Investeren in de eigen woning
De afgelopen maand is er fors geïnvesteerd in Huize Geldnerd. In het huis zelf dan, welteverstaan. Want investeren doen we maandelijks sowieso wel op de aandelenmarkten.
Een eigen huis heeft onderhoud nodig. En soms een stukje vernieuwing. Zo ook Huize Geldnerd. Onze woning is 115 jaar oud, en in 2016 is ons deel vrijwel compleet gerenoveerd. Maar we wonen niet ver van de zee, en dat betekent dat ondermeer het schilderwerk extra veel te lijden heeft van de zoute zeelucht en de weersinvloeden. We weten niet of we over één, drie, of vijf jaar gaan verhuizen. Maar we hopen dat we het geld dat er nu ingestoken is wel terugkrijgen bij verkoop, ooit.
Ons huis is ‘fout verbouwd’ tot kantoor begin jaren zeventig van de vorige eeuw, en gerenoveerd en teruggekeerd naar een woonbestemming in 2016. Wij kochten het eind 2016, na de renovatie, en konden er zo intrekken. Sindsdien hebben we de tuin aangepakt, en twee jaar geleden ben ik bezig geweest met schilderwerk aan de voorzijde. En dat was geen groot succes. Mijn spreadsheetvaardigheden zijn beter dan mijn klusvaardigheden. En een licht obsessieve vorm van perfectionisme maakt ook dat klussen voor mij vaak een frustrerende ervaring is. Dus ik schreef destijds al dat ik de komst van een vakman overwoog.
Nu waren we tijdens de klus afgelopen jaar al tegen een Vakman aangelopen. Een goede, met aanbevelingen. En daar moet je in Geldnerd City heel zuinig op zijn. En ze af en toe wat te doen geven. En die Vakman is nu een paar weken aan de slag geweest. Er zijn twee grote klussen aangepakt.
Groot Schilderwerk
Huize Geldnerd heeft een vereniging van eigenaars (VVE) met de woningen boven ons. Maar dat is een beperkte VVE die alleen het casco van de woning omvat. Dingen als kozijnen zijn onderdeel van het eigen appartement. En dus ook het onderhoud. Verder is Huize Geldnerd onderdeel van een beschermd stadsgezicht. Dat betekent onder andere voorschriften over de verfkleur. En het betekent ook dat alle kozijnen aan de voorzijde van hout moeten zijn, kunststof is uit den boze. Dat is overigens een regel die er nog niet heel lang is en ook niet heel strak gehandhaafd wordt, veel van de huizen om ons heen hebben kunststof kozijnen. Oh gruwel…
De grote schilderbeurt moet gewoon gebeuren om de staat van onderhoud goed te houden. En hier vlak bij zee iets vaker dan in het binnenland, we merken echt de invloed van de zoute zeelucht. We hebben dus al het houtwerk aan de buitenzijde laten schilderen. Dat zijn 6 raampartijen, en twee grotere raampartijen met klapdeuren aan de achterzijde. Ook het balkon in onze tuin is geschilderd.
Vervanging Kozijnen
De tweede klus omvatte de vervanging van de kozijnen aan de voorzijde, in de woonkamer en één van de slaapkamers. Dat was ook wel nodig, er zat jaren-70 waaibomenhout in met jaren-90 dubbel glas. Met name de kozijnen waren echt wel ‘op’, bij stevige regen (de kozijnen liggen op het westen) sijpelde het water aan alle kanten naar binnen. En tochten deed het ook, ondanks meters en meters aan tochtstrip. We hebben een paar deskundigen gevraagd of er nog een herstelrondje mogelijk was. Maar die zeiden ronduit ‘daar beginnen we niet meer aan’ of gaven een ruwe offerte die ongeveer net zo hoog was als vervangen.
En als we dan vervangen, doen we het wel goed. Er ligt een drukke weg voor de deur met het nodige straatlawaai. Dus plaatsten we HR++ glas met extra geluidsisolatie, en extra stille ventilatie-openingen. Het extra comfort vinden we ook wat waard. We hebben niet het beeld dat we door deze investering onze FIRE-plannen moeten uitstellen. Dat is een luxe-positie. Om de voorkant mooi consistent te krijgen hebben we ze gevraagd om ook de kozijnen in het souterrain aan de voorzijde te vervangen. Ook daar met HR++ glas. Diezelfde kozijnen waar ik destijds enkele weken met bloed, zweet en tranen aan gewerkt heb.
Vakman en Co hadden een mooie offerte gemaakt voor de vervanging van de kozijnen en voor het schilderen van de hele buitenboel. Best een dure offerte ook. Daar hebben we vervolgens nog vervolgonderzoek naar gedaan om te bekijken of die wel een beetje marktconform is. Dat is het geval. En dus hebben Vakman en Co de opdracht gekregen.
Nog op het lijstje….
Dan is er nog ons portiek. Een brede statige enigszins vervallen trap naar de voordeuren van Geldnerd HQ en de buren. Ook deze is voor het laatst aangepakt beginnen jaren zeventig, en dringend aan een opknapbeurt toe. Dat is wel een zaak van de VVE. De renovatie is iets urgenter geworden omdat de trap inmiddels niet meer waterdicht is, waardoor het bij langdurige nattigheid lekt in ons washok onder de trap. Hiervoor wordt nog een offerte geregeld via de Vereniging van Eigenaren, maar dat gaat niet heel snel. Daar moeten we wel voor bijstorten in de VVE, maar dat is een keuze die we sowieso gemaakt hebben voor het meerjaren onderhoud. We hebben geen zin om grote bedragen in een VVE te stoppen waar ze voorlopig alleen maar geld kosten.
Investering verwerkt in de Boekhouding
Er is dus geld in ons huis gestoken. Best veel geld. Zelf heb ik een potje voor (klein) onderhoud aan de woning. Dat heb ik twee jaar geleden aan mijn potjessysteem toegevoegd en begin dit jaar bijgevuld. Toen hebben we met de VVE ook een meerjaren onderhoudsplan laten maken. Inmiddels hebben we dus beter zicht op wat er te verwachten valt.
Deze investeringen betekenen voor ons ook iets in de financiële waardering van onze woning. Feitelijk hevelen we geld over van onze liquide middelen (spaargeld) naar onze stenen. Dat wil ik ook op een of andere manier zichtbaar maken in onze boekhouding.
Ik heb er voor gekozen om de gedane investeringen op te tellen bij de oorspronkelijke aanschafwaarde. Op deze manier kunnen we zicht houden op het geld dat we gestoken hebben in het op waarde houden van onze woning. Per slot van rekening gaat het hier om een verschuiving in vermogen. Het zat in liquide middelen en zit nu, net als onze aflossingen, ‘in de stenen’. Ik blijf de woning wel waarderen op basis van de WOZ, dat betekent dus minder overwaarde. Maar dat is sowieso fictieve rijkdom.
Reserveer jij geld voor onderhoud en verduurzaming?

