NS-abonnement de deur uit?

Geldnerd heeft geen auto. Niet meer sinds we terugkwamen uit het Verre Warme Land (waar een auto bittere noodzaak was). Ook voordat we daarheen vertrokken stond er hier geen auto voor de deur, niet meer sinds mijn echtscheiding. Als het echt nodig is voor vakantie of familiebezoek dan huren we er eentje, en verder doen we alles per fiets en met het openbaar vervoer. Alhoewel ik sinds het begin van de coronaperikelen niet meer in een bus, tram of trein heb gezeten…

Vroeger, vóór de tijd van de OV-chipkaart, had Geldnerd een OV-jaarkaart ‘van de zaak’. Dat was handig, want daar kon je altijd mee reizen. Maar dat privilege is al lang geleden afgeschaft. En sinds een hele lange tijd heeft Geldnerd een NS-abonnement. Dal Voordeel. Om buiten de spitsuren met 40% korting te kunnen reizen. De voorwaarden en tijden waarbinnen je goedkoper kunt reizen zijn ondertussen een aantal keren aangepast. Ik realiseerde mij dat ik niet eens meer precies wist wanneer ik nou met korting mag reizen.

En dit jaar reis ik al helemaal niet. Binnenkort is het jaarlijkse moment voor de verlenging van het abonnement. Tijd om me er weer eens in te verdiepen. Wat waren nou eigenlijk ook al weer de voorwaarden, en heb ik dit abonnement de afgelopen jaren wel terugverdiend?

Waar betaal ik eigenlijk voor?

Op de website van NS lees ik dat mijn abonnement mij de volgende rechten geeft: Ik reis met 40% korting buiten de spits. Dat is van maandag tot en met vrijdag van 9.00 – 16.00 en van 18.30 – 6.30 uur. Verder ook in de weekends, die duren bij NS van vrijdagavond 18.30 uur tot maandagochtend 4.00 uur. En op feestdagen de hele dag. Daarbij bepaalt het moment van inchecken of je met korting reist. Als ik dus op vrijdag om 08.55 incheck, telt de hele reis als hoog tarief. En uiteraard geldt de korting niet voor treinreizen met Thalys en Eurostar. Ik weet dat die tijdvakken de afgelopen jaren wel eens wat zijn verschoven, maar wanneer en hoe kan ik niet meer achterhalen. Ik baseer mij dus op de huidige tijdvakken.

Dat abonnement kostte mij de afgelopen jaren ongeveer € 50 per jaar, vorig jaar was het € 52. Maar een tijd geleden heb ik een mailtje gekregen (dat ik nooit echt gelezen heb totdat ik dit blogje ging schrijven) en vanaf dit jaar kost het mij € 56 per jaar. Een behoorlijke prijsstijging.

Haal ik dat eruit?

Ik heb al mijn reisbewegingen bij NS gedownload, dat kan daar tot 1 jaar terug in één bestand. Via de website van OV-Chipkaart kon ik nog 6 maanden verder terug, helaas wel alleen in maandoverzichten. Uit die bestanden heb ik alle reizen gefilterd waarop de korting van toepassing is, dus waarvan de inchecktijd binnen de hierboven genoemde tijdvakken ligt. Hiervan heb ik het totale bedrag bij elkaar opgeteld, en gedeeld door 60 (procent, het percentage van de reiskosten dat ik daadwerkelijk betaald heb), en daarna vermenigvuldigd met 40 (procent, het percentage van de reiskosten dat ik als korting heb gehad). Het bedrag dat hier uitkomt is de besparing die het abonnement mij opgeleverd heeft. Als dat hoger is dan de door mij betaalde abonnementskosten (die ik uit mijn financiële administratie haal) dan heb ik het abonnement goed benut.

En dat blijkt ruimschoots het geval. In het kalenderjaar 2019 bedroeg de besparing € 175. En zelfs in de eerste maanden van 2020, vóór de corona-quarantaine, heb ik al € 26 bespaard en daarmee de helft van de abonnementskosten voor dit jaar terugverdiend. Geen reden dus om dit abonnement op te zeggen.

Andere overwegingen

Je kunt een abonnement ook hebben uit overtuiging, omdat je een organisatie een warm hart toedraagt. Vriendin is bijvoorbeeld lid van enkele goede doelen. Geldnerd niet. Op zichzelf draag ik de NS en alle andere vormen van minder on-duurzaam vervoer een warm hart toe, maar het is voor mij geen reden om abonnee te blijven. Het financiële voordeel is dat uiteraard wel! Bij het abonnement krijg ik ook regelmatig extraatjes. zoals bonnetjes voor gratis koffie of korting op het een of ander. Die zitten regelmatig bij de nieuwsbrief. Maar dan reis ik net niet in de periode dat ze geldig zijn, of ik ben ze vergeten. Ik reken ze in elk geval niet mee bij de voordelen.

Kijk jij regelmatig naar al jouw abonnementen?

Dit bericht heeft 13 reacties

  1. Veertigermetkids

    Bij inchecken op 8.55 heb je wel het daltarief;).

    De NS gaat er namelijk vanuit dat je 5 minuten nodig hebt om van de incheckpoortjes op het perron te komen. Hierom gaat het daltarief 5 minuten eerder in dan de exacte tijden van het dalabonnement. Bij inchecken om 8.54 betaal je wel het volle tarief.

    Je hoeft de keuze voor verlenging niet pas aan het einde van het abonnement te maken. Wanneer je het abonnement laat omzetten in een gratis flex abonnement gaat deze direct in en krijg je het teveel betaalde bedrag terug. Als je het abonnement helemaal stop wilt zetten is er 1 maand opzegtermijn.

    1. Geldnerd

      Dank voor de tips!

  2. Audrey

    Nog een tip: als je nou contact opneemt met de NS (webcare) en zegt dat je wil opzeggen, krijg je gegarandeerd een goedkoper aanbod. Elk jaar weer 😉 Zo heb ik jaren Dalvoordeel gehad voor 29 euro per jaar.

  3. uitklokken

    Ik vind het raar dat je geen passend OV abonnement van je werk meer krijgt. Wil de regering niet hun ambtenaren stimuleren met het OV te reizen?

    1. Geldnerd

      Oh, ik heb een OV-kaart van het werk. Maar die is alleen bedoeld voor woon-werkverkeer en dienstreizen, en mag ik niet privé gebruiken. Doe ik dat wel dan moet ik het melden en terugbetalen. Meld ik het niet, dan krijg ik een rekening en een ‘goed gesprek’. Ik heb dus een zakelijke en een privé OV-kaart, net zoals ik een zakelijke en een privé telefoon heb.

  4. Bart

    Ik heb mijn voordeelurenabonnement (3 x woordwaarde?) onlangs omgezet naar NS Flex. Dat geeft me de mogelijkheid om het abonnement ook tijdelijk ‘uit’ te zetten, zodat je 0€ per maand betaald. Als je dan met de trein gaat, kun je voor een maand je abonnement weer op ‘actief’ zetten. Ik vermoed dat dat ook gaat schelen. Nadeel is natuurlijk wel dat je per treinrit / maand bekijkt of het de moeite waard is.

  5. Luxe of Zuinig

    De abbo’s gaan elk jaar door de keuring of het nog nut heeft of niet. Een NS kaart heb ik nog nooit gehad moet ik zeggen. Behalve toen ik student was 😉

  6. Stella

    Ik heb een auto en een hele goede fiets. De auto rijdt ongeveer 2000 – 3000 km per jaar. De fiets denk ik ook! Of meer, ik houd het niet bij. OV gebruik ik maximaal 5 x per jaar en dan eigenlijk alleen in de regio Rotterdam. Ik draag een aantal omroepen een warm hart toe omdat zij goede programma’s maken en deze steun ik financieel omdat ik het belangrijk vind dat zij door kunnen gaan met het maken van die goede programma’s. Dit zijn HUMAN, BBNVARA, VPRO en MAX (alhoewel ik vind dat MAX ook veel suffe programma’s maakt maar sinds ik 50+ ben vind ik het belangrijk dat zij bestaan).

  7. Ide Dudink

    Ipv kijken wat je zou betalen met het volledige tarief. Zou ik het vergelijken met wat je zou betalen als je voordeelkaartjes zou kopen, dan ben ik vaak ook al een stuk voordeliger uit. Vaker meer dan 40%.
    En als ik een weekend vrij abbonement neem betaal ik 34 euro per maand, (met dal voordeel) en ben ik nog een stuk voordeliger uit, maar dat is natuurlijk afhankelijk van je persoonlijke rijsbehoefte

  8. Vince

    Je kunt het abonnement naar mijn weten ook per maand stopzetten, toch? Ik betaal wel per jaar, maar toen ik het aan het begin van de coronaperiode stopzette kreeg ik een deel naar rato terug. Wel een zakelijke kaart op mijn eenmanszaak, dat wel. Zou eventueel het overwegen waard zijn als dit niet geldt voor de particuliere kaart.

    Dit abo heeft overigens ook nog het meereisvoordeel, geloof ik. Mijn partner heeft hier al een paar keer voordeel van gehad!

  9. Bert

    Voordeel is totaalbedrag gedeeld door 100 en vermenigvuldigd met 40, a.u.b.

  10. Ik heb een flexabonnement en vind het vooral ideaal dat ik in een keer een rekening krijg aan het eind van de maand. Zo worden er niet steeds tientjes afgeschreven ‘willekeurig’ door de maand via automatisch opladen. Er zijn inderdaad maanden geweest afgelopen jaar dat ik alleen die 5 euro abonnementskosten had, want geen reizen. Maar het gemak weegt ruimschoots op tegen die kosten en nu haal ik mijn abonnement er, zelfs met zeer beperkt reizen, alweer makkelijk uit. Ik heb weinig abonnementen maar check ze inderdaad regelmatig. Mijn Museumkaart is zo’n gevalletje ‘steunen’. Ik heb het er wel eens niet uitgehaald, maar de meeste jaren ruimschoots. Ook dit jaar al!

  11. Tessa

    Hier ook een Weekend Vrij abonnement! Enkele reis heb ik het er zo uit, maar ik overweeg nog over te stappen naar een NS Flex abonnement. En het is een 1e klas abonnement voor 40 euro per maand, omdat ik op zondagavond regelmatig op een druk traject reis en ik gewoon en in alle rust wil kunnen zitten. Je kan je heel wat veroorloven qua reiskosten om toch goedkoper uit te zijn dan bij een auto, en die paar euro per maand voor 1e klas heb ik er zeker voor over.

Reacties zijn gesloten.