Geldnerd.nl

Bloggen over persoonlijke financiën

Administratiespreadsheet vernieuwen

Het begon met de mededeling dat de Rabobank ging stoppen met het bestandsformaat dat ik importeerde in mijn administratie. Het werd een code-marathon van drie dagen in februari waarin ik mijn administratie vanaf de grond opnieuw opgebouwd heb, en daarna een testperiode waarin ik ook nog allerlei kleine aanpassingen gedaan heb en nog doe. De lay-out bleef ongeveer hetzelfde, want die bevalt me. Maar de meeste macro’s werden grotendeels herschreven, en veel nieuwe functionaliteit toegevoegd.

Waarom herschrijven? Mijn administratie was de eerste spreadsheet die ik echt geprogrammeerd heb met allerlei functies en macro’s in Visual Basic. Leren programmeren door het te doen. Maar inmiddels heb ik het nodige bijgeleerd, en heb ik een aantal functies efficiënter (en dus sneller) kunnen maken. En ik heb toch nog weer een aantal handmatige handelingen weg kunnen automatiseren.

Er komen ook nieuwe functies in. Zo is de spreadsheet nu geschikt voor Rabobank én ABN AMRO, je kunt zelfs met beide naast elkaar in één spreadsheet werken. De importbestanden worden namelijk ‘genormaliseerd’ naar hetzelfde formaat. Ook is er nog steeds ondersteuning voor het importeren van je kasboekje vanuit de KashBook app op de mobiele telefoon. Ik gebruik het zelf niet zo vaak meer, want ik geef bijna geen contant geld meer uit, maar de functie was er toch.

Zit je bij een andere bank, en wil je toch gebruik maken van mijn spreadsheet? Ik ben op zoek naar voorbeeldbestanden van andere banken. De bestanden die je exporteert vanuit internetbankieren. Als je zo’n bestand hebt, wil ik de spreadsheet er wel geschikt voor maken. Laat het me maar even weten!

Verder heb ik alle instellingen bij elkaar gebracht op één pagina. Dat maakt het overzichtelijker. En er is een nieuwe rapportage waarmee je heel snel kunt zien welke uitgaven je gedaan hebt op een specifieke grootboekrekening. Maar ook mijn oude vertrouwde functionaliteit is er nog, zoals het verwerken van creditcard-betalingen.

Rond diezelfde tijd kreeg ik ook een mailtje van een gebruiker van de administratie-spreadsheet. Hij stelde mij een aantal vragen over de werking, omdat er geen handleiding bij zit. Dat laatste was (is) bewust. Mijn spreadsheets zijn vooral bedoeld ter inspiratie, om te laten zien wat er mogelijk is met Excel. Het is geen kant en klaar boekhoudprogramma, daarvoor kun je beter zoiets als WinBank of GnuCash gebruiken (beide overigens ook gratis). Je administratie bijhouden in een spreadsheet vol macro’s, waarbij je zelf niet weet hoe deze macro’s werken, is een beetje riskant. Omdat ik vrij uitgebreid gereageerd heb op de mail die ik kreeg, komt er nu wel een uitgebreidere handleiding bij de spreadsheet. Maar het blijft as-is, ik ga de spreadsheet verder niet ondersteunen.

En oh ja, de gebruikersinterface is in het Engels. Maar stilletjes denk ik na over een versie waar je uit meerdere talen kunt kiezen.

Ik ben de nieuwe versie nog aan het testen, er zitten nog een paar kleine foutjes in. Zo heb ik momenteel ruzie met de floating point error in Excel. Die zorgt ervoor dat 10,00 – 10,00 niet altijd 0,00 als antwoord oplevert. Dat kan best lastig zijn als je bepaalde controles in wilt bouwen. Maar ergens de komende weken hoop ik de tests af te ronden. En dan komt de spreadsheet uiteraard ook hier als download beschikbaar.

Hoe houd jij jouw administratie bij?

5 Comments

  1. Ik zit zelf bij de Rabobank en gebruik jouw spreadsheet…..

    Zoals je zult begrijpen zit ik met smart op de nieuwe versie te wachten 😉

    • Geldnerd

      19-03-2018 at 08:46

      Nog heel even geduld, maar hij komt er zo spoedig mogelijk aan. Gisteren nog een belangrijke fout opgelost.

  2. Wat goed bezig! Dit zijn altijd leuke hobbyprojecten. Zo ben ik zelf altijd bezig met mijn administratierapportages in Power BI. De boekhouding zelf doe ik dan met YNAB, heb dus zelf niet een geavanceerde spreadsheet gemaakt. Voor YNAB betaal ik 50 dollar per jaar, dat heb ik er wel voor over.

    Nu is de handeling elke maand nog deels handmatig. Ik download de CSV van YNAB, hernoem die en zet hem in een bepaalde map. Dan open ik de rapportage en kan ik verversen. Ik zit erover te denken dit middels een PowerShell script te automatiseren. Dat is het volgende project.

  3. Zelf heb ik ook een Excel sheet waar ik alles in bijhoud. Het verwerken van de transacties is handmatig. De berekeningen hierop loslaten gaat wel automatisch. De transacties verwerken doe ik doorgaans 2x per maand en kost mijn zo’n 10 minuten per keer. Voor mij is dit nu elke keer een controle op onze transacties. Tevens vind ik het leuk en niet erg om te doen.

  4. Ik hou m’n financiële administratie bij via de persoon naast me op de bank…
    Maar indrukwekkende sheet. Pielen blijft toch leuk 🙂

Comments are closed.

© 2018 Geldnerd.nl

Theme by Anders NorenUp ↑