Dag Evernote, hallo Joplin!
Geldnerd is al jaren op een queeste om los te komen van closed source software. Op dit moment gebruik ik nog steeds Microsoft Office (tegenwoordig Microsoft 365, waarbij ik er van uit ga dat 365 het bedrag in Euro’s is dat Microsoft eigenlijk per jaar wil gaan rekenen voor het gebruik). Maar daarnaast is (was) vooral Evernote een hindernis in deze queeste. Ik heb al eerder alternatieven geprobeerd, maar dat was geen doorslaand succes. Dus bleef ik Evernote gebruiken. Een betaald abonnement, die ik zelfs vergat te vermelden in mijn abonnementen-overzicht (schaam!). Ik gebruik nog een oud soort abonnement dat al jaren niet meer verkocht wordt (omdat het een goede deal was).
Mijn gebruik van Evernote
De afgelopen jaren ben ik Evernote stapsgewijs wel veel minder gaan gebruiken. Omwille van veiligheid heb ik veel notities uit Evernote de afgelopen jaren omgezet in persoonlijke handboeken. Dat heb ik bijvoorbeeld gedaan met alle informatie rond het onderhoud van onze woning, en de inrichting van het ICT-netwerk in Huize Geldnerd. Die handboeken zijn gewone documenten in LibreOffice Write. En staan lokaal, en op mijn NAS, maar niet in een cloud.
Daarmee werd Evernote nog meer een tool ter ondersteuning van mijn blog. En ook voor mijn verschillende systemen. Ik houd er mijn Eetdagboek in bij, bijvoorbeeld. En de wijzigingen die ik programmeer in mijn spreadsheets. Mijn financiële dagboek voor het lopende jaar. En allerlei actielijstjes en checklisten. Op het hoogtepunt een aantal jaren geleden stonden er zo’n 1.200 notities in Evernote. Bij de eerdere opruimacties had ik dat al teruggebracht naar ongeveer 350 notities. De afgelopen 6 maanden stonden er nog tussen de 150 – 200 notities in Evernote. Dat aantal is met name afhankelijk van het aantal blogideetjes dat ik in verschillende stadia van bewerking heb staan.
Een online notitieboek vind ik nog steeds erg handig. Maar Evernote bleef knagen. Er kwam een nieuwe versie die erg ‘onaf’ voelde, en die maar heel langzaam beter werd. De communicatie daarover was erg slecht. En dus kwamen er geruchten dat het slecht ging met het bedrijf. Uiteindelijk werden ze eind 2022 overgenomen door een ‘toonaangevend Europees tech-bedrijf’ waar ik nog nooit van gehoord had, Bending Spoons. En ja, dan kun je als eenvoudige gebruiker alleen maar afwachten totdat het mis gaat, zoals destijds bij Binck en Saxo Bank.
De zoektocht ging verder
Ondertussen probeerde ik van alles. Microsoft OneNote bijvoorbeeld. Best een aardig product, al maakt Microsoft er wel een puinhoop van. Maar het is geen open-source, en ik wilde nou juist afscheid nemen van Microsoft. Ik keek ook naar de Notitie-app van Apple. Daar kun je tegenwoordig ook mappen in maken, en het ecosysteem van Apple gebruik ik toch al vanwege mijn voorliefde voor hun telefoons en andere gadgets. Maar het blijft voor mij toch vooral de elektronische equivalent van een Post-It blokje, waar ik even snel een paar krabbels op zet of een boodschappenlijstje maak. Niet het notitieboek waar ik uitgebreide blogposts en andere verhalen in schrijf. En de notitie-app van Apple heeft geen Windows- of Linux-client.
Regelmatig zocht ik op internet verder naar alternatieven voor Evernote, en ik volgde de discussies over dit onderwerp op Reddit. En toen viel mijn oog ineens op Joplin….
Hallo Joplin
Ik had er een paar jaar geleden al eens naar gekeken, maar toen was het nog geen ‘rijp’ product. Inmiddels wel. Ik kon heel veel wensen afvinken:
- Er is een client van Joplin voor Windows, Linux en MacOS. En er zijn allerlei plugins om de client verder naar eigen wens in te richten.
- Joplin heeft apps voor mijn smartphone en tablet.
- Je kunt jouw notitieboeken naar keuze in een cloud van Joplin opslaan, of op een willekeurige andere cloud, zodat je er overal bij kunt. En een backup kunt maken.
- Joplin importeert probleemloos mijn Evernote notities, en ik kan ze ook weer exporteren in diverse bestandsformaten.
- Je kunt bijlagen in de notities opnemen. Dat gebruikte ik erg veel in Evernote, en was een van de blokkades bij de eerdere poging om over te stappen op StandardNotes.
- Ik kan mijn notities versleutelen.
Dus heb ik Joplin maar eens gedownload en op mijn laptop geïnstalleerd. En heb ik mijn notities uit Evernote maar eens geëxporteerd, en een poging gedaan om ze in Joplin te importeren. Dat ging in één keer goed. Dus installeerde ik ook de app op mijn mobiele telefoon. En ging eerst maar eens een tijdje proefdraaien. Ik moest wel even wennen aan de manier van tekstbewerking in Joplin. Die werkt met MarkDown language voor de opmaak. Maar dat went snel, inmiddels vind ik het zelfs erg handig.
Vanaf 1 januari 2023 werk ik met Joplin als primair systeem. Mijn Eetdagboek en Financiële Dagboek voor het nieuwe jaar ben ik erin begonnen. Het is nu de plek waar ik alle concepten van mijn blogposts schrijf. En ik heb niet meer teruggekeken.
Het einde van een tijdperk
Tijdens het schrijven van dit stukje kwam ik er ook achter dat de prijs van mijn oude Evernote-abonnement bij de eerstvolgende verlenging in juni met 50% verhoogd wordt, van € 29 per jaar naar € 43,50 per jaar. Evernote probeert mij waarschijnlijk te ‘motiveren’ om de (nog net iets duurdere) Personal subscription te nemen. Het moge duidelijk zijn dat ik daar geen behoefte meer aan heb. Ik heb een laatste backup gemaakt van mijn resterende Evernote-notities voor in mijn digitale archief, en mijn Evernote vervolgens leeggemaakt. Mijn abonnement heb ik stopgezet, en de apps zijn verwijderd van mijn telefoon, tablet, en laptop, en mijn account heb ik verwijderd. Het einde van een tijdperk, ik heb meer dan 10 jaar gebruik gemaakt van Evernote. Hopelijk houd ik het bij Joplin net zo lang uit.
Er is een wolkje nodig
Ik realiseer me inmiddels wel dat ik in de toekomst toch iets van een wolkje nodig ga hebben. Daarmee bedoel ik geen linkse wolk, maar een cloudvoorziening. Met een smartphone is het bijna onvermijdelijk om ‘de cloud’ te gebruiken, en van mijn smartphone wil/kan ik geen afscheid nemen. De iCloud van Apple is voor mij onvermijdelijk. Maar Joplin is juist met die cloud niet compatible. Dat komt vooral ook doordat Apple z’n cloud hermetisch gesloten houdt. Een beetje jammer vind ik dat wel. Iets om over na te denken… Maar verder koester ik Joplin!
Gebruik jij een elektronisch notitie-boekje?











