De doodsstrijd van een laptop

Afgelopen jaar nam ik jullie mee in mijn voorgenomen overstap van Microsoft Windows naar Linux. Ik keek kritisch naar mijn softwaregebruik en installeerde een testmachine. En constateerde dat het eigenlijk allemaal prima draaide. Er is nog iets te kiezen qua cloud, maar verder waren er geen belemmeringen. Maar toen werd ons leven heel anders en raakte dit project een beetje op de achtergrond. In mijn jaardoelen 2024 schreef ik dat ik project Linux weer op wilde pakken als onze leefsituatie stabiel zou zijn.

Maar dat was buiten de waard gerekend. Of beter gezegd: buiten de laptop. Want uitstel is mooi, maar dan moest mijn huidige laptop natuurlijk wel gewoon blijven werken…

Historie van mijn laptop

Het zal ergens rond 2005 of 2006 geweest zijn dat Geldnerd voor het eerst een laptop kocht. Ik kwam daarvoor destijds uit bij Dell. En zoals wel vaker als ik ergens tevreden over ben: dan word ik een trouwe klant. Dus in 2009 kocht ik een nieuwe Dell laptop. In 2014 weer. En mijn huidige laptop stamt alweer uit mei 2019. En die heeft een behoorlijk zwaar leven gehad. Want een klein jaar later begon de corona-pandemie. En vanaf dat moment tot aan het begin van dit jaar werkte ik vrijwel onafgebroken thuis. Op mijn privé-laptop, vanwaar ik via Citrix contact maakte met de werkomgeving van mijn werkgever. Uren en dagen en weken en maanden heeft mijn trouwe laptop dat allemaal verstouwd. En daarnaast werden er ook nog eens spreadsheets verbouwd en administraties gevoerd en blogberichten geschreven en allemaal dat soort dingen. Dus qua aantal gewerkte uren is dit met afstand de meest productieve laptop die ik ooit gehad heb.

Ouderdomsklachten

Inmiddels heeft mijn laptop het een stuk rustiger. Mijn nieuwe werkgever heeft mij een laptop verstrekt, en werken vanaf mijn eigen laptop in de omgeving van de werkgever is niet mogelijk. En ik werk weer iets vaker op kantoor dan voorheen. Maar mijn laptop heeft blijkbaar geen zin om van zijn prepensioen te genieten. Integendeel.

Ten eerste begon hij bij het opstarten vervelende meldingen te geven. Niet eens vanuit Windows, maar vanuit de BIOS. Diep onder de motorkap dus. Iets met een ventilator die niet correct reageerde. Maar daarna startte hij wel gewoon op, en begon er ook een ventilator te draaien. En merkte ik er verder niets van.

Bleef het daar maar bij! Maar dat doet het uiteraard niet. De afgelopen weken heeft mijn laptop regelmatig last van het BSOD-syndroom. Het Blauwe Scherm Des Doods. Iets wat ik op mijn Windows 10 machientje eigenlijk nog nooit gezien had.

Extra Zorg en Diagnose

Afgelopen weekend heb ik mijn laptop eens extra goed verzorgd. Alle overbodige software eraf gegooid. De drivers bijgewerkt. Windows reparatieroutines gedraaid. En de logboeken bestudeerd om de oorzaak van de crashes te vinden. Wat gebeurt er veel en gaat er veel fout onder de motorkap van zo’n besturingssysteem… De waarschuwingen vliegen je om de oren.

Het lijkt erop dat inderdaad een van de twee ventilatoren kapot is. En mijn draadloze netwerkkaart loopt ook op z’n laatste benen. Mogelijk is het een gerelateerd aan het ander, en wordt de netwerkkaart te heet door de defecte ventilator en houdt hij er af en toe mee op. En dat bij een laptop van bijna vijf jaar oud.

Wat te doen?

En nu zit Geldnerd dus met een Dilemma. Met hoofdletter D. Geld zit er genoeg in mijn Gadgets & Tech potje, dat is het probleem niet. Ook ben ik niet bezorgd over mijn data, ik maak nog steeds elke dag een back-up.

Mijn voornemen was om over een tijdje rustig een nieuwe laptop uit te zoeken. Liefst eentje die officieel gecertificeerd is voor Linux. Daarvoor zou ik dan (wederom) bij Dell uitkomen, of bij Lenovo. Die zou ik dan op mijn gemakje inrichten, mijn data migreren vanaf mijn huidige laptop, en naadloos overschakelen.

Maar nu voel ik tijdsdruk. En onder tijdsdruk is het geen goed moment om beslissingen te nemen. Want ik was er nog niet uit, uit die nieuwe laptop. Iets met een Intel processor, 32 GB geheugen, en 1 TB SSD. Geen NVIDIA videokaart, want NVIDIA en Linux zijn geen vriendjes van elkaar. Mijn huidige laptop heeft een 9e generatie Intel i-7, 16 GB geheugen en een 512 GB SSD. Na vijf jaar mag ik een maatje groter, en ik wil ook iets meer ruimte hebben omdat ik voorlopig de machine dual-boot in wil richten, met zowel Windows als Linux. Ik word nog niet zo heel enthousiast van het aanbod van Dell en Lenovo op dit moment…

Of moet ik de gok nemen en de laptop laten repareren? In elk geval niet via Dell, want dan ben ik ‘m lang kwijt… Best kans dat de laptop met een nieuw ventilatortje nog wel weer even meegaat. Ik weet het gewoonweg niet….

Iemand nog een tip?

Dit bericht heeft 18 reacties

  1. N.

    Waarom draai je windows niet vanuit een virtuele machine zoals virtualbox op Linux? Dan hoef je je laptop niet voor dualboot in te richten, blijft je linux ook gewoon up to date.

  2. Rube

    Ik kijk meestal zo (fictieve getalen want situatie afhankelijk):
    Laptop b.v. 600 euro, gaat 4 jaar mee. Kost 150 euro per jaar. Als een reparatie 75 euro kost moet hij minimaal weer 6 maanden mee gaan om dat er uit te halen.

    Dus onderzoek wat een nieuwe ventilator kost, zelf doen of bij een lokale computer reparateur. Is het niet al te duur (als in kosten zijn gelijk of lager dan verwachte verlengde levensduur) dan doen. Je laptop heeft nog goede specs en zou best nog een tijd mee moeten/kunnen gaan. Kun je in die tijd rustig oriënteren op een toekomstige laptop.

    Overigens, als hij nu ook al traag is geworden en sterk verouderd is en meer problemen heeft en geeft, dan speelt dat ook mee

    Als de wifi card het begeeft dan heb je ook usb wifi dongles die erg goedkoop zijn.

  3. Bas

    De specs lijken me nog altijd ruim voldoende voor reguliere office-doeleinden (zelfs met dual boot). Dat ding is economisch misschien afgeschreven, maar technisch moet die (op de accu na) nog prima jaren mee kunnen na een kleine reparatie.

    Mijn ervaring met het vervangen van een fan in een Dell-laptop is dat het eenvoudig, goedkoop en binnen een kwartiertje zelf te fixen is. Het gaat om een paar schroefjes om de bodemplaat los te maken en een fan met een connector die met een stekker verbonden is. Op basis van het modelnummer van de laptop kun je het vervangende onderdeel vast zo vinden (en anders staat op de fan zelf vast een onderdeelnummer). De onboard wifi is ook ook gewoon een eenvoudig printplaatje met een schroefje en 2 draadjes erop geklikt voor de antenne.

    Tegelijk vervangen is het meest tijdsefficiënt. Voor maximaal 5 tientjes en kwartier werk kan je klaar zijn zonder je laptop ook maar een dag te hoeven missen (en vooral zonder derden admin-toegang te geven tot je systeem voor de installatie en configuratie van drivers voor de netwerkkaart).

    Waarom heb je data eigenlijk (deels) op een fysieke schijf in je laptop en niet (alleen) centraal op een NAS?

  4. Henk

    Durf je de laptop open te schroeven? Enkel de ventilator vervangen kan soms heel makkelijk, met wat geluk hoeft er geen heatsink weggehaald te worden oid. Via ifixit kun je mss ook wel een handleiding vinden?
    Het hoeft trouwens de ventilator niet te zijn. Ik heb vroeger een laptop gehad waar ik elk jaar de laptop moest open schroeven om stof uit de ventilator te halen. Anders werd hij te warm. Dat was een bekend probleem bij dat model.
    Bij een familielid heb ik eens een heatsink opnieuw bevestigd met nieuwe koelpasta na een jaar of 4. Op youtube hadden meer mensen toen dat issue.

    Tijdelijk kun je hem wellicht ook gebruiken met een goed teruggeklokte kloksnelheid?

  5. Luxe of Zuinig

    Schroef hem eens open? Vaak is er op internet een duidelijke handleiding te vinden van Dell zelf over hoe je onderhoud moet plegen.
    Als het echt een kwestie is van een ventilator die kapot is is het zelf vervangen vaak niet erg moeilijk om te doen. Je garantie is toch al verlopen en in het ergste geval ben je een paar euro kwijt aan een ventilator die je er niet in krijgt 😉

    Overigens, als er inderdaad oververhitting heeft plaatsgevonden dan doet de chip het meestal gewoon niet meer. Dus het gedrag is vaag 🙂

    Veel succes met het openschrijven.

  6. Henkie

    Als het op te lossen is met een nieuwe fan, dan zou ik daar zeker voor gaan. Dit is financieel de beste oplossing, en uit het oogpunt van duurzaamheid natuurlijk ook. Als je een handige harrie in je kennisenkring hebt die het apopraat even uit elkaar kan halen en kan kijken welke type fan je nodig hebt, dan is er op ebay vast een replacement-part te vinden.

  7. wt

    Zelf werk ik zoals jij bij de oude werkgever, via Citrix op mijn prive laptop. Ik gebruik sinds 2011 een instap model MacBook Air (huidige versie uit 2020.) Vergeleken met de laptops die ik daarvoor had werkt de Air probleemloos met een lang batterij leven. Door de lange levensduur en hoge restwaarde is het best goedkoop. Als je open staat voor MacOS is dit wel een aanrader.
    Ben ook aan het kijken naar een goede Linux opvolger, maar heb nog geen goede kandidaat gevonden. Ik ben benieuwd welke opties jij ontdekt!

  8. Toon

    MacBook Pro. Heel goed, ik vind fijnste trackpad, heerlijk toetsenbord, super accu en wellicht veiliger ?

  9. Marianne

    Geen tips maar lief dat je zo voor het oude baasje zorgt 😄

  10. BSOD-syndroom, briljant 🙂
    Als je nog even respijt zoekt, dan is het repareren van een ventilator wel een goed idee voor korte tijd.
    Kun je even wachten tot het aanbod verbetert binnen het segment waar je zoekt. Dat gaat vaak best snel.

  11. Marina

    Geldnerd,
    Mss is het een optie om er zelf een nieuwe ventilator in te zetten? kijken of je vindt welk merk en type het is en de details van het kapotte onderdeel melden in je blogpost. Mss heeft van de lezers van je blog ergens nog iets voor je liggen? Anders kun je altijd nog naar de dikke blauwe webshop ofzo…

  12. Oscar Jager

    Ventilatoren verzamelen stof. Ik heb de stofzuiger er wel eens opgezet nadat mijn ventilator in mijn HP ook wat problemen had. Daarna was het probleem (een tijdlang) weg.

    Dat de ventilator een bsod veroorzaakt kan, maar vind ik wel uitzonderlijk. Ik zou dan wel een temperatuur waarschuwing daarvoor verwachten. Er kan een geheugen probleem zijn en daardoor worden een valse meldingen gegeven en ook bsod zijn dan makkelijk te verklaren.

    1. Keesie

      Ik heb een HP elitebook gehad waarvan ik elk jaar de laptop moest openen en veel stof moest weghalen. Dat was vaste prik bij de IT service desk op de universiteit, veel mensen hadden er last van.
      Voor een kennis heb ik ook eens van een HP probook koelpasta vervangen door klachten over een trage laptop. Op youtube waren er meer mensen die dat gedaan hebben.
      @Geldnerd, wellicht staat op ifixit een handleiding of heeft iemand op youtube de fan ook al eens gewijzigd.

  13. Belia / Opnieuwbegonnen

    Een laptop is makkelijk mee te nemen en te hanteren. In 2016 kocht ik een nieuwe pc die met prima onderdelen werd afgeleverd. Inmiddels heb ik ook een extra externe harde schijf, waar alles direct op wordt verwerkt. Hij doet het nog steeds. In jouw situatie is een laptop prima. Dit tik ik op de IPad. Maar een pc heeft een langere levensduur.

  14. Plop

    Mijn laptop is van 05-2010. Gekocht in de aanbieding. Heeft één nadeel schermresolutie is 1366 x 768 blijkt achteraf. Harde schijf is vervangen voor een SSD versie. Wifi naar USB-versie. Geheugen van 4GB naar 8GB. Nieuwe voeding. Toetsenbord vervangen voor een replacement :>(( Batterij vervangen. Helaas geen upgrade naar windows11 mogelijk (door display driver). Kortom loopt op zijn einde. Tussen door inderdaad de ventilator regelmatig schoonmaken ;>) Heb een nieuwe gekocht maar werk nog steeds op de oude omdat ik nog geen afscheid kan nemen van mijn trouw maatje. Succes met afscheid nemen ;>)

  15. Patrick

    Toen mijn dochters laptops nodig hadden voor school heb ik 1x een nieuwe gekocht van ruim 1000 euro. Na een niet nader te beschrijven cola-incident ben ik overgestapt op refurbished laptops. Deze kosten een fractie van wat een nieuwe kost en office-achtige taken doet een laptop van vier jaar oud nog steeds met twee vingers in de neus. Ook beter voor het milieu, want apparaten worden langer gebruikt.

    Daarover: mijn ervaring met Dell is dat die heel goed zelf te repareren zijn, zoals anderen ook al aangaven. Wil / durf je dat niet, dan zou ik even een lokale computerboer opzoeken, die moet het in no-time kunnen fixen lijkt mij.

  16. Crystal

    Wat leuk, weer een blog van de alter-ego Tech-(Geld)nerd! En net zo leuk om de reacties te lezen. Zelf geen techneut helaas, maar wel geïnteresseerd in je verhalen.
    In een aantal steden bestaat een Repair-café. Misschien kunnen zij je bijstaan met tips en/of reparatie?
    Oh ja, ook ik ben benieuwd waarom data op de laptop worden opgeslagen, want eerder had je mooie blogs geschreven over je centrale NAS-systeem.

    1. Geldnerd

      De data staat deels lokaal en synchroniseert met de NAS.

Reacties zijn gesloten.