Geldnerd is overbodig

Geldnerd is niet meer nodig. Overbodig.

Nee, het gaat niet over mijn blog. Dat is waarschijnlijk ook overbodig, maar ik beschouw het toch eerst en vooral als mijn persoonlijke financiële dagboek. En zolang het nuttig is voor mijzelf, blijft het mooi staan.

Maar het gaat wel over mijn werk. Daar ben ik overbodig. Daar heb ik zelf voor gezorgd, en ik ben er blij mee.

In mijn huidige functie ben ik medio 2020 begonnen. Ik werd manager van een aantal mooie beleidsdossiers bij de overheid, met een mooi team mensen daaromheen. Er moest een hoop gebeuren, zowel op de dossiers als in de organisatie. Daar heb ik de afgelopen twee en een half jaar met veel plezier aan gewerkt. Ik heb veel kunnen brengen en ook veel nieuwe dingen geleerd. Het was een interessante kabinetsformatie en ook met het huidige kabinet en onze eigen minister maak ik elke week bijzondere dingen mee.

Maar in dat proces werd mijn afdeling ongeveer twee keer zo groot. Dertig medewerkers heeft mijn cluppie nu. En dat is veel. In onze organisatie vinden we een ‘span of control’ van vijftien medewerkers ‘gezond’. Nu gaat het niet alleen om de mensen, maar ook om de onderwerpen. Een team van vijftien mensen rond één thema is eenvoudiger dan een team van vijftien mensen rond drie ingewikkelde politieke thema’s. En ik heb dus dertig medewerkers. Rond vijf thema’s. Die best ingewikkeld zijn en weinig met elkaar te maken hebben. Dat vraagt het nodige van mij als manager.

Een jaar geleden ben ik dus maar eens gaan roepen dat mijn afdeling gesplitst zou moeten worden. Dat soort dingen gebeuren nooit zomaar. Dan moet er vergaderd worden en gereorganiseerd en met ondernemingsraden gesproken en zo. Dus in eerste instantie was het antwoord ‘nee’. Maar ik bleef gewoon roepen en mijn afdeling bleef groeien. Dus onlangs was het antwoord geen ‘nee’ meer.

Mijn afdeling worden er dus twee. Met twee managers. Waarvan ik er best een had kunnen zijn. Maar ik kies er zelf voor om dat niet te doen. Om een aantal redenen. Ten eerste heb ik mij ruim twee jaar geleden gecommitteerd aan het huidige team met de huidige mensen en taken. De gedachte dat ik hier een keuze in moet maken vind ik niet prettig. Ten tweede hebben we (zoals ik al schreef) de afgelopen jaren ook veel bereikt. Voor mij persoonlijk is de cirkel op deze plek dan ook wel rond.

En nu ben ik dus overbodig. En op zoek naar ‘iets anders’.

Dat klinkt allemaal dramatischer dan het is. Ik word niet ontslagen of zo. Ik heb gewoon mijn ambtelijke arbeidscontract. En ik werk voorlopig ook nog gewoon verder aan dezelfde dossiers met dezelfde mensen. Maar er is gelukkig al wel een tweede manager gevonden die ad-interim een deel van mijn afdeling en mijn dossiers overneemt. Ik heb dus iets meer tijd en ruimte om te zoeken naar een ander plekje. En daar neem ik rustig de tijd voor. Niet eindeloos, want er komt een moment dat er vaste nieuwe managers komen en dan ga ik in de weg lopen. Dat wil ik ook weer niet. Maar omdat ambtelijke molens meestal niet heel snel malen gaat dat echt nog wel even duren.

Ik houd jullie op de hoogte. Beloofd. En ik heb ook echt wel zin in iets nieuws.

Heb jij jezelf wel eens overbodig gemaakt?

Dit bericht heeft 7 reacties

  1. Anna H.

    Ha. Ha. Nee. Ik ben van de inhoud. Inhoudelijk werk is nooit gedaan. Dat zie je wel aan de groei van jouw club, blijkbaar. Ik hou niet zo van die managersdans. Je moet altijd maar zien wie je ervoor terug krijgt. Weer investeren in een relatie. Hopen dat het iemand is die zich niet met de inhoud bemoeit, maar wel zorgt dat jij je werk goed kunt doen. Die zijn er te weinig, managers die luisteren EN dingen voor elkaar krijgen. Vaak doe ik mijn werk ondanks mijn manager, in plaats van dank zij. Hoewel ik er nu al 10 maanden geen heb. Da’s ook niks. Dus, je mag wel bij mij komen 😉 (maar mijn organisatie betaalt niet zo goed)

  2. Mr.FightToFIRE

    Ik zit in IT. Mijn ganse job bestaat erin om mijn eigen job te automatiseren. Dus ja, sinds begin probeer ik mezelf overbodig te maken 😛

  3. Luxe of Zuinig

    Haha, jij oude echte ambtenaar, rustig op zoek 😉
    Dat zijn toch echt teksten die je in het commercieel bedrijf niet hoort hoor.

    Terugkomend op je vraag. Ja ik heb mijzelf wel eens overbodig gemaakt. Alles weg weten te automatiseren wat kon en problemen opgelost of weggemoffeld naar een andere afdeling die goedkoper was. Nadeel was, dat mijn takenpakket zich vervolgens uitbreidde met andere taken en ik alsnog aan de bak moest om dat weer te managen 😉

    Met andere woorden, het werk is nooit klaar daarom moet je zelf ervoor zorgen dat je weet wanneer je klaar bent.

    1. Geldnerd

      Weer een van de redenen waarom ik liever in de publieke sector werk, Luxe Of Zuinig….

  4. Rube

    Ik heb mijn werkgever voor mij overbodig gemaakt, geldt dat ook?😂.
    Succes met het zoeken naar een nieuwe interne functie/richting.

    1. Geldnerd

      Wat mij betreft telt dat ook!

  5. Mr. Groeigeld

    Zeker. Mijn motto is zelfs, dat als mijn team goed loopt, ik overbodig ben. Dat is dus een soort streven. Ook geeft het mij de ruimte om een volgende klus op te pakken. Dus erg herkenbaar wat je schrijft.

Reacties zijn gesloten.