Net zo gelukkig op de Veluwe

• Berichtcategorie:The HOT Life

Begin september is Geldnerd een paar weekjes op vakantie geweest. Daar hebben jullie als het goed is niets van gemerkt, want er stonden gewoon blogposts klaar voor de vaste publicatiedagen. Maar op de achtergrond was er even niemand thuis.

We hebben lang geaarzeld over de vakantie. Ik vind thuis zijn namelijk helemaal niet erg. Maar de afgelopen anderhalf jaar hebben we in totaal welgeteld vijf nachten niet thuis geslapen. Dus we waren op z’n minst even aan een andere omgeving toe, vonden we, in de categorie luxeproblemen. Maar het buitenland vonden we toch nog wel spannend. We hebben weliswaar sinds een tijdje een groene vink en een QR-code in onze Corona-app staan, maar al die steeds veranderende regeltjes waren geen aanlokkelijk vooruitzicht. We vreesden hetzelfde scenario als in 2020. Heel Europa had de hele zomer lopen feesten, en tegen de tijd dat wij op vakantie konden sprong het ene na het andere land weer op rood.

Sowieso vind ik vakantie een bijzonder fenomeen. Honderd jaar geleden bestond het alleen voor de rijksten onder ons. Ergens in de jaren zestig en zeventig werd het toegankelijk voor ‘de massa’. Ik weet nog hoe mijn ouders medio jaren zeventig (als eerste in de straat, jottem!) een caravan kochten en hoe we heel avontuurlijk naar een meer in Italië reden. Overnachten op een parkeerplaats aan de Deutsche Autobahn en zo. Aan vliegvakanties hebben we in mijn jeugd nooit gedaan, mijn eerste vliegreis was een zakentrip toen ik een jaar of 25 was. Maar ook vliegvakanties werden steeds populairder. En langzaam maar zeker werd het steeds gekker.

Pré-corona leek het wel alsof we op vakantie allemaal nog drukker waren dan gewoon thuis. Want je moest naar de hippe restaurants en de trendy clubs en het mooiste strandje en alle bezienswaardigheden. Jouw eigen unieke topervaringen. En dat moest dan ook allemaal gedeeld worden op social media. En alle andere mensen deden dat ook. Dus zo uniek was het dan ook weer niet. Maar wel vermoeiend, lijkt me.

Nu is dat al heel lang niet meer het beeld dat Geldnerd van een vakantie heeft. Ik ben natuurlijk ook een saaie oude man. Maar zelfs toen ik nog een saaie jonge man was, zocht ik vooral naar rust en bezinning. De schoolvakanties heb ik altijd gemeden als de pest. Want geen kinderen, en een bloedhekel aan de drukte die veroorzaakt wordt door de volgende generaties die onze planeet definitief onbewoonbaar gaan maken. Om over de hogere prijzen in het hoogseizoen maar te zwijgen.

Vroeger, heel lang geleden, bracht Geldnerd nog wel eens een paar weken in de nazomer door op een zeilboot tussen de Kroatische eilanden. Ook toen al meed ik het liefst de havens. Daar kwamen we af en toe voor noodzakelijke boodschappen, of om de watertank bij te vullen. Maar verder zochten we het liefst de rustige baaien op waar (bijna) niemand lag. Ver van dorpen en steden. Die waren daar toen nog (we praten over 15 jaar geleden), ik weet niet hoe het nu is. Rust, stilte, en ’s nachts een prachtige sterrenhemel. Maar niet zo heel goed voor het spaarpercentage, dat soort vakanties.

Pré-corona laadden Geldnerd en Vriendin het liefst onze koffers en ons Hondje in de auto en reden naar Frankrijk. Ieder jaar een andere streek. Daar boekten we dan liefst voor elke week een nieuw huisje in the middle of nowhere. De ochtenden besteedden we aan markten in dorpjes waar we stinkende kazen en lekkere wijnen (en stokbrood) kochten. Af en toe een kerk, klooster of kasteel bekeken. Uitgebreid lunchen bij een brasserie op een pleintje onder de platanen. En dan terug naar ons huisje en de middag / avonden besteden aan een goed boek onder het genot van het eerder gekochte stokbrood, de kaas en de wijn.

Welkom op de Veluwe!

We spoelen door naar 2021. We hebben een nieuw niveau in avontuur bereikt. Spanning en sensatie. We hebben namelijk 10 dagen op de Veluwe gezeten. In een soort van tiny house. Met voor ons een heideveld. En achter ons een bos.

We hadden er zin in. Vriendin stuurde me bijna dagelijks ‘Voorpretmailtjes’ met nieuwsberichtjes of voorbeelden van wat er allemaal te doen was.

Hoogtepunten

We hebben veel mooie bos- en heidewandelingen gemaakt. Voor ons huisje liepen we ook zo de hei op. Geldnerd en Vriendin zijn allebei dol op bossen en heide en licht glooiend landschap. De heide was nog prachtig paars, al zaten we al wat verder in het seizoen. We merken wel dat Hondje inmiddels echt oud is. Een wandeling van 10 kilometer zonder langere pauze lukt niet meer. Een enkele keer heb ik hem zelfs een stuk gedragen. We overwegen hier een speciale draagzak voor te kopen. En we zijn ook nog op de eeuwige jachtvelden van onze koning geweest, dat kon nog net voordat ze hopelijk voor de laatste keer op slot gingen voor ‘onderhoud aan flora en fauna’.

Op één van de vakantiedagen zijn we zelfs het woeste Flevoland ingereden naar een van de vogelspot-plekken rond de Oostvaardersplassen. We zijn 99,9% zeker dat we zee-arenden gezien hebben. En een bruine kiekendief.

Verder hebben we tientallen soorten vogeltjes gespot. Tijdens de wandelingen hebben we veel sporen van groot wild (reeën, herten, wilde zwijnen) gezien. De enige ‘close encounter’ met groter wild was een ontmoeting met een familie van vijf wilde zwijnen tijdens één van de wandelingen. Maar we genoten ook van de roep van de buizerd die boven ons cirkelde als we ‘s ochtends buiten koffie dronken, en de roep van de bosuil als ik ‘s avonds nog even een rondje liep met ons Hondje.

Culinair is de Veluwe overigens wat ons betreft geen hoogtepunt. Bij de Franse vakanties schreef ik over de uitgebreide lunches op terrasjes onder de platanen. Op de Veluwe is het assortiment dan toch vaak beperkt tot pannenkoeken, saté, omeletten, hamburgers en schnitzels. Vooral die laatste verraste mij. Het was wel heel lang geleden dat Geldnerd een schnitzel verorberde, en dat was in ‘schnitzel-Heimat’ Oostenrijk. Daar mag moet dat. We hebben dus meer zelf gekookt, ons huisje had daar goede voorzieningen voor. En hebben dus iets meer aan boodschappen besteed en minder aan horeca dan in een ‘gebruikelijke’ vakantie.

Het was heerlijk om er even een tijdje tussenuit te zijn. Hopelijk komen we hier de winter mee door. En zo niet, dan moet er nog een extra vakantie geboekt worden. Het vakantiepotje zit nog vol genoeg na de beperkte mogelijkheden van de afgelopen anderhalf jaar….

Kosten

Vakantie in eigen land was niet echt goedkoper dan Frankrijk. Goed, we maakten minder kilometers voor de heen- en terugreis.

OmschrijvingKostenBijzonderheden
Huurauto en Brandstof€ 556785 kilometer incl. heen- en terugreis
Huisje€ 962via AirBnB
Boodschappen€ 260
Horeca€ 275
Overige€ 8Wandelkaart regio
Totaal€ 2.061

Gerekend over 10 dagen en 2 personen is dat dus iets meer dan € 100 per persoon per dag. Dat is niet zo heel anders dan we op onze buitenlandse vakanties per dag uitgaven. Minder brandstof, minder horeca, meer boodschappen.

Bij andere bloggers las ik de afgelopen maanden ondermeer over de vakanties van Luxe Of Zuinig en Geldsnor. Maar anderen zijn vast en zeker ook weg geweest.

Hoe was jouw vakantie dit jaar?

Dit bericht heeft 12 reacties

1. Bon

Nederland is een goed vakantieland. Fijn dat jullie genoten hebben.
    Ik zou geen draagzak nemen, maar een hondenbuggy. Hier kan hij ook heerlijk plat in slapen. Is misschien niet handig rijden in de natuur, maar lijfelijk gezien voor de hond wel prettige dan een draagzak.
    Mijn vakantie moet nog komen. Deze is geboekt na de herfstvakantie.

2. Luxe of Zuinig

Dat zijn herkenbare kosten inderdaad Geldnerd. Nederland was wat dat betreft pre-corona veel goedkoper, maar goed, zoals je zelf ook aangeeft zat de vakantiepot nog goed vol van de afgelopen anderhalf jaar.
    Zelf staat de volgende vakantie overigens ook alweer gepland, heel uitdagend op wintersport volgend jaar. We gaan het gewoon doen en heb er alle vertrouwen in dat deze doorgaat. De kosten daarvan echter….. die zijn wat hoger dan een midweek weg in Nederland.

3. Greet

Ik heb, mede door corona en nog niet op reis willen, van huis geruild met iemand die ik via internet kende. Ik in hun huis, zij in het mijne. Beide zijn bijzondere woonplekken.Ik ging naar een grote stad, in een hofje. Enorm genoten. Naast de treinreis en de normale boodschappen bijna niks uitgegeven.Dus eigenlijk een week weg voor 35 euro. Nou ja, ik heb nieuwe jas gekocht, maar die stond wel al gepland(die vervangt de jas die ik al vijftien jaar droeg).

4. AssOnFire

Daar waar wij vorige jaren zeker 6 keer per jaar even in het buitenland vertoefden hadden wij -door corona perikelen- totaal geen behoefte aan vakantie. Tussen de mensen? Ons niet gezien! Dit jaar bestond onze 3.5 week vakantie dan ook uit ‘familie komt logeren’. Want we hadden wat quality time in te halen na een jaar waarin we elkaar nauwelijks hebben kunnen zien.
    Maar nu het erop begint te lijken dat we de binnenkort met minder risico wat vrijer kunnen gaan bewegen, begint het bij mij toch wel een beetje te kriebelen. Het kan ook zijn dat deze behoefte deels wordt gevoed doordat aanstaande vrijdag mijn sabbatical begint. In mij roept het: Ik heb avontuur en wat ontbering nodig!’ Maar wil tegelijk ook nog niet de grens over. Ik vermoed dat ik binnen enkele weken aan het Pieterpad ga beginnen. Vrijwel ongetraind en alleen. Die staat al jaren op de bucket list. Omdat ik wil weten hoe NL er te voet uitziet. Hoe het landschap langzaam of minder langzaam verandert. En tegelijkertijd lekker diep gaan.
    Die vakantie over de grens stellen we nog even uit tot volgend jaar.

5. Audrey

Ik heb meer vertrouwen in die toekomstige generaties, hoor, wat betreft de toekomst van onze planeet… Maar verder is deze saaie jonge vrouw het aardig met je eens over vakanties. Het hoeft niet groots en meeslepend – juist niet. Ik wilde gaan zeggen dat die huurauto nog best duur is, maar ach, mijn eigen auto in bezit is natuurlijk ook niet per se goedkoop. Het gaf wel een kick dat ik op en neer naar Texel kon rijden (en daar nog wat kilometers) zonder mijn in Duitsland gevulde tank te hoeven bijvullen.

1. Geldnerd

Ja, omdat wij geen auto hebben lijkt de vakantie extra duur. Maar door de jaren heen is voor onze situatie het niet hebben van een auto echt de voordeligste optie.

6. Marianne

Leest als een heerlijke vakantie. Wij zoeken ook graag de natuur op. Dit jaar is de vakantie erbij ingeschoten behalve onze bezoeken aan onze zoon in Denemarken. Dat is ook een beetje vakantie natuurlijk.
    Volgend jaar gaan we weer kanoën in Zweden en ik hoop in het voorjaar nog een huisje in het bos te boeken.
    Ach en die hondje toch…echt een dagje ouder. Ons hondje gaf er op bijna 12 jarige leeftijd ook ineens de brui aan tijdens een flinke wandeling. Ging ze gewoon zitten. Dan besef je ineens dat ze echt een dagje ouder zijn.
    Hopelijk gaat hondje nog vele wandelingen mee met de draagtas als back up 😉 onze Muffin is 14 jaar geworden.

7. MB

Na wikken en wegen besloten deze zomer toch naar het buitenland te gaan. Partner en ik werken allebei in het ziekenhuis met patienten. We zijn gevaccineerd, niet ziek geweest de afgelopen Corona tijd en toe aan een “echte” vakantie. Twee weken in het prachtige Kroatie geweest, en wat hebben we een fantastische vakantie gehad. Vliegen, auto huren, verblijf, diesel, tolwegen, boodschappen, 3x uit eten, 2x entree Nationale Parken voor ongeveer 2000 euro.

8. boelboek

Voortaan geen wandelkaart meer kopen. Er is een gratis app: Klompenpaden, met prachtige wandelingen in heel Gelderland en zelfs daar buiten. Een aanrader.

1. Geldnerd

Wij lopen graag onze eigen routes, dan is een gedetailleerde wandelkaart wel handig.

9. TH

Net terug van 18 dagen camperen. Een “3 persoons” tent met z’n 2en (met 2 normale luchtbedden ook helemaal vol, dus ik snap niet hoe ze dit soort tenten 3 persoons durven noemen). Kleine auto volgeladen en met fietsen achterop naar Belgie. Vanuit Brabant gezien heel dichtbij. En op campings, net na ’t seizoen is het ook lekker rustig en je kan ook zelf koken. Wat mij betreft volgend jaar weer, maar dan met 2 graden warmer 😉