Administratie met KNAB-import

Een paar weken geleden publiceerde ik mijn vernieuwde administratiespreadsheet, met een aantal verbeteringen ten opzichte van de eerdere versie. Daarbij beloofde ik al dat er snel nog een nieuwe versie met extra functionaliteit zou volgen. En hier is ‘ie.

Deze nieuwe versie biedt, naast ondersteuning voor Rabobank en ABN AMRO, ook ondersteuning voor het importeren van CSV-bestanden van KNAB. Met dank aan lezer Jeroen, die mij een voorbeeldbestand stuurde.

Daarnaast werkt nu de controle of transacties wel goed op elkaar aansluiten. Mijn ervaring is dat de opeenvolgende bestanden van banken niet altijd goed op elkaar aansluiten, ik miste wel eens een aantal boekingen als je wekelijks een bankbestand importeert. In deze versie krijg je daar automatisch een melding van. Het heeft me wel wat tijd gekost voordat ik mijn eigen stomme programmeerfout in deze functie gevonden had…. Maar nu doet ‘ie het.

Ik blijf het herhalen: mijn spreadsheets zijn vooral ter inspiratie, om te laten zien wat er allemaal kan. Voor mij werkt dit naar volle tevredenheid. Ik ga nu weer aan de slag met mijn nieuwe Vermogensdashboard. Ook die zal ik in Excel bouwen, ik wil het allemaal zo eenduidig mogelijk houden.

De nieuwe versie van de administratiespreadsheet is beschikbaar op mijn Downloads-pagina.

Hoe is het met jouw spreadsheets?

Dit bericht heeft 4 reacties

  1. Joost @indefruitboomgaard.nl

    Ons spreadsheet thuis focust zich deze weken meer op uitgaven en budgetprognoses. Gisteren weer zitten puzzelen.
    Verder blijf ik je ontwikkeling van het vermogensdashbord met interesse volgen!

    1. Geldnerd

      Ja, soms heb je van die periodes dat er meer uitgast dan er in komt. Maar jullie zien er wel snel resultaat van. Mooi proces, dank dat we het mogen volgen!

  2. Mijn Virtuele Vent

    Ik ben al redelijk met mijn dashboard gevorderd. Op 1 A-4 paar tabelletjes en grafieken over vermogen. Nu met tweede A-4 bezig over uitgaven en inkomensten; bron jouw (dor mij aangepaste) administratiespreadsheet.
    Ik werk met verschillende Excel bestanden. Ik overweeg om alles in 1 bestand te zetten. Hoe kijk jij hier tegenaan? Nadeel is wel dat als bestand corrupt raakt ik alles kwijt ben.

    1. Geldnerd

      Ik werk ook met verschillende Excel-bestanden. Niet eens zozeer vanwege angst voor bestandscorruptie of een harddisk-crash (daar zorgt mijn backup-schema wel voor). Maar vooral om het een beetje overzichtelijk te houden. Ik heb vier bestanden: mijn persoonlijke administratie, de gezamenlijke administratie inclusief hypotheek, de beleggingsspreadsheet, en de meerjarensheet met balans en vermogensinformatie. Die laatste ben ik nu aan het verbouwen tot mijn integrale dashboard.

Reacties zijn gesloten.