Contradictio in terminis

Een vierkante cirkel bestaat niet. Het is een contradictio in terminis, een verbinding tussen woorden waaruit je vanzelfsprekend al kunt afleiden dat iets onmogelijk is. Een betrouwbare bankier wordt vaak ook in die categorie geschaard.

Hier moest ik aan denken toen ik onlangs dit artikel las. Het vertrouwen in banken is ook een aantal jaren na de crisis nog niet terug. Ammehoela. Ik zie nog steeds grote winsten bij de banken. En tienduizenden ontslagen. Daar zal voortschrijdende automatisering ook wel wat mee te maken hebben, maar maatschappelijk verantwoord klinkt het allemaal niet.

Ondertussen betaal ik ieder jaar meer voor mijn betaalpakket, moet ik onder het mom van gemak steeds meer dingen zelf online doen, en krijg ik minder rente. En ik heb nog geen enkele bankier ‘sorry’ horen zeggen.

Heb jij al eens excuses gekregen van een bankier?

Dit bericht heeft 5 reacties

  1. Ja, ik denk dat ik (lang geleden) wel excuses heb gekregen toen ook de derde brief die mij gestuurd werd na het aanpassen van mijn hypotheek, fouten (in mijn nadeel) bevatte. Het ging overigens niet alleen om brieven maar er werd ook gewoon te veel geld geïnd.

  2. Bas

    Bij mij is het juist minder geworden, de kosten van de betaalrekening (Rabobank). Verder zijn we verhuisd vorig jaar en ook de hypotheek zit niet meer bij een bank cq verzekeraar, maar bij Munt.

    Ik heb wel een eens een opmerking gehoord dat je banken het meest kunt ‘pesten’ door er alleen een betaalrekening te hebben. Dat kost ze het meest en het levert ze niets op.

  3. Minimaal

    Tja. Banken, daar zeg je wat. Het is echt een noodzakelijk kwaad. Alleen maar contant geld werkt niet meer in deze economie. Ik heb gekozen voor een ietwat duurzamere bank (met het rode eekhoorntje) dus heb ik gekozen voor het minst grote kwaad, hoop ik.

    Enfin. Ik vraag me af of er veel is om aan te doen.

  4. Team CF

    Nee, geen excuses, wel lekker veel dividend!
    Als je het niet van ze kan winnen, dan maar gewoon met ze mee doen, toch?

  5. eddie

    Ik heb geen persoonlijke excuses ontvangen van de bank. Als je even googled zie je echter een veelheid van excuses zoals ING RvC die sorry zegt over het bonusbeleid, ING biedt excuses aan voor het idee om klantgegevens te delen, sorry over de renteswaps, etc. Indien je in het beleid van de banken niet kan vinden, heb je nog de mogelijkheid om over te stappen naar een kleine consumentenbank … ok, geen mooie app, niet state of the art digitale diensten. Het werkt echter allemaal en geeft een beter gevoel.
    Ps. jammer dat ze bij nu.nl een foto van dat deel van de zuidas doen waar geen enkele staat.

Reacties zijn gesloten.