Een brug slaan met ZIGGO

Ja, ik ben klant van ZIGGO. Niet helemaal vrijwillig, maar de dingen gaan zoals ze gaan. Voor de deur van Geldnerd HQ ligt geen glasvezel, en onze positie ten opzichte van de centrale is dusdanig dat ADSL ook niet echt een aanbevelenswaardige optie is (tenzij je ervan houdt om naar zandlopertjes te kijken). Dan blijft kabel over. Of geen internet, maar dat is geen optie meer anno 2018. Dan zou ik de wereld ook niet meer met mijn schrijfsels kunnen bestoken.

En veel mensen weten het niet, maar het modem van je internetprovider heeft meestal 5 functies. De eerste is het vertalen van het internetsignaal van het Coax / Telefoon / Glasvezel netwerk. De tweede is Router, zeg maar hoofdkwartier van je eigen netwerk en verbinding tussen het internetsignaal en jouw interne netwerk. Dan ook nog de Firewall, de beveiliging tussen jouw netwerk en het grote boze internet. Als vierde Switch, die regelt de communicatie tussen verschillende onderdelen van je netwerk. Bijvoorbeeld tussen twee laptops, van een PC naar een printer, van jouw browser naar het internet, of van een server naar je Smart TV. En tenslotte is het modem vaak ook nog een WIFI access point, het is een zender en ontvanger voor jouw WIFI-netwerk in huis.

Al die functies in een klein kastje. Dat betekent concessies doen, het ding kan alles een beetje maar is nergens echt goed in. En de provider zet meestal ook zoveel mogelijk dingen dicht, zodat ‘wij onwetende gebruikers’ niks per ongeluk stuk kunnen maken. De gemiddelde gebruiker heeft er geen last van, maar zodra je iets meer wilt loop je tegen de grenzen aan. Houd dat goed in gedachten als je verder leest… Ik heb geprobeerd mijn nerdervaringen zo toegankelijk mogelijk op te schrijven…

Een van de belangrijke dingen waar ik de internetverbinding voor gebruik is mijn backup. Mijn laptop synchroniseert automatisch met mijn server, en die synchroniseert elke nacht met een tweede server op een andere locatie. Op die manier raak ik nooit iets kwijt, een essentiële randvoorwaarde als je je leven vrijwel helemaal digitaal maakt.

Dat synchroniseren werkte al een aantal jaren probleemloos. Eerst vanuit het Verre Warme Land naar Nederland, en de afgelopen anderhalf jaar van Geldnerd HQ naar de backup-locatie. Totdat het er opeens mee ophield. De ene nacht deed ‘ie het nog probleemloos. En de nacht daarop niet meer. Dat merk ik vrij snel, mijn server meldt het namelijk keurig op mijn smartphone als er iets niet volgens plan gaat.

En dan begint het mooie proces dat ‘troubleshooten’ heet. Eerst heb ik een noodverband gelegd. Mijn meest essentiële bestanden heb ik dagelijks laten synchroniseren met ‘de cloud’, waar ik eigenlijk helemaal geen fan van ben. Ook backupte ik even wekelijks naar een externe USB schijf.

Daarna boog ik mij over het Raadsel van de Niet-Synchroniserende Servers. Eerst dacht ik dat het aan de servers zelf lag. Of meer specifiek, aan de software die de synchronisatie regelt. Maar toen ik de backup-server van de externe locatie naar Geldnerd HQ haalde, werd het raadsel steeds groter…

Toen ik de servers naast elkaar zette, en beide aansloot op de switch in mijn werkkamer (1), was er geen enkel probleem met de synchronisatie. Het lag dus niet aan de servers of aan de synchronisatiesoftware. Maar vervolgens sloot ik een van de beide servers aan op een netwerkpoort van mijn ZIGGO modem (3), en de andere op de switch. En deed de synchronisatie het niet meer. Toen ik beide servers aansloot op mijn modem (2), ook niks. Het leek er dus op dat het aan mijn modem lag.

Dus contact gezocht met ZIGGO. Die me keurig en gratis een nieuw modem stuurden. Dat keurig werkte toen ik ‘m aansloot, en ook nog eens zorgde voor een IPv6 adres. Maar vervolgens sloot ik een van de beide servers aan op een netwerkpoort van mijn nieuwe ZIGGO modem, en de andere op de switch. En deed de synchronisatie het nog steeds niet. Toen ik beide servers aansloot op mijn nieuwe modem, ook niks. Het nieuwe modem had dus niets opgelost.

Dus heb ik mijn probleem maar eens uitgebreid opgeschreven en gepost in de ZIGGO Community, waar de klanten van ZIGGO elkaar proberen te helpen met problemen waar de helpdesk blijkbaar niet uitkomt. Daar bleef het aanvankelijk angstvallig stil.

Na een weekje kwamen er toch een aantal reacties. Niemand die precies kon aanwijzen waar het aan lag. Maar wel een ernstig vermoeden dat de switch, het gedeelte dat dus het verkeer tussen onderdelen van mijn netwerk regelt, in het modem van ZIGGO zich na een recente firmware-update niet (meer) gedraagt als een normale switch. Alles wat niet ‘standaard’ is wordt automatisch geblokkeerd. En mijn servers, en de ‘kanalen’ die ik gebruik om ze te laten communiceren, zijn niet echt standaard.

Goed. Hoe nu verder? Er was eigenlijk maar één mogelijke oplossing. Een nogal drastische. Je kunt ZIGGO vragen het modem in ‘bridge’ modus te zetten. Dan worden alle functies uitgeschakeld, behalve het doorgeven van internetverkeer. Want je kunt in het ZIGGO-modem niet even naar de instellingen van de switch om ‘m te vertellen wat hij wel en niet moet doorlaten. Dat heeft meneer ZIGGO keurig dichtgespijkerd.

Alles uitschakelen dus, behalve het doorgeven van internetverkeer. Dat betekent wel dat je voor de andere vier functies (router, firewall, switch en WIFI) een ander apparaat of andere apparaten nodig hebt. En daar ging het nerdhart van Geldnerd sneller van kloppen.

Een switch staat er ook al in de studeerkamer overigens, want daar staan nu de servers en de printer. En in ons huis hangen ook twee WIFI toegangspunten, om ervoor te zorgen dat we overal goede dekking hebben. Maar ik houd er wel van om dingen dubbel uit te voeren, zodat alles niet meteen onderuit gaat als er een component stuk gaat. Ik heb dus een goede router uitgezocht, die deze functies combineert.

En die router ben ik ook niet standaard in gaan zetten. Veel leveranciers werken de firmware, het besturingssysteem van zo’n router, niet vaak bij. Ook niet als er nieuwe lekken gevonden worden. En na een paar jaar houden ze er sowieso mee op. Koop maar een nieuwe router, denken ze dan. Ik heb dus, zodra de router uit de doos kwam, er een ander, open-source, besturingssysteem op gezet. De keuze is gevallen op OpenWRT. Wordt vaker bijgewerkt, en biedt voor de geavanceerde gebruiker veel meer instellingsmogelijkheden. Dat vond ik nog wel even spannend, want als het per ongeluk zou mislukken om dit systeem erop te zetten, dan is de router waardeloos (‘bricked’) en de garantie vervallen. Maar dat ging helemaal soepel en zonder problemen.

De router heb ik stand-alone neergezet, los van het netwerk thuis maar met alleen mijn laptop eraan. Ik heb ‘m helemaal ingesteld en getest. Toen alles naar behoren werkte, heb ik de router bij het modem geplaatst. Klaar voor de volgende stap.

Allereerst heb ik ZIGGO gevraagd om terug te gaan van IPv6 naar IPv4. Dit omdat je in IPv6 geen mogelijkheden hebt om individuele poorten, zeg maar ‘kanaaltjes’ tussen jou en het internet, open en dicht te zetten in de Firewall. En dat heb ik wel nodig om mijn servers te laten communiceren met de backup-locatie. Dat was in 5 minuten geregeld, het modem resette zichzelf, en alles draaide verder zoals het was. Een paar dagen later heb ik ZIGGO gevraagd om het modem in bridge-modus te zetten. Dat kun je bij de meeste modems niet zelf, maar de Helpdesk kan dat op afstand regelen. Ook dat was een kwestie van één telefoontje. Dat heb ik gedaan terwijl ik op kantoor was. Spannend wat ik aan zou treffen bij thuiskomst….

Bij thuiskomst heb ik eerst de netwerkkabel uit het modem gehaald en het modem nog een keer gereset. Daarna heb ik de netwerkkabel van de nieuwe router gekoppeld aan mijn netwerk, en de netwerkkabel van het modem verbonden met de router. Router aangezet, en ‘m even rustig de kans geven om op te starten, en alle componenten in het netwerk te vinden. En hoera, ik had een keurige internetverbinding en werkend WIFI-netwerk. De nazorg kostte me nog wel een avondje. De servers handmatig een nieuw IP-adres, de Sonos-speakers vertellen dat ze in een nieuw netwerk zaten, dat soort dingen. Uiteindelijk lag onze printer/scanner het meeste dwars. Daarvoor moest ik de driver opnieuw installeren om ‘m weer aan het draaien te krijgen.

Tsja. En dan de ultieme vraag… Zorgt dit er nu voor dat alles weer werkt? Allereerst heb ik de test binnen het eigen netwerk uitgevoerd. Eén server aan de router, en één server aan de switch. Met mijn ogen dicht klik ik op de synchroniseren-knop… Daarna is het even afwachten.

En het werkt! Een paar honderd euro, een aantal uren werk en een maandje doorlooptijd verder. Maar het werkt. En tegelijkertijd mijn langgekoesterde wens van een betere beveiliging van het thuisnetwerk vervuld. En mijn imago als nerd weer een flinke boost gegeven! Nu moet ik alleen de backup-server nog terugverhuizen naar de externe locatie, dan kan ik kijken of dat ook weer werkt. Maar ik heb er alle vertrouwen in.

Heb jij wel eens issues met je netwerk thuis?

Dit bericht heeft 27 reacties

  1. Kudos voor de spong in het diepe en nog succesvol ook! Heb vaker met de gedachte gespeeld, maar uiteindelijk afgeblazen (en sindsdien 2x verhuisd en nieuwe providers/techniek, dus achteraf een goede keuze).
    Maar ook enigszins verrast over de soepelheid bij Ziggo. Ik heb een paar jaar geleden vele uren met ze aan de telefoon gezeten omdat mijn laptop niet meer wilde internetten. Een probleem dat ’toevallig’ gelijkertijd was ontstaan met het op afstand aanzetten van de hotspot functie – een functie die ik sowieso niet wilde. Na vele uren bellen zeuren uitleggen smeken om die functie weer uit te zetten, want nee meneer daar kan het echt niet aan liggen. Werkte 2 seconden na het uitschakelen de hele boel weer wel…
    Eind deze maand wordt bij ons t-mobile glasvezel aangesloten. Ik ben benieuwd, maar mocht het niet lukken weet ik wie ik bel 😉

    1. Geldnerd

      Mijn beeld is wel dat ZIGGO hier de afgelopen jaren soepeler in is geworden.

  2. Zulke nerdprojectjes komen mij ook herkenbaar voor. In het verleden meerdere van zulke dingen moeten troubleshooten. Verder heb ik het geluk dat onze ADSL wijkkast aan het einde van de straat staat. Maximale verbinding zonder teveel te betalen 🙂
    Op dit moment is er nog wel een ver verlangen om mijn server van buitenaf beschikbaar te maken, alleen is de vrije tijd daarvoor te beperkt. Wie weet in de toekomst nog 🙂

    1. Geldnerd

      Bij mijn server (QNAP) is dat basisfunctionaliteit.

  3. Truus

    Ik ben absoluut geen nerd ICT’er, maar sta wel voor een flinke uitdaging. Binnenkort gaan we verhuizen. We wonen nu in de Randstad en hebben glasvezel. Gaan straks naar een buitengebied met een internetverbinding met maximaal 17 MB én een kantoor in een bijgebouw, zo’n 50 meter van de modem die in huis staat af. Ben benieuwd of er nog goed tips zijn? Er komt een monteur (van KPN) om te kijken of er een wifi-versterker kan/moet worden aangelegd, maar als ik nu al wat wijzer wordt, dan kan ik misschien met hem meedenken (lees: enigszins tegengas geven als wat hij voorstelt niet het meest optimale is).

    1. Geldnerd

      Bij zo’n afstand zou ik een netwerkkabel leggen tussen huis en bijgebouw. Is ff werk maar wel de beste oplossing. Want 50 meter is erg ver voor WIFI.

      1. Truus

        Kijk, dat soort tips ben ik dol op! De kpn heeft dit nog niet geopperd, dus ga ik zeker opperen! Thnx!

      2. Peter

        Simpele richt antenne

        1. Geldnerd

          Daar ben ik te paranoïde voor. En ik heb zo’n constructie nu een paar keer gezien, maar nog nooit stabiel, betrouwbaar en snel.

    2. Niet Tot 71

      Denk ook eens aan een 4G/LTE modem/router. Daar kan je dan gewoon een SIM kaart in steken met een onbeperkt internet abonnement. Veel sneller dan dat ga je het op je adres niet krijgen als ik het zo lees.

  4. Team CF

    Antwoord op je vraag: nee.

  5. Geldboom

    Ik heb enkele weken geleden ook een nieuwe router gekocht, multiroom wifi systeem. Boven nu top internet, beneden ook erg snel en betrouwbaar nu. Werkte eerst met een wifi versterker boven maar dat was waardeloos, nu een via multiroom wifi ook een bekabelde router boven (met zelfde wifi naam) en dat werkt top. Bridge modus heb ik al lange tijd aanstaan, gebruik hem sec als modem en kies liever m’n eigen router. Ben overigens erg tevreden met ziggo, nooit storing, snel internet en als er iets kapot is krijg je snel iets nieuws.

    1. Geldnerd

      Ja, ZIGGO is beter dan het vroeger was. Maar net als jij regel ik de dingen ‘achter mijn voordeur’ liever zelf.

  6. de budgetman

    Net als jij ‘verplicht’ klant bij ZIGGO. Inmiddels wel een redelijk tevreden klant. Tevreden over de vlotte technische ondersteuning, niet zo tevreden over de kosten..
    Tijdens de renovatie van ons huis, hebben we de kabel naar de tweede etage doorgetrokken en het netwerk daar vandaan opgebouwd. Voordeel is dat je geen kastjes in de meterkast/woonkamer hebt. ‘Nadeel’ is dat je af en toe last hebt dat het wifi signaal wordt weggedrukt (ondanks WIFI booster).

  7. Vorig jaar ook netwerkproblemen gehad bij XS4ALL. Alleen het bedrade internet werkte nog. Twee keer drie kwartier aan de lijn gehangen met de helpdesk. Nieuwste model router gekregen. Volledig opnieuw geconfigureerd, maar nog niet opgelost.

    Toen kwam mijn favoriete buurman mij uit de brand helpen. We delen niet alleen hobby’s (darten enzo) maar hij is ook mijn favoriete computer nerd. Acces point begon na 3 jaar ineens raar te doen, waarschijnlijk door een automatische update ofzo. Deze vervangen door een repeater en het probleem was in 5 minuten opgelost.

    Nerds rules!!

  8. B at Fire The Boss

    Ik ben klant van Telfort, niet helemaal tevreden maar op mijn adres ligt nog geen glas en Telfort is het goedkoopst… Zodra er glas komt ben ik weg denk ik.

    Wat betreft mijn thuisnetwerk, ik heb een netwerkkabel getrokken vanaf het meegeleverde modem naar een fatsoenlijke router en de routerfunctie van het modem uitgezet. Dat kan gelukkig nog wel, want wat een onding is dat. Gebruik hem dus om het internet/tv signaal te ontvangen, als switch naar mijn settopbox, smart tv en xbox.

    Verder heb ik geen apparaten. Ik heb geen eigen servers draaien, mijn documenten backup ik naar Dropbox. Heb wel de wens een “smart home” te maken maar ik vind voor nu de lampen en thermostaten nog erg duur.

    1. Geldnerd

      En een firewall helpt helaas niet tegen hackers op je blog?

      1. B at Fire The Boss

        Ik denk niet dat het probleem bij mijn thuisnetwerk lag. Beide blogs, en mijn persoonlijke website waren getroffen. Deze drie sites gebruiken allemaal een eigen login en wachtwoord. Het enige dat ze gemeen hebben is dat ze op dezelfde server worden gehost bij mijn webhostingpartij.

        Bij alle drie heb ik de wachtwoorden aangepast (flink complexe wachtwoorden van gemaakt met Keepass) en alle spamartikelen verwijderd. Ook een aantal pagina’s was getroffen, er waren linkjes achter de gewone tekst geplaatst.

        Het lijkt nu onder controle te zijn maar ik hou het in de gaten. Heb jij wel eens een hack op je WordPress meegemaakt?

        1. Geldnerd

          Gelukkig (nog) niet. Mijn hostingprovider zegt dat ze extra beveiliging hebben, en ik heb zelf ook een aantal maatregelen genomen.

  9. Niet Tot 71

    Leuk bericht en fijn dat het weer werkt!!

    Zelf heb ik eigenlijk geen problemen. Wij hebben glasvezel van T-Mobile wat echt super werkt. De modem/router (en andere functies) die ze standaard meesturen is een prima dingetje waar voor mij geen belemmeringen in zitten. Wel jammer dat er van de 4 poorten die het apparaat heeft slechts twee beschikbaar zijn voor het internet signaal. De overige 2 zijn gereserveerd voor TV signaal. En dat terwijl we geen TV abonnement meer hebben 😉
    Gelukkig makkelijk op te lossen door een 16 poorts switch op te hangen.

  10. Dakhoas

    Ziggo modem in bridge mode zetten?
    Waar heeft u het over. Pas na tig telefoontjes was iemand bereid naar een technisch nivo door te schakelen. Komt in orde. Yep, nog 3 telefoontjes en 2 dagen wachten. Wat een geklungel.
    Als excuses krijg je dan upgrades of extra’s.
    Gratis! Kijk je rekening goed na. Niks gratis.
    Sorry, we zetten het terug. Blijkt dat door de reset je opgebouwde jaren ook weg zijn.
    Pfff. Ziggo…

    1. Geldnerd

      Mijn ervaring is echt een andere. Bellen, 5 minuten in de wacht, paar minuten gesprek met een medewerker, en 5 minuten later was het geregeld. Maar dat zal inderdaad niet ieders’ ervaring zijn.

  11. Be rt

    Uiteindelijk wel een mooie oplossing gevonden.

    Ik zou dit verhaal ook zeker delen op de Ziggo community.
    Dat helpt ook veel anderen die met hetzelfde probleem geconfronteerd worden.

    In ieder geval succes gewenst verder.

    1. Geldnerd

      Daar staat het al.

  12. Alex

    Ik gebruikte jaren geleden ook OpenWRT op Linksys WRT54G(L) routers, en altijd naar tevredenheid. Nu standaard Ziggo modem. Alles werkt, ook mijn Qnap extern benaderen en LMS extern benaderen. Wifi AC is echter niet optimaal. Ben niet meer op de hoogte van huidig aanbod routers. Welke beveel je aan voor goede AC wifi performance?

    1. Geldnerd

      Zoveel mensen, zoveel voorkeuren. Ik heb een avond goed zitten lezen bij Tweakers.net en bij OpenWRT.org.

      1. Geldnerd

        Dat mag. Ik schrijf op mijn persoonlijke blog over mijn persoonlijke ervaringen, maar zie het niet als mijn rol om hier advies te geven. Zie ook mijn Disclaimer. Dit probleem en de oplossing staat overigens beschreven in de Ziggo Community, inclusief de router die ik gekozen heb. Zoek op ‘qnap’.

Reacties zijn gesloten.