NIBUD trapt open deur in?

201611-nibudMensen die spaargeld hebben, planmatig met hun geld omgaan en een geordende administratie hebben, verkleinen de kans om financiële problemen te krijgen. Ik heb het niet verzonnen, het is de eerste zin van het persbericht van het NIBUD gisteren. Hiermee presenteerden ze de resultaten van hun onderzoek ‘Kans op financiële problemen 2016’. In Nederland heeft 45% van de huishoudens moeite met rondkomen, en 40% van de huishoudens loopt achter met zijn betalingen, zo lees ik in datzelfde persbericht. Dat vind ik hoge percentages. Veel te hoog.

Tsja… Wat heb ik daar aan toe te voegen? Vanuit mijn perspectief zijn dat open deuren, en voor de meeste lezers van dit blog ook. Interessanter is de vraag: wat doen we eraan? NIBUD komt weer met vuistregels en doet aan e-mail coaching. Leuk, maar hoeveel mensen gaan dat gebruiken? Als ik in mijn archief kijk naar oudere onderzoeken, dan zie je het financieel bewustzijn van mensen niet beter worden.

Mijn stelling: ‘omgaan met geld’ moet een verplicht vak op school worden. Dan kunnen we hopelijk over een of twee generaties constateren dat deze percentages echt omlaag gaan. Doen we dat niet, dan blijft het dweilen met de kraan open.

Hoe denk jij dat we dit probleem op moeten lossen?

Dit bericht heeft 8 reacties

  1. Team CF

    Financiële voorlichting als “vak” op school lijkt mij een heel goed plan (je kan het ook combineren met Economie, Wiskunde en Maatschappijleer natuurlijk). Maar dan ook niet 1 lesje, maar iets dat regelmatig gedaan wordt (herhaling is belangrijk om te zorgen dat de ideeën ook echt blijven plakken).
    Echter, je hebt ook een cultuur omslag nodig om dit probleem aan te pakken. In een maatschappij waar bezittingen als “belangrijk” ervaren worden (en zo ook worden aangemerkt in reclames, bladen, etc.), zal sparen/investeren/simpel leven nooit bij veel mensen aanslaan (zie je cijfers als bewijs). Gelukkig schijnt dit al langzaam te veranderen aangezien huidige nieuwe generatie als steeds sneller met minder genoeg nemen (uitzonderingen daar gelaten). Gaat het misschien toch nog goede kant op??

  2. Greet

    Er zijn nog zoveel dingen die de jeugd nog moet leren, gezond koken en eten, simpele zelfzorg bij een beetje ziekjes zijn, verkeersregels. Eigenlijk allemaal gewoon de taak van ouders, maar, die doen het niet, of kunnen het niet.
    Moet het dan op school? Is de leraar die nu voor de klas staat daarvoor opgeleid? Of de juf, want leraren zijn er te weinig.

    Overigens ben ik enorm voor een maatschappelijk tussenjaar na het voortgezet onderwijs. Waar je dus al deze dingen leert, hoe de maatschappij werkt, hoe je (zorg) verzekeringen afsluit,dat je je in moet schrijven bij de GAB als je verhuist,hoe je een fietsband plakt, op hoeveel graden je was moet enz. En als je al deze dingen al weet/kan, dan dat jaar volmaken met vrijwilligerswerk hier en daar. Maar goed, dat is een droomscenario.
    Net als lessen in financiën op school.

  3. De schrijver waar ik morgen over blog is het daar helemaal mee eens: er moet financiële educatie komen. Daar zet hij zit ook al jaren voor in. Ik denk daarbij ook dat er een taak voor ouders is weggelegd. Begin met zakgeld en laat kinderen realiseren dat geld niet zomaar uit de muur komt of dat je pinpas alle oplossingen biedt… Je moet sparen voor dat nieuwe stuk speelgoed of op z’n minst een paar klusjes doen…

  4. Overgeldzaken

    Ja het lijkt me goed om dat op de basisschool te doen, maar nog beter lijkt het me om dit eerst aan alle volwassenen van Nederland aan te bieden. Wanneer zij dit onder de knie hebben kunnen ze dit overbrengen op hun kinderen.

  5. Geld is tijd

    klinkt als een goed idee, maar de grootste verantwoordelijkheid ligt echt bij de ouders. Als die al financieel onbekwaam zijn, dan zal de volgende generatie het hoogstwaarschijnlijk niet veel beter doen. Je kunt op school wel leren dat je moet sparen, maar als kinderen vervolgens thuis alles zonder moeite krijgen, dan leren ze het nooit.

  6. Bon

    Op de lagere school leren omgaan met geld. Op de vmbo, mbo en hbo scholen komt daar nog bij: ‘leren om belastingpapieren in te vullen’ en ‘hoe spaar je een vermogen bij elkaar dmv sparen en beleggen’ en ‘pensioensparen (omdat je straks in de toekomst echt moet sparen voor je pensioen’). O, neem dan ook maar een ‘huis kopen en een hypotheek’ erbij. Dit zijn allemaal onderwerpen waar je ‘winst’ mee kan behalen.

  7. Janny

    Ik denk niet dat je het daarmee redt, zie maar aan sport. Iedereen krijgt vanaf de kleuterschool sport en dat gaat door totdat je een jaar of 16 bent. Alhoewel op mijn MBO was het de 1ste jaar nog verplicht en daarna niet meer. En hoeveel zijn daarvan nog blijven sporten? Een handjevol misschien.. En hoeveel mensen kampen met rugklachten of andere fysieke klachten: teveel.

    Net als eten, de jeugd weet ook dat als je teveel calorieën eet dik wordt en toch vliegen ze tijdens de pauze de supermarkt in om cola, redbull, chips enz.. te halen. En grotendeels kampt al met een overgewicht en doen er niks aan.

    En zo zal dat ook zijn met geldzaken, een handjevol zal dat aanhouden, maar de meeste jeugd zullen andere zaken vele malen interessanter vinden.

Reacties zijn gesloten.