Geldnerd.nl

Bloggen over persoonlijke financiën

Geldnerd wordt Healthnerd?

Andere bloggers hebben er ook over geschreven en zijn er mee bezig. Er is veel voor te zeggen om te zorgen voor een gezonde geest in een gezond lichaam. Het afgelopen jaar heb ik er over gelezen bij Financial Freedom Sloth en bij The Pursuit of HOT. En zelfs Lekker Leven Met Minder werd erdoor aangestoken, terwijl ik de lezers echt kan verzekeren dat Pursuit of HOT, Sloth en ik het veel en veel harder nodig hebben dan Adine… Ik herkende mij zeer in de uitspraak van Chris dat hij ’10 jaar en 24 kilo geleden’ gestopt was met trainen (en ook de Bourgondische Massa Index of BMI herkende ik zeker!). Zoiets geldt voor mij ook. En de afgelopen tijd merkte ik al dat zelfs twee etages met de trap mij wat kortademig maakte. En de weegschaal vermeed ik ook maar liever. Wat niet weet, wat niet deert immers?

Actie

Maar ja, je kunt je kop maar een bepaalde tijd in het zand stoppen. En inmiddels begon Vriendin ook te klagen. Enerzijds over het feit dat haar en mijn kleren iedere nacht een klein stukje krompen door die vervelende beestjes (‘calorieën’ heten ze geloof ik). Anderzijds over mijn kortademigheid. En over de zorgen die ze had over mijn gezondheid in combinatie met mijn leeftijd en zo.

Dus tijdens onze meest recente vakantie hebben we er een Gesprek over gehad. Het was tijd voor Actie. Nu is een vakantie niet het beste moment om hiermee te beginnen. Zeker niet als je jezelf in Frankrijk op een dieet hebt gezet van copieuze lunches in combinatie met goede wijn, lekkere kaasjes en stokbrood afgewisseld met vette croissants van echte boter. De Actie werd dus uitgesteld tot na thuiskomst.

Doelen

Maar er werden wel Doelen geformuleerd. We werken toe naar 1 september. Ik heb mijzelf een gewichtsdoel gegeven. Dat zit nog net iets boven wat er als een ‘gezond BMI’ beschouwd wordt, maar ligt wel 7,5 kilo beneden het getal dat ik na de vakantie aflas toen ik op de weegschaal ging staan. Ik heb ook een fitnessdoel. Ik wil weer 30 minuten kunnen hardlopen. En met de trap naar mijn werkplek (eigenlijk ‘werkvlek’), die ligt op de 14e etage.

Ook Vriendin heeft doelen. Maar die zijn Staatsgeheim en in het belang van de Nationale Veiligheid (eigenlijk: mijn persoonlijke veiligheid) kan ik die hier dus niet publiceren. Dus dat doe ik ook niet, want ik ben een loyaal Vriendje.

Middel

Tsja, en de doelen bereik je niet door hetzelfde te blijven doen als je de afgelopen jaren hebt gedaan. Er was dus Verandering nodig. Verandering van gewoonten. En daar merk ik wel de voordelen van het ‘samen doen’. Vriendin en ik steunen en faciliteren elkaar, en dat is essentieel in dit proces. We zijn de dag na terugkomst van vakantie begonnen, en we houden het al meer dan 7 weken vol.

Een voorbeeld is de ochtendroutine. De wekker gaat doordeweeks iets voor 06.00 uur ‘s ochtends. Dan gaat de een het Hondje uitlaten, en de ander gaat hardlopen. De dag daarna andersom. Dat werkt, behoudens wat blessureleed en kleine ongemakken, behoorlijk goed. Een paar keer per week neem ik ook de trap op kantoor. Niet meteen naar de 14e etage, maar toch. In de eerste week naar etage 4, daarna de lift. De week erna etage 5, en daar de lift. Zo moet er iedere anderhalf à twee weken een etage bijkomen (ik ben nu op etage 9).

Ook ons dieet is behoorlijk aangepast. Forse vermindering van koolhydraten in het menu. En het glaasje wijn, dat we toch een aantal dagen per week standaard bij het eten namen, is verbannen. Dat mag alleen nog op vrijdagavond en zaterdagavond, en bij bijzondere gelegenheden. Ook het snoepmoment, dat bij ons toch regelmatig voorkwam in de loop van de avond, is verbannen. De vaste ingrediënten hiervoor (chocolade en/of chips) zijn verbannen van onze boodschappenlijst. Wat er niet is, kunnen we ook niet opeten.

En uiteraard heb ik een spreadsheet. Met daarin startgewicht, doelgewicht, en de meetwaarde van het wekelijkse Meetmoment. Ook de voortgang van het fitnessdoel houd ik erin bij (al gebeurt dat ook in de hardloopapp die ik gebruik).

Neveneffecten

Interessant neveneffect: we besparen op ons boodschappenbudget! We geven weliswaar meer uit aan groente en fruit, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de besparing op wijn, chips en ander slecht snoepgoed.

Eigenlijk zou ik liever een paar keer in de week gaan zwemmen. Dat deed ik in het Verre Warme Land, waar dat 365 dagen per jaar kan in heerlijk buitenwater. Maar dat is in Nederland toch een beetje ingewikkelder om in te passen in mijn dagschema. Ik zoek nog verder naar mogelijkheden, dat wel.

Hoe staat het met jouw gezondheid?

14 Comments

  1. Knap dat je bent begonnen! Ik was de afgelopen tijd juist minder gemotiveerd, maar je blogpost inspireert om de zaken weer structureler aan te pakken.

    Niet te veel afvallen anders wordt Healthnerd straks nog een Stealthnerd!

  2. Goed bezig! En mooi dat jullie het samen doen, dat helpt vast goed! Hier gaat het op zich goed. Die 28 dagen hebben me al heel veel opgeleverd. Tijdens de vakantie laat ik het wat op een lager pitje staan (wel veel water drinken en bewegen, maar minder het koolhydraatarme). Thuis pak ik dat straks weer op. Waarschijnlijk wel meer in de 80/20-verhouding dan in 100, maar dat is nog winst, vergeleken met elke dag snoeperij, incidenteel bewegen en stevig eten. Overigens ben ik van plan om er dan ook nog wat extra’s bij te pakken: goed slapen! Schijnt ook heel gezond te zijn. Nu slaap ik sowieso wel goed, maar een avondritueel ofzo lijkt me best de moeite van het proberen waard.

    • Geldnerd

      12-07-2018 at 06:46

      Goed slapen helpt zeker! In ons avondritueel zit altijd een laatste wandelrondje met Hondje. En ik lees vaak nog een beetje voor het slapen gaan. Gewoon van een scherm overigens, want ik ‘doe’ alleen maar e-books. Dat geeft ook niet, want elke goede tablet doet tegenwoordig ‘s avonds iets aan blauw licht.

  3. Leuk, dus je komt op de fiets zaterdag?

  4. goed bezig, veel succes! Ik had het ook niet echt ndig, maar ook op mijn eetpatroon gaan letten, zie hier

  5. Lekker bezig!
    Zit het omspitten van je tuin ook in het bootcamp programma?

    • Geldnerd

      12-07-2018 at 09:17

      Eigenlijk wel, ja. Alhoewel dat nog in de fase ‘2,5 uur spitten en sjouwen, 2 dagen spierpijn’ zit.

  6. Mooie voornemens. En fijn dat jullie elkaar steunen hierin. Wij zijn sinds deze week weer overgestapt op een op onze smaak aangepast The Green Happiness dieet. Hier en daar dus aangepast door V. Grotendeels doe ik hier aan mee met V, af en toe pak ik wel wat vlees, maar er worden vooral erg veel groenten opgegeten. Voor mij voor het gewicht niet direct nodig, maar gezonder eten kan nooit kwaad.

  7. Kijk, dit zijn de beter besmettelijkheden. Ik doe (niet zo officieel en zonder spreadsheet) ook mee! Een paar maanden wonen in een appartement, regenachtig weer en erg veel online uitzoekwerk zijn niet zo goed voor de lijn geweest…

  8. Grappig geschreven en leuk om te lezen dat je hier ook een fijne excelsheet van hebt gebouwd! Echt goed om hier mee aan de slag te gaan! Waarom anders zoveel sparen en beleggen etc. als je er uiteindelijk niet allemaal van kan genieten? Een extra boost aan je energielevels is denk ik nooit weg. Veel succes en hou je ons hierover ook een beetje op de hoogte? 😉

  9. Lekker bezig Geldnerd!

    Een stukje pure chocolade kan overigens prima in een gezond dieet 😉

    Niet té veel trainen hé? Anders krijg je dat gewicht er in spieren weer bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

© 2018 Geldnerd.nl

Theme by Anders NorenUp ↑