Het einde van autoloos leven

In het Verre Warme Land waren Geldnerd en Vriendin de bezitters van maar liefst twee auto’s. Want er was daar geen OV beschikbaar, en fietsen was vanwege het klimaat en de (on)veiligheid ook geen optie. Toen we terugkeerden naar Nederland en gingen wonen in de stad waar we ook werkten, kozen we er bewust voor om autoloos door het leven te gaan. Dat scheelde een hoop geld. Als we er echt een nodig hadden, dan was huur een goed alternatief. Verder gebruikten we het OV, de fiets, en de ‘benenwagen’. Al met al heeft ons dat de afgelopen 7,5 jaar veel geld gescheeld.

Maar die tijden zijn ten einde. Met onze verhuizing naar Elders en mijn nieuwe baan die mij serieus woon-werkverkeer op gaat leveren, is autoloos leven geen optie meer.

Gebruikt en schattig

Als atypische boomer-man hebben auto’s (en overigens ook voetbal) mij nooit echt geïnteresseerd. Zo’n ding moet het gewoon doen en liefst een beetje goedkoop zijn in het gebruik. Daar wordt de keuze overigens niet eenvoudiger van, want best veel auto’s voldoen aan dat criterium.

Ik wist wel dat het een gebruikte auto ging zijn. Want een nieuwe auto is meteen een hoop minder waard als je de showroom uitrijdt. Maar welke? Ik ben maar eens op zoek gegaan naar een lijstje van meest betrouwbare auto’s. Dat leek mij een goed begin. En ik wilde airco en cruisecontrol.

Ondertussen was Vriendin ook druk op zoek naar een auto. Bij haar is ‘schattig’ ook een belangrijk criterium. En zij wilde graag een parkeersensor.

Uiteindelijk vond Vriendin een auto die schattig en felrood was, en een parkeersensor heeft, bij een grote dealer in Geldnerd City. Er werd een afspraak gemaakt voor een proefrit. Ik keek ook maar eens op de website van die dealer naar geschikte auto’s voor mijzelf. En maakte een spreadsheet met mijn verwachte kilometers en de wegenbelasting en de verzekering en het onderhoud en de afschrijving en de brandstofkosten per jaar. En wist meteen weer waarom we het de afgelopen 7,5 jaar zonder auto gedaan hadden…. Wat een geld!

Na de proefrit spraken wij nog even met een prototype gladde edoch enigszins verlopen tweedehands-autoverkoper. Die goed in de gaten leek te hebben dat Vriendin verliefd was op dat schattige rode autootje, en dus niet erg scheutig wilde zijn met korting. Dat werd al iets beter toen we de aankoop van een tweede auto in de onderhandelingsstrijd gooiden. Dus wandelden we met twee offertes, en een afspraak voor mijn eigen proefrit, de deur uit. Die proefrit was een paar dagen later, we vroegen (en kregen) nog wat extra korting, en ineens waren we de eigenaren van twee auto’s. Zo snel kan het ook gaan.

Rijden op dinosaurussap

Bekentenis: wij gaan nog grotendeels op fossiele brandstof rijden, al is de auto van Vriendin wel een hybride. Dat is een bewuste keuze. We hebben geconstateerd dat openbare laadpalen in de omgeving van Elders uitermate schaars zijn, en het kan nog wel eventjes duren voordat wij een eigen stekje met een eigen laadvoorziening gaan hebben. Rijden op dinosaurussap zien wij dus een noodzakelijke tussenstap.

Financiering

Sinds onze terugkeer uit het Verre Warme Land ben ik autoloos door het leven gegaan. En ik heb natuurlijk ingezet op maximaal beleggen, en alleen spaargeld achter de hand houden voor een beperkt aantal grote uitgaven. Een auto hoorde daar niet bij.

Op zich stond er wel genoeg geld op mijn spaarrekening om de auto te betalen. Maar dan zou die spaarrekening daarna ook wel vrijwel leeg zijn. En dat vond ik nou ook weer geen goed idee. Want een aantal van die potjes zijn wel noodzakelijk. Als mijn laptop of mijn telefoon vandaag kapot gaat, wil ik morgen een nieuwe kunnen kopen, bijvoorbeeld. En er komen natuurlijk onzekere tijden aan met veel uitgaven die we nog niet helemaal kunnen overzien. Ik besloot dus om een stukje van mijn beleggingsportefeuille te verkopen om deze auto aan te schaffen. Daarmee houd ik mijn potjes in stand voor de uitgaven in de komende periode.

Ik heb nog even gekeken naar de optie van Private Lease. Dat kan tegenwoordig ook met tweedehands auto’s. Het aangaan van een leasecontract heeft impact op je maximale hypotheekbedrag, maar omdat wij nog maar een klein hypotheekje hebben is dat voor ons geen probleem. Mijn spreadsheet was echter onverbiddelijk. Zelf kopen was goedkoper dan leasen.

De auto in mijn administratie

In mijn financiële leven is de balans een belangrijk sturingsinstrument. Ieder kwartaal maak ik die op. Dat is niet moeilijk, het is een standaardrapport in GnuCash. Ik probeer de balans eenvoudig te houden. Ik neem mijn spaargeld en beleggingen mee, en de waarde van (en schuld op) onze woning. Mijn overige bezittingen heb ik altijd op nul gewaardeerd. Ik heb er niet veel, en heb ook geen zin om de bank, de TV, en de eettafel voor een X-bedrag tot mijn bezittingen te rekenen. Meestal zijn die dingen al heel snel bijna niks meer waard.

Maar voor mijn auto maak ik toch een uitzondering. Dat deed ik heel vroeger ook, toen ik voor mijn scheiding nog een auto bezat. Bij de aankoop heb ik het bedrag niet als kosten geboekt in mijn administratie, maar het hele bedrag naar een rekening ‘Activa : Vaste Activa : Auto’ geboekt. Daarmee verschijnt de auto ook op mijn balans onder ‘Overige Bezittingen’. Het is een bezit met waarde.

Nu verliest een auto natuurlijk ook waarde. Door ouder te worden, door kilometers te maken. Als ik die auto dus tegen de aankoopprijs in mijn administratie laat staan, dan reken ik mijzelf rijk. In elk geval rijker dan ik in werkelijkheid ben. Ik moet dat waardeverlies dus periodiek afschrijven in mijn boekhouding. Ik boek het bedrag af van de waarde van de auto in mijn activa, en boek het naar een kostenrekening voor afschrijving. Als basis van de waardering van mijn auto ga ik de ANWB Koerslijst gebruiken. Eén keer per kwartaal even kijken wat de waarde van die hoop gekleurd staal nog is.

Verder heb ik een extra potje aangemaakt in mijn administratie, ‘Onderhoud Auto’. Voorlopig ga ik hier maandelijks € 100 op storten. Hier kunnen de periodieke onderhoudsbeurten van betaald worden, en hopelijk ter zijner tijd ook nieuwe banden en andere dingen die nodig zijn om de heilige koe in een veilige rijdende toestand te houden.

Ik heb besloten om geen apart potje aan te maken om te sparen voor de volgende auto. Dat zou namelijk betekenen dat ik op termijn veel meer geld zou gaan aanhouden op mijn spaarrekening. Tot wel het dubbele van wat ik nu heb. Dat is jammer. Mocht er over een aantal jaar een volgende auto nodig zijn, dan zal ik dat zeer waarschijnlijk weer financieren door een stukje van mijn beleggingen te verkopen.

En verder bestaan er in mijn administratie vanuit het verleden nog grootboekrekeningen voor wegenbelasting, verzekering, brandstof, onderhoud, en zelfs voor bekeuringen. Die hebben jarenlang een slapend bestaan zonder enige boeking gehad, want er was immers geen auto in ons leven. Maar die rekeningen worden nu weer actief. Administratief ben ik dus helemaal klaar voor de nieuwe heilige koe in mijn leven.

Heb jij een auto?

Dit bericht heeft 26 reacties

  1. Anna H

    Van nul naar twee in tien seconden! Dat is wel een overstap. Hebben jullie geen parkeerprobleem nu? Ik hoorde uit betrouwbare bron dat lang parkeren in GeldnerdCity serieus geld kost. Hier in het Noorden kun je niet zonder auto. Met enige trots kan ik wel aangeven dat wij er maar één hebben, en die slechts structureel twee dagen in de week gebruiken. Maar OV verder de provincie in… Nee, dat is onmogelijk. (of nuja, kost je drie uur in plaats van twintig autominuten, en je komt niet meer op dezelfde dag thuis).

    1. Geldnerd

      Een parkeervergunning voor bewoners van Geldnerd City (en dat zijn we voorlopig nog) is verrassend goedkoop, ik betaalde € 65 voor één jaar (en hoop dat ik daar een deel van terugkrijg als we daadwerkelijk verhuizen). En we hadden, mede dankzij de coronaperiode, nog een paar honderd uur op de bezoekersparkeervergunning staan. Die maken we nu op voor de auto van Vriendin.

  2. marijke

    Wat een geld kost dat toch hé, een auto bezitten. ik koop gemiddeld 1 x per 10 jaar een ca 10 jaar oude niet te grote auto voor ca 4000,- (Opel Corsa) en schrijf die eigenlijk gelijk gewoon af. Rij hem door totdat evt reparaties te duur worden en zoek dan weer wat vergelijkbaars. Heb dan een betrouwbaar merk met niet te hoge kosten. Ik heb het gevoel dat dit een van de goedkoopste manieren is om auto te rijden. Verder probeer ik woon-werk verkeer (17 km) en alles in het dorp zoveel mogelijk op de fiets te doen om benzinekosten te drukken, en het is ook gewoon lekker, even op de fiets. Dit najaar is helaas wel behoorlijk nat dus ik zit meer in de auto dan ik eigenlijk wil.

  3. Opnieuwbegonnen

    Mi)n nieuw gekochte Toyota Aygo in 2013 van toen 10 mille kost toch nog steeds 78 cent per kilometer. Nu bijna 70.000 km. Verzekering buiten beschouwing gelaten. Onderhoud bij een dorpse Toyota dealer met service.

    1. Geldnerd

      Dat is serieus geld. Ik kom voorlopig uit op € 0,30 per kilometer inclusief verzekering, afschrijving, onderhoud, en brandstof, maar kan dat pas over een tijdje echt ‘herijken’ op basis van daadwerkelijke kosten.

  4. Joris

    Ik geef in zoverre niets om auto’s, dat ik er niet veel geld voor over heb. Zou best een dikke Duitse SUV willen rijden, maar wil er niet voor of naar betalen. Als Gezin hebben wij 2 auto’s; een (heel kleine) voor louter woon-werkverkeer en de ander voor woon/werkverkeer én Gezinsritten. Ze zijn allebei ouder dan 15 jaar. De een is na aangereden te zijn gewaardeerd op nihil, de ander zal (gezien leeftijd) ook praktisch niets meer opleveren (al is de occasion-markt natuurlijk veranderd de laatste jaren, relatief lage km-stand en behoorlijk nette staat). Ondanks de leeftijd hebben ze een lage km-stand en we rijden ze dan ook gewoon tot er megaveel kosten aan (dreigen te) komen.

  5. Marianne

    Sinds onze zoon in Denemarken woont hebben wij een Volvo. Een tweedehands natuurlijk. Maar het is heel fijn op de lange afstand om wat comfortabeler te rijden. Daarvoor hadden we een Kia en het verschilt toch wel met hoe je aankomt na zo een reis.

  6. Schrijver

    Ik – early-millenial vrouw – ben wel heel geïnteresseerd in auto’s. Het uiterlijk en het rijcomfort spelen ook een belangrijke rol, naast enigszins zuinig, praktisch etc.
    Sinds anderhalf jaar is ons wagenpark helemaal elektrisch en hebben wij een laadpaal op eigen terrein. Met mijn voorspelbare ritten is dat over het algemeen goed te doen.
    Qua opties ‘binnen’ vind ik cruise control (de adaptive versie is helemaal fijn) wel een heel belangrijke. Mijn zeer jonge elektrische auto heeft overigens elke denkbare optie, dus ik hoefde eigenlijk geen enkele concessie te doen. Parkeersensoren hadden voor mij niet gehoeven, dat gepiep aan alle kanten… als je zo’n koekblik niet in een vak krijgt, kun je beter een extra lesje nemen 🙂

    Is een eigen laadpaal in Elders heel ingewikkeld om te laten aanleggen?

    1. Geldnerd

      We hopen t.z.t. een eigen laadvoorziening te kunnen creëren. Maar daarvoor hebben we eerst een eigen huis nodig….

  7. wt

    Lang geleden kreeg ik via familie een gratis auto maar ik reed er nooit in. Na zeven jaar heb ik hem verkocht. Ik ga nu autoloos door het leven.

    Een benzine auto lijkt mij een verstandige keus. Het produceren van een elektrische auto, met elektromotor en accu, is een enorme last voor het milieu. Er moet nog een hoop gebeuren voor een elektrische auto beter voor het milieu is.

    Als ik naar de snelweg kijk zie ik flinke files bestaande uit glimmende nieuwe auto’s. Het gaat het zo slecht nog niet met de economie!

    1. Jeroen

      Misschien nog eens opnieuw inlezen wat de daadwerkelijke milieu belasting is van een elektrische auto fabriceren en rijden tov een dino auto!?

    2. Jeroen G

      Hi WT

      Een electrische auto is na 16km bij de huidige electriciteitsmix beter voor het milieu. En naarmate er meer groene stroom op het net komt wordt ie ook steeds groener.

      Daarnaast kan op dit moment 95% van een auto batterij al worden gerecycled. En over een jaar of twintig als de batterij aan het einde van zijn levensloop is zal dat ook weer beter zijn.

      Ook de productie van batterijen wordt steeds groener met minder vervuilende materialen.

      Fietsen en lopen zijn natuurlijk altijd beter 🙂

      1. Jeroen G

        16km moet natuurlijk 16.000km zijn 🙈

  8. Luxe of Zuinig

    Doe maar luxe hoor. Twee auto’s. Je zegt het niet, maar vermoedelijk wilde je vriendin de Fiat 500 en ben jij uitgekomen op iets japans… Maar wellicht heb ik het mis 😉

    Wij doen het zelf met een grote Duitse familie wagen die nog op dinosaurus sap loopt. Heerlijk rijcomfort en niet eens zo onzuinig door een bescheiden motor.

    Qua kosten per kilometer?
    In 2022 waren die als volgt:

    1. Benzine: €0,15 per kilometer
    2. Onderhoud: €0,11 per kilometer
    3. Vaste kosten: €0,18 per kilometer
    4. Afschrijving: €0,24 per kilometer

    In totaal €0,68 per kilometer. Dat is best wat, maar van mijn werkgever krijg ik ook een leasevergoeding waardoor deze kosten eigenlijk wegvallen.

    Kijken naar 2023 tot nu toe kom ik uit op:

    1. Benzine: €0,14 per kilometer
    2. Onderhoud: €0,10 per kilometer
    3. Vaste kosten: €0,12 per kilometer
    4. Afschrijving: €0,09 per kilometer

    Totaal tot nu toe kom ik daarmee op €0,45. Grote verschil is te verklaren door geen grote onderhoudskosten dit jaar. En meer kilometers rijden waardoor de algehele kosten omlaag gaan, ondanks duurdere benzine.

  9. Meer door minder

    Auto’s zijn echte geld op slurpers. Helaas je kan haast niet zonder als je op het platteland woont niet alleen voor woon-werkverkeer maar ook vaak voor je boodschappen daar in dorpen en/of achteraf wonen er nauwelijks winkels in de buurt meer zijn. Ik zelf fiets meer dan dat ik een auto gebruik.

  10. Ingeping

    Hoe deed jij de admin met bekeuringen en ga je het weer zo doen? De andere zaken zijn vaste lasten of hebben een eigen potje(onderhoud, benzine), maar bekeuringen vind ik een moeilijke. Ik ben ook pas echt auto gaan rijden sinds we in het buitenland wonen en het hier wel moet. Nou heb je hier veel van die wegen waar je 80 mag en opeens staan er twee huizen, is het bebouwde kom, en mag je maar 50. Op die manier al twee(!) boetes gehad. Even dacht ik het uit m’n ‘cursussen’-potje te halen (ik zie het een beetje als leergeld voor mijn brave ik-die-zich-altijd-aan-verkeersregels-houdt-en-ze-heus-wel-kent), maar heb het uiteindelijk uit m’n calamiteiten-potje gehaald: ook al heb ik zelf niet op tijd op de rem getrapt, ik vind het eigenlijk toch een ‘niet-verwachte gebeurtenis’. En een eigen potje krijgen ze sowieso niet!

    1. Geldnerd

      Tsja, keuze…. Of een aparte grootboekrekening ‘Bekeuringen’ bij de andere autorekeningen, of onder Mobiliteit\Overige. Ik ben niet van plan er veel te krijgen, cruise control helpt mij daarbij…

  11. Mark

    Ja, heb ik.

    1. Geldnerd

      Maar niet zo één als Max Verstappen….?

  12. Sjaak Trekhaak

    Nee, ik heb geen auto, gaat me al een paar decenia prima af zonder.
    Mijn vorige werkgever zat in mijn woonplaats, dus dat was 5 minuten wandelen. Nabije familie wonen dichtbij genoeg om op de fiets langs te gaan en als het een keer echt pijpenstelen regent zijn die zo vriendelijk om mij met de auto te komen halen.
    Ook voor overige bezoeken, zoals (werk)uitjes, kan ik meestal wel een lift krijgen van iemand die even de carpoolplek wil bezoeken in mijn woonplaats. En als het echt moet kan ik prima met het OV, al woon ik wel buiten de Randstad, dus soms rijdt het OV rare routes.
    Voor mijn huidige werk gebruik ik de trein en de benenwagen. Werkt prima en je draait leuk mee in de “gym of life”. Als de trein een keer echt belachelijke storing heeft kan ik altijd thuiswerken, maar voorkeur heeft kantoor.

  13. Jeroen

    Hi Geldnerd,

    Je geeft aan wat een geld dat een auto kost, maar ik schrik juist van de kosten van het OV, deze zijn ook absurd hoog.

    Naar Amsterdam met de trein is duurder dan daarna vliegen naar het buitenland.

    Mijn laatste auto’s, vaak stationwagen, kocht ik meestal ex-lease, 4 jaar oud en reed dan tot die zo’n 10 jaar oud was.

    Kosten gemiddeld per maand over die 6 jaar incl. afschrijving, belastingen, dinosap, onkosten, onderhoud, schades, verzekeringen zo’n €500-600 per maand met een 22.000km per jaar.

    Toen ik vorig jaar de vraag van mijn werkgever kreeg of ik een lease-auto wilde heb ik er 1 seconde over nagedacht en ja gezegd…

    Mijn collega’s die al eeuwen een lease-auto rijden van de zaak klagen altijd over wat een auto kost in de bijtelling, ze hebben echt geen flauw idee wat een auto echt kost wanneer je die privé moet betalen!

    Ik heb ook privélease gereden, de maandelijkse kosten daarvan waren gelijk met mijn eerdere auto’s, ben dus benieuwd hoe je privatelease vergeleken hebt met aanschaf en maandelijkse kosten?

    1. Geldnerd

      Goede vraag. Ga ik komend jaar, als ik beter zicht heb op mijn autokosten, vast nog wel eens een blogje over schrijven.

  14. Tiny

    Hier ook auto liefhebber. 1 grotere erg dure (wel 2e hands) auto met veel ruimte en pk’s. Wel plugin hybride. In de buurt op elektra rijden, de vakanties op dinosauriërs. De andere helemaal elektrisch met voor Nederland over het algemeen genoeg range.
    Veel zonnepanelen op het dak, die dekken ruim de elektra. Nu nog gewoon een stekker, als de salderingsregeling komt te vervallen wil ik overgaan naar een slimme laadpaal. Nog niet helemaal de juiste daarin gevonden, maar daar komt wel binnen een paar jaar.
    Ach ja, een hobby mag voor mij wel wat kosten.

  15. rutger

    Hier zijn we van 2 auto’s naar 1 gegaan. Tot nu toe altijd met spaargeld gefinancierd en dan onder de 8000 euro aanschaf. En dan hopen dat we er 5-7 jaar in kunnen blijven wonen. Dat is nogal bepalend voor de afschrijving, ik reken daar 100 euro per maand voor. Totale kosten probeer ik onder de 400 per maand te houden maar helaas lukt dat niet altijd.

    1. Geldnerd

      Wonen in je auto?

  16. DutchRN

    Ik heb een hele oude Hyundai. Uit 2004. Vanaf ong. mei t.m augustus ga ik op de fiets naar mijn werk en de rest van het jaar met de auto. Het is 32 km round trip. De auto heb ik in 2015 gekocht voor 4300. Heeft nu 145.000 km en doet het nog altijd prima. Soms wil ik ook schattig met achteruitrij camera, maar houden wat ik heb ik goedkoper. Wel ben ik in 2015 begonnen met elke maand een beetje geld sparen in mijn vervangende auto spaarpot. Dus als de huidige het echt niet meer door de APK red, kan ik deze vervangen. In mijn woonplaats is parkeren bijna niet beschikbaar en heel duur. Dus ik heb om deze reden een garage gekocht. Voor veel meer geld dan de auto waard is. Maar het is wel heel erg relaxed om een plek te hebben wanneer ik thuis kom.

Reacties zijn gesloten.