Geldnerd is één van die nog steeds schaarse gekkies die werkt met een jaarlijkse begroting. Veel mensen vinden budgetteren nog steeds eng, of denken dat het gelijk staat aan zo zuinig mogelijk zijn. Maar dat hoeft helemaal niet. Budgetteren is juist bedoeld om rust te geven en je te helpen bewuste keuzes te maken over wat je met je geld mag en moet doen. En wie wil er nou geen financiële rust en stabiliteit in het leven?
De voorbereiding voor de begroting van jaar T begint hier in Huize Geldnerd in het laatste kwartaal van jaar T – 1. Dat is een ingewikkelde manier om te zeggen dat ik de laatste maanden van 2022 gebruikt heb om de begroting voor dit jaar te maken, en dat ik vanaf oktober dit jaar nadenk over de begroting voor 2024. Maar ook gedurende het jaar kijk ik regelmatig even hoe we er voor staan. Dat deed ik eerder dit jaar toen we meer geld dan verwacht overhielden, en dat doe ik ook nu het jaar iets meer dan halverwege is.
Eerder schreef ik dat ik voor beide administraties een specifiek ‘alarmbelletje’ heb om snel te zien of er grote afwijkingen van de begroting zijn. Voor de gezamenlijke huishouding is dat het saldo aan het eind van de maand, net voordat we de nieuwe bijdrage voor de komende maand overboeken. En voor mijn persoonlijke administratie is dat de stand van het werkelijke spaarpercentage ten opzichte van het gebudgetteerde spaarpercentage.
Persoonlijke Administratie
Het alarmbelletje voor mijn persoonlijke administratie is dit jaar nog niet afgegaan. Mijn spaarpercentage was in het eerste halfjaar hoger dan begroot.
In mijn persoonlijke administratie valt allereerst wel een post op die de afgelopen tien jaar nauwelijks activiteit liet zien. Mijn zorguitgaven. Gegeven mijn gezondheidsperikelen zal het niemand verbazen dat ik iets meer kwijt ben aan mijn eigen risico dan in afgelopen jaren. Gelukkig heb ik daar een potje voor.
Het maakt wel dat ik me realiseer dat alleen een potje voor het eigen risico op langere termijn niet genoeg gaat zijn. Er zijn immers ook zorgkosten die niet gedekt worden door de basisverzekering. Zo heb ik inmiddels fysiotherapie ter ondersteuning van het herstel na mijn longontsteking, en dat wordt niet gedekt door mijn basis zorgverzekering. Eerder is er natuurlijk flink gesleuteld aan mijn kaak, dat heb ik ook helemaal zelf betaald. Ik betaal het dus uit eigen zak. Maar ik vind het nog lang niet rendabel om een aanvullende verzekering af te sluiten. Voorheen hanteerde ik een maximum voor het potje Eigen Bijdrage Zorg, gelijk aan mijn (maximale) jaarlijkse eigen risico van € 885. Dat maximum laat ik los, ik ga het potje gewoon verder bijvullen.
Verder ben ik het eerste kwartaal van 2023 vaker dan afgelopen jaren op kantoor geweest, en heb ik helaas ook weer meer uitgegeven in het bedrijfsrestaurant. Het gaat niet om grote bedragen, maar toch vind ik het niet wenselijk. Zowel vanuit de financiën als vanuit mijn gezonde levensstijl. Inmiddels gaat de broodtrommel dus weer mee naar kantoor. En in mijn nieuwe interimklus werk ik ook weer vaker thuis. Daar is de koffie immers ook goedkoper en beter.
Verder zie ik in mijn administratie geen substantiële uitgaven waar geen reservering voor gemaakt was. Ik ben natuurlijk wel een nieuw potje gestart voor mijn Belastingen en heb daarin ook een extra inleg gedaan door IKB-uren te verkopen. Ook heb ik mijn maandelijkse bijdrage aan de voorzieningen hiervoor verhoogd. Dat zou voldoende moeten zijn om de komende jaren mijn inkomstenbelasting te kunnen betalen.
Gezamenlijke Administratie
Begin dit jaar hielden we elke maand fors geld over op de gezamenlijke rekening. Na een eerste analyse hebben we onze maandelijkse inleg verlaagd. Dat deden we een paar maanden later nog eens. Ook boekte ik een deel van het resterende saldo terug naar onze persoonlijke rekeningen, en gebruikten we het saldo voor het betalen van iets buiten onze reguliere begroting, dat we normaal apart zouden verrekenen. Daarmee kwam ons saldo eind mei uit op ongeveer € 100. Dat is wel ongeveer de gewenste situatie. En in juli ging het, door wat uitgaven die we in de vakan tie hebben gedaan vanaf de gezamenlijke rekening en een paar ongeplande eenmalige uitgaven, weer mis en moesten we wat bijstorten. Het kan verkeren.
De grote post in onze gezamenlijke huishouding is de rente en aflossing op onze hypotheek. Maar die loopt uiteraard geheel volgens begroting. De begroting is immers opgesteld op basis van de geplande aflossing in mijn hypotheekspreadsheet.
De overige kosten gerelateerd aan het huis lopen ook in de pas. De eindafrekening van Shell Energy voor de dure maanden van afgelopen winter viel mij alleszins mee, we hoefden maar € 65 bij te betalen. ZIGGO gaat ons de komende maanden wel een beetje pijn doen. Onze vorig jaar bedongen korting liep in juni af en hun tarief is fors verhoogd, vanaf deze maand betalen we € 62,50 per maand in plaats van € 39 per maand. In oktober verloopt mijn jaarcontract, de tegenprestatie voor de korting was uiteraard dat ik ze beloofd heb nog minstens een jaartje te blijven, en dan ga ik weer eens rondkijken. Oftewel: op z’n minst ZIGGO bellen en wederom dreigen over te stappen naar KPN. Dat meen ik dan ook nog.
In alle media lees ik over de duurdere boodschappen, en zelf zag ik er ook wat voorbeelden van toen ik mijn jaarlijkse koffieblog schreef. Geldsnor publiceerde in juni zelfs afschrikwekkende maandbedragen waardoor ik beter begrijp waarom hij niks voor energie kan en wil betalen… Het was dus een beetje met angst en beven dat ik keek naar de ontwikkeling van onze maandelijkse uitgaven in de supermarkt.
En wat blijkt? Wij komen nog altijd ruim uit met ons budget van gemiddeld € 525 per maand voor ons tweepersoons huishouden. Er heeft zelfs een trendbreuk plaatsgevonden. Het 18-maands gemiddelde vertoont een lichte daling. Met alle lof voor Vriendin, die een expert is in koopjes jagen en wekelijks een maaltijdplanning maakt rond de aanbiedingen. Het helpt ook dat we vrijwel geen alcohol meer drinken in Huize Geldnerd, dat waren toch altijd dure boodschappen. En ja, ik weet dat € 525 per maand voor een tweepersoonshuishouden een hoog budget is. Overigens is dat de optelsom van alle uitgaven in de supermarkt. Daar zitten ook schoonmaakmiddelen, wasmiddelen, en soms uitgaven voor persoonlijke verzorgingsproducten in. En ik heb de boodschappen tijdens onze vakantie ook gewoon meegerekend.
Verder zijn er eigenlijk geen bijzonderheden. Een paar kleine uitgaven voor tuin en balkon die ik niet begroot heb. Ook Hondje loopt keurig in de pas en heeft de afgelopen periode geen medische capriolen gehad. Afkloppen maar dat dit zo blijft. We komen dus mooi uit met de maandelijks bijdrage naar onze gezamenlijke rekening.
Hoe voelt dat?
Per saldo ben ik zeer tevreden. Geen vervelende verrassingen, en vooral: weinig tegenvallers. Ik ben vooral aangenaam verrast over ons boodschappenbudget. Hopelijk blijft dat ook de rest van het jaar zo!
Maak jij ook een begroting? En kijk je dan ook wel eens hoe het daarmee gaat?
Ik heb een Excel sheet met een begroting voor de aankomende jaren. Ik werk het 1x per maand bij. Het grootse positieve effect op mijn begroting was het versneld aflossen van mijn hypotheek. Dat bedrag wat daar per jaar naar toe ging ben ik nu aan het sparen voor mijn plakbandpensioen. Ik heb sinds mid 2023 een spaardoel voor de belastingdienst. Dat voelt rustiger dan in 1x het bedrag dat ik moet betalen uit de buffer halen.
Ik volg al jaren succesvol mijn Meer door minder strategie waardoor mijn vaste lasten patroon laag is.
Mede hierdoor weinig last van de hoge(re) algemene inflatie en blijft er verhoudingsgewijs meer over. De vooruitzichten richting 2024 zijn in dat opzicht dan ook uitstekend.
Bij ons is het op dit moment een beetje een rommeltje. Alle geplande uitgaven Kwamen eerder omdat de uitvoerende partij ineens eerder tijd had voor de werkzaamheden. De dierenarts werd zo vaak bezocht dat we wel een rekening kunnen openen daar en door een calamiteit met de vloer waren we ook ineens 1600 euro kwijt die helemaal niet gepland was. Onze spaarrekening is flink geplunderd dus we moeten voorlopig super zuinig zijn om het weer aan te vullen 😬