijke bankrekening het ineens niet meer. Eerst de ene pas bij één betaalautomaat, toen bij een andere, en toen bleek dat ook de tweede pas niet meer werkte. Een blik op de pas bracht helderheid. Geldig tot deze maand.

Kommer ende kwel! Want waarom hadden we geen bericht gekregen van de bank, met nieuwe passen? Na eventjes nadenken wisten we het wel…

Toen we eind 2013 naar het Verre Warme Land vertrokken, moesten we uiteraard overal onze adreswijzigingen doorgeven. Zo ook bij de bank waar onze gezamenlijke rekening loopt. Alleen, deze bank lukte het maar niet om dat te verwerken. Steeds gaven we het nieuwe adres door via de website, en kregen we een bevestiging dat het verwerkt werd. En als we dan een weekje later opnieuw keken, was er weer teruggeschakeld naar het oude woonadres van Vriendin. Zonder dat we hier bericht van kregen via de internetomgeving van de bank. Deze bevat een bankmailvoorziening, die wel gebruikt wordt om ons regelmatig nutteloze reclame te sturen…

In dat weekend stuurde ik via de bank-app op mijn telefoon een berichtje naar de bank. Dat leverde op maandag een standaardmailtje op met verwijzing naar de mogelijkheid om een nieuwe pas aan te vragen via de website. Waarvoor ik in moest loggen. Met mijn oude pas. Die niet meer werkte. Zucht…

Dus op maandagavond maar eens bellen. 10 Minuten in de wacht en daarna gelukkig een echt mens aan de telefoon en geen computer. Na wat zoeken kwam die erachter dat er in december 2015 al nieuwe passen waren opgestuurd. Naar het oude woonadres van Vriendin, waar ze al sinds eind 2013 niet meer woont. En dat we daarvan geen bericht hadden gekregen via de bankmail, nee…

Helaas kon de aardige mens aan de telefoon ons niet aan een nieuwe pas helpen. Want daarvoor moest toch echt ook eerst het adres veranderd worden. En omdat wij niet meer op de website konden komen (geen geldige passen om in te loggen, immers) moesten we daarvoor toch echt langskomen op het bankkantoor. Dat nauwelijks open is voor mensen die voltijd werken.

Dus de daaropvolgende zaterdagochtend togen Geldnerd en Vriendin naar het bankkantoor, want dan is het een paar uurtjes open. We werden vriendelijk geholpen met zowel de adreswijziging als de aanvraag voor de nieuwe passen.

In de daaropvolgende week kregen we achtereenvolgens 6 brieven van de bank, 3 voor Vriendin en 3 voor Geldnerd. Op woensdag arriveerden de activatiecodes voor de nieuwe pas. Op donderdag kwamen de nieuwe pincodes. En op vrijdag kwamen de nieuwe passen. Toen nog een telefoontje om ze te activeren. Hoera, we waren weer in de lucht!

Op zaterdagochtend (inmiddels dus 2 weken nadat de passen niet meer geldig waren) kon ik eindelijk de gezamenlijke administratie bijwerken, en naar de persoonlijke rekeningen van Geldnerd en Vriendin de bedragen overmaken die we de afgelopen weken voor de gezamenlijke huishouding betaald hadden…

En ik zit maar te peinzen. Dit proces moet toch simpeler kunnen?

Oh ja. Op diezelfde zaterdag zijn we ook naar een geldautomaat van deze bank gegaan om de pincodes aan te passen. Helaas is er daarbij wat misgegaan met de aanpassing van de pincode voor de pas van Vriendin. Waardoor die het binnen 24 uur na de activatie al niet meer doet. En we dus voor haar een nieuwe pinpas met nieuwe pincode aan moeten vragen…

Gelukkig hebben we allebei ook nog een persoonlijke bankrekening en een creditcard. In het geval van Geldnerd bij een andere bank, maar Vriendin is al sinds haar geboorte klant bij deze bank. Als we die rekeningen niet hadden gehad, dan waren het twee lange weken geweest…. En je vraagt je natuurlijk af: welke bank is deze net-niet klantgerichte bank? Dat is de ABN AMRO….

Hoe zijn jouw ervaringen met jouw bank?

7 Comments

  1. Ik zit ook bij die bank, en over het algemeen ben ik tevreden erover. Ooit werd mijn pas ingeslikt omdat ik hem ergens gebruikt had waar ook geskimd was. Binnen 2 dagen had ik een nieuwe.
    Wel pas wat raars met de hypotheek, waar ik nog achteraan aan het gaan ben…

    Daar blog ik nog wel over 🙂

  2. Dit noemen ze bureaucratie toch? 😉 Het valt me wel tegen dat het voor jou niet via de app te regelen viel, hadden de medewerkers die daar achter zitten niet zoveel bevoegdheden?

  3. Wat een drama zeg!
    Wij zitten bij de Rabo en bij Knab. Bij de eerste is ons ook wel eens iets soortgelijks overkomen. Toen waren al onze passen geblokkeerd vanwege mogelijke skimming op Schiphol (op zich wel fijn dat ze het blokkeren), maar dat hadden ze ons verder niet gemeld. En wij ontdekten dat pas toen we in het buitenland zaten… Gelukkig hadden we ook een creditcard inderdaad. Ze hebben toen wel netjes hun excuses aangeboden, en het proces veranderd (dit was meer dan 10 jaar geleden).

    • Geldnerd

      29-08-2016 at 09:33

      Mijn eigen rekening zit ook bij de Rabo. Sterker nog, daar heb ik al een rekening sinds mijn geboorte, dat was nog in de tijd van de Boerenleenbank….

      Daar ben ik erg tevreden over. Zelfs met mijn heen-en-weer verhuizing naar het Verre Warme Land ging alles wonderwel goed. Er werd zelfs gezorgd voor een extra reader om in te loggen, zodat ik niet weken zonder zou zitten als er eentje kapot zou gaan.

  4. Haha al in het begin van je blog dacht ik al, zeker de ABN-AMRO bank? Ik heb dit proces al meerdere keren moeten doorlopen. Toen het contactloos bankpasje kwam (dat wil ik niet), een nw bankpasje zonder contactloos aangevraagd. Ik moest toen 3 keer naar de bank om alles te regelen. Uiteindelijk een heel nieuw pasje met een nieuwe pincode. Bezopen gewoon, mijn partner kreeg een nw pasje met zijn oude pincode. Waarom ik dan wel een nieuwe pincode kreeg? Geen idee.

  5. En dat is precies de reden om toch nog wat cash in huis te hebben. We zijn inmiddels bijna 100% afhankelijk van een bank.

    Je zou maar geen alternatieve rekening hebben.

    De laatste keer een blokkade op de ING zakelijk rekening, fout in de administratie van mijn kant. Deze was met 1 telefoontje en 1 bezoek aan een service point (tot 18 uur open) verholpen.

  6. Gezellig zo zonder Kaart vallen. Zelf ben ik bij 2 banken en heb bij elke bank een gratis kaart.

Comments are closed.

© 2017 Geldnerd.nl

Theme by Anders NorenUp ↑