Blog over (financieel) bewust leven

De minst onsympathieke grootbank?

Een tijdje geleden keek ik naar mijn verzekeringen. En trok ik conclusies over mijn huisbank, de Rabobank. Nog geen 10 jaar geleden waren mijn financiën volledig in hun handen. Ik had er een betaalpakket met lopende rekening, spaarrekening, en creditcard. Ex en ik hadden er onze woekerhypotheek. Ook mijn beleggingen en al mijn verzekeringen waren er ondergebracht. Maar hoe verder ik mijn situatie optimaliseer, hoe minder er voor ze overblijft. Nu hebben ze alleen nog maar mijn betaalpakket. Hoe lang nog?

In 2017 schreef ik ook al twee keer over mijn relatie met mijn bank, naar aanleiding van een onderzoek dat destijds gehouden was naar de (kleine) verschillen tussen betaalpakketten bij de de banken. Sindsdien is er weinig veranderd aan mijn eisen ten aanzien van mijn persoonlijke betalingsverkeer.

Dienstverlening

De kerndiensten die ik afneem zijn eigenlijk de volgende:

  • Een standaard betaalrekening met pinpas. Dit is de rekening waarop mijn salaris binnenkomt.
  • Een aan deze betaalrekening gekoppelde spaarrekening die ik gebruik als ‘kleine buffer’. Belangrijkste eis voor mij is dat, indien nodig, het geld meteen op de lopende rekening kan staan.
  • Een creditcard, een MasterCard of Visacard (want die worden op de meeste plekken geaccepteerd). Op deze creditcard moet een limiet van minimaal € 2.000 mogelijk zijn. Wij huren regelmatig een auto, want die hebben we zelf niet. Daarvoor wordt dan een borg van € 750 gereserveerd, dat doe ik altijd op de creditcard. Dat wordt, als ik naar mijn creditcardbestedingen kijk, lastig als mijn limiet maar €1.000 is.

Ik gebruik maar één bankrekening. Sommige mensen hebben verschillende rekeningen voor vaste lasten en variabele lasten en ook nog voor allerlei potjes, maar dat vind ik overbodig. Bij de meeste banken kost iedere rekening gewoon maandelijks geld. Bij mij lopen alle transacties via mijn ene betaalrekening, en onderscheid in potjes en verschillende lasten maak ik wel in mijn administratiespreadsheet. Ook Vriendin en ik hebben samen maar één betaalrekening. Veel overzichtelijker, veel flexibeler, en goedkoper.

Deze drie diensten zou ik misschien ook afzonderlijk van verschillende partijen af kunnen nemen. Dat is vooral lastig voor de kleine bufferrekening en mijn eis dat ik geld daarvandaan onmiddellijk op mijn lopende rekening wil zien. Voor de creditcard is het zeer zeker mogelijk om deze los te koppelen. Maar ik vraag me wel af of het daar goedkoper van wordt. En deze dingen bij elkaar in één pakket geven ook wel gemak.

Eisen en Wensen

En verder heb ik de volgende eisen en wensen:

  • De dienstverlener moet beschikken over een goede online omgeving inclusief app. Idealiter hoef ik voor geen enkele dienst naar een kantoor dat ver weg zit en nooit open is.
  • Ik moet er mijn boekingen kunnen downloaden om te verwerken in mijn administratie. Liefst met zo uitgebreid mogelijke informatie, bijvoorbeeld over hoe ik betaald heb.
  • De dienstverlener moet onderdeel zijn van het Nederlandse instant payments systeem. Ik wil dat mijn boekingen zoveel mogelijk direct op de tegenrekening staan, 24 uur per dag, 365 dagen per jaar. Gemak went snel….
  • De dienstverlener moet iDeal betalingen aanbieden. Want dat is, samen met mijn creditcard, de voornaamste manier waarop ik betaal bij online bestellingen.
  • De bank moet vallen onder het Nederlandse depositogarantiestelsel [link]. Ik weet dat er ook in andere Europese landen vergelijkbare garantiestelsels zijn, maar het ene EU-land is het andere niet, en communiceren in Nederland en in het Nederlands is toch net wat eenvoudiger…
  • Ik wil de mogelijkheid hebben om contactloos te betalen, en liefst ook kunnen betalen met mijn mobiele telefoon. Voor mij betekent dat op dit moment: Apple Pay. Het merendeel van mijn betalingen is al jarenlang contactloos, en in de maanden voorafgaand aan corona was het merendeel van de betalingen zelfs via Apple Pay.
  • Verder wil ik rood kunnen staan. Die optie heeft mijn huidige bankrekening ook. Ik heb ‘m al jaren niet meer nodig gehad (en het kost me nu dus ook niets), maar het is wel fijn dat het kan, en dat ik niet ineens een onverwachte of in de tijd verschoven incasso mis. Het is voor mij de ‘verzekering’ op mijn zeer strakke liquiditeitsmanagement.
  • En tenslotte heb ik liefst zo laag mogelijke kosten voor betalingsverkeer in het buitenland. Alhoewel ik daar ook graag met creditcard betaal, zijn er veel landen waar contant geld nog hoger gewaardeerd wordt dan in Nederland.
  • En dat alles uiteraard niet al te duur.

Analyse

Als je dan de verschillende betaalrekeningen met elkaar gaat vergelijken, dan is vooral duidelijk dat de verschillen nog steeds niet zo heel groot zijn. Kijk ik naar mijn eisen en wensen, dan zorgt vooral de wens om met mijn mobiel te betalen, in combinatie met de wens om aangesloten te zijn op het Instant Payments systeem voor beperkingen. En dan nog maak je niet ‘even snel’ een vergelijkende tabel. Want de meeste banken hebben meerdere pakketten…

Als ik de informatie van deze website combineer met het DNB-register zijn er 9 banken die onder het Nederlandse depositogarantiestelsel vallen en ook deelnemen aan Instant Payments. Dat zijn Rabobank, ABN AMRO, ING, SNS, ASN, Bunq, Knab, Regiobank, en Triodos. Kijk ik dan weer naar de partijen die Apple Pay aanbieden dan blijven er al veel minder over: Rabobank, ABN AMRO, ING, en Bunq.

Dat is nog steeds een behoorlijke stapel om uit te kiezen. Rabobank heeft bijvoorbeeld drie betaalpakketten. ABN AMRO heeft er eentje, die je modulair kunt uitbreiden. Dat model wordt ook door ING en Bunq gehanteerd.

Overigens viel Bunq voor mij meteen af. Hun website staat vol met hippe kleurtjes waar ik duizelig van werd. En nog duizeliger werd ik toen ik hun tarieven zag. Tussen de € 8 en € 17 per maand, afhankelijk van het gekozen pakket. Dat heeft niks meer met bankieren te maken, dat maakt het een ‘fashion statement’ of een ‘lifestyle choice’. De klanten van Bunq zijn vast mensen die ook hun beleggingen uitkiezen op basis van de hipheid van de app. Dat is misschien iets voor hippe millennials maar niet voor Opa Geldnerd. En als ik naar de kosten kijk, dan zouden de meeste millennials zich ook nog eens achter de oren moeten krabben… Tenzij je heel klef met z’n tweetjes een betaalpakket neemt. Dan vallen de kosten wel weer mee. Maar ja, wie doet dat nog? Het lijkt me erger dan in gemeenschap van goederen trouwen op een echtscheiding afhobbelen, zeg ik als ervaringsdeskundige.

En dan ben ik dus eigenlijk gewoon terug bij de oude dinosaurussen grootbanken. Toch nog maar eens mijn situatie op een rijtje en de kosten uitgewerkt.

Dinosaurusvergelijking

Rabobank heeft drie betaalpakketten. De goedkoopste is het Rabo Directpakket van € 1,70 per maand. Maar daar zit geen creditcard bij in. Dat begint bij het Rabo Basispakket van € 3,10 per maand, maar daar is de standaard limiet op de creditcard € 1.000. En dat vind ik te weinig, zoals ik eerder in deze blogpost beschreven heb. Maar als ik de voorwaarden doorlees, zie ik dat de limiet gewijzigd kan worden. Er staat helaas niet bij of dat omhoog kan, of alleen omlaag…

Zelf heb ik momenteel het Rabo Totaalpakket. Dat heb ik al jaren en dat kost inmiddels € 5,00 per maand. Met creditcard met een bestedingslimiet van €2.500 per maand, met extra betaalpas die ik niet nodig heb op aanvraag, en met 25% korting op de Doorlopende Reisverzekering van Interpolis die ik vorig jaar heb opgezegd. En ja, ik kan wereldwijd kosteloos geld opnemen. Maar voor dat voorrecht betaal ik dus € 1,90 per maand. Bij het Rabo Basispakket betaal je geen extra kosten bij betalingen in Euro’s, en in vreemde valuta betaal je voor betalen met je betaalpas 1,2% koersopslag, bij betalen met je creditcard 2,0% koersopslag, en bij opname van contant geld met een betaalpas € 3,50 + 1,2% koersopslag. Voor die ( 12 x € 1,90 = ) € 22,80 per jaar kan ik best veel transacties buiten de Eurozone doen, ook voor corona haalde ik dat meestal niet…. Maar het is ook een gevoelskwestie. Als ik eerlijk ben naar mijzelf dan vind ik dat ik een wereldburger ben die dus overal gemakkelijk wil kunnen betalen. Ook al kom ik in de praktijk zelden buiten mijn bubbel van vijf bij vijf kilometer in het westen van Nederland.

Dan ABN AMRO. Mijn basisvoorziening van een betaalrekening met één bankpas kost daar € 1,70 per maand. Maar ik wil ook een spaarrekening en een creditcard. De spaarrekening lijkt gratis te zijn (al kan ik dat nergens expliciet vinden), je hebt er wel een tegenrekening (betaalrekening) bij ABN AMRO voor nodig. Creditcard zou daar nog eens € 1,70 per maand kosten. Dan heb ik blijkbaar een standaard Mastercard met een limiet van € 2.500. Voor € 3,90 per maand heb je een Goldcard. Maar de voordelen die dat biedt zijn vooral aantrekkelijk voor reizigers. Aflevergarantie, een Bagagevertragingsverzekering, een Vluchtvertragingsverzekering, en diverse autohuurverzekeringen. En reiziger, dat voel ik me wel (zie Rabobank) maar doe ik niet zo vaak…. Het lijkt er dus op dat ik bij de ABN voor € 3,40 per maand klaar kan zijn.

Maar… De gezamenlijke rekening van Vriendin en mijzelf staat al bij ABN AMRO. Dat is voor mij eigenlijk een reden om daar niet ook mijn persoonlijke rekening onder te brengen. Zo is er altijd een achtervang als bij één van de twee een probleem ontstaat. Maar het standaard downloadbestand van de ABN bevat veel minder informatie dan het downloadbestand van de Rabobank. En als ik het zo bekijk is dat niet eenvoudig op te lossen, ook als ik een van de andere downloadformats ga gebruiken die de ABN aanbiedt. En ook bij ABN AMRO is betalen in het buitenland (buiten de Eurozone) niet gratis. Geld opnemen via de geldautomaat kost met je Betaalpas € 2,25 + 1,2% valutakoersopslag per keer. Betalen via de betaalautomaat kost met je Betaalpas € 0,15 en 1,2% valutakoersopslag per keer. Met de creditcard kost dit 2,0% valutakoersopslag per keer.

En tenslotte de ING. Daar word ik bij voorbaat al narrig van. Het is de bank waar ik de meeste klachten over hoor in mijn omgeving. Het is ook de bank die het langste de TAN-codes gebruikt, een inmiddels zééééééééér achterhaalde manier van beveiligen. Het is ook de bank waar ik het afgelopen jaar het meeste gedonder mee heb gehad in mijn administratiespreadsheet. Maar goed, laat ik proberen rationeel en objectief te zijn.

ING heeft het Oranjepakket van € 1,70 per maand. Je gaat bijna denken dat die drie grote banken dat afgesproken hebben… Je kunt ‘m ook voor € 1,35 per maand krijgen, dan betaal je € 0,80 per opname bij de geldautomaat. Nu doe ik dat minder dan één keer per jaar, dus die korting is mooi meegenomen. Een spaarrekening is gratis. De standaard creditcard met een limiet tot € 5.000 kost € 1,55 per maand. En buiten de eurozone kost betalen je 1,2% koersopslag met je betaalpas en 2,0% koersopslag met je creditcard. Vreemde valuta opnemen in het buitenland kost € 2,50 + 1,20% koersopslag. Allemaal redelijk eenvoudig. Bij de ING kan ik dus voor € 2,90 per maand klaar zijn.

Nu kan ik natuurlijk ook nog gaan voor een Rabopakket zonder creditcard. Dan moet ik die creditcard apart regelen. Maar tenzij ik de creditcard neem bij de Bijenkorf, of lid word van de ANWB, is dat eigenlijk altijd duurder dan een compleet pakketje bij een bank.

Emoties

ING voor € 2,90, Rabobank voor € 3,10 (mits ik inderdaad de creditcardlimiet kan verhogen), of ABN AMRO voor € 3,40 per maand. Alle drie goedkoper dan de € 5,00 per maand die ik nu betaal voor het Rabo Totaalpakket. En dan wint toch weer de emotie. Spreiding van risico houdt me weg bij ABN AMRO, en ING vind ik het minst sympathiek van de drie, ze hebben bij mij echt een imagoprobleem.

Blijft over: de Rabobank. De minst onsympathieke grootbank? Misschien dat ik nog wel een pakketstap terugzet, van het Totaalpakket naar het Basispakket, en daarmee € 22,80 per jaar bespaar. Maar daarmee neem ik ook een beetje afscheid van mijn zelfbeeld als kosmopolitische wereldburger. Ik wacht nog even, denk ik…

Hoe emotioneel ben jij in jouw bankzaken?

20 Comments

  1. Iseut

    Grappig om te lezen over de emoties die jij hebt bij grootbanken. Jouw emotie over ING heb ik juist bij de Rabobank, die ik heb ervaren als een naar bureaucratisch moloch. Heeft waarschijnlijk alles te maken met het feit dat ze mijn al lang geleden overleden oma een poot hebben uitgedraaid. Zo is het althans blijven hangen, inmiddels is het puur emotie. ING heeft de tancodes inmiddels al enige tijd achter zich gelaten. En ik vind het zelf een fijne bank, met een fijne app. Succes met kiezen!

    • Mijn Virtuele Vent

      Ik sluit mij hierbij aan. Fijne app. TAN Codes hebben ze allang niet meer. Misschien nog een restje klanten dat de weg naar smartphone te lastig vindt.

  2. Anna H

    Ha Geldnerd, wat een timing. Ik ben net overgestapt vanwege hypotheekredenen naar de Rabo. Maar met pijn in mijn hart (ik zit voor mijn persoonlijke rekening en sparen nog bij ASN). Ik mis de vergelijking op het beleid van de banken in jouw verhaal. Ik praat mijn overstap naar een minder duurzame bank goed met de reden dat de Rabo ook veel lokale doelen steunt (zoals ons bouwproject). Dus ja, ook een bank kiezen is emotie bij mij, net als een huis kopen en in gemeenschap van goederen trouwen 🙂

  3. Geld Coach

    Het is mooi om te lezen dat iedereen de grootbanken anders ervaart. Ik zit bij ING en heb daar juist prima ervaringen mee (en ik heb al jaren geen TAN-codes meer). Zelf heb ik bij de Rabobank gewerkt en ik kan je zeggen dat je het limiet aan kan laten passen bij het pakket. Dan wordt er naar je gemiddelde inkomen gekeken dat binnenkomt op de rekening.

  4. A.

    Toen ik uit het buitenland terug kwam, moest ik op zoek naar een bank in NL.

    Gewend aan de dienstverlening in het buitenland, was de keuze snel gemaakt, namelijk de Regiobank.

    Het standaard pakket kost daar 2,45 per maand.

    Daarvoor heb een direct aanspreekpunt (de adviseur zit hier in een klein landelijk dorpje). In plaats van een callcenter, heb ik direct contact met een medewerker aldaar, en kan ik er ook terecht voor storten en opnemen. De Rabo is hier inmiddels al weg, net zoals het ING Servicepunt bij de Primera!

    Hoewel ik van die faciliteiten weinig gebruik maak, is voor mij de persoonlijke benadering belangrijk; end DIE is er nog wel bij de Regiobank.

    • Geldnerd

      Ik heb gekeken naar Regiobank, maar de dichtsbijzijnde adviseur zit in een dorpje ongeveer 15 kilometer van de stad waar ik woon. En geen Apple Pay… Daarom heb ik ze als ‘stadsbewoner’ verder niet meegenomen in mijn vergelijking.

      • Marcurion

        Ik vind het interessant om te lezen dat je afgeeft op de ‘hipheid’ van Bunq, maar vervolgens wel zweert bij je geld laten lopen via een Amerikaanse techreus met ApplePay. Ik zit, net als A., al zeer lang met tevredenheid bij ASN, zowel privé als met mijn zakelijke rekening als ZZP-er. Ik kan ApplePay missen als kiespijn.
        Voor mij voegt ApplePay niets toe aan mijn betalingsgemak, uitsluitend humor wanneer ik weer iemand zijn/haar koelkast van een MegaSmartPhone boven het PIM-apparaat zie bewegen als een soort bezwering. Zeer benieuwd dus welk ‘enorm voordeel’ ApplePay volgens jou heeft dat je het MOET gebruiken en daarmee de Amerikaanse techsector over jouw geld laat gaan.

        Overigens verder een blij lezer van dit blog.

      • Leesgraag

        Je artikel lezende trok ik inderdaad al de conclusie “Apple Pay wordt duur betaald” 😉

        Afgelopen zomer ben ik overgestapt naar de SNS, voor onze en/of rekening (en een spaarrekening om inderdaad snel geld van/naar buffer te zetten).

        Zeer tevreden, en voor al voor een en/of rekening best voordelig. Daarnaast heb ik een aparte rekening bij ING, ooit begonnen als gratis bij de Postbank, zo oud ben ik ook al weer.

        Overigens ondanks Overstapservice die prima werkt, valt het me best nog tegen wat je nog allemaal zelf moet doen, en hoe moeilijk (ivm fraude/veiligheid uiteraard) dat allemaal gaat.

        ING laat ik dus nog steeds, daar zitten nog een hoop internetspaarrekeningen (de laatste deposito’s uit de goede oude tijd) aan vast….

  5. Niels

    Het is constructief bedoeld, maar hier volgen enkele kritische bemerking op je vergelijking.

    Je kan bij ics een credit card aanschaffen. Dat kost voor de goedkoopste kaart 20 EUR per jaar en biedt jouw gewenste limiet. Zo zit je niet vast aan een bank en is het goedkoper dan alle andere banken. En zeg nu eerlijk: hoe vaak gebruik je je kaart buiten de eu om (cash) te betalen als je naar het afgelopen en het komende jaar kijkt? Ook binnen de eu, over hoeveel geld en dus kosten spreken we precies? Maak eens een totale kosten overzicht / vergelijking in excel om een fact based vergelijking te maken. Nu lijk je alleen naar de kosten op de site te kijken en te denken: “oei, 0.2% verschil is wel heel erg”, terwijl je volgens mij veel beter kan kijken naar alle exact verwachte kosten in excel-vergelijking gebaseerd op de gemaakte kost(-aspecten) van de afgelopen tijd en de verwachte kosten de komende tijd. Nu tijdens corona, zal het nog wel minstens één jaar duren alvorens je weer enigsinds fatsoenlijk naar het buitenland kan. En als je daar toch zou komen, dan zijn de card-only betalingen redelijk laag (wie en/of hoe vaak betaald na corona nog met cash).

    Dat laatste punt vind ik trouwens dat je ook bij je andere vergelijking onderwerpen wel regelmatig doet: je vergelijkt de kosten op punten die je afgelopen jaar en het komende jaar waarschijnlijk toch veel minder zal maken (bijv. Cash afhalen). Over exact hoeveel geld verschil praat je dan, mocht dit wel zo zijn? Daarnaast: hoeveel “pijn” doet het je als sommige download bestanden nèt een kolom minder bevatten, maar de belangrijkste gegevens even goed beschikbaar zijn? Is deze pijn uitgedrukt in euro niet heel dicht bij 0? Wees eerlijk voor jezelf, juist om een fact-based vergelijking te maken. Nu geef je me de indruk dat je vergelijking toch een veel te grote emotionele component bevat, wat niet nodig hoeft te zijn in een vergelijking van diensten die voor het overgrote deel hetzelfde zijn (I.e. Bancaire diensten).

    • kruidigmeisje

      Om maar niet te spreken dat er regelmatig acties zijn van “creditcard eerste jaar gratis” zodat je regelmatig een gratis jaar kan pakken; als je niet erg vindt van nr te wisselen. En ik zie ook regelmatig cards van minder dan 20 euri/jaar.
      Emoties heb ik ook, maar ik zit vooral bij een andere bank om mijn eisenlijst iets anders is: groen bankbeleid heb ik hoog staan (weet je hoeveel de macht van het geld bepaalt in welke bedrijf wel of niet mag starten, doorgaan en een innovatie mag proberen?). En mijn groene bank is niet ABNgroen….
      PS Euro betalingen mogen door geen enkele bank met kosten belast worden (binnen de SEPA zone), ook niet door Zweedse banken. EU wet. Dat die banken daarom graag SWIFT betalingen doen (daar mogen ze wel kosten voor vragen) vraagt even opletten…..

    • Thomas

      FYI: per 4 januari 2021 verhoogt ICS het tarief voor de jaarbijdrage van de Mastercard Classic met € 6,- per jaar, dus van € 20,- naar € 26,-.

  6. Marcel

    Heerlijk artikel, dit geeft goed weer waarom mensen vaker van partner verwisselen dan van bank.

  7. Geldsnor

    Bankrekeningen (spaar & betaal): ING. Kosten betaalpakket + tweede rekeninghouder: 5.45 EUR pm.
    Creditcard & belegrekeningen van de kinderen: ASN. 22.50 EUR per jaar voor de credit card, belegrekningen van kinderen gratis.
    Persoonlijke rekeningen Rabobank: 1.70 EUR pm. Hebben er 3: 1 voor Echtgenote, 1 van mij, 1 boodschappenrekening.
    Totale bankkosten per jaar: 149.10 EUR.

    Hier valt nog wel het een en ander op te besparen, maar ik wil juist wat spreiding hebben. Onze eigen rekeningen zijn “zakgeld” rekeningen. De creditcard is bewust niet via ING, in het geval er een storing is.

    Ik moet wel eens gaan uitzoeken of het niet goedkoper is om een ander pakket te nemen bij de ING. Voorheen kostte het 14 EUR per kwartaal, op gegeven moment zijn ze per maand gaan factureren. De prijsstijging was me niet eens zo opgevallen.

    Emoties heb ik niet bij mijn bankzaken.

  8. GeldHamster 💰

    M’n individuele rekening heb ik bij ING. Onze gezamenlijke bij de Rabobank. M’n vriendin heeft een individuele rekening bij de ABN AMRO. Van de drie verschillende banken vind ik de app van de ING het fijnste. Deze werkt naar mijn mening het meest intuïtief. ING is ook de meest innovatieve bank waarbij ze als eerste Apple Pay hadden van de traditionele banken. Waarschijnlijk ze ook de eerste met andere nieuwe ontwikkelingen. Ten slotte, is de korting op het betaalpakket van de ING een ‘no brainer’ aangezien er veel manier zijn om gratis geld op te nemen. Bijvoorbeeld via onze gezamenlijke Rabobank rekening, Curve, MCO Visa Card etc.

  9. uitklokken

    De enige factor is bij mij de dienstverlening, gemak en de kosten. Gemak is daarin subjectief, maar ik heb mezelf nog niet kunnen betrappen op emoties bij de bankkeuze…
    Mijn hypotheek zit bij de ING, en daar krijg je rekeningkorting op de hypotheek. Om financiële redenen heb ik daar dus mijn betaalrekening en spaarrekening. Ik heb ook een rekening bij de ABN AMRO vanwege mijn beleggingen. That’s it… Ik zou nog kunnen overwegen om de creditcard te verhuizen of apart af te sluiten, maar de kosten bij de ING zijn zo laag (€ 18,60 per jaar) dat ik me daar niet heel veel zorgen om maak.

  10. DeBudgetman.nl

    Ik ben nogal fan van het uitproberen van nieuwe bankrekeningen, zolang ze maar gratis zijn,
    Voor de dagelijkse boodschappen hebben we al jarenlang ING zonder TAN. En hoewel ik alle grootbanken principieel eikels vind, ben ik toch een redelijk tevreden ING-klant.

    Echt fan ben ik van N26. Die Duitse internetbank is gratis. Ik gebruik de rekening voor mijn persoonlijke uitgaven en de onkosten voor mijn blog.

    Daarnaast heb ik een rekening van OpenBank. Die gebruik ik nu nog niet. Maar als een van de eerste nieuwe klanten heb ik een leven lang wereldwijd gratis geld opnemen gekregen.
    Zodra we dus naar de tropen zijn verhuisd, wordt dit onze boodschappen-rekening.

  11. Mark

    Tip: Bij Rabo kun je prima het basis ipv totaal pakker nemen en daar optioneel de cc bij nemen en deze verhogen naar 2000 ipv de standaard 1000. 🙂

  12. Dennis

    Allereerst: ik heb jouw site pas recent ontdekt, en zit het met veel plezier te lezen. Dank voor deze zeer uitgebreide overpeinzingen.

    Bij dit artikel (De minst onsympathieke grootbank) mis ik toch wel de component hoe de bank omgaat met bonussen, investeringen in ‘louche’ zaken, etc. Nu begrijp dat dit blog Geldnerd heet en niet Fairnerd, maar ik had gehoopt dat je hier iets van mee zou nemen. Dit maakt namelijk dat mijn keuzes steeds maar tussen twee banken gaan : Triodos en ASN. Maar misschien ga ik daar wel te kort door de bocht?

    Verder: ga zo door, knap dat je zo lang blogt en nog steeds regelmatig iets op de site zet. Maar weinig mensen houden bloggen zo lang vol.

    • Geldnerd

      Terecht punt. Als je ‘fair’ belangrijk vindt dan zijn Triodos en ASN eigenlijk de enige opties. Met alle beperkingen die dat vervolgens ook met zich meebrengt qua beleggingskeuzes. Geld en ethiek zijn een uitdagende combinatie.

      • Maaike

        De Volksbank, waar ASN, SNS en Regiobank ondervallen, is een enorme inhaalslag aan het maken wat betreft duurzaamheid en verantwoord bankieren. Kijk maar eens op de eerlijke bankwijzer! Ik ben al mijn hele leven Rabolid, maar in de loop van de tijd zoveel mogelijk geld en nieuwe rekeningen naar de Volksbank of Triodos. Verdiep je er maar eens in, de beleggingskeuze’s worden steeds minder beperkt en ze staan ook op nummer 1 wat betreft klanttevredenheid!!

© 2020 Geldnerd.nl

Theme by Anders NorenUp ↑