Alles draait om de eenvoud zong Het Goede Doel al in 1983. Maar bijna 40 jaar later hebben veel mensen dat principe nog steeds niet omarmd. In onze zoektocht naar ‘meer’ verzamelen we steeds meer. Meer spullen, meer abonnementen, meer bankrekeningen, meer van alles. En als je maar genoeg ‘meer’ verzamelt dan worden dingen vanzelf complex. En dan wordt het lastig. We verliezen het overzicht en er gaan dingen mis.
Complexiteit
Ook Geldnerd is in het verleden in die valkuil getrapt. Het meest treffende voorbeeld vind ik nog steeds mijn voormalige woekerhypotheek. Om mijn wensen mogelijk te maken kocht ik onder de vlag van een ‘hypotheek’ de volgende producten:
- Een aflossingsvrije hypothecaire lening.
- Een spaarrekening met allerlei voorwaarden.
- Een beleggingsrekening met allerlei voorwaarden en een beperkte set fondsen om uit te kiezen.
- Een overlijdensrisicoverzekering.
En voor al die producten berekende de bank mij kosten en betaalde ik rente en premies en legde ik geld in. Ik heb ze niet meer, maar ik weet nog dat er een enorm pak papier bij dit ‘hypotheekproduct’ hoorde. Ik heb er destijds bij volle bewustzijn voor getekend, maar anno 2020 vraag ik me wel af waar ik destijds in godsnaam mee bezig was….
Eenvoud
Tegenwoordig ben ik dol op eenvoud. In spullen, maar ook in mijn financiële leven. Het helpt me om overzicht te houden en beperkt het aantal keuzes dat ik moet maken. En ook dat draagt bij aan minder financiële stress. De afgelopen jaren heb ik regelmatig geschreven over hoe ik probeer om alle onderdelen van mijn financiën eenvoudig te houden. In deze blogpost een actueel overzicht.
Hypotheek
Onze hypotheek is tegenwoordig de eenvoudige lineaire variant. Heel simpel elke maand een vaste aflossing en een dalend rentebedrag betalen. Wat we zelf beïnvloeden door extra af te lossen met de sneeuwbalmethode.
Verzekeringen
Onze verzekeringen zijn geminimaliseerd en bij een goedkope, eenvoudige aanbieder ondergebracht. Geen overbodige dingen zoals een smartphoneverzekering. Alleen een inboedelverzekering en een aansprakelijkheidsverzekering. Opstal loopt via de VVE, en uiteraard hebben we allebei een zorgverzekering (geen aanvullende verzekeringen) waarvan we de premie in één keer per jaar betalen. We hebben geen overlijdensrisicoverzekering, als één van ons komt te overlijden dan zorgt het nabestaandenpensioen ervoor dat de achterblijver niet in de financiële problemen komt.
Betalen
Ik heb een standaard lopende rekening met pinpas, en een creditcard (vooral voor online aankopen en op reis). Verder betaal ik mobiel met Apple Pay, dan hoef ik mijn portemonnee pasjeshouder niet mee te nemen. Verder hebben Vriendin en ik samen één betaalrekening voor de gezamenlijke huishouding.
Sparen
Geldnerd heeft ‘maar’ twee spaarrekeningen. Dat is nog veel, want rente is nergens meer te krijgen. De ‘kleine buffer’ is rechtstreeks gekoppeld aan mijn lopende rekening, en het geld kan in een paar seconden heen en weer. Het is bedoeld om gedurende de maand voldoende geld achter de hand te hebben voor de reguliere betalingen.
De ‘grote buffer’ staat bij een andere financiële dienstverlener. Geld heen en weer boeken tussen de grote buffer en mijn lopende rekening kost een (werk)dag. In de grote buffer zit mijn contant geld buffer van vier maanden leefgeld en de inhoud van mijn ‘potjes‘. Welk geld in welk potje hoort staat niet bij mijn spaarrekening, alhoewel je tegenwoordig bij vrijwel iedere aanbieder deze ‘potjes’ kunt aanmaken. Maar mijn bank heeft er niks mee te maken hoe ik mijn geld verdeel, dat staat dus in mijn eigen administratiespreadsheet.
De grote buffer is zo ook ‘uit het zicht’. Ik zie ‘m niet als ik wekelijks even inlog bij mijn bank om de boekingen te downloaden en de administratie bij te werken. Ik kom dus ook niet in de verleiding om ‘m ‘even’ te gebruiken. Ik vind het prettig dat dit bij een andere bank staat. Ja, ik houd ook mijzelf graag voor de gek.
Beleggen
Ik heb één beleggingsportefeuille bij één broker. Daar heb ik een portefeuille die alleen maar bestaat uit breed samengestelde en goedkope ETFs, één voor large caps, één voor small caps, één voor obligaties, en nog drie voor dividend.
Papierloos
Geldnerd is volledig papierloos. Rekeningen en correspondentie komen ons huis binnen langs elektronische weg. Ik heb een speciaal e-mail adres dat ik hiervoor gebruik. Daarmee houd ik mijn persoonlijke mail en mijn administratieve mail gescheiden. En ik weet altijd in welke mailbox ik moet zijn om openstaande administratieve punten af te handelen. Wekelijks worden alle openstaande berichten afgehandeld. Facturen worden dan meteen betaald, of in elk geval voorgeprogrammeerd voor automatische betaling vóór de vervaldatum. Daarna wordt de factuur en/of mail gearchiveerd. Zo vergeet ik niks en raak ik ook niets kwijt.
Geautomatiseerd Betalen
Vrijwel al mijn betalingen zijn geautomatiseerd. Via automatische incasso’s, of via maandelijks terugkerende geautomatiseerde boekingen. Dat gaat onder andere om de boekingen naar mijn beleggingen en spaarrekening, maar ook om de uitlaatservice, de vereniging van eigenaren, en dat soort dingen. Als er iets afwijkt van normaal, dan signaleert mijn administratiespreadsheet dat als ik wekelijks de administratie bijwerk.
Geautomatiseerd Sparen en Beleggen
Zodra mijn salaris is betaald gaat er als eerste geld naar de spaarrekening, de beleggingen, en de extra aflossing van het huis. Vervolgens leef ik van wat er overblijft. Niet andersom, het is niet zo dat ik pas aan het eind van de maand spaar wat er overblijft. Want dat zou waarschijnlijk een stuk minder zijn. Ook het beleggen is grotendeels geautomatiseerd. Niet dat er met mijn inleg automatisch aangekocht wordt, alhoewel dat ook wel kan bij sommige aanbieders. Ik doe mijn ene aankooporder nog zelf, maar mijn beleggingsspreadsheet vertelt mij wat ik moet kopen om zo dicht mogelijk bij mijn gewenste portefeuilleverdeling te komen.
Oude rekeningen en accounts opgeruimd
Oude spaarrekeningen of beleggingsrekeningen die ik niet meer gebruik. Accounts bij websites waar ik nooit meer kom. Ik ruim ze op. Verwijder ze. Zeg ze op. Zo kunnen ze geen onverwachte kosten meer opleveren en vormen ze ook geen beveiligingsrisico meer. Want hoeveel persoonlijke gegevens heb je nog rondslingeren op websites die je niet meer gebruikt? Hoeveel ongebruikte accounts zijn er met wachtwoorden die je ook elders gebruikt?
Minder Abonnementen
Ik houd goed zicht op mijn abonnementen. Die kosten namelijk elke maand geld. Er staan reminders in mijn agenda voor de uiterste opzegdata, en regelmatig evalueer ik of de abonnementen nog wel opleveren wat ik ermee wil bereiken. Zo ja, dan mogen ze blijven. Zo nee, dan gaan ze de deur uit.
Overzicht Houden
Of je nu 3 of 30 bankrekeningen hebt, het is belangrijk om overzicht te houden. Dat kan op allerlei manieren, variërend van een schriftje tot geautomatiseerde systemen. Ik heb mijn spreadsheets. Die helpen mij om van week tot week zicht te houden op mijn administratie en beleggingen, van maand tot maand op onze hypotheek, en van kwartaal tot kwartaal op de totale ontwikkeling van mijn eigen vermogen. Alhoewel er zelfs dan nog wel eens iets mis gaat. Maar daarover aanstaande maandag meer <cliffhanger>….
Tenslotte
Vind je het nog best uitgebreid en ingewikkeld allemaal? Dan daag ik je uit om jouw eigen financiële huishouding ook eens zo op een rijtje te zetten! Je zult waarschijnlijk verbaasd zijn over hoe uitgebreid die is. Mijn eigen financiën zijn georganiseerd. En daarmee zorgen ze voor rust, en niet voor financiële stress. Dat gun ik iedereen! Met financiële producten is het vaak net als met spullen. Door de jaren heen verzamelen de meeste mensen er steeds meer van. Ook hier kan dus af en toe een grote schoonmaak geen kwaad.
Zijn jouw financiën eenvoudig en stressvrij?
Erg mooi overzicht op het einde! Waarom zijn de aflossingen een handmatige betaling (en niet geautomatiseerd) als ze iedere maand hetzelfde bedrag zijn?
Omdat ze elke maand anders zijn. We lossen elke maand extra af, en daardoor verandert zowel de verschuldigde rente over het resterende bedrag als de nieuwe aflossing (resterend bedrag gedeeld door resterend aantal maanden). En die besparing stoppen we dan de daarop volgende maand ook weer in de extra aflossing, onze sneeuwbal. Waardoor de daarop volgende maand ook weer alles anders wordt. Steeds meer aflossing, steeds minder rente.
In mijn blogpost over de lineaire hypotheek en in mijn hypotheekupdates kun je er meer over lezen.
zeer herkenbaar weer, zo is het hier ook allemaal geregeld. een Oase van Financieele rust 🙂
Eerlijk gezegd hou ik al die transacties niet bij. Vooralsnog gaat het goed. Ik heb hierover nog geen onrust mogen ervaren 🙂
Ooit als ik groot ben misschien.
Ik vind een apart mailadres voor belangrijke zaken wel een goede zet, ga ik ook eens over nadenken.
Ja, het bevalt mij ook uitstekend. Ik heb dat vorig jaar ingevoerd, gekoppeld aan het opruimen van al mijn accounts, het omzetten naar een nieuw e-mail adres en het beter beheren van mijn wachtwoorden (zie deze blog). Was even een klus maar het brengt veel structuur en rust.
Als je een Gmail adres hebt kun je eerst een + achter je naam zetten en dan een label waar je de mail aan wil herkennen. Gmail negeert namelijk alles wat na een + komt. geldnerd@gmail.com en geldnerd+nuon@gmail.com komen in dezelfde mailbox terecht. Je kunt er echter wel via een filter een label aan hangen zodat je ze wel in 1 mailbox hebt, maar ze toch gemakkelijk terug kan vinden
Dat is inderdaad een makkelijke optie. Zelf heb ik het domein [mijn-achternaam].com, en daar kan ik bij mijn hostingprovider verschillende e-mail adressen bij aanmaken. Ik houd mijn mail graag buiten de klauwen van Google en andere techreuzen.
Voor mij wel, voor een ander misschien minder 😉
Hier ook Pay Yourself First, dus zodra ik mijn salaris naar mezelf overmaak (automatisch), gaat er automatisch naar de spaar- en beleggingspotjes. Het meeste geld staat uit beeld bij een andere bank. Gezamenlijk doen we met een gezamenlijke spaar- en betaalrekening en persoonlijk heb ik nog onderscheid tussen zakelijk en privé.
Weinig verzekeringen; alleen wat verplicht is of niet gemakkelijk zelf op te vangen. Een annuïtaire hypotheek waarop we jaarlijks 10 procent extra aflossen (waardoor het maandbedrag 1x per jaar naar beneden gaat).
Het is allemaal bijna saai te noemen, maar het werkt goed en kost eigenlijk vrijwel geen tijd.
Een aparte mailbox voor administratie enzo, dat vind ik een heel goed plan!
Ik ga ook zo een overzicht maken, nou ja, dat zal er niet zo strak uitzien als die van jouw. Eens zien wat we nog kunnen schrappen 🙂
Ik probeer mijn overzichten en spreadsheets en figuren natuurlijk extra ‘strak’ te maken voor publicatie hier…. 🙂 Maar het maakt niet uit hoe je dat doet, als je het maar doet! Een vel A4-papier en een potlood werken minstens net zo goed. Veel figuren beginnen bij mij als Mindmap, en dat is zo’n beetje het enige in mijn leven dat ik nog vaak op papier doe.
Ze zijn zeker stressvrij, eenvoudig…. wellicht niet helemaal, maar voor mij eenvoudig genoeg.
Voor mij is eenvoud het 9de wereldwonder.
Overzicht levert inzicht.
Inzicht geeft besparing.
Besparing zorgt voor minder.
Minder resulteert in Meer.
Meer door minder.
Aan het oefenen voor de Sinterklaasgedichten? 🙂