Klagen over SAXO Bank?

  • Berichtcategorie:Beleggen

Medio april is de beleggingsportefeuille van Geldnerd overgezet van BINCK naar SAXO Bank. Dat was één van de eerste golven aan gebruikers die overgezet werden. Inmiddels kunnen we stellen dat de oorspronkelijke ambitie (‘vóór 1 juli alle 300.000 gebruikers over’) niet gehaald is. Want Vriendin heeft ook nog een (beheerd beleggen) rekening bij Binck, en die wordt (na eerdere aankondigingen en terugtrekkingen) komend weekend pas overgezet. Dat is in ieder geval op dit moment het plan.

De afgelopen weken regende het klachten over SAXO. Ik las er diverse artikelen over in het FD, allereerst over de klachtenregen en de onbereikbaarheid van de helpdesk. Daar heb ik zelf ook één keer mee te maken gehad, toen het vernieuwen van mijn wachtwoord niet helemaal vlekkeloos verliep. Later diezelfde week schreef het FD dat klagende klanten kosteloos konden vertrekken. Verder zou ik, als ik bij SAXO werkte, niet zo heel blij worden van de reviews op Trustpilot. Er is zelfs al een website om klachten te melden en mee te doen met een eventuele claim tegen SAXO. En ook in België regent het klachten van BINCK-klanten die overgegaan zijn naar SAXO. Ze eisen hun platform terug! Daar kan ik me wel in vinden, in die eis…

Mijn beleggingen

Zelf had ik alleen een Zelf Beleggen rekening bij BINCK, mijn overgang in april is soepel verlopen. Een weekendje kon ik (zoals vooraf aangekondigd) niet inloggen, en op maandag stonden mijn rekeningsaldo en al mijn posities keurig in de SAXO-omgeving. Behalve het probleempje met het vernieuwen van mijn wachtwoord heb ik nog maar één ander probleempje gehad. Aan het eind van het tweede kwartaal kwam een dividendbetaling een paar dagen later binnen dan aangekondigd.

Nu ben ik zeker geen standaard gebruiker. Ik ben een ‘light’ gebruiker. Ik log eigenlijk nog maar eens per maand in om bij te kopen, en een paar dagen later nog een keertje om een rapportje te downloaden met de transactiegegevens. Verder kom ik er nauwelijks meer. Mijn beleggingsspreadsheet wordt inmiddels wekelijks bijgewerkt zonder een rapportje te downloaden van SAXO, gewoon met de AANDELEN-functie van Excel.

Wat vind ik van SAXO?

SAXO heeft zich een beetje vertild aan de migratie, lijkt het. Het duurt allemaal langer en die klachtenregen is nou ook niet bepaald positief te noemen. En dat terwijl BINCK een goed lopende organisatie met een uitstekende gebruikersvriendelijke website leek te zijn. Jammer voor particulier beleggend Nederland.

De tarieven zijn hetzelfde gebleven, het pakket en de voorwaarden zijn niet veranderd, maar het SAXO internetplatform vind ik inderdaad ook nog steeds een forse achteruitgang ten opzichte van BINCK. Erg onoverzichtelijk. Inmiddels heb ik mijn weg er wel gevonden, maar meer dan een half jaar na de migratie heb ik gewoon nog een lijstje met de (weinige) functies die ik gebruik en waar ik ze kan vinden. Want ‘op intuïtie’ lukt me dat niet, of in elk geval is de intuïtie van SAXO niet de mijne. Ze hadden wat mij betreft beter de SAXO klanten kunnen migreren naar de BINCK omgeving.

Ik log overigens tegenwoordig in op Saxo TraderGO, niet op SaxoInvestor (de omgeving voor oud-Binckers). Inloggen bij Saxo TraderGO kan gewoon met dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord, en die omgeving heeft meer functionaliteit en een prettiger gebruikersinterface (vind ik dan). Die tip kreeg ik net na de migratie toen ik wat suggesties voor verbetering van de website instuurde. Maar verwacht geen wonderen. En met mijn suggesties voor verbetering (waar kan ik het IBAN-nummer van mijn beleggingsrekening vinden, beste SAXO?) hebben ze nog steeds niets gedaan. Jammer…

Als ik morgen terug kon naar de Binck omgeving, dan zou ik het doen. Dus een echte vooruitgang is de migratie niet, alle marketing van SAXO ten spijt. Voorlopig blijf ik wel gewoon zitten. Maar laat SAXO het niet wagen om de prijzen te verhogen totdat het platform minimaal kan wat Binck kon. En ze kunnen ook beter geen ruzie krijgen met een toezichthouder. Want dat vind ik, gezien de omvang van mijn beleggingsportefeuille, misschien nog wel een belangrijker criterium dan een soepel werkende internetomgeving.

Zijn er alternatieven?

Het is wel een interessante vraag waar je nog naartoe kunt als je weg zou willen bij Saxo. Want de brokermarkt is er niet beter op geworden in Nederland. Ik vind DeGiro nog steeds geen goed idee, die hebben veel te vaak ruzie met de toezichthouder, en die boetes betaal je uiteindelijk als klant. En het aanbod van de grootbanken blijft mij te beperkt. Met een beheerde portefeuille vind Meesman nog wel een optie.

Bovendien hebben de grootbanken in het verleden de particuliere beleggers al meerdere maken keihard laten vallen. Ooit was de Rabobank eigenaar van Alex Vermogensbeheer. Ik heb ooit ergens gelezen dat ze dat verkocht hebben om niet met hun eigen beleggingsaanbod te concurreren. Wat mij betreft was Rabo echt geen concurrentie voor Alex, het aanbod van Alex was vele malen beter. En tot mijn verbazing las ik onlangs dat ABN AMRO nog eens geprobeerd heeft om DeGiro over te nemen. Beide hebben ervaring met ruzie met de autoriteiten, dus dat zou wel passend geweest zijn?

Ik heb (zoals gezegd) persoonlijk nog geen reden om op te stappen bij SAXO. Maar ik houd de situatie en het nieuws wel nauwlettend in de gaten.

Hoe gaat het met jouw broker?

Nota bene: En één dag later geeft ook SAXO eindelijk toe dat het niet helemaal loopt zoals verwacht.

Dit bericht heeft 12 reacties

  1. Bankspaarder

    Met mijn broker, Meesman, gaat het uitstekend bij mijn weten. Ik ben enkele jaren geleden van DeGiro overgestapt naar Meesman (en daarvoor overigens van Binck naar DeGiro) en ben nog steeds blij met die laatste overstap. Ja, zelf beleggen kan goedkoper dan bij Meesman maar ik vind hun Wereldwijd Totaalfonds (met meer dan 6500 bedrijven) super. Dat kun je ook zelf prima bij een alternatieve broker middels een paar NT fondsen in je portefeuille maar ik vind het prettig dat ik hier zelf niets voor hoef te doen. Daarnaast merk ik dat ik er minder mee bezig ben dan bij DeGiro waar ik regelmatig vanuit een soort automatisme ging inloggen op de app om te kijken wat de stavaza van mijn portefeuille was. Over emotioneel beleggen gesproken… Nu veel minder ‘last’ van. Het enige wat mij bij Meesman niet aanstaat is hun aanbod tov Obligatie index fondsen. De wereld variant heeft maar liefst 142 obligaties, of wel een zeer slechte spreiding. Teleurstellend vind ik, zeker gezien hun wereldwijd totaal aandelenfonds.

  2. Dvd

    Hier als Belg ook de overstap van Binck naar Saxo moeten maken, alles verliep vlot. Het platform is inderdaad een sterke achteruitgang tov Binck, helemaal niet intuïtief en sommige basis indices zijn gewoonweg niet aanwezig (in saxo investor). Ik blijf er nog voorlopig, maar zoals je zegt Geldnerd; van zodra de tarieven wijzigen zoek ik alternatieven. Het aanbod is volgens mij in België nog beperkter dan in NL, zal terug afwegingen maken… bedankt om het nieuws rond Saxo te bundelen!

  3. figano

    Ik heb een rekening bij Saxo die in september is overgezet vanuit Binck. Ik heb wat ETF’s en 1 aandeel met regelmatig dividend. Dat dividend betaalt de kosten en ik handel verder niet. Niet de reguliere klant waarschijnlijk want ik ben niet ontevreden.

    Ik heb geen problemen ervaren met de overgang en ik vind de apps en sites hanteerbaar. Binck was beter en gebruiksvriendelijker, maar dit voldoet ook. Naast Saxo heb ik ook een beleggersrekening bij een grootbank waar ik regelmatig bijstort in NT-fondsen. Ik handel dus niet via Saxo, alleen hold.

  4. IBAN Tipper

    De IBAN kan je vinden op de Portefeuille tab in SaxoInvestor. In de balk waar je rekeningnaam staat, staat rechts een knop “Storten”. Daarnaast een knop met drie bolletjes. Klik die knop en kies Details. Daar staat de IBAN.

    1. Geldnerd

      Gevonden, dank voor de tip! Maar het illustreert wel precies wat ik bedoel met de niet-intuitieve interface. Hoe diep kun je dit soort dingen wegstoppen….?

  5. MrPFP

    Ik zit voor 75% bij Meesman en 25% bij DeGiro Custody
    Dit geeft een beetje spreiding in brokers, maar bij DeGiro heb je ook grotere liquiditeit in geval van nood, doordat je direct op de beurs belegt.

    Bij Meesman duurt het ruim een week voordat je je geld op de rekening hebt. Dit is geen enkel probleem bij langetermijn vermogensopbouw of periodieke onttrekking als inkomensaanvulling.

    De totale kosten van wereldwijd aandelen Meesman versus gratis kernselectie vwrl bij DeGiro zijn vergelijkbaar.

    De communicatie en beleggingsfilosofie van Meesman spreekt me erg aan als lange termijn indexbelegger.
    Ook tijdens het bezoek aan de jaarvergadering (pre-corona 😅).

  6. Adriaan

    Dank voor het delen van je ervaring. Op dit moment beleg ik een klein bedrag bij de G.iro en ik ben op zoek naar een andere broker voor het grote werk om een portfolio op te bouwen van € 150.000.

  7. Marc

    Ik ben net begonnen met Meesman. Dit is (deels) omdat zij niet voelen als een broker. Er is een beperkt aanbod aan fondsen en dat zijn hun fondsen. Wat dat betreft voelt het bijna hetzelfde als mijn fondsen bij ASN-bank. Omdat ik op dit moment alleen met dergelijke fondsen aan de slag wil, vind ik dit prima. Als ik ooit zoals bijvoorbeeld Kaskoe echt direct in specifieke bedrijven wil investeren, dan kijk ik wel naar ‘echte’ brokers. Alleen, zoals jij aangeeft, is dat brokerlandschap nogal guur, dus blijf ik liever bij Meesman en ASN.

  8. Tiny

    Ik zit bij BND en bij ING. Voordeel van ING is geen transactiekosten bij indextrackers of fondsen. Fee is wel iets hoger qua percentage, maar weer minder vaste kosten per maand. Afhankelijk van welk pakket je hebt een hoeveel geld, kan het goedkoper zijn.

  9. Gerben

    Ik mis nog Lynx of Interactive Brokers rechtstreeks bij de alternatieven. Ok misschien niet perse intuïtief, hoewel het wel steeds beter wordt. Wel een zeer ruim aanbod van ETF’s, scherpe prijzen en is een grote speler.

    1. Kapitalisman

      Ik ben ook een tevreden klant van Interactive Brokers. Een uitstekend maar minder bekend alternatief. Handig om af en toe de Nederlandstalige documentatie van Lynx te kunnen raadplegen.

      Ik beleg echter niet in de genoemde ETFs omdat mijns inziens de voordelen niet opwegen tegen de nadelen. Kort gezegd: de kosten zijn veelal hoger en de rendementen lager. Dat ga je merken over een periode van 10+ jaar.

Reageren is niet mogelijk.