Kleine ergernissen automatiseren

Ik ben niet altijd tevreden over de Rabobank, maar op één punt zijn ze in elk geval beter dan de ABN AMRO bank (waar Geldnerd en Vriendin hun gezamenlijke rekening hebben). En dat ene punt is de exportfunctie voor transacties.

Zoals bekend download ik (vrijwel) elke week de boekingen van mijn bankrekeningen om ze te importeren in mijn administratie-spreadsheets. Gewoon alle boekingen van alle rekeningen sinds de vorige download. Dat werkt prima. Maar er zit een verschil tussen Rabobank en ABN. Bij de Rabobank zit er nooit overlap tussen de bestanden, bij de ABN vrijwel altijd wel. Ik vermoed dat dat komt omdat Rabo bij het samenstellen van het bestand kijkt naar datum en tijdstip sinds de laatste download, terwijl ABN bij het samenstellen alleen kijkt naar de datum.

Op zichzelf is het natuurlijk geen ramp. Ik kijk even bij de verwerkte boekingen in mijn administratie, en verwijder handmatig de geïmporteerde boekingen die dubbel zijn. Maar dat zijn extra handmatige handelingen, en dat was nou net niet de bedoeling. Mijn uitgangspunt is dat zoveel mogelijk handelingen geautomatiseerd moeten worden, zeker de herhalende. Ik wil mijn tijd kunnen besteden aan kijken hoe ik ervoor sta, niet aan simpele herhalende handmatige handelingen waarbij ik ook nog eens menselijke fouten kan maken.

Dus afgelopen week heb ik mijn importmacro in Excel aangepast. Na de import kijkt mijn excelsheet nu zelf of er overlap is, en verwijdert ‘ie zelfstandig de dubbelingen. Kleine moeite, groot plezier. Weer een stukje handwerk verwijderd.

Maar helaas, toen ik afgelopen weekend bij de Rabobank mijn transacties ging downloaden, kreeg ik de melding dat ze per 1 september 2018 gaan stoppen met het ‘.txt’ bestandsformaat , dat ik tot nu toe gebruik. Daarvoor in de plaats komt het ‘.csv’ bestandsformaat. Ik heb alvast een proefbestand gedownload, want ik zal ook mijn Rabobank importmacro hiervoor aan moeten passen. Dat bestand heb ik al even bekeken, maar de opzet is echt helemaal anders. Dat wordt een forse verbouwing. Uiteraard zal ik de nieuwe versie ter zijner tijd publiceren op mijn Downloads pagina.

Automatiseer jij ook wel eens kleine ergernissen weg?

Dit bericht heeft 8 reacties

  1. hypotheekweg

    Wees blij, anders hou je straks nog tijd over 😉

    1. Geldnerd

      Ik heb er maar meteen een ‘coding weekend’ van gemaakt….

  2. Jan

    Ik heb het update van de waarde van al m’n beleggingen geautomatiseerd.
    Om privacy-redenen bewaar ik die gegevens in een Excel-spreadsheet, maar de mogelijkheden van Excel om automatisch cijfers van het web binnen te halen zijn beperkt, dus dat doe ik voor een stuk met Google sheets, waarna die cijfers automatisch op het web in een tabel geplubliceerd worden, waar Excel ze makkelijk met een web query kan binnenhalen.
    Ik heb ondervonden dat ik voor iedere web query moet instellen dat ze niet op de achtergrond mag lopen, want anders bleef Excel vaak hangen.

    1. Jeroen

      Jan, om privacy-redenen werk je met Google sheets?!

      1. Jan

        Nee, om privacy-redenen zitten me eigen cijfers in een Excel spreadsheet op de pc. Google sheets gebruik ik alleen maar om koersen enz. van het web te scrapen en om te zetten in een webpagina die ik dan kan binnenhalen in Excel.
        De privacygevoelige gegevens staan dus niet in een Google sheet, daar staan alleen koersen enz.

    1. Geldnerd

      Dank!

  3. Van den Broek

    Zeker 🙂 Ik heb oa mijn crowdfunding activiteiten geautomatiseerd. Leest alle bank mutaties in en koppelt die aan het juiste project, zo kan ik zien of alle betalingen zijn ontvangen… Geschreven in PHP en JavaScript.

Reageren is niet mogelijk.