
Al een paar jaar kun je hier bij Geldnerd mijn spreadsheets downloaden. Vooral ter inspiratie, om mensen te laten zien wat er allemaal kan met een simpele spreadsheet, en om zoveel mogelijk mensen te helpen inzicht te krijgen in hun eigen financiën. Door de jaren heen is de functionaliteit behoorlijk uitgebreid. Op verzoek van diverse lezers heb ik mogelijkheden toegevoegd om bestanden van allerlei banken te importeren. Dat is weleens lastig, want ik ben daar zelf geen klant en kan dus niet in de gaten houden of er iets verandert en of alles wel altijd werkt. Maar tegelijkertijd vind ik het ook leuk (meer dan 10.000 downloads, jay!!!!) en puzzel ik graag om dingen werkend te krijgen en houden.
Maar de ING maakt het me nu wel erg lastig. De afgelopen periode kreeg ik een paar meldingen die ik maar niet opgelost kreeg. Tenminste, de oplossing voor de ene lezer werkte niet bij de andere lezer. Dat is voor mij als amateur-programmeur lastig. Het gebeurde ook in een periode dat het op mijn werk een beetje druk had, ik had dus weinig tijd om er even rustig voor te gaan zitten.
Vernieuwd! Verbeterd! Veranderd!
Tegenwoordig is het blijkbaar mode dat alles snel moet veranderen. Elk jaar moet ik wel weer wennen aan een volledig nieuwe (‘verbeterde’) gebruikersinterface voor een toepassing die ik vaak gebruik. En lang niet elke verandering is een verbetering. Zo verandert ABN AMRO (waar onze hypotheek en de gezamenlijke rekening met Vriendin lopen) stapsgewijs de app en webinterface, wat vooral betekent dat ik bepaalde functies ineens niet meer kan vinden. Mijn huisbank Rabobank vernieuwde vorig jaar de complete app en webinterface, wat vooral betekende dat ik vaker moet doorklikken voordat ik mijn downloadbestand gevonden heb. Ik heb ze gesuggereerd om gebruikers zelf een lijstje met favoriete functies te laten maken op de startpagina, maar op dat soort suggesties krijg je nooit een reactie. Datzelfde downloadbestand werd overigens in 2018 omgegooid. De Albert Heijn app werd onlangs ook al verbeterd vernieuwd veranderd. En enkele weken moest ook Evernote eraan geloven. ‘Van de grond af aan opnieuw opgebouwd’ dus ik ben nog steeds zoekende naar de beste manier om mijn gebruikelijke acties daarin te doen. En dan krijgen we ook nog jaarlijks een aantal veranderingen in het operating system van mijn Apple telefoon en tablet over ons heen, en één of twee keer per jaar een grotere Windows update op de laptop die ook elke keer wel weer wat dingen door de war gooit….
Waarom toch?
Ik klink vast als de oude man die ik ook ben, maar de rationale ontgaat mij toch vaak. Want heel vaak zijn de veranderingen alleen cosmetisch. Er komen geen nieuwe functionaliteiten bij. Het enige dat verandert is de gebruikersinterface. Je zet de knopjes, veldjes en teksten anders neer, verandert wat kleurtjes. Dat is geen vernieuwing, in elk geval niet in mijn woordenboek. Dat is camoufleren dat je niet vernieuwt. Wat natuurlijk ook dodelijk kan zijn in een wereld waar stilstand gezien wordt als achteruitgang een snelweg naar de afgrond. Maar dat soort ‘vernieuwingen’ zaaien wat mij betreft alleen maar verwarring. Mijn gebruikersgenot wordt er door aangetast. En niet zelden triggert het mij om toch weer eens te kijken naar alternatieven. Het jaagt mij juist weg in plaats van dat het mij een meer enthousiaste gebruiker maakt. Ben ik een uitzondering?
Als het werkt en het bevalt me, dan hoeft het niet te veranderen. De belangrijkste schermen van mijn financiële administratie en mijn beleggingsspreadsheet zijn al meer dan vijf jaar hetzelfde. Er komen wel eens wat nieuwe functies bij, en heel soms doe ik een wat grotere aanpassing om al die ‘groeisels’ wat beter te ordenen, maar de basis is hetzelfde. En ook het ’theme’ (de opmaak) van deze blog is al meer dan vijf jaar niet veranderd, ik gebruik nog steeds dezelfde inrichting als toen ik mijn eerste blogpost publiceerde. Maar goed, ik ben ook geen commercieel bedrijf dat hippigheid en vernieuwing uit moet wil stralen… Ik klooi gewoon lekker door met mijn eigen lelijke WordPress-installatie.
Oplossing ING-issue
En dan dat ING probleempje. Inmiddels ben ik erachter dat ING gebruikers nu de optie geeft om zelf te bepalen hoe het downloadbestand eruit ziet. Hoe dat precies werkt kan ik niet nagaan. Ik ben zelf geen klant bij ING en er staat geen informatie op het openbare deel van de ING-website. Een van de opties die je nu blijkbaar hebt is het kiezen van het scheidingsteken tussen de velden. Daar zijn allerlei opties voor, onder andere komma (,) en puntkomma (;). Voor de importmacro in de spreadsheet is dit erg belangrijk.
In de VBA code van de administratie staat een routine “Sub ImportING()”. In de code vind je het volgende rijtje:
.TextFileConsecutiveDelimiter = False
.TextFileTabDelimiter = False
.TextFileSemicolonDelimiter = False
.TextFileCommaDelimiter = True
.TextFileSpaceDelimiter = False
Deze regelt wat er in het geïmporteerde bestand als scheidingsteken wordt herkend. Als je de komma gebruikt moet de waarde .TextFileCommaDelimiter op ‘True’ staan. Als je puntkomma gebruikt moet de waarde .TextFileSemicolonDelimiter op ‘True’ staan. De waarden die je niet gebruikt moeten op ‘False’ staan. Eenvoudig aan te passen dus. Veel succes!
Hoe kijk jij naar ‘vernieuwing’?
Je kunt ook gewoon met een popup-je de ING gebruiker de delimiter laten invullen en die als variabele meenemen&checken. Dan hoef je je code niet aan te passen en maak je het ook nog beter/mooier.
Voel je vrij….
Het leuke van zo’n verandering is dat je daarna weer een beetje kan puzzelen met het bestand om het weer passend te maken. De mindere kant is dat het eigenlijk niks extra oplevert.
Fijn dat het weer gelukt is. Jammer dat de gebruiker nu wel een beetje aandacht nodig heeft om de gegevens in het macrobestand te krijgen.
Met programmeren heb ik geen ervaring, maar ik gebruik wel de apps van een redelijk aantal banken/brokers. Hier in België heeft ING onlangs een nieuwe app gelanceerd. Ja een nieuwe, geen update van de oude (die perfect werkt) maar een compleet nieuwe die de oude moet vervangen. Maar in die nieuwe kan je slechts inloggen met 1 login, heel handig als je de rekening beheerd voor meerdere personen/entiteiten. Ook krijg je in de nieuwe app toch wel heel vaak de melding Oeps! Er blijkt iets mis te gaan. Probeer het later opnieuw. Heel leuk hoor ING, die nieuwe app. Vooralsnog blijven we dus nog de oude gebruiken. Vooruitgang is inderdaad niet altijd verbetering
Soms werken er krachten die niet direct duidelijk zijn voor jou als gebruiker. Voorbeelden:
Een bepaalde technologie is verouderd en moet vanwege veiligheid worden vervangen
Diverse schermen worden in plaats van apart gebouwd uit efficiënte blokken opgebouwd die net iets anders zijn
Verschillende landen of afdelingen die voorheen apart opereerden moeten nu integreren
Etcetera
Het is zelden een individuele actie van iemand die denkt dat alles nu even anders moet. Welkom in de dynamische wereld van de softwareontwikkeling! De plek waar stilstand enorme achteruitgang is…
He Geldnerd,
Een beetje klooien is altijd mooi. Zelf bankier ik bij ABN en heb ik jouw sheet nu een maandje in gebruik. Had de precode ingevuld op basis van de uitgaven in januari en kwam er halverwege het jaar dat ze de opbouw hadden veranderd en de macro het maar “half” deed. Kan zelf wel wat programmeren dus even een nieuw stuk code geschreven hiervoor. Heb je dit ook gewijzigd voor jezelf?
Moest wel even zoeken aangezien ik codes op een andere manier opbouw en schrijf maar ook dat is een mooie uitdaging en goed om de kennis weer uit te breiden. Ben van plan om op korte termijn nog wat andere wijzigingen door te voeren voor o.a. de no spend days die nu niet werken. Wellicht ben je daar dan ook in geïnteresseerd om toe te voegen.
In ieder geval bedankt voor het maken van de sheet, de tijd die je hierin hebt gestoken en het beschikbaar maken van het bestand.
Hoi Roy, ik heb niet iets gemerkt van een andere opbouw. Wel heeft ABN een tijdje problemen gehad met het meegeven van het saldo na elke transactie, dat leverde wat geklooi op. Maar dat is inmiddels weer opgelost. Ik ben zeker ook geinteresseerd in andermans code, dus je kunt me altijd mailen op info apenstaartje geldnerd punt nl.
Hoi Geldnerd,
Oh dat is vreemd, wellicht heb je regels op een andere manier geprecode. In het begin gebruikte ze : als delimiter en nu is dat een /. Daarbij zijn de termen van het Nederlands gewijzigd naar Engels.
Het geklooi met saldo was me ook op gevallen dus had dat stuk code tijdelijk uitgezet.