Geldnerd.nl

Bloggen over persoonlijke financiën

Science-Fiction Bankieren

Er is de afgelopen 10 jaar al veel veranderd bij de banken. Internetbankieren heeft veel papier en bezoekjes aan kantoren overbodig gemaakt, en de kredietcrisis heeft ook de nodige impact gehad (niet in de laatste plaats op het imago van de bankier). Maar als ik alle berichten moet geloven is dat nog maar het begin, en gaat er nog veel meer veranderen.

Het toverwoord is FINTECH. Financial-Technology is een nieuwe bedrijfstak op basis van het gebruik van software voor financiële diensten. FINTECH bedrijven zijn over het algemeen startups opgericht met als doel van het verstoren van de gevestigde financiële systemen en minder geavanceerde bedrijven. Recente artikelen, onder andere hier en hier beloven ons een interessante toekomst. Sommigen vragen zich af of er nog banken overblijven.

Ik ben altijd een beetje sceptisch (eigenlijk: cynisch) over ‘disruptive technologies’. De technologie kan inderdaad een bedrijfstak op z’n kop zetten. Maar de snelheid waarmee wordt meestal bepaald door de snelheid waarmee wij die technologie omarmen. En dat is vaak wat langzamer.

Toch geloof ik wel dat technologie het managen van onze persoonlijke financiën nog veel gemakkelijker kan maken. En dat kan zeker helpen om de drempel te verlagen, die veel mensen nu nog lijkt tegen te houden om zich echt in hun persoonlijke financiële situatie te verdiepen. Het lukt mij zelfs al om een programmaatje te bouwen dat meer dan 90% van mijn bankboekingen automatisch sorteert. En dat is dan nog maar een eenvoudig begin. Overigens las ik ook dat zelfs in Monopoly het briefgeld nu is afgeschaft: in de nieuwe versie betaal je elektronisch!

Zelf heb ik wel mijn zorgen over privacy en beveiliging. Maar dat er interessante nieuwe mogelijkheden komen vind ik ook wel spannend!

Welke veranderingen verwacht jij in het omgaan met jouw bank?

1 Comment

  1. De digitalisering in het algemeen, en meer specifiek binnen het bankwezen, niet meer te stoppen. De consument zich achter de knoppen, de verwerking gaat zoveel mogelijk automatisch. Hiervoor is steeds minder personeel nodig. Los van de personele consequenties, vind ik het niet per definitie een negatieve ontwikkeling.
    Met name in de snelheid van de ontwikkelingen, en daarmee de goed doordachte technische/functionele uitwerking i..c.m. veiligheid en privacy, zie ik, net als jij, ook de nodige risico’s.

    De komende jaren verwacht ik dat het contact – lees: het opvragen van informatie, doen van aanvragen en mutaties – steeds meer en meer via portals zal lopen.

Comments are closed.

© 2017 Geldnerd.nl

Theme by Anders NorenUp ↑