Geldnerd is erg kritisch over de banken, dat weten jullie. Uiteindelijk zijn ze allemaal meer gericht op hun eigen winst dan op de beste keuzes voor hun klanten. Ook over mijn eigen bank, de Rabobank, heb ik wel kritisch geschreven. Aan hun reclames heb ik me mateloos geërgerd, en naarmate ik financieel bewuster werd zijn ze steeds meer van mijn vermogen kwijtgeraakt. Nu hebben ze alleen nog mijn lopende rekening, de creditcard en een paar verzekeringen.
Maar nu moet ik ze toch even een klein complimentje geven, zomaar zonder dat ik er toe aangezet word of voor betaald word. Eerder dit jaar werd er een NIBUD-onderzoek gepresenteerd naar ons aller financiële gezondheid, dat in opdracht van de Rabobank werd uitgevoerd. Vlak daarna, en dat is vast geen toeval, zijn ze begonnen met een nieuwe reclame-campagne. ‘Straks heb je het nodig’. Die focust op de veranderende welvaartsstaat in Nederland, waardoor het nodig is om veel meer voor jezelf en je eigen financiële toekomst te zorgen.
En net voor mijn vakantie zag ik dat je via de website van de Rabobank gratis een boekje kon bestellen, ook met de titel ‘Straks heb je het nodig’. Zelfs als je geen klant bent. De ondertitel is ‘Op weg naar een financieel gezond leven’. Dat komt wel erg dicht in de buurt van de doelstellingen van Geldnerd. Dus heb ik het boekje besteld.
En heel eerlijk: dat viel me niet tegen. Veel heb ik er niet van geleerd (behalve een paar uitzoekpuntjes, waarover meer in latere blogjes), maar ik ben als het over financiën gaat waarschijnlijk geen ‘gemiddelde Nederlander’. Ik vind het boekje een aardige mix tussen bewustwording en praktisch aan de slag gaan. En dat is voor veel mensen al een hele stap. En nergens in het boek worden de eigen producten gepromoot.
Bijzonder vind ik ook dat het een bank is die dit doet. Diezelfde bank die meegedaan heeft aan de LIBOR-fraude, en die de beruchte Opmaat-hypotheek bedacht heeft. Eén zwaluw maakt nog geen zomer, maar het is zeker een stapje vooruit.
Ik had het boekje ook besteld, leuk boekje voor mensen die geen kaas gegeten hebben van financien. Ik heb er echter geen nieuwe dingen uitgehaald. Kreeg later natuurlijk een mail dat ze contact hadden proberen op te nemen en dat dit niet gelukt was. Niet gek want ik voer altijd een telefoonnummer met veel nullen in. ? Zoals te verwachten was het toch gewoon weer om zieltjes te winnen.
Dat verwacht ik ook, dat ze contact op gaan nemen.
Ik had het boekje ook besteld, maar nog niet gelezen. Hij gaat mee op vakantie binnenkort… Ik ben benieuwd
Je bent er snel mee klaar, dus laat het vooral niet het enige boek zijn dat je meeneemt…
Dat boekje heb ik inderdaad ook besteld en ontvangen, inderdaad best informatief en bijzonder dat het van een bank afkomstig is; zonder dat je meteen overstelpt wordt met “pasklare oplossingen” voor het probleem. Ik ben inderdaad wel telefonisch benaderd, maar de mevrouw aan de andere kant had al snel door dat ze geen “gemiddelde Nederlander” aan de lijn had 😉
Hm , gratis????
Gratis bestaat niet , want zo iets moet wel geproduceerd worden, er word reclame voor gemaakt en dat geld komt echt niet uit een eigen potje. Dat is geld wat al door ons als consumenten ingebracht is. En het moet ook weer geld opbrengen dus als zoiets gepromoot word zeker door een bank dan hoeft het voor mij niet.
Natuurlijk bestaat gratis niet. Maar ik heb liever dat ze het hier aan uitgeven, dan aan bonussen of snoepreisjes voor bestuurders…