Het geld komt er momenteel met bakken tegelijk in. En gaat er ook weer met bakken tegelijk uit. Vandaag heb ik de financiën weer eens bijgewerkt. Door de verhuizingen was dat alweer een paar weken geleden. Gelukkig heb ik een paar weken geleden een goede cash flow prognose gemaakt, een overzicht van alles wat er binnen zou komen en uit zou gaan (en op welk moment), en zijn er geen ongelukken gebeurd.

In het Verre Warme Land was dat nog wel even spannend. We wilden geen geld meer overmaken vanuit Nederland, vanwege de hoge kosten. Dat betekende dat we even weinig cash geld beschikbaar hadden. Iets wat vanzelf werd opgelost toen mijn laatste salaris binnenkwam, inclusief bonus en verrekening van vakantiegeld en eindejaarsbonus. Op diezelfde dag moesten we ook de borg en eerste maand huur van het tijdelijke appartement betalen. Dat heb ik uiteindelijk cash van de bank gehaald en op die manier betaald. Want overboeken duurt bij deze banken nog wel eens een dag of drie (of vier of nog langer).

Enkele dagen later kwam ook het geld van mijn auto binnen. Want die heb ik uiteraard verkocht voordat ik terug ging naar Nederland. Verder verwachten we nog een teruggave van teveel betaalde premie voor de lokale verzekeringen (auto, aansprakelijkheid en inboedel). Daarmee heeft Vriendin genoeg cash geld in het Verre Warme Land om het de komende maanden uit te zingen. Wat er aan het einde overblijft (inclusief de opbrengst van de verkoop van haar auto) maken we dan in één keer over naar Nederland voordat we de bankrekening aldaar opheffen. Dan betalen we maar één keer overboekingskosten.

Naast het ticket en een extra koffer (die werden betaald door de werkgever) moest ik bij de grote blauwe vogel van de KLM nog 500 Amerikaanse dollars aftikken. Voor extraplusveel bagage en het transport van Hondje. Onvermijdelijk als je maandenlang moet gaan leven van wat je in je koffer meeneemt. En in Nederland ben ik in een gemeubileerd appartement getrokken. Maar daar moet je wel allerlei essentiële benodigdheden voor aanschaffen zoals de basisvoorraad in de keuken en schoonmaakartikelen en dergelijke. Afgelopen week heb ik dus maar een megazending van de vriendjes van Albert laten komen. Want een auto is er (nog) niet, en dat zou anders wel erg slepen worden. Voor Hondje zijn ook alweer de nodige uitgaven gedaan. Een voorraadje voer, koekjes en een eerste bezoek aan de dierenarts voor controle, vaccinaties en een Europees hondenpaspoort.

De komende weken verwacht ik nog wel de nodige uitgaven aan kleine praktische dingen, met name voor in de keuken. Ik heb er niet apart voor gebudgetteerd, anders dan de categorie ‘Opstartkosten Nederland’. Maar Vriendin en ik hebben voor vertrek ook nog heel veel keukeninventaris die we dubbel hadden (van voor het samenwonen) opgeslagen bij mijn ouders. Dus daar ga ik eerst maar eens in de dozen rommelen.

De echt grote uitgaven komen later wel. Zo moet ik mijn zakelijke garderobe binnenkort eens goed aanvullen, en we gaan de Nederlandse economie pas echt ondersteunen als Vriendin ook terug is en we samen een huisje in gaan richten. Maar dat wordt dan een apart project met een apart budget.